Dra Nätverk/telefoni med TP kablar i huset

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Ort
Västerort
Hoj
såld
Byta gamla telejack mot dubbla RJ-45 (nätverk och tele)

Nu när man har flyttat till kåk tänkte jag dra nytta av routern jag har liggandes i byrålådan.

Jag funderar då på att dra TP kablar i telefonrören i huset och sätta nätverksuttag i rummen. Idén är god men jag är ju kass på sånt här...

Alltså
Jag har en 4a portars router (4 uttag räcker gott, 3 på övreplan i sovrummen och ett på undervåningen i vardagsrummet). Det är ju igenkligen inga problem, tror jag har helt klart för mig hur göra. Behöver ju bara sätta uttag i väggen och börja knipsa kablar.

Men nu fick jag lära mig att i Tp kabeln används endast 1,2,3,6 för data.
4 och 5 är för tele.
Så jag funderar på att använda dessa TP kablar också till telejacken och ersätta alla gamla jack med dubbla(där det skall vara nätverk) RJ-45 uttag.

Men hur funkar det med huvudjacket då som adsl modemet sitter på ?
någon som kan ? eller har nå bra länkar som förklarar?
huvudjacket måste ju vara ett "gammalt" jack men hur kopplar man då telefonen vidare från den om den skall fortsätta med tp kabel ?
 
Last edited:

TwinSucker

Hammare, spik å tång vad är nu på gång..
Gick med
1 Sep 2004
Ort
I det Trånga Sundet...
Hoj
En som fixas...
Jag är inte säker men jag antar att du bara får skarva in dig på huvuduttaget med tp-kabeln för att du ska få det vidare ut till övriga jack, men frågan är hur det blir mer routern :va Men om det nu är så att tp kabeln är anpassad för telefoni så borde ju även routern vara det.
Jag ska snacka med farsans tekniker dom bygger ju nätverk hela dagarna :)

//TwinSucker
 

JohanL

Osocial - Jobbar på det!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
2 med Duccemotor
tjockisbulle skrev:
...Men nu fick jag lära mig att i Tp kabeln används endast 1,2,3,6 för data. 4 och 5 är för tele.
.....
huvudjacket måste ju vara ett "gammalt" jack men hur kopplar man då telefonen vidare från den om den skall fortsätta med tp kabel ?

Du har rätt i att alla ledare in tp:n inte används för data.
Men att använda de "lediga" ledarna är både dumsnålt och slarvigt!

Dra en ny 4-ledare för telefonen parallellet med datakabeln.
Eller så drar du dubbla tp till varje uttag, så kan du koppla två fyrtråds telekretsar på varje uttag.
Då blir det enklare att felsöka, plus att du slipper splitsa ut 4 ledare vid varje vägguttag....

Dessutom ska ju dataanslutningarna vara parallella och telen seriell
 

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Ort
Västerort
Hoj
såld
JohanL skrev:
Du har rätt i att alla ledare in tp:n inte används för data.
Men att använda de "lediga" ledarna är både dumsnålt och slarvigt!

Dra en ny 4-ledare för telefonen parallellet med datakabeln.
Eller så drar du dubbla tp till varje uttag, så kan du koppla två fyrtråds telekretsar på varje uttag.
Då blir det enklare att felsöka, plus att du slipper splitsa ut 4 ledare vid varje vägguttag....

Dessutom ska ju dataanslutningarna vara parallella och telen seriell


4-ledare ? Är det vanlig telekabel?
Dom jag har är helt nyadragna :gnissla

Problemet är att jag vet inte om det finns plats i rören till dubbla TP kablar,


Är riktigt dålig på sånt här så utveckla gärna som om du pratade med en gammal kärring. :rolleyes:


edit : Jag vill passa på att sätta in telejack som rj45 just för att slippa ha massa uttag i väggarna. Ser inte så bra ut med vanligt jack, ström, kabeltv och rj45. blir lite mycket tycker jag...
 
Last edited:

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Ort
Västerort
Hoj
såld
Domifuling skrev:
Dra extra kablar för tele. TP nätet du drar, dra för cat6 så det står sig länge.

Min tanke från början var att dra cat5 men jag funderar fortfarande.
ska se vad det skiljer i pris också...
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
*Hmmm* Jag hade nog hellre att in en W-lan box och köpt trådlösa telefoner istället...

Men rent objektivt så borde det gå att göra som du menar. Dock så innebär ju det att du får göra egna kopplingar på varje telefon så att de får en RJ45 kontakt på sig..
 

Maverick

VR -09;12.55 -10;10.16 -11;8.47
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Husky valley
Hoj
Honda SH300 -13
Sitter i samma funderingar.. men jag e kass på sånt här.. så snälla.. finns det nån som sitter på en guldsida där man kan läsa sig till lite mer.. alltså just om själva kabeldragningen o hur man kopplar teleledningar..
 

Carpe me

Mest hk när man dör vinner!
Gick med
20 Jun 2004
Ort
Å
Hoj
Khggy
tjockisbulle skrev:
UTP Cat5 blev det, 100m för 140kr gick inte att säga nej till.
100mbit får räcka ett tag för mig.


Trist att säga men utp var ett riktigt dumt val.
UTP = unshielded twisted pair dvs, de är inte skärmade så det kan hända att yttre störningar stör din datatraffik


4,5,7, används somsagt till telefoni och nummer 8 är jord.


Helt ärligt istället för att böka omkring med ethernet kabel hit å dit i huset och plugga om allt.

Köp kontaktdosor du sätter på väggen med RJ11 (telefoni) och RJ45 (Ethernet) anslutningar.

Ta bort befintliga telejack och ersätt dem med denna dosa och koppla de befintliga telefoniledningarna till RJ11 utaget =).

Ska du ha både Ethernet + telefoni på RJ45 så blir det mera bök och annan utrusning måste fixas. Fast du kanske redan har det?
 

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Ort
Västerort
Hoj
såld
The-PatriX skrev:
Trist att säga men utp var ett riktigt dumt val.
UTP = unshielded twisted pair dvs, de är inte skärmade så det kan hända att yttre störningar stör din datatraffik


4,5,7, används somsagt till telefoni och nummer 8 är jord.


Helt ärligt istället för att böka omkring med ethernet kabel hit å dit i huset och plugga om allt.

Köp kontaktdosor du sätter på väggen med RJ11 (telefoni) och RJ45 (Ethernet) anslutningar.

Ta bort befintliga telejack och ersätt dem med denna dosa och koppla de befintliga telefoniledningarna till RJ11 utaget =).

Ska du ha både Ethernet + telefoni på RJ45 så blir det mera bök och annan utrusning måste fixas. Fast du kanske redan har det?


Resonerade så att jag har aldrig haft problem med UTP kablar och att på mittt jobb kör dom UTP utan problem.

Det med att koppla befintliga telekablarna till rj11 jack låter ju som en god idé. Finns det dubbeluttag att köpa som är RJ-11 + RJ-45 ?
Men min fråga är nu, hur kopplar jag ihop den "vanliga" telesladden till rj-11 uttag och hur seriekopplar man dom?
 

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Ort
Västerort
Hoj
såld
Tänkte bara berätta hur jag funderar på att göra nu.

Har ju 2poliga (heter det så ?) telefonkablar i väggarna.
Efterssom dom är helt nya låter jag dom vara, kör inte telefon på TP kabel.

Första jacket får vara som det är, orginal seriekopplat.

Andra jacket skall då alltså vara ett dubbel RJ-45 uttag. Ena för nätverk och andra porten för telefonin.

Så jag tar dom 2telefonkablarna, sätter dom i sockerbit och emellan RJ-45 jacket och sockerbiten sätter jag en 4polig telekabel.
Ur den kabeln använder jag bara röd och grön tråd, kopplar in röd på det blåa uttaget (4) och den gröna på blåvit(5) i RJ-45´an och andra ändorna in i sockerbiten givetvis.

För att få uttaget parallell kopplat kör jag telefontråden ut/in mot röd och in/ut mot gröna på den andra skruven.

Sen när teletråden kommer till nästa jack gör jag bara likadant.

Låter ju skitenkelt, ett jävla jobb bara att skala telekablar, sen när dom är skalade är dom alldeles för små för att passa i en sockerbit så det blir till att löda klumpar.


OK, är det någon elektriker eller liknande som vet att detta inte kommer funka ?


Edit : en bild säger mer än 1000 ord.
Dock lyckades jag måla fel, byt plats på den gröna och röda tråden.
 

Bifogat

  • underbar kopplingsbild.JPG
    underbar kopplingsbild.JPG
    22.7 KB · Visningar: 1,444
Last edited:

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
tjockisbulle skrev:
Tänkte bara berätta hur jag funderar på att göra nu.

Har ju 2poliga (heter det så ?) telefonkablar i väggarna.
Efterssom dom är helt nya låter jag dom vara, kör inte telefon på TP kabel.

Första jacket får vara som det är, orginal seriekopplat.

Andra jacket skall då alltså vara ett dubbel RJ-45 uttag. Ena för nätverk och andra porten för telefonin.

Så jag tar dom 2telefonkablarna, sätter dom i sockerbit och emellan RJ-45 jacket och sockerbiten sätter jag en 4polig telekabel.
Ur den kabeln använder jag bara röd och grön tråd, kopplar in röd på det blåa uttaget (4) och den gröna på blåvit(5) i RJ-45´an och andra ändorna in i sockerbiten givetvis.

För att få uttaget parallell kopplat kör jag telefontråden ut/in mot röd och in/ut mot gröna på den andra skruven.

Sen när teletråden kommer till nästa jack gör jag bara likadant.

Låter ju skitenkelt, ett jävla jobb bara att skala telekablar, sen när dom är skalade är dom alldeles för små för att passa i en sockerbit så det blir till att löda klumpar.


OK, är det någon elektriker eller liknande som vet att detta inte kommer funka ?


Edit : en bild säger mer än 1000 ord.
Dock lyckades jag måla fel, byt plats på den gröna och röda tråden.
Med reservation för att jag möjligen har lite otur när jag tänker nu pga spriiit så ser det ut att funka.
Men löda klumpar?! då har du för stora "sockerbitar".
Skaffa sockerbitar med bleck mellan skruven och ledaren så att inte skruven vrids direkt mot ledaren, sedan är det bara att koppla hejvilt :D
//Tobbe salongsberusad gnistjagare
 

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Ort
Västerort
Hoj
såld
tobbeviking skrev:
Med reservation för att jag möjligen har lite otur när jag tänker nu pga spriiit så ser det ut att funka.
Men löda klumpar?! då har du för stora "sockerbitar".
Skaffa sockerbitar med bleck mellan skruven och ledaren så att inte skruven vrids direkt mot ledaren, sedan är det bara att koppla hejvilt :D
//Tobbe salongsberusad gnistjagare


Hehe
Uppskattar att få hjälp av kunnigt folk, även om dom är onyktra :tummenupp

Ah jag upptäckte att sockerbitarna var fel, hittade några som inte har en skruv man skruvar ner utan en platta. Dom funkade bättre.
Kanske var såna du menade.

Testa att köra såhär men fick det inte att funka,
men jag har säkert bara inte pluggat in kablarna ordentligt i rj-45´an.
Ska testa vidare...
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
tjockisbulle skrev:
Hehe
Uppskattar att få hjälp av kunnigt folk, även om dom är onyktra :tummenupp

Ah jag upptäckte att sockerbitarna var fel, hittade några som inte har en skruv man skruvar ner utan en platta. Dom funkade bättre.
Kanske var såna du menade.

Testa att köra såhär men fick det inte att funka,
men jag har säkert bara inte pluggat in kablarna ordentligt i rj-45´an.
Ska testa vidare...
Så full vet jag inte om jag var men jag ville gardera mig för "otur" ;)
Funkade det inte alls eller?
Ingen ton ngnstans eller?
//Tobbe
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Sitter nu och funderar på hur du menar......
Hmm... kabeln som är till telefon, den befintliga alltså, är det två eller fyra trådar i den?
För har du bara två trådar i varje kabel så lägger man ju ena kabeln på nedre stiften och andra på övre. I ett "vanligt" jack vill säga.
Det gör att när du lyfter luren på en telefon som ligger före den du pratar i så bryts den du pratar i och den som lyfts upp tar över samtalet.

Hur fasen man kopplar en RJ45a så att den fungerar likadant vet jag ärligt talat inte.
Om du skiter i att man kan få "medhörning i alla lurar i huset så kan du ju alltid lägga in allt paralellt på blå och blå/vit.
Jag är vanlig hederlig byggelektriker och har inte kommit i kontakt med just telenät så mkt.
Vi har ju killar som kommer och kopplar det åt oss på jobbet, men jag kan snacka med ngn av dom om jag kommer ihåg.
//Tobbe ( jag funderar vidare så kanske poletten trillar ner :tungan )
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Inte för att jäklas men man får en trådlös 108 Mbps router för 1000-lappen numer. Ca 100 meter räckvidd inomhus. :tungan
 

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Ort
Västerort
Hoj
såld
tobbeviking skrev:
Sitter nu och funderar på hur du menar......
Hmm... kabeln som är till telefon, den befintliga alltså, är det två eller fyra trådar i den?
För har du bara två trådar i varje kabel så lägger man ju ena kabeln på nedre stiften och andra på övre. I ett "vanligt" jack vill säga.
Det gör att när du lyfter luren på en telefon som ligger före den du pratar i så bryts den du pratar i och den som lyfts upp tar över samtalet.

Hur fasen man kopplar en RJ45a så att den fungerar likadant vet jag ärligt talat inte.
Om du skiter i att man kan få "medhörning i alla lurar i huset så kan du ju alltid lägga in allt paralellt på blå och blå/vit.
Jag är vanlig hederlig byggelektriker och har inte kommit i kontakt med just telenät så mkt.
Vi har ju killar som kommer och kopplar det åt oss på jobbet, men jag kan snacka med ngn av dom om jag kommer ihåg.
//Tobbe ( jag funderar vidare så kanske poletten trillar ner :tungan )


Jag avvaktar med att testa just nu.
Har problem med min internet uppkoppling så BBB håller på att kolla läget lite.
(det beror inte på mitt pillande) :tungan

Precis, nu har jag 2trådar i väggarna och på det vanliga jacket är det seriekopplat. 2på över (ut) och 2 på nedre (in).

Så som jag målade på bilden innebär parallell koppling,
inget jack kommer bryta något annat.
För att seriekoppla dom måste jag ha en större sockerbit där jag kör in och ut försig (4st uttag alltså) ihopkopplat med alla 4trådar i telesladden (den som går mellan tele och jacken).

Det innebär dock då att jag måste ha telefoner i alla nya jack, jag kommer bryta slingan genom att inte ha en telefon i och då kommer inte dom jacken efter att fungera.

Har målat en bättre bild.
http://hem.bredband.net/b302512/underbar kopplingsbild.JPG



Jag är "nästan" helt säker på att det här ska funka. Då jag fått tipsen av en polare...
Men ingen fackman har jag pratat med, har mailat frågan till telia men dom svarar inte...
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top