Paralellen till bilvärden är inte helt 100 men jag förstår din poäng, Sen kan man ju undra varför mercedes länge inte hade rostskyddsgaranti medan många tillverkare hade 10-12 år. Mercedes var ärliga och sa att en Mercedes rostar inte inom 10 år om den inte är missskött istället för att friskriva sig i det finstilta mot att garantin gäller inte om fordonet är misskött.
Om vi nu återgår till Mc branchen så anser jag fortfarande att säga att japsmärke Y har bättre kvalite än Japsmärke Z bara för att Y vågar lämna 5 års garanti och den andra 2 års är inte rätt.
Detta delvis av praktisk erfarenhet av mycket MC skruvande och dels från erfarenhet av garantiåtaganden från fabrikanten. Visst låter det fint att på pappret ge 5 års garanti men vad är poängen med den om täckningen den dagen något rasar är kass ?
I mitt garage står perfekt underhållna motorcyklar av i princip alla märken, Italienare Japaner Britter Österikare Tyskar och Svenskar. Jag har tävlat inom de flesta Mc discipliner och skruvat i princip alla större märken utom HD. Vill du ifrågasätta min kompetens på området så vänligen kom med en annan infallsvinkel......
Jag ifrågasätter inte din kompetens om det nu lät så...
Men man kan ju ha olika åsikter ändå eller hur?
Förstår iaf inte ditt tankesätt ang att garantin är så dålig och täcker dåligt osv... Om köparen av en hoj tex inte ens kan byta olja själv = helt okunnig och obrydd i att lära sig utan bara vill köra och ha kul... Han lär ju serva hojen på firman iaf så då måste ju en hoj med 5års garanti vara att föredra framför en med säg 2års eller? Du verkar ju helt anti och det låter som att du hellre prutar ner priset en hundring och skiter i garantin... Om den då är så djävla kass och rent lurendrejeri så borde den ju vara det på en bil oxå och på en snöskoter och båtmotor å allt möjligt...
säg att min motor rasar(lagerhaveri tex) och hojen är servad på märkesverkstad och allt det där... Nog vore det då fan om dom skulle kunna friskriva sig från det och mena på att det är mitt fel så länge jag inte kommer in med en motor med en dl olja i...
Inte för att sannolikheten är så stor att det pajar men ifall att...
Men man får ju garanti på tv apparater och hur ofta pajar dom...
Vad ska man med försäkring hur ofta krockar man...
Sen så tror jag dom lämnar 5-årig garanti på grejer dom tror inte lär komma in på rep så ofta... KTM har 2-års garanti på 640 och var det 6-mån på 660... Vad säger det? Jo att 660 har ett högre effektuttag och kanske kommer att krångla mer... Därav en högre kostnad att repa den inom garantitiden...