Driftsäkrast! R1, ZX10 el gixxer1000??

K.L

Bybo
Gick med
20 Jan 2006
Ort
Markitta
Hoj
GSX-R1000 -09, XT660Z -08

Dessutom: Att det inte går att svänga med en blade av årsmodell äldre än '06 beror på den taskiga markfrigången. Skiten släpar i backen hur man än gör. Påstår du nåt annat så är det dags att sluta med smurfpillrena.

The R1's cockpit is generally well laid out, but opinions varied among our testers of its effectiveness. It's roomy and comfortable on the track, but its pegs are mounted low and drag earliest.

"Motorcycle usa - superbike smackdown 2005 - track"

Den är ju inte sämst på den punkten iaf...:tungan
 

R.Lehtipalo

Gasar tills det hasar..
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Luleå
Hoj
Cannondale med dubbla överliggande trampor, mina 8-hjulingar och en Gixxer 1000 -04
(...)
Tycker den här tråden börjar spåra ur, jag ger mig ur debatten här och nu och vinner över dig i hästlängder nu.. (...)

Du; det här är ingen tävling i argumentation! Detta är förnedring, och roligare blir det hela tiden. Allt jag gjorde var en rejäl djupdykning, ner på er nivå och fick några riktiga stornapp. För det är just där alla märkes***ar simmar runt. Ha ett trevligt liv. :D
 

R.Lehtipalo

Gasar tills det hasar..
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Luleå
Hoj
Cannondale med dubbla överliggande trampor, mina 8-hjulingar och en Gixxer 1000 -04
Du får gärna lägga av med ditt homohetsande och CP-liknelser när argumenten tryter. Det vore lättare att ha överseende om du var 18, men du är ju faktiskt 32 enligt din profil.

Jag är totalt ointresserad av vilken av de nya köpehojarna som är "bäst", men jag är övertygad om att inlägg av din typ nog är ovälkommen "reklam" för tillverkaren av det hojmärke du försvarar.

/J

Tur du håller koll på läget och min ålder grabben! Jag lovar att bättra mig och nästa söndag ska jag infinna mig i biktbåset. Men innan jag gör det kan du ta och injicera en skopa självdistans så att du kan relatera till inlägget på en helt annan intellektuell nivå. Men ållrajt, så äger du en HD och har skrivit en mindre uppsats om vad för meningslöst skrot du har på den.

Jag försvarar inget hojmärke. Hade du läst tråden så hade du snabbt insett det. Jag kritiserar bara vissa modeller av sporthojar baserat på min egen erfarenhet av dessa.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Krya på dig... Grabben.

/Jörgen, 39

Tur du håller koll på läget och min ålder grabben! Jag lovar att bättra mig och nästa söndag ska jag infinna mig i biktbåset. Men innan jag gör det kan du ta och injicera en skopa självdistans så att du kan relatera till inlägget på en helt annan intellektuell nivå. Men ållrajt, så äger du en HD och har skrivit en mindre uppsats om vad för meningslöst skrot du har på den.

Jag försvarar inget hojmärke. Hade du läst tråden så hade du snabbt insett det. Jag kritiserar bara vissa modeller av sporthojar baserat på min egen erfarenhet av dessa.
 

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Ort
Nynäshamn
Hoj
-------
Åter till topic: Är övertygad om att dem alla håller lika bra så länge man håller sig till originaleffekten och servar ordentligt.
Vilken man köper beror enbart på vilken man tycker har skönast sittställning/är snyggast.
Man bör väl kanske inte väga in servicekostnader direkt i sammanhanget då en nyare sporthoj är en ekonomisk katastrof att äga och ha i trafik. Dock jäkligt roligt :tummenupp :D
 
Last edited by a moderator:

arrow

Ny medlem
Gick med
22 May 2005
Ort
På jobbet
Hoj
CBR1000RR -08
Det är väl rätt självklart att det är en bra deal för företaget om man erbjuder 5 års garanti på en produkt mot att man får serva den till överpris.
Om något sen går sönder så har garantin värdelös täckning då man har reserverat sig väldigt frikostigt mot handhavandefel och normalt slitage, ex så vägrade Honda byta ut kammar som gått ner sig på 3000mil då de ansåg att det var handhavandefel. Samma sak med Yamaha och bromskivor som slog sig efter 200 mil

Har du någon egen erfarenhet av garantin på dyliga fordon?

Ja du Boris..... va ska man säga....

Om köper en hoj för 130.000kr fullständigt skiter i att serva den, eller tror att du kan göra all service själv... sedan rasar skiten för att du tog fel olja eller att du helt enkelt tycker att service är att tvätta hojen så tjejerna vid glassbaren tittar lite....

Då tycker inte jag heller att du ska ha någon garanti de första 5åren...
Självklart är det så att en 5års garanti kräver något av personen som vill kunna utnyttja sin garanti. Sedan att verkstäderna tar bra betalt för denna service är väll kanske inte helt optimalt. Men om man nu kan skruva och vet vad man sysslar med så kan man kanske spara lite slantar, för det är nog ytterst vanligt att motorerna går sönder innom 5år... annars skulle nog inte den garantin enns finnas...

Men att sitta och gnälla på att det finns en 5årig motorgaranti OM man sköter grejorna.... ja det är som att stå i sjön med ett par stövlar och klaga på att dom va för korta....
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Ja du Boris..... va ska man säga....

Om köper en hoj för 130.000kr fullständigt skiter i att serva den, eller tror att du kan göra all service själv... sedan rasar skiten för att du tog fel olja eller att du helt enkelt tycker att service är att tvätta hojen så tjejerna vid glassbaren tittar lite....

Då tycker inte jag heller att du ska ha någon garanti de första 5åren...
Självklart är det så att en 5års garanti kräver något av personen som vill kunna utnyttja sin garanti. Sedan att verkstäderna tar bra betalt för denna service är väll kanske inte helt optimalt. Men om man nu kan skruva och vet vad man sysslar med så kan man kanske spara lite slantar, för det är nog ytterst vanligt att motorerna går sönder innom 5år... annars skulle nog inte den garantin enns finnas...

Men att sitta och gnälla på att det finns en 5årig motorgaranti OM man sköter grejorna.... ja det är som att stå i sjön med ett par stövlar och klaga på att dom va för korta....

Jadu jag kan garantera dig att jag givetvis sköter mina fordon betydligt bättre än vad all form av servicedokumentation anger. Kom tillbaka när du har tävlat på nivå under 11 säsonger och skruvat för fabriksteam i VM.............

Det jag har sagt är att snacket om att något märke måste vara bättre pga att de vågar lämna 5 års garanti är rent nys då garantin i princip inte täcker något. Att tillverkaren ger 5 års garanti gör de inte pga att deras maskiner är så förbannat bra utan för att det är en bra affär för dem........

EDIT: Stavfle
 

Anderzzon

No Pain, No Game
Gick med
6 Mar 2005
Ort
LBG tha place 2 B
Hoj
Honda CRF 250R -09, Biltema Cruiser, Arctic Cat Sno Pro 440 -05
Honda cbr nr 1
Yamaha Yzf/ Suzuki gsxr nr 2
Kawazaki nr 3
Aprillia nr 4
Ducati nr 5

Så tycker jag att kvallen är men det är bara vad jag tycker och tror. Baserat på egna erfarenheter.
 

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Med min familj, THN och där
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
Till trådskaparen< provkör alla 4 japshojar, dom är likvärdiga, sen väljer du den du tycker är snyggast, effekt nog för att det ska skita sej i första kurvan finns i allihopa!!
 

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada
Åter till topic: Är övertygad om att dem alla håller lika bra så länge man håller sig till originaleffekten och servar ordentligt.
Vilken man köper beror enbart på vilken man tycker har skönast sittställning/är snyggast.
Man bör väl kanske inte väga in servicekostnader direkt i sammanhanget då en nyare sporthoj är en ekonomisk katastrof att äga och ha i trafik. Dock jäkligt roligt :tummenupp :D

Instämmer! Det är många som snackar om att det skiljer 10 hästar hit eller dit men det tycker jag är ganska så orelevant.

För att känna den viktigaste känslan så behöver man inte ens ha motorn på, det är helt enkelt att provsitta hojen. Ibland känns det bara rätt (vilket det gjorde när jag satt på en sv första gången) eller så kan det bara kännas helt fel (vilket det gjorde när jag provade en fazer första gången).

Visst den kan ha XXX antal hästar men infinner sig inte den rätta känslan så funkar det ju inte..
 

K.L

Bybo
Gick med
20 Jan 2006
Ort
Markitta
Hoj
GSX-R1000 -09, XT660Z -08
Jadu jag kan garantera dig att jag givetvis sköter mina fordon betydligt bättre än vad all form av servicedokumentation anger. Kom tillbaka när du har tävlat på nivå under 11 säsonger och skruvat för fabriksteam i VM.............

Det jag har sagt är att snacket om att något märke måste vara bättre pga att de vågar lämna 5 års garanti är rent nys då garantin i princip inte täcker något. Att tillverkaren ger 5 års garanti gör de inte pga att deras maskiner är så förbannat bra utan för att det är en bra affär för dem........

EDIT: Stavfle

Tar några snabba exempel...

Vi börjar med bilvärlden för att ta några exempel bara... Jämför europeiska och japanska/koreanska bilar i tillförlitlighet på elektriska prylar tex... Min erfarenhet säger mig att japsen är mkt bättre på den punkten och har garantier därefter oxå... Har audi 20000mila garanti på el i bilen tex???

Och så tar vi snöskotrar som ett andra exempel... Varför har inte yamaha 5 års garanti på dom när dom har det på sina MC??? Jo för att en skoter som används flitigt i fem år blir djävligt sliten i jämförelse med en MC...

Konstigt att inte opel slog till med samma rostskyddsgaranti som audi när dom kom med deras vafan var det 10 el 12 års garanti... Behöver jag fråga vilken bil som har det bättre rostskyddet av nyss nämnda märken???

Nu ber jag om ursäkt för att det var djävligt OT men saken är den att garantier och kvalitet/slitstyrka hänger ihop i många fall så varför inte i MC-världen...

Sen så kör du nog knappast honda eller yamaha och knappast suzuki heller iom dina ståndpunkter i ämnet... Är det en sönderskruvad italienare i ditt garage??? inget illa menat men undrar bara???
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.

Sen så kör du nog knappast honda eller yamaha och knappast suzuki heller iom dina ståndpunkter i ämnet... Är det en sönderskruvad italienare i ditt garage??? inget illa menat men undrar bara???


Paralellen till bilvärden är inte helt 100 men jag förstår din poäng, Sen kan man ju undra varför mercedes länge inte hade rostskyddsgaranti medan många tillverkare hade 10-12 år. Mercedes var ärliga och sa att en Mercedes rostar inte inom 10 år om den inte är missskött istället för att friskriva sig i det finstilta mot att garantin gäller inte om fordonet är misskött.
Om vi nu återgår till Mc branchen så anser jag fortfarande att säga att japsmärke Y har bättre kvalite än Japsmärke Z bara för att Y vågar lämna 5 års garanti och den andra 2 års är inte rätt.
Detta delvis av praktisk erfarenhet av mycket MC skruvande och dels från erfarenhet av garantiåtaganden från fabrikanten. Visst låter det fint att på pappret ge 5 års garanti men vad är poängen med den om täckningen den dagen något rasar är kass ?


I mitt garage står perfekt underhållna motorcyklar av i princip alla märken, Italienare Japaner Britter Österikare Tyskar och Svenskar. Jag har tävlat inom de flesta Mc discipliner och skruvat i princip alla större märken utom HD. Vill du ifrågasätta min kompetens på området så vänligen kom med en annan infallsvinkel......
 
Last edited:

K.L

Bybo
Gick med
20 Jan 2006
Ort
Markitta
Hoj
GSX-R1000 -09, XT660Z -08
Paralellen till bilvärden är inte helt 100 men jag förstår din poäng, Sen kan man ju undra varför mercedes länge inte hade rostskyddsgaranti medan många tillverkare hade 10-12 år. Mercedes var ärliga och sa att en Mercedes rostar inte inom 10 år om den inte är missskött istället för att friskriva sig i det finstilta mot att garantin gäller inte om fordonet är misskött.
Om vi nu återgår till Mc branchen så anser jag fortfarande att säga att japsmärke Y har bättre kvalite än Japsmärke Z bara för att Y vågar lämna 5 års garanti och den andra 2 års är inte rätt.
Detta delvis av praktisk erfarenhet av mycket MC skruvande och dels från erfarenhet av garantiåtaganden från fabrikanten. Visst låter det fint att på pappret ge 5 års garanti men vad är poängen med den om täckningen den dagen något rasar är kass ?


I mitt garage står perfekt underhållna motorcyklar av i princip alla märken, Italienare Japaner Britter Österikare Tyskar och Svenskar. Jag har tävlat inom de flesta Mc discipliner och skruvat i princip alla större märken utom HD. Vill du ifrågasätta min kompetens på området så vänligen kom med en annan infallsvinkel......

Jag ifrågasätter inte din kompetens om det nu lät så...
Men man kan ju ha olika åsikter ändå eller hur?

Förstår iaf inte ditt tankesätt ang att garantin är så dålig och täcker dåligt osv... Om köparen av en hoj tex inte ens kan byta olja själv = helt okunnig och obrydd i att lära sig utan bara vill köra och ha kul... Han lär ju serva hojen på firman iaf så då måste ju en hoj med 5års garanti vara att föredra framför en med säg 2års eller? Du verkar ju helt anti och det låter som att du hellre prutar ner priset en hundring och skiter i garantin... Om den då är så djävla kass och rent lurendrejeri så borde den ju vara det på en bil oxå och på en snöskoter och båtmotor å allt möjligt...

säg att min motor rasar(lagerhaveri tex) och hojen är servad på märkesverkstad och allt det där... Nog vore det då fan om dom skulle kunna friskriva sig från det och mena på att det är mitt fel så länge jag inte kommer in med en motor med en dl olja i...

Inte för att sannolikheten är så stor att det pajar men ifall att...

Men man får ju garanti på tv apparater och hur ofta pajar dom...

Vad ska man med försäkring hur ofta krockar man...

Sen så tror jag dom lämnar 5-årig garanti på grejer dom tror inte lär komma in på rep så ofta... KTM har 2-års garanti på 640 och var det 6-mån på 660... Vad säger det? Jo att 660 har ett högre effektuttag och kanske kommer att krångla mer... Därav en högre kostnad att repa den inom garantitiden...
 
Last edited:

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Hahaha, behöver jag ens citera mitt första inlägg (första svaret i tråden). Fantastiskt att det kan ta sån skruv...

Folk som har rejsat ett tag och kört lite olika märken brukar oftast släppa märkesfanatismen och se lite klarare på saker och ting. Dessutom har man god insikt i en värld där hojarna används nått förbenat hårt, och vurpas och skruvas flitigt med. Den slutsats man kan dra av andras och mina egna erfarenheter är som man kommit fram till flera gånger tidigare i tråden, att alla japanska märken håller mycket hög och jämn kvalitet. Att hävda saker som att "märke X har ÖVERLÄGSET mycket bättre kvalitet än märke Y" är bara så dumt att jag vet inte vad. Det är knappt det går se små skillnader längre, och definitivt inga skillnader så stora att de ska få avgöra vilken hoj man ska köpa.
Så gå nu o kasta bajs på varandra någon annan stans :)
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top