Drogtestas på jobbet??

För eller mot drogtest på jobbet?


  • Antal röstningar
    0
Status
Ej öppen för fler svar.

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
honkiie skrev:
Kan du citera är du snäll, jag är för dum för att förstå
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=1951771&postcount=97

Har du inget nytt att tillföra? Verkar som du griper efter halmstrån.
Med tanke på vad som händer i kroppen efter du rökt på, hur länge din reaktionsförmåga mm faktist är på verkat så tycker jag dessutom att du inte har något på en mc att göra.. eller i trafiken alls.

Jag jobbar i en process där det finns mycket rörliga delar i höga hastigheter.
Gör du fel där så kan du mista en arm... snipps... så är den borta.
Inte direkt en passande miljö för en pundare...

Nä ni som pundar ska möjligtvis ha ett jobb i en lada ut i skogen där ni kan tugga svamp och räkna spik. Mer betrodd en så är ni inte
 
Last edited:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Dr.Bike skrev:
Ja, det ÄR faktiskt ett under.
detta är oxå ett argument för drogliberaler: kolla Holland...
Men de har ENOOOORMA problem i holland.
Bara så du vet.

På vilket sätt har holländarna värre problem än andra EU-länder?

Kaffeshoppsdiskussionen tycker jag är rätt löjlig. Det är en harmlös verksamhet och inte det avgrundssvarta helvete som vissa försöker få det till, däremot finns det ett väldigt sunt synsätt på missbrukare i länder som Holland, de behandlas inte som häxor utan som människor.

Har aldrig fått ihop det vettiga i att kriminalisera brukandet av droger. Vad gäller arbetsgivaren så är det upp till honom vem han vill anställa, men generella drogtester? :finger
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Chris Ash skrev:
På vilket sätt har holländarna värre problem än andra EU-länder?

Var tillverkas det mest amfetamin i "gamla EU"? (Själv har jag ingen aning, minns bara att man läst om Holland vid ett flertal tillfällen)
Visserligen är Holland svårslaget ur logistiksynpunkt, men jag har en känsla av att det finns andra anledningar också.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Markus skrev:
Var tillverkas det mest amfetamin i "gamla EU"? (Själv har jag ingen aning, minns bara att man läst om Holland vid ett flertal tillfällen)
Visserligen är Holland svårslaget ur logistiksynpunkt, men jag har en känsla av att det finns andra anledningar också.

Inte jag heller, däremot har jag en aning om hur många tunga missbrukare,narkotikarelaterade dödsfall osv som finns/sker i Holland resp Sverige och Sverige eller andra restriktiva länder framstår definitivt inte som speciellt överlägsna Holland.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Chris Ash skrev:
Inte jag heller, däremot har jag en aning om hur många tunga missbrukare,narkotikarelaterade dödsfall osv som finns/sker i Holland resp Sverige och Sverige eller andra restriktiva länder framstår definitivt inte som speciellt överlägsna Holland.

Vad är det för siffror då?
Inte speciellt överlägsna känns inte så vetenskapligt gångbart.
Oavsett vilket så är hasj dåligt, och inte bra.
 

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
SENSEI skrev:
Ifall jag upprepat mig så är det nog bara för att försöka få ett svar på frågan jag ställt tidigare. Om du dessutom undrar så knarkar jag inte och jag har aldrig provat knark. Jag tycker bara det ska vara en rättighet att få röka ifall man vill.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Markus skrev:
Vad är det för siffror då?
Inte speciellt överlägsna känns inte så vetenskapligt gångbart.
Oavsett vilket så är hasj dåligt, och inte bra.



http://stats05.emcdda.eu.int/en/page002-en.html

Här hittar man sammanställningar av drogstatistik från EU-länderna. Nu har jag inte penetrerat varenda rapport där men en stunds letande gav inte vid hand att Holland skulle ha "ENOOOORMA" problem jämfört med övriga länder.

Jämfört med Sverige så har de både betydligt färre tunga missbrukare och betydligt färre drogrelaterade dödsfall per capita(i det senare fallet också i absoluta tal).

Visst är hasch "dåligt" när man pundar ner sig till fotknölarna med det, men det är ett konstigt skäl att förbjuda, drogen är lika dålig fast den är förbjuden och ger ett förbud inga påtagligt goda effekter så är det mycket bättre att låta bli.
 

Gabor

Guest
Chris Ash skrev:
http://stats05.emcdda.eu.int/en/page002-en.html

Här hittar man sammanställningar av drogstatistik från EU-länderna. Nu har jag inte penetrerat varenda rapport där men en stunds letande gav inte vid hand att Holland skulle ha "ENOOOORMA" problem jämfört med övriga länder.

Jämfört med Sverige så har de både betydligt färre tunga missbrukare och betydligt färre drogrelaterade dödsfall per capita(i det senare fallet också i absoluta tal).

Visst är hasch "dåligt" när man pundar ner sig till fotknölarna med det, men det är ett konstigt skäl att förbjuda, drogen är lika dålig fast den är förbjuden och ger ett förbud inga påtagligt goda effekter så är det mycket bättre att låta bli.

Det är väl snarare så att drogmissbruk, droghandel ,mm bidrar med en avsevärt ökad kriminalitet. Du som har lite tid, kan du kolla upp det åxå.
Det finns många olika vägar till Europa från asien, mellanöstern.
Men det var inte det som tråden handlade om...
Du kan annars ta kontakt med Valter Kegö, narkotikatotelns utrednings ansvarige på rps. han kan bidra med 20 års erfarenhet om narkotikarelaterade problem.
 

Bart

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2004
Ort
i ett hus
Hoj
Husa..
SENSEI skrev:
DVS Röker du på på fredagen så ar du inte 100%klar i skallen på måndagen.
Men det har vi ju redan insett att många inte är.
Men snälla du... röker du på fredag är du absolut klar i skallen på måndag. Jag vet.. har rökt cannabis i många år men använder det inte längre. Det finns så många som vet så mycket utan att ha använt det själv. För att kunna sitta och tala om för mig hur det fungerar, och hur du blir av det krävs det lite mer än att bara ha jobbat på hassela för att få mig att lyssna.
 
Last edited:

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
honkiie skrev:
Ifall jag upprepat mig så är det nog bara för att försöka få ett svar på frågan jag ställt tidigare. Om du dessutom undrar så knarkar jag inte och jag har aldrig provat knark. Jag tycker bara det ska vara en rättighet att få röka ifall man vill.
Och jag tycker inte det då droger är olagliga och genom att legalisera droger så stödjer man även annan kriminalitet så som människohandel och mycket mycket mer.
Det gäller att tänka längre en näsan räcker...
 

Haschtomte

Ny medlem
Gick med
17 Feb 2006
Ort
Nordpolen
Hoj
Motard
SENSEI skrev:
Drogtester skall införas på alla jobb och flera gånger om år.
Visar testet att man är påverkad ska man som lagen föreskriver få vård.
Tänk er en arbetsplats där det tex körs mycket truck...
Röker du på hemma under helgen så är du inte ren när du går till jobbet på måndag. Och steget för att gå över till tyngre droger blir mindre och mindre ju lägre du röker på.
Droger leder i 99% av fallen till problem för samhället.. dvs i sludändan för dig och mig. Om vi inte hade stora drogproblem i detta land så skulle även kriminaliteten heller vara så stor.


Jag har jobbat på Hassela kolektivet, och jag har haft en ganska god inblick i vad droger gör med ungdomar.

// mina 5


Detta måste vara något av det dummaste jag har hört!

Att du drar samhälls-slutsatser från erfarenheter du fått på ett behandlingshem för unga narkomaner eller andra problemgrupper är ju inte något nytt, men likväl en ypperligt indikation på hur påläst du är.

Du skriver att 99% av drganvändningen leder till problem för samhället, kan du specificera det närmare. Siffror jag sett visade på att 10% av de mönstrande 18:åringarna hade testat narkotika i en form eller annan. Det du skriver tyder på att det borde vara 9.9% utav de mönstrande som på ett eller annat vis blir en belastning för samhället och/eller produkter på ditt kollektiv. Det i sin tur borde ju betyda att ytterliggare ett par flickor i 18:års åldern följer samma väg......Många 18:åriga interner/tjuvar/socialfall blir det.


Att säga, eller ännu värre skriva något sådant, är i princip lika illa som Drogliberaler som använder en enstaka historia om en lycklig knarkare som inte har problem, som argument för att droger är KANON!


Det du skriver om att kriminaliteten är stor pga droger undrar jag lite över.

På vilket sätt "blir" man kriminell av droger? För att själva droganvändandet är kriminellt? Impressive!

Eller är det pga av att de, för att betala för sitt beroende "tvingas" stjäla?
Om så är fallet, varför inte förespråka en legalisering? På så vis kan man ju prissätta och ha åldersgräns på detta, precis som Alkohol. Då finns det ju ingen skillnad mellan de två, om man inte räknar de olika rusen naturligtvis.

I fallet Marijuana så blir detta resonemang än mer tydligt. Det finns få, om någon, seriös forskare som hävdar att detta är en drog man blir aggressiv av, så på vilket sätt är detta något som då påverkar eventuell kriminalitet? Påverkar THC hjärnan på ett sätt som gör att man blir indragen i olika kriminella tankebanor, och ger sig ut på jakt efter banker, unga flickor eller homosexuella att "knacka"?

Jag anar att ditt svar på detta skulle vara "det är en inkörsport till tyNgre droger", så jag passar på att ta replik redan nu:

Skillnaderna respektive likheterna mellan rusen och/eller receptorerna för Alkohol, Marijuana och centralstimulantia är i princip lika stora. Dvs, det finns INGA som helst belägg för att Marijuana som substans, skulle ge ökat sug efter "tyngre" droger. Det i särklass största skälet till detta är istället....Just det, att det klumpas ihop till "knark". Man köper hasch/marijuana av SAMMA handlare som tillhandahåller Amfetamin, Kokain och i vissa fall Heroin. Fundera på vad inkörsporten är; Preparatet i sig, eller det faktum att den stackars haschtomten tvingas lyssna på någon som VILL få dig till narkoman.....Eftersom han tjänar pengar på det.

Till sist vill jag säga att....Jag är inte odelat positiv till drogtester på jobbet ;-)

SENSEI skrev:
Och jag tycker inte det då droger är olagliga och genom att legalisera droger så stödjer man även annan kriminalitet så som människohandel och mycket mycket mer.
Det gäller att tänka längre en näsan räcker...

Oj, missade detta.....Nästan så jag tror att Sensei bara driver med oss.

Vid en eventuell legalisering skulle naturligvis INTE de kriminella stå för försälningen, utan staten eller via ett "systembolag" eller liknande. Genom en legalisering skulle därmed de kriminella tappa en STOR del av sina intäkter, som istället skulle tillfalla staten, och i sin tur kunna gå till rehabilitering och nya, fina kooperativ.

Detta förutsätter naturligtvis att staten själv tillverkar droger, eller köpewr från en LEGAL tillverkare. Men, på en punkt har du naturligtvis rätt....

Det gäller att tänka längre en näsan räcker...

Hepp!
 
Last edited:

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Ingen för tillfället
Bart skrev:
Men snälla du... röker du på fredag är du absolut klar i skallen på måndag. Jag vet.. har rökt cannabis i många år men använder det inte längre. Det finns så många som vet så mycket utan att ha använt det själv. För att kunna sitta och tala om för mig hur det fungerar, och hur du blir av det krävs det lite mer än att bara ha jobbat på hassela för att få mig att lyssna.


och du motsvarar hela sveriges befolkning, bara för att tycker att du inte får problem så får ingen annan heller det och det är lag !! Är det så vi ska uppfatta det hela ?

Om du kan hitta en enda medicinsk studie som stödjer ditt påståeende så möjligen att jag blir övertygad...
Däremot så finns det tusentals studier som bevisar motsatsen. Röker du på fredagen så sitter det i minst till fredagen efter en månad. Men missbrukare brukar försvara sånt här.. det är en reaktion som är väldigt vanlig , och tyvärr väldigt tragist eftersom det finns en och annan som man kan övertyga om att det är sant.

Många vet så mycket utan att ha använt det själv säger du !
Ja hur har man kommit underfund med alla sjukdomar som finns ? har läkarvetenskapen haft dessa sjukdomar för att lista ut botemedel ? Det är ju så bizzart att det är löjligt...

Det är inte så att man har gjort undersökningar på sådana som dig och därefter kommit fram till sina slutsatser ...

Vore ju bättre om du nu har rökt att gå ut och säga att det är farligt och att ingen ska ens komma i närheten av det. Då hade man kunnat ta dig på allvar...
det här inlägget är ju bara patetiskt och visar på ren okunskap !
 

Fredr28

Ny medlem
Gick med
14 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Hornet 600 (2004)
Själv har jag jobbat som konsult på ett kärnkraftverk under en kortare tid.
Där tycker jag det är korrekt att drogtesta personalen.

Argumenten att arbetsgivaren skall skita i om man råkat ta en joint på fredagskvällen håller inte. Man har då visat sig vara en riskfaktor.
Skall man lita på att det bara var en joint vid ett tillfälle, eller finns det risk för att du kanske testar igen, och igen?

Problemet är inte att du rökt på fredagen och är "nykter" på måndagen, om så alltid är fallet är det kanske ok. Vad som arbetsgivaren är rädd för är att man kanske tänjer på gränserna och tar en joint på lunchen.

På ett kärnkraftverk finns det ingen "andra chans" om man gör en dundertabbe.
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Haschtomte skrev:
Detta måste vara något av det dummaste jag har hört!

Att du drar samhälls-slutsatser från erfarenheter du fått på ett behandlingshem för unga narkomaner eller andra problemgrupper är ju inte något nytt, men likväl en ypperligt indikation på hur påläst du är.

Du skriver att 99% av drganvändningen leder till problem för samhället, kan du specificera det närmare. Siffror jag sett visade på att 10% av de mönstrande 18:åringarna hade testat narkotika i en form eller annan. Det du skriver tyder på att det borde vara 9.9% utav de mönstrande som på ett eller annat vis blir en belastning för samhället och/eller produkter på ditt kollektiv. Det i sin tur borde ju betyda att ytterliggare ett par flickor i 18:års åldern följer samma väg......Många 18:åriga interner/tjuvar/socialfall blir det.


Att säga, eller ännu värre skriva något sådant, är i princip lika illa som Drogliberaler som använder en enstaka historia om en lycklig knarkare som inte har problem, som argument för att droger är KANON!


Det du skriver om att kriminaliteten är stor pga droger undrar jag lite över.

På vilket sätt "blir" man kriminell av droger? För att själva droganvändandet är kriminellt? Impressive!

Eller är det pga av att de, för att betala för sitt beroende "tvingas" stjäla?
Om så är fallet, varför inte förespråka en legalisering? På så vis kan man ju prissätta och ha åldersgräns på detta, precis som Alkohol. Då finns det ju ingen skillnad mellan de två, om man inte räknar de olika rusen naturligtvis.

I fallet Marijuana så blir detta resonemang än mer tydligt. Det finns få, om någon, seriös forskare som hävdar att detta är en drog man blir aggressiv av, så på vilket sätt är detta något som då påverkar eventuell kriminalitet? Påverkar THC hjärnan på ett sätt som gör att man blir indragen i olika kriminella tankebanor, och ger sig ut på jakt efter banker, unga flickor eller homosexuella att "knacka"?

Jag anar att ditt svar på detta skulle vara "det är en inkörsport till tyNgre droger", så jag passar på att ta replik redan nu:

Skillnaderna respektive likheterna mellan rusen och/eller receptorerna för Alkohol, Marijuana och centralstimulantia är i princip lika stora. Dvs, det finns INGA som helst belägg för att Marijuana som substans, skulle ge ökat sug efter "tyngre" droger. Det i särklass största skälet till detta är istället....Just det, att det klumpas ihop till "knark". Man köper hasch/marijuana av SAMMA handlare som tillhandahåller Amfetamin, Kokain och i vissa fall Heroin. Fundera på vad inkörsporten är; Preparatet i sig, eller det faktum att den stackars haschtomten tvingas lyssna på någon som VILL få dig till narkoman.....Eftersom han tjänar pengar på det.

Till sist vill jag säga att....Jag är inte odelat positiv till drogtester på jobbet ;-)



Oj, missade detta.....Nästan så jag tror att Sensei bara driver med oss.

Vid en eventuell legalisering skulle naturligvis INTE de kriminella stå för försälningen, utan staten eller via ett "systembolag" eller liknande. Genom en legalisering skulle därmed de kriminella tappa en STOR del av sina intäkter, som istället skulle tillfalla staten, och i sin tur kunna gå till rehabilitering och nya, fina kooperativ.

Detta förutsätter naturligtvis att staten själv tillverkar droger, eller köpewr från en LEGAL tillverkare. Men, på en punkt har du naturligtvis rätt....

Det gäller att tänka längre en näsan räcker...

Hepp!
Jag generaliserar grovt i min inlägg och vad jag tycker och anser om droger mm..
Med 99% menar jag att droger är olagliga... och att det är stora krimínella hadnligar i hela kedjan bakom droghanteringen för att du ska kunna göra gå till snubben i hörnet för att du ska kunna ge ditt bidrag till den undre världen...

Vilka tillverkar röka så att staten skulle kunna köpa in det?
Ska då drogerna prissättas efter den kostnand för vård av dessa personer täcks... Vem betalar... Det kommer i slutänden bli vi som vågar säga nej till droger och skit.

Kolla Kristiania.. Kolla hur det ser ut efter berömda "stråk" i holland och på fler ställen..
Hur stor del är det droger som ligger bakom den misär som finns där??

Visst jag kanske är enkelspårig i frågan. Men jag står fast i mitt tycke. Samt vad jag anser om folk som nyttjar droger.
 

Haschtomte

Ny medlem
Gick med
17 Feb 2006
Ort
Nordpolen
Hoj
Motard
ambulans skrev:
och du motsvarar hela sveriges befolkning, bara för att tycker att du inte får problem så får ingen annan heller det och det är lag !! Är det så vi ska uppfatta det hela ?

Om du kan hitta en enda medicinsk studie som stödjer ditt påståeende så möjligen att jag blir övertygad...
Däremot så finns det tusentals studier som bevisar motsatsen. Röker du på fredagen så sitter det i minst till fredagen efter en månad. Men missbrukare brukar försvara sånt här.. det är en reaktion som är väldigt vanlig , och tyvärr väldigt tragist eftersom det finns en och annan som man kan övertyga om att det är sant.

Dessa studier du nämner, påvisar dessa ett RUS efter 1 månad, eller bara att det går att spåra? Mig veterligen försvinner ruset fortare än alkohol, men eftersom det är fettlösligt och inte vattenlösligt, fastnar det i fetter och nedbrytningen tar längre tid. Dock finns det försumbara mängder av THC i kroppen under hela denna process, vilken typiskt tar 4-6 veckor. Dessa mängder är dock för små för att de skall ge ett rus, eller påverka reaktionsförmåga etc.

Diskutabelt är dock de sk. "flashbacks" som tillskrivs vissa droger. Främst LSD, men även Cannabis. Dessa skall då, långt senare, kunna resultera i ett tillstånd, likt dess ursprungliga rus.

ambulans skrev:
Många vet så mycket utan att ha använt det själv säger du !
Ja hur har man kommit underfund med alla sjukdomar som finns ? har läkarvetenskapen haft dessa sjukdomar för att lista ut botemedel ? Det är ju så bizzart att det är löjligt...

Naturligtvis kan man dra slutsatser i ämnen man bara har teoretiska kunskaper inom.
ambulans skrev:
Det är inte så att man har gjort undersökningar på sådana som dig och därefter kommit fram till sina slutsatser ...

Precis som Sensei tar Hasselakollektivet som grund för sin undersökning, så tenderar dessa undersökningar att göras på personer som, på grund av sitt missbruk eller kriminalitet, har kommit på villovägar vilket naturligtvis ger en bild av misär i drogernas tecken. På vilket sätt tror du en, i övrigt laglydig individ skulle komma att hamna i den grupp som undersöks? Frivilligt?

ambulans skrev:
Vore ju bättre om du nu har rökt att gå ut och säga att det är farligt och att ingen ska ens komma i närheten av det. Då hade man kunnat ta dig på allvar...
det här inlägget är ju bara patetiskt och visar på ren okunskap !


Problemet med det skulle i så fall vara att ingen som har "rökt på" skulle ta honom på allvar.
 

Haschtomte

Ny medlem
Gick med
17 Feb 2006
Ort
Nordpolen
Hoj
Motard
SENSEI skrev:
Jag generaliserar grovt i min inlägg och vad jag tycker och anser om droger mm..
Med 99% menar jag att droger är olagliga... och att det är stora krimínella hadnligar i hela kedjan bakom droghanteringen för att du ska kunna göra gå till snubben i hörnet för att du ska kunna ge ditt bidrag till den undre världen...

Det sorgliga är ju att detta stämmer...
SENSEI skrev:
Vilka tillverkar röka så att staten skulle kunna köpa in det?
Ska då drogerna prissättas efter den kostnand för vård av dessa personer täcks... Vem betalar... Det kommer i slutänden bli vi som vågar säga nej till droger och skit.

Här tycker jag att du generaliserar något i ekonomisk mening, om det prissätts efter kostnaderna för vården.....Hur betalar då ni som "vågar säga nej"? Stödköp av cannabis?
SENSEI skrev:
Kolla Kristiania.. Kolla hur det ser ut efter berömda "stråk" i holland och på fler ställen..
Hur stor del är det droger som ligger bakom den misär som finns där??

Kristiania ligger i Danmark, där cannabis INTE är legalt, att det då lockar till sig en hel del mysko individer ser jag som självklart.

"vårt stråk" i Holland? Hur menar du där? Är det Red Light District du refererar till, eller Amsterdam i sin helhet? Cannabis är lagligt att bruka och, med tillstånd, sälja i HELA Holland, inte bara i Red light.
SENSEI skrev:
Visst jag kanske är enkelspårig i frågan. Men jag står fast i mitt tycke. Samt vad jag anser om folk som nyttjar droger.

Det tycker jag inte att du skall skämmas för. Personer som hårdnackat håller på sina åsikter oavsett argument som riktas till dem, förtjänar fler framstående positioner i samhället.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top