Drogtestas på jobbet??

För eller mot drogtest på jobbet?


  • Antal röstningar
    0
Status
Ej öppen för fler svar.

MikkE

Guest
Självklart!
Jag jobbar på skola och ser det som en självklarhet att man ska vara drogfri i denna miljö (även alla andra också).

Halvkände en som jobbade på skolans fritidsgård, hon rökte hasch, de fick reda på det, hon fick sparken direkt.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Att vara påverkad på jobbet är såklart förkastligt, men att vara påverkad på sin fritid tycker jag inte jobbet har med att göra.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag pissar glatt i en burk för att bevisa att jag inte använder droger.

Jag vill definitivt inte att en medarbetare riskerar mitt liv för att han har rökt på.

En person som torskar på ett pisstest för att han har rökt på på helgen kan har visat på dåligt omdöme, han kan mycket väl röka på på jobbet också.

En person som har druckit sprit på helgen kan ju mycket väl göra det på jobbet också, men då känner/ser man det på honom.
En som drar i sig en majja på lunchpromenaden kan mycket väl slinka förbi dig utan att du märker det.
 

Bart

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2004
Ort
i ett hus
Hoj
Husa..
GuW skrev:
En person som torskar på ett pisstest för att han har rökt på på helgen kan har visat på dåligt omdöme, han kan mycket väl röka på på jobbet också.
Har man så jättedåligt omdöme bara för att man röker på nån gång? Kom ut i verkligheten för fan och se hur vanligt det är, inte bara bland pundar-janne och hans gäng. Själv skulle ja gärna kissa i en mugg om företaget skulle begära det, har gjort det åxå.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Bart skrev:
Har man så jättedåligt omdöme bara för att man röker på nån gång? Kom ut i verkligheten för fan och se hur vanligt det är, inte bara bland pundar-janne och hans gäng. Själv skulle ja gärna kissa i en mugg om företaget skulle begära det, har gjort det åxå.

Ja, det har man, man har även dåligt omdömme om man gör bilinbrott ibland, snattar ibland, prostituerar sig ibland, våldtar ibland osv...

Att det är vanligt med folk som har dåligt omdöme gör det inte försvarbart.

Nu kommer säkert fortkörningsdebatten, och ja, jag kör för fort ibland, fast med så pass bra omdöme att jag faktiskt bara har åkt fast en gång, hade jag kört yrkesmässig trafik och min arbetsgivare hade velat sparka mig för det så hade jag fått acceptera det.
Jag var IOFS just då arbetslös, men kanske gick miste om lediga jobb som innebar att man behövde körkort.
Jag tog konsekvenserna av mitt handlande.
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
GuW skrev:
Ja, det har man, man har även dåligt omdömme om man gör bilinbrott ibland, snattar ibland, prostituerar sig ibland, våldtar ibland osv...

Att det är vanligt med folk som har dåligt omdöme gör det inte försvarbart.

Nu kommer säkert fortkörningsdebatten, och ja, jag kör för fort ibland, fast med så pass bra omdöme att jag faktiskt bara har åkt fast en gång, hade jag kört yrkesmässig trafik och min arbetsgivare hade velat sparka mig för det så hade jag fått acceptera det.
Jag var IOFS just då arbetslös, men kanske gick miste om lediga jobb som innebar att man behövde körkort.
Jag tog konsekvenserna av mitt handlande.

Fan var bra skrivet..
Kan inte mer än hålla med.
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
MikkE skrev:
Självklart!
Jag jobbar på skola och ser det som en självklarhet att man ska vara drogfri i denna miljö (även alla andra också).

Halvkände en som jobbade på skolans fritidsgård, hon rökte hasch, de fick reda på det, hon fick sparken direkt.
Hon kan inte haft en fast anställning då. Alternativt så ej med i något fack som tog strid för henne.
Lagen säger faktist vård.... fast hon kanske nekade det...
 

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1 2007
Jag är kluven i frågan. Självklart ska man ha en drågfri arbetsplats men att tvingas till tester oavsett om man är missbrukare, partybrykare, någon-gång-ibland-brukare eller emot-allt-vad-droger-heter, är det en kränkning av den personliga integreteten.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Kan dom inte kolla klamydia samtidgt? Det skulle ju helt klart öka stämningen på personalfesterna!
 

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Stenungsund
Hoj
KTM 950 SM -06
GuW skrev:
Nu kommer säkert fortkörningsdebatten, och ja, jag kör för fort ibland, fast med så pass bra omdöme att jag faktiskt bara har åkt fast en gång, hade jag kört yrkesmässig trafik och min arbetsgivare hade velat sparka mig för det så hade jag fått acceptera det.
Jag var IOFS just då arbetslös, men kanske gick miste om lediga jobb som innebar att man behövde körkort.
Jag tog konsekvenserna av mitt handlande.
Japp, jag kör också för fort med såpass bra omdöme att jag aldrig har åkt fast. I förrgår drog jag förbi dagiset i 120 km/h och klarade mig. Igår maxade jag min nya bil på favvovägen, det toppade fan 240 km/h, höll på att sladda av vägen pga isfläckar, men som tur var hade jag rekat sträckan timmen innan så att det inte fanns några poliser på vägen :banana
 

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
FUBAR skrev:
Japp, jag kör också för fort med såpass bra omdöme att jag aldrig har åkt fast. I förrgår drog jag förbi dagiset i 120 km/h och klarade mig. Igår maxade jag min nya bil på favvovägen, det toppade fan 240 km/h, höll på att sladda av vägen pga isfläckar, men som tur var hade jag rekat sträckan timmen innan så att det inte fanns några poliser på vägen :banana
Fan va bra omdöme du har, får jag säga till folk att jag känner dig? :)

GuW skrev:
J
Nu kommer säkert fortkörningsdebatten
Klart den gör, att nån röker en joint på fritiden eller att nån här inne kör för fort, vilket leder till skador oftast? Vilket leder till döden? Inget av det är lagligt som vi nyss skrivit så varför är då den som röker på nån gång, kanske bara vid nått högtidligt tillfälle så förbannat hemsk? Medans den genomsnittlige motorcyklisten är en sån fin kille.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
HanneZ skrev:
Kan dom inte kolla klamydia samtidgt?

En vagt bekant till mig råkade tappa sitt positiva klamydiabesked på jobbet. Det hittade hon dagen efter på anslagstavlan vid stämpelklockan på industrin där hon jobbade... Lyckligtvis gick inte alla 700 i personalen in genom just den ingången... Bara dryga tvåhundratalet.. :3freak
 

Tellet

medlem, ja
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Halmstad
Hoj
cbr 600 -93 F2
finns juh jättemånga sätt att skölja ur kroppen efter en helg när man fått tag på lite mumms! så drogtesterna gör det bara spännande å se om man klarar sej :tomten
 

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
K-town
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Det roliga är att jag tror om dom flesta här bott i holland ett tag så tror jag dom skulle se helt annourlunda på situationen.

Jag tror dom flesta skulle tyckte det var helt okey så länge dom inte var påverkade på jobbet då istället.
 

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
Freddola skrev:
Det roliga är att jag tror om dom flesta här bott i holland ett tag så tror jag dom skulle se helt annourlunda på situationen.

Jag tror dom flesta skulle tyckte det var helt okey så länge dom inte var påverkade på jobbet då istället.
Ja man kan ju fråga sig varför inte Holland går under när alla får psykoser, blir höga en månad efter som rökt på, är helt okoncentrerade på jobbet för att det har så många "gifter" i sig och spenderar all sin vakna tid* med att göra bilinbrott, våldta kvinnor och rånmörda människor

*(vilket inte är många timmar eftersom att alla som provar hasch börjar med heroin ca en vecka efteråt)
 

Bart

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2004
Ort
i ett hus
Hoj
Husa..
GuW skrev:
Ja, det har man, man har även dåligt omdömme om man gör bilinbrott ibland, snattar ibland, prostituerar sig ibland, våldtar ibland osv...

Att det är vanligt med folk som har dåligt omdöme gör det inte försvarbart.

Nu kommer säkert fortkörningsdebatten, och ja, jag kör för fort ibland, fast med så pass bra omdöme att jag faktiskt bara har åkt fast en gång, hade jag kört yrkesmässig trafik och min arbetsgivare hade velat sparka mig för det så hade jag fått acceptera det.
Jag var IOFS just då arbetslös, men kanske gick miste om lediga jobb som innebar att man behövde körkort.
Jag tog konsekvenserna av mitt handlande.
Så du jämför att röka en spliff ibland med att stjäla, prostituera sig, våldta? Rimmar inte bra i mina öron.

edit: Finns en bra dokumentär som jag tycker ni ska ladda ner och kolla på. Sex Drugs and Democracy a documentary about the Netherlands - [NUXX]
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top