Drogtestas på jobbet??

För eller mot drogtest på jobbet?


  • Antal röstningar
    0
Status
Ej öppen för fler svar.

bissmark

Same Shit, different Day...
Gick med
9 Aug 2003
Ort
Tyvärr söder om Hallandsåsen
Hoj
Ärr6 räjjs, 2x minikina
Idag ska jag iväg och ta en drogtest för jobbets räkning.
Kanske få jag en tidig semester i år :gnissla
kanske jobbar jag vidare som innan.

Vad anser ni om drogtester i jobbets regi?
Själv är jag för testerna.
Har ingen lust att jobba med pundare bakom ryggen.

Edit:
Ni som svarar nej, motivera gärna...
 
Last edited:

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Ort
Gävle
Hoj
GSR 750 -12
Lustigt sammanträffande med din avatar där... ;)

För övrigt, ja, varför inte.
 

Thermal

:borrar olja.
Gick med
12 Aug 2004
Ort
East Grinstead, UK
Hoj
En gul Triple 06
Jag drogtestas varje gång jag mönstar på, helt riktigt tycker jag. Jag vill inte heller jobba med nån som pundar. Vi alkoholtestas också slumpmässigt. Det enda man kan vara säker på är att man testas minst en gång varje kontrakt, ibland fler.

Edit: Vägrar man att testa sig får man sparken direkt, ingen pardon.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Om jag jobbade på ett säkerhetsklassat yrke så möjligen annars absolut inte då jag har fått erfara hur osäkra dessa snabbtester är, skall du testas så kräv att få göra ett blodbaserat test och inte ett urinprov...
 

Bandido

HEAR ME NOW AND BELIEVE ME LATER!
Gick med
12 Oct 2005
Ort
Huddinge
Hoj
Xt660
Tycker det är mycket bra. Speciellt i vissa yrken. Problemet är nog snarare hur dom hanterar informationen efteråt.
 

Fräd

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2005
Ort
Örebro
Hoj
Japanskt och Österrikiskt
Har inget emot det, då jag inte har något att dölja. Har blivit drogtestad på jobbet två gånger. (Scanias monteringsanläggning för bakaxlar.)
 

bissmark

Same Shit, different Day...
Gick med
9 Aug 2003
Ort
Tyvärr söder om Hallandsåsen
Hoj
Ärr6 räjjs, 2x minikina
Boris JR skrev:
Om jag jobbade på ett säkerhetsklassat yrke så möjligen annars absolut inte då jag har fått erfara hur osäkra dessa snabbtester är, skall du testas så kräv att få göra ett blodbaserat test och inte ett urinprov...

Så sant, så sant.
Vårt test är blodbaserat och görs minst en gång om året.
Man får reda på det dagen innan att man ska ta det, så man har inte direkt utrymme för att fuska. Även hälsokontroll görs med jämna mellanrum.
Bra på flera sätt, får ju även ett kvitto på hur jag mår :)
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Jobbar en del med mast/torn-jobb och ser det som en ren säkerhetsgrej att alla jag jobbar med är narkotikafria. En gång om året. :tummenupp
 

Interceptor

Wheelie addict
Gick med
30 Apr 2003
Ort
Någonstans där man är välkommen
Hoj
Harley Davidson Night Train -07
Jobbar en hel del i USA och där drogtestas man regelbundet, har även testats på ett företag här hemma vid en anställningsintervju (i början på 90-talet).

Vad man hör är det tydligen ganska vanligt att folk går påverkade till jobbet och utsätter sig själva men framförallt andra för fara.

Jag tycker det är bra och hoppas det införs mer här i Sverige också.
 

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
K-town
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Inom vissa yrken kan ja tänka mig att det kan behövas.

Annars tycker jag att så länge han sköter sig minst lika bra som alla andra och gör sitt jobb.
Så kan han väll få röka lite hemma så länge det inte påverkar arbetet.
 

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Stenungsund
Hoj
KTM 950 SM -06
Idag skulle jag ställa upp på det, men inte för ett par år sen.
 

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Ort
Veberöd
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750
Har man ingenting att dölja borde det ju inte vara något problem med att drogtestas?!

Själv skulle jag ställa upp utan tvekan!
 

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Ort
Växjö
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Utan att skapa en legaliseringsdebatt så skulle jag vilja påpeka att jag inte tycker att drogtester borde utföras på arbetsplatser där inte en persons drognyttjande leder till försämrade arbetsresultat.

Att piloter osv drogtestas är kanon men jag skulle nog inte sova bättre om nätterna om jag visste att kassörskan på konsum var drogfri.

Vad en person gör på sin fritid borde arbetsgivaren inte ha insyn i. Det är upp till individen och möjligen polisen.
 

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Ort
uume
Hoj
Honda VFR1200F -10
Jag är lite inne på KaZmur´s linje här, det spelar ju inte så stor roll om kassörskan använder droger (sålänge han/hon ger mig kvittot) men inom vissa andra grupper är det ju värre..

Men sist och slutligen är det lite av en gränszon, hurpass stor är risken att personens droganvändande kommer att öka och personen börjar t.ex. sjukskriva sig, missköta arbetet eller stjäla för att finansiera ett ökat beroende?

Jag tror inte att det är bra för nåndera part om det finns droganvändare i firman helt enkelt, i långa loppet kommer nån att ta skada av det och kan man upptäcka det i tid och stoppa det är det bra.
Visst, läser man på t.ex. flashback finns det många som hävdar att de minnsann klarar sitt jobb hur bra som helst fastän de är höga men det kan väl tas med några kubik salt..
 

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
Jag tycker inte om det, tycker inte jobbet har ett skit att göra med om man röker på på helgerna eller inte. Ska de börja testa levern för att kolla om man druckit sprit nån gång den senaste månaden?
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Drogtester skall införas på alla jobb och flera gånger om år.
Visar testet att man är påverkad ska man som lagen föreskriver få vård.
Tänk er en arbetsplats där det tex körs mycket truck...
Röker du på hemma under helgen så är du inte ren när du går till jobbet på måndag. Och steget för att gå över till tyngre droger blir mindre och mindre ju lägre du röker på.
Droger leder i 99% av fallen till problem för samhället.. dvs i sludändan för dig och mig. Om vi inte hade stora drogproblem i detta land så skulle även kriminaliteten heller vara så stor.
Dvs i slutändan så skull det inte heller stjäls så mycket hojar som det görs. (så nu var det knutet till sh)

Jag har jobbat på Hassela kolektivet, och jag har haft en ganska god inblick i vad droger gör med ungdomar.

// mina 5

Det är detta jag talar om...
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=1946889&posted=1#post1946889
 
Last edited:

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
SENSEI skrev:
Jag har jobbat på Hassela kolektivet, och jag har haft en ganska god inblick i vad droger gör med ungdomar.
De som jobbar på kvinnojourerna vet också exakt hur alla män är..
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top