Du som körde söderut från älmhult...

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
... , igår kl 12.40 på en vit sporthoj, jag hoppas innerligt att du får din hoj beslagtagen och blir av med körkortet (om du ens har något), innan du bidrar till den dåliga statistik som gör att vi motorcyklister inte respekteras på vägarna.

Hade jag råkat vingla till med bilen hade du varit död. I den hastighet du håller är det omöjligt för mig som bilist att ens hinna bli varse om din existens innan du har flugit förbi mig så fort att min bil rycks i sidled av vinddraget.

Dessutom gör du omkörning på 1-filig väg med mitträcke genom att klämma dig förbi mitträcket och bilar i hög fart som inte ens vet att du är där. Tyckte även jag såg dig klämma dig emellan mitträcke och lastbil också. Minsta lilla vingel blir du mosad mot mitträcket likt ett ägg i en äggskivare.

Kör gärna fort men välj för fan rätt ställe. Jag skiter fullständigt i ditt liv, men jag vill inte få mitt liv förstört genom att ha din dödmitt samvete. Ingen annan heller.

Tack!

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Synd att man inte kan trycka på Gilla för trådskaparens inlägg!

EDIT: Jag vill donera alla mina gilla på detta inlägget till trådskaparen, det är han som är värd det.

Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Dyker upp i http://www.sporthoj.com/forum/forumdisplay.php?72-Minneslund med en massa Vif och "han dog när han gjorde det han älskade mest" samt bedyranden om vilken förträfflig människa det var. Det hänsynslösa agerandet bortser man raskt från. Nåde den bilist som kör ut efter konstens alla regler men missar att spå i kaffesumpen eller konsultera Saidas klot för att få reda på om det är idiot på väg. Tror inte jag sett någon fråga hur de mår som kommit i vägen för en loose cannon som denne och hoppas jag bara missat.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Ordnade nu så man kan gilla även första inlägget.

Kör så det ryker, men utan att riskera ANDRA på vägen!

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Det här är ju egentligen på pricken vad det pratas om i "Extremt beteende"-tråden. Jag håller med. Den typen av hojåkare har INTE på vägarna att göra. Bra att det finns fler hojåkare här som inte uppskattar beteendet utan tar av stånd.

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Hoj
600rr
Denna tråd skulle vart episk om TS hade filmat hela händelsen.

Är så lätt att få allt att verka dramatiskt och att situationen var livsfarligt när vi bara hört en sida av storyn.

Handen på hjärtat nu alla sporthojspiloter vem av oss har inte brassat om lite söndagsbilister i 200 km/h + någon gång?

P.s Vad kör du för bil en Atos eller då den verkar bli störd och vingla till av att en hoj bränner om undra hur stabil den bilen är när det blåser lite granna ute :död

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
P.s Vad kör du för bil en Atos eller då den verkar bli störd och vingla till av att en hoj bränner om undra hur stabil den bilen är när det blåser lite granna ute :död

Sambons Suzuki Liana gungar till även när en hoj kör föbi i ganska modest fart på motorvägen... Rent horribelt vindkänslig bil... Det är riktigt onödigt spännande att möta lastbilar med den.

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Hoj
600rr
Sambons Suzuki Liana gungar till även när en hoj kör föbi i ganska modest fart på motorvägen... Rent horribelt vindkänslig bil... Det är riktigt onödigt spännande att möta lastbilar med den.

Haha häftigt värre! Borde vara förbjudet att importera skräpet till Sverige, Tänk tanken att krocka i en sådan :crash

HCN

gnicararysålbmaet
Gick med
15 Jun 2011
Hoj
GråMorrandeGatslampa®
Haha häftigt värre! Borde vara förbjudet att importera skräpet till Sverige, Tänk tanken att krocka i en sådan :crash

Visste inte att krocksäkerhet och vindkänslighet var så hårt förknippade...
Jag behöver läsa på lite mer i ämnet känner jag.

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Jag kör en VW Passat Kombi från 2002. Rätt stabil bil, men det blir ändå rätt saftig turbulens bakom en hoj. Har du nånsin åkt som passagerare på hoj någon gång, så vet du att ens hjälm slängs fram och tillbaka redan i 90km/h. Du som förare känner såklart aldrig av turbulensen eftersom du alltid ligger framför den. Och för att förtydliga ytterligare för dig, menar jag såklart inte att min bil välte av att motorcykeln körde förbi.

Och visst har du, Sandfållan rätt om att det är lätt att vara överdramatisk, men ärligt talat.. När du är ute å "brassar om söndagsbilister i 200+", brukar du klämma dig emellan bilar och mitträcken på enfiligt då? Särskilt då du vet till största säkerhet att bilisten inte ens vet om att du finns?

Av hur jag uppfattar ditt ställningstagande i denna tråden förutsätter jag också att du är helnöjd med den respekt vi motorcyklister får av bilister i trafiken och framförallt våra försäkringspremier. Vågar kanske också anta att du inte personligen känt någon som dött i trafiken?

Vi pratar alltså om att motorcyklisten har drygt 1,5 meters bredd att glida igenom mellan bil och mitträcke (och i detta fallet även lastbil). Hade jag släppt ögonen från vägen och vinglat lite åt vänster hade jag kunnat sitta här idag med ångest över att ha "orsakat" en annan mans död, och jag hade säkerligen aldrig velat sätta mig på en motorcykel igen.

Jag har också haft mina idiotdagar i 200+ på plastraket, men när jag kör i 200+ gör jag det på en rak, väl synlig väg utan bilister framför mig. Det är en jävla skillnad för då utsätter jag ingen annan för fara förutom mig själv. Och som sagt skiter jag fullständigt i motorcyklistens liv, jag vill bara själv inte behöva leva med att ha varit inblandad. Då jag själv är hojförare och själv älskar allt som gr fort brukar jag ALDRIG gnälla över andra motorcyklister såvida det inte är riktigt jävla illa.

Som sagt.. Kör gärna fort, gör det bara på rätt ställe.

Edit: Jovars, hade jag vetat om att motorcyklisten ens existerade innan den redan hade flugit förbi hade jag försökt dra upp mobilen ur fickan för att filma.

Last edited:

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Hoj
För övrigt var detta inte meningen att bli en diskussion om hurvida man ska köra som en idiot eller ej. Jag hoppades bara på att personen i fråga är reggad på forumet och läser mitt meddelande till denne.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
JHar du nånsin åkt som passagerare på hoj någon gång, så vet du att ens hjälm slängs fram och tillbaka redan i 90km/h. Du som förare känner såklart aldrig av turbulensen eftersom du alltid ligger framför den.

Stämmer icke. Fått samma effekt för mig som förare, fann det helt obegripligt. Dottern fick prova ett flertal hjälmar innan vi hittade någorlunda rätt och väsentliga egenskaper var godkända.

Samma med hur jag initialt försökte surra min drybag på tvären bakom mig. Det blev ett sug som snodde luften jag andades och jag märker förändringar när jag har toppbox, (föredrar att ha den just p g a detta). Med box funkar det även att ha drybagen.

Turbulens är lurigt och oförutsägbart skit för lekmän som jag.

Last edited:

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Höll på att fastna i mitträcket i förra veckan jag... Omkörningsfältet tog slut och lastbilen på högersidan blev helt plötsligt lång.

Men det var med VW Transporter det :) Stackars lastbilschaffis som jag måste skrämt ihjäl :7peta

Det var MYCKET nära att ett kalsongbyte fick äga rum vid nästa stop. :fakta

Hej svejs från blåbärsskogen! :hej

Bättre att hålla sig på bana om man kör över 200... Jag ser knappt en bil komma bakom i 200 knyck. Skall kanske tilläggas att jag endast har sidospeglar och ingen i mitten på rutan.

Last edited:
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...