Du som körde söderut från älmhult...

Jotnt

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2009
Hoj
DR 650-99
Vi som gillar att köra fort... vi behöver ju inte ge hastighetstalibanerna fler argument genom att köra vårdslöst också.

Det kan inte sägas bättre :) Man ska gasa och ha skoj på hoj. Men totalt idiotisk körning kommer bara skapa nya regler starkare motstånd och ilska mot hoj kollektivet.
Sen vet man ju inte om det var så här. Då inte killen/tjejen på vita hojen hörts i frågan :tungan

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Det kan inte sägas bättre :) Man ska gasa och ha skoj på hoj. Men totalt idiotisk körning kommer bara skapa nya regler starkare motstånd och ilska mot hoj kollektivet.
Sen vet man ju inte om det var så här. Då inte killen/tjejen på vita hojen hörts i frågan :tungan

Jag vänder mig mot begreppet kollektiv. Det som är gemensamt är väl det hat som byggs upp inte minst hos bilisterna och det får vi alla del av.

Beträffande sista raden.. Frågan är om det är relevant och JohannesL har inte direkt pekat ut någon. Vi känner alla till beteendet och även om jag inte gjort som denne förare så har jag gjort grejer som lämnat en obehaglig känsla i magen. Man vet liksom när ens framfört tangerar vad som kan betraktas som ok, när man börjar låta andra ta risker fast de inte valt. Tror det det kan vara här det skiljer sig i inställning.

Nu har man ju inte kunnat gilla Trådstarten tidigare men är det inte anmärkningsvärt hur snabbt han passerade 100 "gilla" och vad säger det om hur folk t o m här ser på saken?

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Nu har man ju inte kunnat gilla Trådstarten tidigare men är det inte anmärkningsvärt hur snabbt han passerade 100 "gilla" och vad säger det om hur folk t o m här ser på saken?

Hade pöbeln alltid haft rätt skulle Jorden vara platt.

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Såg tyvärr något som måste varit släkt med trådskaparens antagonist i veckan. En sporthoj som i en relativt snabb kö var tvungen att kasta sig fram och tillbaka mellan filerna, och bilarna, med helt obefintliga marginaler.
På den korta sträck jag kunde följa geniet så var han tvungen att hänga sig på bromsen två gånger för att inte krocka. Med påföljd att bakomvarande bil var tvungen göra detsamma.

Så bråttom har man inte. Jag skulle dessutom tro att han efterlämnade väl ett tjugotal bilförare som ser rött bara man nämner MC omkring dem. Onödigt och livsfarligt det med.

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
Såg tyvärr något som måste varit släkt med trådskaparens antagonist i veckan. En sporthoj som i en relativt snabb kö var tvungen att kasta sig fram och tillbaka mellan filerna, och bilarna, med helt obefintliga marginaler.
På den korta sträck jag kunde följa geniet så var han tvungen att hänga sig på bromsen två gånger för att inte krocka. Med påföljd att bakomvarande bil var tvungen göra detsamma.

Så bråttom har man inte. Jag skulle dessutom tro att han efterlämnade väl ett tjugotal bilförare som ser rött bara man nämner MC omkring dem. Onödigt och livsfarligt det med.

Ojdå. Hoppas det inte var jag för jag är alltid ängsligt försiktig när jag smiter före.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Hade pöbeln alltid haft rätt skulle Jorden vara platt.

Nej, med den här modellen hade de kunnat uttrycka sitt gillande för den som påstod den vara det.

Ingen saknar "ogilla" mer än jag och vi vet inte hur många tryck den hade fått. Tycker likväl det rasslade till anmärkningsvärt fort.

jetson

Guest
Som goreplay antyder, jag släpper gärna förbi en motorcyklist på enfiligt om denne uppmärksammar mig om att den vill köra om. Den respekten och kärleken har jag till motorcyklister. Jag behandlar alltid motorcyklister precis med den respekt jag själv vill ha när jag sitter på hojen.

Men när det helt plötsligt exploderar i örat när en sporthoj bombar förbi i 200+ mindre än en meter utanför min bilruta utan att jag är det minsta beredd på det, då skiter man nästan på sig och det mina herrar är inte värt någon respekt. Man förväntar sig inte att det ska ske när man kör på enfiligt med mitträcke, och det är svårt att vara förberedd då. Det fattar nog ni också :)

Ok, så om en hojåkare kör på ett respektlöst sätt enligt dig (beroende på dagshumör såklart) så underlättar du inte omkörning? Låtsaspoliser finns det redan gott om, tänk mer på dina skyldigheter som förare än att du ska bli respekterad och att du ska hålla på din rätt. Det tjänar man aldrig på.

jetson

Guest
Ja tänk om alla varit så duktiga.Då hadde vi sluppit olyckor

Korrekt, har aldrig smällt varken med bil eller hoj trots många försök av kärringar, låtsaspoliser, skåpbilar, köramotröttare osv osv tack vare min körskicklighet, extremt bra reflexer och förmåga att agera rationellt i situationer dom flesta skulle "fryst" sig i.

Jag är även väldigt ödmjuk och förstår mina begränsningar som förare, förutom att jag är bättre än 99% av alla tomtar ute i trafiken :hihi

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Fick frispel en gång vid rullande köbildning i bägge filerna på motorväg när den första bilen i kön i vänsterfilen inte höll en högre fart än de som skulle passeras i höger fil och blåste till slut om bla en lastbil med släp i höger vägren i över 200 km/h.Mycket dumt gjort naturligtvis insåg jag senare där jag naturligtvis fått ta på mig hela ansvaret vid en eventuell olycka.Svårt att förklara när jag annars kör på ett hänsynsfullt sätt som jag själv ser det.

Har även kommit ikapp bilister som gått in till kanten för att släppa förbi mig vid körning på längre sträckor med vajerräcke där jag kört om vid enstaka tillfällen om jag ansett att utrymmet var okey men samtidigt varit fullt medveten om riskerna jag tagit vid minsta felbedömning.

Jag är långtifrån felfri men med tanke på hur många bilister som försökt förkorta mitt liv på hojen genom åren så är jag nog nästan fefri.Visst är det gött att skylla ifrån sig. :hihi

Kvack Fu ... :crash

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Ok, så om en hojåkare kör på ett respektlöst sätt enligt dig (beroende på dagshumör såklart) så underlättar du inte omkörning? Låtsaspoliser finns det redan gott om, tänk mer på dina skyldigheter som förare än att du ska bli respekterad och att du ska hålla på din rätt. Det tjänar man aldrig på.

Ibland hinner man inte. Jag själv kör en Ford van till vardags. För ett par år sedan fick jag höger backspegel avkörd av en hojåkare som brände förbi vid köbildning. Jag hann inte se honom förrän hann var förbi och backspegeln låg på backen. Han tog den med axeln tror jag. Och inte hann jag se regplåten heller. Det satt faktiskt en på hojen. Ny backspekel gick på 3.500 spänn bara för att en idiot skulle förbi på tok för fort. Om han stannat, lämnat sitt telefonnummer och betalat reparationen så hade jag respekterat honom. Nu blir jag mest sur då jag ser sporthojåkare köra på tok för fort i trafik. Och det oavsett vem det är. Det är EXAKT hur dom flesta bilister reagerar när idioter kör motorcykel.

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt

Du tycks inte ha greppat situationen eller så läser du helt enkelt inte vad jag skriver. Om en hoj signalerar till mig att denne vill köra om, eller visar det genom att ligga bakom mig långt till vänster, underlättar jag självfallet en omkörning. Men hur menar du att jag ska kunna underlätta en omkörning som jag inte vet kommer att ske? Hur ska jag kunna underlätta omkörning för en motorcyklist som jag inte ens vet finns förrän han redan har bombat förbi mig?

Jag nämnde aldrig att jag inte underlättar omkörningen för att han har dålig körstil. Det var dina ord. Läs och begrunda. Låtsaspolis har heller inte med saken att göra, styr inte diskussionen till något irrelevant.

Som att diskutera med en knäskål.

Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Samt, för 40.000 kronor får du en motorcykel som är byggd för att köras fort och utan problem kan ligga i 250 km/h och fortfarande kännas bekvämt och stabilt, en bil för 40.000 kronor är ingen rallybil, utan du får leta dig i en helt annan prisklass för att det ska kännas bekvämt och säkert.

Min fulmerca cruizar 200+ bekvämt och kosta 14.000kr, däremot är det fan inte kul att köra fort med bil :gnissla

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
Min fulmerca cruizar 200+ bekvämt och kosta 14.000kr, däremot är det fan inte kul att köra fort med bil :gnissla

Men det är rätt kul att köra fort med bil om man kör länge.
Att komma hundra mil på en dagstripp är inte kattskit.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Men det är rätt kul att köra fort med bil om man kör länge.
Att komma hundra mil på en dagstripp är inte kattskit.

Ärligt talat kör jag inte fort med bil eftersom jag är feg och vill behålla kortet :hihi

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Hoj
KTM 1290 Super adventure
Det mest skrämmande är de som på något sätt försvarar det trådskaparen vänder sig emot, antagligen ett gäng omogna hojförare med relativt nytt körkort. Finns det någon logik i att tycka det är okej att fara fram som en idiot där man riskerar sitt eget och andras liv mer än nödvändigt... Puckon! :7peta ...och sen sitta och häckla och vända sig mot "moraltanter"

För en vecka sen var det ett år sedan en god vän körde ihjäl sig då en högerkommande bilist svängde rakt ut framför motorcykeln. Resultatet av förmodligen en för hög fart, fel tillfälle och en omedveten bilförare. Hoppas ingen annan behöver uppleva detta, ingen kul syn i kyrkan när barn och anhöriga sitter helt förkrossade.

Fart dödar, fart minskar marginalerna, fart i osäkra situationer är ett tecken på oförnuft och idioti, punkt slut! Vi vill säkert alla köra fort ibland men gör det med förnuft!

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
brukar du klämma dig emellan bilar och mitträcken på enfiligt då? Särskilt då du vet till största säkerhet att bilisten inte ens vet om att du finns?

Glöm inte att OM du vinglat till vare sig det var av vinddraget eller förvåning och mc-föraren faktiskt vurpat så hade det ofelbart:

1. kommit en tråd där det varit lynchstämning mot bilisten som "prejade" hojföraren
2. kommit en tråd om att Trafikverket borde sättas dit för mord/mordförsök för att de monterat ett mc-förar-slaktar-räcke mitt i vägen sådär!

:crash

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Fan nu får grabbarna i Extremt beteende debatten vatten på sin kvarn. :(

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning