Du som körde söderut från älmhult...

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Ort
OSBY
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Ok bra, tyckte det lät som att du hade lite förvsvåra-omkörning-blinka med helljuset- attityd.

Hursomhelst, du lär hålla bättre uppsikt bakåt efter den här incidenten så det kan vi ju tacka brassarn för :tummenupp

Nej för fasen jag behandlar som sagt alltid hojar som jag själv bli behandlad, idiot eller ej. :) Däremot är det ju lite svårt att underlätta för nån man inte vet finns.

Och det där med att hålla uppsikt bakåt är också ett dilemma. Jag håller generellt ganska mycket uppsikt bakåt när jag kör, men faktum är att man håller mest uppsikt bakåt när man kör på en väg där det är logiskt att bli omkörd alltså där det är tvåfiligt eller väg utan mitträcke. Där det är enfiligt med mitträcke förväntar man sig absolut inte att bli omkörd och kollar då heller inte lika mycket i backspegeln. När vägen dessutom svänger lite är det svårt att hinna se en 200+are i backspegeln innan de redan är förbi.
 

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Ort
OSBY
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
TS, tycker du verkar vara lite känslig. Du vet väl själv som motorcyklist att omdöme och allt som heter intelligens försvinner för väldigt många när dom sätter sig på en hoj. Jag försvarar inte alls föraren på något sätt. Och det du berättar,liknande saker har hänt mig många ggr, jag bor i Sthlm och ser idioti på hojar varje dag. Det kommer aldrig att ändras, alla vill tro att dom har en GR inom sig. Det är spännande och roligt att köra fort. Det krävs extrem disciplin och mognad för att inte bryta mot lagar när man kör en snabb hoj. Föraren i fråga verkar vara en idiot. Ingen snack om saken. Finns inga ursäkter att köra som han gjorde, men jag blir inte förvånad. Släpp det, var glad att du inte är sån själv, för förare som honom/henne kommer alltid att finnas. Även om föraren nu i fråga läser det här och får sig en tankeställare så kommer allt vett att vara borta nästa gång han/hon sätter sig på en hoj. I alla fall till slut, vissa är så,dom lär sig aldrig.

Du har helt rätt. Visst växer hornen ut när man kör, även på mig. Men hur idiot jag än blir med högerhanden håller jag mina idiotier på sträckor där ingen annan blir brydd av dem. Just den detaljen saknar ju vissa. Jag är absolut ingen moralfjant, låtsaspolis och allt vad man blir kallad här på detta trevliga forum, men det finns alltid en gräns där en hojförares beteende utsätter andra för så stor oaktsamhet att de faktiskt får säga ifrån.

Det handlar inte om att jag är känslig över att någon kör fort. Jag ler stort varje gång jag blir omkörd av en hoj, men när det börjar gå till sånna extremiteter att en ANNAN persons liv faktiskt hänger på att JAG inte gör några misstag i trafiken, där börjar det bli jävligt fel tycker jag.

Föraren i det här fallet kanske aldrig lär sig men det märker vi väl i minneslunden. Tycker bara synd om den bilist som råkar vara ivägen.
 

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Ort
Tokholm
Hoj
Trajja TT600 -02
/OT on
Mamma säger att det bara är polisen som får köra fortare än 120 km/h på svensk väg

Får är djur på gotland och därvid tycker jag att vi lämnar de där ;)
/OT off


Måste hålla med on TS i det att tokblåsa förbi bilar/lastbilar i 200+ på enfils delen av 2+1 vägar är inte speciellt smart. Att köra om är helt ok i min bok iaf. Skillnaden ligger i att göra bilisten/lastbilen uppmärksam innan man matar på.
Bilar/lastbilar är som supertankers i sidled 0-20km/h. De sitter mer eller mindre still & önskar att de oxå körde båge.... ligger en bil/lastbil i 90-120... tja då är de väldigt simdiga i sidled ... det räcker med att de funderar på att pilla på stereon/telefonen så glider de 3-4 dm i sidled. OCh just de där 3-4dm kan vara marginalen man behöver för att inte hamna i grus/sand/damm.
Så har man gjort föraren av det framförvarande fordonet uppmärksam på att man ska köra om, då är det inga större poblem.
 

Mr. Burton

Trasig
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Norra B (Norsborg)
Hoj
Skrotad- Hoj pensionerad
Ah den här tråden lever ännu....
Kom att tänka på en sak, kommer man i 200+ på en sportbajk borde man ju höras rätt bra några sekunder innan?
Kan bara relatera till dom få gångerna man själv blivit omkörd, då har jag hört oväsendet strax innan (sorry menar självklart, välljudet) så det har aldrig blivit så man direkt skiter ner sig, visst har man blivit överraskad över hur jäkla fort det gick förbi, men det var aldrig någon tvekan om att det var en hoj på väg i hög hastighet.

Har dock blivit överraskad och nära på skitit ner mig på hoj när man blivit omkörd av literklubbor i warpspeed.
 

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Ort
OSBY
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Nja, må så vara att jag hörde hojen innan men tydligen inte tillräckligt för att hinna inse att det var en osannorlik omkörning på gång och flytta min bil. Men hurvida jag hörde hojen eller ej innan den körde om hör väl inte till saken egentligen. Vad jag ville få sagt är bara att jag tycker att gränsen går när någon annan lägger sitt liv på mitt direkta ansvar att inte råka göra minsta fel i trafiken.

Sen att folk kör fort, har brölande hojar osv gör mig annars bara glad. Jag gläds aldrig åt att någon blir av med körkortet bara för att de kört för fort.
 

BC

Sporthojsnörd
Gick med
30 Mar 2004
Ort
Nisse pungkulla
Hoj
Moriwaki
Åååå bror duktig....tur att du inte vingla som tant agda...

Tur at SH forum finns då vi kan gnälla lite....jag tror inte agda rl farbror kalle hör ett bröllande ljud..
Dom har ju vax å rundgång i hörapparaten.....å är man mdelåldern så har man skrikande ungar i bilen.....e man popunge då är det rave med tinitusskador.....håll stadigt i ratten å ligg kvar i filen å titta 1gång för mycket både på insidan å utsidan....för filerna utanför är till för dom laglösa sporthojsåkare......
Tänket e nog så här....drar man bort plåstet sakta gör det ondare än att dra bort det fort......
 
Last edited:

V-Kamikaze

My Lifestyle Determines My Deathstyle
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Hotell Gripen
Hoj
Snabbaste 1000cc i Uppsala
Känns som det är läge att lyfta ett gammalt brassarncitat i denna tråden:

"Jag tror liksom att det gäller att visa att man är man nog att köra, för då aktar sig andra fordon, och riskerna minskar, och därigenom minskar antalet olyckor!
Alla borde fan köra så"

Detta är min åsikt i ämnet och inget ni pojkar gafflar om mot varandra kan få mig att ändra mig;)
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Nja, må så vara att jag hörde hojen innan men tydligen inte tillräckligt för att hinna inse att det var en osannorlik omkörning på gång och flytta min bil. Men hurvida jag hörde hojen eller ej innan den körde om hör väl inte till saken egentligen. Vad jag ville få sagt är bara att jag tycker att gränsen går när någon annan lägger sitt liv på mitt direkta ansvar att inte råka göra minsta fel i trafiken.

När man brassa 200+ med hojen så reagerar trafiken i typ slow motion. Reagerar någon i trafiken så är det ingen fara då reaktionstid och förflyttning går så långsamt.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Ni som skiter i regler och riktlinjer för hur man beter sig i trafiken, och ser inga problem med att bomba förbi andra i 200+ i trånga situationer, skulle ni likaledes skita i regler och riktlinjer vid bankörning? I konsekvensens namn tycker jag ni ska ta er till en bandag och köra som en idiot där också. Skulle vara kul att bevittna det händelseförloppet, med efterföljande gruppstryk!:rolleyes:

Saxat från lmsroadracing.se:
"Regler för hur man beter sig på banan

Hur man åker ut på banan:
Kolla att det är grönflagg, röd flagga vid depåutfarten får inte passeras. Kolla att kusten är klar. Håll till höger när du åker in på banan och håll höger genom första vänsterkurvan och följande högerkurva (alltså genom hela ESSET), därefter fritt spårval, dock inga snabba sidoförflyttningar! Absolut förbjudet att korsa gula linjen på väg ut ur depån!!!
Hur man går in i depån:
Man bestämmer tidigt när man ska köra in i depå, lämpligen i början på långa rakan. I högerkurvan efter långa rakan (Kartsvängen), håll ut till höger och följ högerkanten. Titta bakåt i följande vänsterkurva och håll därefter upp vänsterhanden tydligt. Följ sedan högerkant med vänsterhanden uppe och väl synlig hela vägen tills du går in i depån.

Omkörningar:

Lugna gruppen: omkörningsförbud i ingången till kurvor och i kurvor, i övrigt fritt men med stor hänsyn.
Mellangruppen: omkörningsförbud i ingången till kurvor och i kurvor, i övrigt fritt men med stor hänsyn.
Snabba gruppen: fritt, men med hänsyn
Alla omkörningar ska ske med stor hänsyn och goda marginaler. Det är den som blir omkörd som ska tycka att omkörningen är okej.

Omkörningar på långa rakan sker på höger sida och på start- och målrakan sker de på vänster sida.

Svart: Personlig flagga - gäller endast den som svartflaggas. Kör in i depå (inte tvärbromsa) till väntande instruktör/flaggvakt. Kan betyda problem med hojen eller taskig körning, dvs ett allvarlig snack. Den som inte sköter sig blir avstängd!

Övrigt:

Att korsa GULA LINJEN vid depåutfarten är förbjudet, både från depån och ute på banan!
Tidtagning är inte tillåtet. Detta är inte träning inför tävling.
Bakhjulskörning, slip streaming och snabba sidoförflyttningar är förbjudet!

Samtliga förare förbinder sig att åtlyda instruktörers instruktioner och följa ovanstående regler, detta för Din och andras säkerhet!
Avstängning gäller för den som inte följer regler och instruktioner!"
 

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Ort
OSBY
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
När man brassa 200+ med hojen så reagerar trafiken i typ slow motion. Reagerar någon i trafiken så är det ingen fara då reaktionstid och förflyttning går så långsamt.

Va? Man har ca 1 sekunds reaktionstid från att ögat ser något till att handen drar i bromshandtaget. Kanske något kortare om man ligger med fingrarna på handtaget redan.

Det tar väl ca 2 sekunder att köra 60 meter i 200kmh.en bil hinner flytta sig ganska långt på 2 sekunder men man på mc hinner garanterat inte bromsa in på 2 sekunder.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Va? Man har ca 1 sekunds reaktionstid från att ögat ser något till att handen drar i bromshandtaget. Kanske något kortare om man ligger med fingrarna på handtaget redan.

Det tar väl ca 2 sekunder att köra 60 meter i 200kmh.en bil hinner flytta sig ganska långt på 2 sekunder men man på mc hinner garanterat inte bromsa in på 2 sekunder.
Nu är du ute och cyklar. En riktigt sporthojspilot kan bromsa bort vilken svenssonbilist som helst. När sporthojssinnet plingar och varnar för att Nisse söndagstrafikant ska göra ett oannonserat filbyte så slår sporthojspiloten på en bromsning så hårt att tiden inte bara går långsammare, den går bakåt. Och en mikrosekund senare står Nisses Volvo hemma i garaget igen och sporthojspiloten har fri lejd att bomba vidare i 200+.

Om inte sporthojen hade ABS förstås för då hade allt gått åt helvete.
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Va? Man har ca 1 sekunds reaktionstid från att ögat ser något till att handen drar i bromshandtaget. Kanske något kortare om man ligger med fingrarna på handtaget redan.

Det tar väl ca 2 sekunder att köra 60 meter i 200kmh.en bil hinner flytta sig ganska långt på 2 sekunder men man på mc hinner garanterat inte bromsa in på 2 sekunder.

Att bil bromsar in gör inte så mycket. Hastigheterna skiljer sig så innihelvete mycket. Där av slow-motion effekten.


Var lite wild and crazy och testa istället för att teorisera, så kanske polletten trillar ner vad jag menar :)
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Nu är du ute och cyklar. En riktigt sporthojspilot kan bromsa bort vilken svenssonbilist som helst. När sporthojssinnet plingar och varnar för att Nisse söndagstrafikant ska göra ett oannonserat filbyte så slår sporthojspiloten på en bromsning så hårt att tiden inte bara går långsammare, den går bakåt. Och en mikrosekund senare står Nisses Volvo hemma i garaget igen och sporthojspiloten har fri lejd att bomba vidare i 200+.

Om inte sporthojen hade ABS förstås för då hade allt gått åt helvete.

ExCaKt!
 

Treard

Ny medlem
Gick med
7 May 2012
Ort
Gävle
Hoj
2003 Honda CBR954
Att bil bromsar in gör inte så mycket. Hastigheterna skiljer sig så innihelvete mycket. Där av slow-motion effekten.


Var lite wild and crazy och testa istället för att teorisera, så kanske polletten trillar ner vad jag menar :)

I teorin, så är det ingen skillnad mellan teori och praktik. I praktiken är det skillnad
 

Mr. Burton

Trasig
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Norra B (Norsborg)
Hoj
Skrotad- Hoj pensionerad
Nja, må så vara att jag hörde hojen innan men tydligen inte tillräckligt för att hinna inse att det var en osannorlik omkörning på gång och flytta min bil. Men hurvida jag hörde hojen eller ej innan den körde om hör väl inte till saken egentligen. Vad jag ville få sagt är bara att jag tycker att gränsen går när någon annan lägger sitt liv på mitt direkta ansvar att inte råka göra minsta fel i trafiken.

Sen att folk kör fort, har brölande hojar osv gör mig annars bara glad. Jag gläds aldrig åt att någon blir av med körkortet bara för att de kört för fort.

Jag tänkte mest i banor som: "hoppsan nu hör jag att här kommer troligtvis en idiot i helt sjuk hastighet, bäst jag ligger kvar där jag ligger tills i min fil tills jag ser var fan dåren går om mig så jag inte blir påkörd av han och riskerar mitt och galningens liv."

Men det är bara jag, någon annan kanske uppfattar det mer farligt trots att han visste att han kommer bli omkörd i överljudsfart på höger eller vänster sida.
Jag tar nog för lätt på saker och ting :D
 

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Ort
OSBY
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Nu är du ute och cyklar. En riktigt sporthojspilot kan bromsa bort vilken svenssonbilist som helst. När sporthojssinnet plingar och varnar för att Nisse söndagstrafikant ska göra ett oannonserat filbyte så slår sporthojspiloten på en bromsning så hårt att tiden inte bara går långsammare, den går bakåt. Och en mikrosekund senare står Nisses Volvo hemma i garaget igen och sporthojspiloten har fri lejd att bomba vidare i 200+.

Om inte sporthojen hade ABS förstås för då hade allt gått åt helvete.

Hm okej. Men logiskt sett, om det du säger stämmer är det ju konstigt att dödsolyckor på just sporthojar så mycket högre och för att inte tala om dyra försäkringen? Det låter ju nästan på dig som att sporthojare är odödliga. Jag säger inte att det du säger är helt fel, men statistik ljuger ju inte.

Att bil bromsar in gör inte så mycket. Hastigheterna skiljer sig så innihelvete mycket. Där av slow-motion effekten.


Var lite wild and crazy och testa istället för att teorisera, så kanske polletten trillar ner vad jag menar :)

Nja, syftade mer på att bilisten svajar i sidled mot mitträcket precis där sporthojen är på väg att köra om. Man hinner svaja rätt långt på en sekund i en bil, hur mycket hinner man bromsa på en sekund med hoj?

För den delen har en bil avsevärt mycket kortare inbromsningssträcka än en mc. :)
 

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Ort
OSBY
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Jag tänkte mest i banor som: "hoppsan nu hör jag att här kommer troligtvis en idiot i helt sjuk hastighet, bäst jag ligger kvar där jag ligger tills i min fil tills jag ser var fan dåren går om mig så jag inte blir påkörd av han och riskerar mitt och galningens liv."

Men det är bara jag, någon annan kanske uppfattar det mer farligt trots att han visste att han kommer bli omkörd i överljudsfart på höger eller vänster sida.
Jag tar nog för lätt på saker och ting :D

Ja du har helt rätt. Nu är ju jag fortfarande ung å frisk, och har viss sinnesnärvaro o trafiken. Så risken att jag skulle vingla är kanske inte så stor, men vem vet, jag kanske måste rota i handskfacket efter en näsduk just då. Men tant Agda 85, som borde blivit av med körkortet för 10 år sedan kanske inte reder ut situationen ordentligt, det kan ju knappast mc föraren veta. :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
För den delen har en bil avsevärt mycket kortare inbromsningssträcka än en mc. :)

Nej, det varierar. MC och bil har snarlika bromssträckor. Ibland är hojen snabbare på att stanna, ibland bilen. Däck, hastighet, bromsteknik, fordon och förare spelar allt in på hur bromssträckan blir i slutänden.
 
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Top