Du som körde söderut från älmhult...

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Ort
OSBY
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Av ren nyfikenhet frågar jag vad du baserar det på? Egna tester?

Vi testade detta i praktiken på riskutbildningen och det resultat vi fick där får iallafall mig känna att det ska rätt jävla mycket till för att en hoj ska bromsa fortare än en bil. Möjligtvis kan en modern sportis stanna snabbare än en Nissan Micra från sent 80tal med M&s däck. Annars har väl en bil alla fördelar med dubbel så många däck, där däcken dessutom har betydligt större anläggningsyta än mc däck, dubbelt så många bromsskivor, dubbelt så stora skivor på bakhjulen, och man kan bromsa 100% utan risk för att bakhjulen lyfter.

Har svårt att se hur en mc skulle ha någon fördel, om man inte heter Rossi. Visst har en bil mer massa som ska bromsas men vi testade en Honda hornet mot en VW golf, och hojen var inte ens i närheten av att hinna bromsa på samma sträcka.
 
Last edited:

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Av ren nyfikenhet frågar jag vad du baserar det på? Egna tester?

Vi testade detta i praktiken på riskutbildningen och det resultat vi fick där får iallafall mig känna att det ska rätt jävla mycket till för att en hoj ska bromsa fortare än en bil. Möjligtvis kan en modern sportis stanna snabbare än en Nissan Micra från sent 80tal med M&s däck. Annars har väl en bil alla fördelar med dubbel så många däck, där däcken dessutom har betydligt större anläggningsyta än mc däck, dubbelt så många bromsskivor, dubbelt så stora skivor på bakhjulen, och man kan bromsa 100% utan risk för att bakhjulen lyfter.

Har svårt att se hur en mc skulle ha någon fördel, om man inte heter Rossi. Visst har en bil mer massa som ska bromsas men vi testade en Honda hornet mot en VW golf, och hojen var inte ens i närheten av att hinna bromsa på samma sträcka.

Jag trodde också länge att en hoj har kortare stoppsträcka än en bil men det stämmer ju faktiskt vanligtvis inte.


----------
Tapatalk via mobilen
 

maister

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2012
Ort
Varberg
Hoj
Aprilia tuono v4 1100 -16
När jag gjorde risk2an i gbg så jämförde dom(utbildarna) bromssträckorna - bil vs mc. i 50 km/h respektive 90km/h tror jag det var. Av vad jag minns så hade både bilen och motorcykeln lika lång bromssträcka/stoppsträcka, vad det nu kallas ;) !!:)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Av ren nyfikenhet frågar jag vad du baserar det på? Egna tester?

Vi testade detta i praktiken på riskutbildningen och det resultat vi fick där får iallafall mig känna att det ska rätt jävla mycket till för att en hoj ska bromsa fortare än en bil. Möjligtvis kan en modern sportis stanna snabbare än en Nissan Micra från sent 80tal med M&s däck. Annars har väl en bil alla fördelar med dubbel så många däck, där däcken dessutom har betydligt större anläggningsyta än mc däck, dubbelt så många bromsskivor, dubbelt så stora skivor på bakhjulen, och man kan bromsa 100% utan risk för att bakhjulen lyfter.

Har svårt att se hur en mc skulle ha någon fördel, om man inte heter Rossi. Visst har en bil mer massa som ska bromsas men vi testade en Honda hornet mot en VW golf, och hojen var inte ens i närheten av att hinna bromsa på samma sträcka.

Egna och andras tester. På risktvåan gjorde vi samma test. En person som är så färsk på att köra MC att de inte ens har tagit kortet kan man ju knappast förvänta sig att de ska prestera bra på bromsningar. Vi fick skillnaden på 1-5-2 meter vid inbromsning från 70 km/h där bilen stannade snabbare, det tycker jag inte är en markant skillnad. Å andra sidan har jag sett mctidningar göra testerna med där hojen stannar på motsvarande kortare sträcka ibland, och ibland bilen. Dessutom har jag testat själv och fått varierande resultat...

Så att kategoriskt säga att bilar alltid stannar snabbare är enligt mig fel. Att dessutom säga att bilen stannar snabbare utifrån ett test där en nybörjare bromsar är ju lite ogenomtänkt förutsatt att man inte också tar någon körkortslös som ska bromsa bilen.

Dessutom bör man ju ha i åtanke att bilförare tenderar att inte vara lika fokuserade på själva körningen som motorcyklister och därför får ett par sekunder extra i reaktionstid, något som förlänger den reella stoppsträckan i trafik ganska markant...
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
När man brassa 200+ med hojen så reagerar trafiken i typ slow motion. Reagerar någon i trafiken så är det ingen fara då reaktionstid och förflyttning går så långsamt.

Precis. Man får inte ignorera sidoförflyttningskoefficienten!
 

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Uppsala
Hoj
GSXR 750
Hoppas att det inte var jag som avses. Ser att du skriver söderut från Älmhult, men om du menar västerut från Uppsala så var det kanske jag. Gick dock inte så snabbt, körde om en bil som åkte 70, och jag höll ca 100 då. Inget mitträcke heller iofs. Kanske inte var jag trots allt? Aldrig roligt när motorcyklister får bilister att gråta de stora tårarna, de där riktiga floderna, så var det jag får jag innerligt be om ursäkt :fakta:rodnar:gråta.

Om det uppstått långvariga psykiska besvär, där min omkörning kommer tillbaka i mardrömmar natt efter natt, kan vi göra en gemensam anmälan på min trafikförsäkring så får vi se om det kanske kan bedömas vara en skada i följd av trafik. Då kan ersättning utgå för dina besvär. Jag står naturligtvis för självrisken, rätt ska vara rätt.
 

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Ort
OSBY
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Hoppas att det inte var jag som avses. Ser att du skriver söderut från Älmhult, men om du menar västerut från Uppsala så var det kanske jag. Gick dock inte så snabbt, körde om en bil som åkte 70, och jag höll ca 100 då. Inget mitträcke heller iofs. Kanske inte var jag trots allt? Aldrig roligt när motorcyklister får bilister att gråta de stora tårarna, de där riktiga floderna, så var det jag får jag innerligt be om ursäkt :fakta:rodnar:gråta.

Om det uppstått långvariga psykiska besvär, där min omkörning kommer tillbaka i mardrömmar natt efter natt, kan vi göra en gemensam anmälan på min trafikförsäkring så får vi se om det kanske kan bedömas vara en skada i följd av trafik. Då kan ersättning utgå för dina besvär. Jag står naturligtvis för självrisken, rätt ska vara rätt.


Vilken härlig ironi.

Det skrämmer mig lite hur många som faktiskt förespråkar denna typen av trafikbeteende. Ändå gnäller man sen när bilisterna räcker finger o försöker förhindra omkörningar, utan att fatta varför?

Jag säger inte att man inte ska få ha kul på vägen, man kan ju fortfarande ha kul i 200+ utan att vara dum i huvet, om man håller sig till rätt ställe.


Egna och andras tester. På risktvåan gjorde vi samma test. En person som är så färsk på att köra MC att de inte ens har tagit kortet kan man ju knappast förvänta sig att de ska prestera bra på bromsningar. Vi fick skillnaden på 1-5-2 meter vid inbromsning från 70 km/h där bilen stannade snabbare, det tycker jag inte är en markant skillnad. Å andra sidan har jag sett mctidningar göra testerna med där hojen stannar på motsvarande kortare sträcka ibland, och ibland bilen. Dessutom har jag testat själv och fått varierande resultat...

Så att kategoriskt säga att bilar alltid stannar snabbare är enligt mig fel. Att dessutom säga att bilen stannar snabbare utifrån ett test där en nybörjare bromsar är ju lite ogenomtänkt förutsatt att man inte också tar någon körkortslös som ska bromsa bilen.

Dessutom bör man ju ha i åtanke att bilförare tenderar att inte vara lika fokuserade på själva körningen som motorcyklister och därför får ett par sekunder extra i reaktionstid, något som förlänger den reella stoppsträckan i trafik ganska markant...

Där ser man. Hade för mig det var vår MClärare som gjorde inbromsningen med MCn men kanske minns fel. Sen är kanske inte Honda Hornet den bästa hojen på att bromsa heller. Eller så var det så han helt enkelt inte bromsade fullt,för at skrämma oss lite. Iallafall intressant att frågan om bromssträcka bil vs. mc aldrig verkar ge ett enhetligt svar.

Tack för din info, jag får helt enkelt lita på att du har rätt. :tummenupp
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ah den här tråden lever ännu....
Kom att tänka på en sak, kommer man i 200+ på en sportbajk borde man ju höras rätt bra några sekunder innan?
Kan bara relatera till dom få gångerna man själv blivit omkörd, då har jag hört oväsendet strax innan (sorry menar självklart, välljudet) så det har aldrig blivit så man direkt skiter ner sig, visst har man blivit överraskad över hur jäkla fort det gick förbi, men det var aldrig någon tvekan om att det var en hoj på väg i hög hastighet.

Har dock blivit överraskad och nära på skitit ner mig på hoj när man blivit omkörd av literklubbor i warpspeed.

Det är långt ifrån säkert. Även med öppna rör så hörs det inte så mycket framåt. Avgasröret är ju riktat bakåt och följdaktligen går merparten av ljudet också bakåt. Dvs dom som hör en bra är dom som man redan passerat.
Moderna bilar är dessutom rätt bra ljudisolerade.
Sitter jag i min bil och kör och har stereon på lite lagom högt så hör jag garanterat inte någon motorcykel förrän möjligen när denne är precis bakom. Om denne då håller 200+ så är det lite i senaste laget att reagera.

så om man förlitar sig på att några andra än fotgängare skall uppmärksamma en innan man passerar bara för att man har fjortisljuddämpare (förlåt. Öppna rör) så tror man rätt ordentligt fel.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Va? Man har ca 1 sekunds reaktionstid från att ögat ser något till att handen drar i bromshandtaget. Kanske något kortare om man ligger med fingrarna på handtaget redan.

Det tar väl ca 2 sekunder att köra 60 meter i 200kmh.en bil hinner flytta sig ganska långt på 2 sekunder men man på mc hinner garanterat inte bromsa in på 2 sekunder.

Kör man i 90 km/h är det 25m/s. Kör man i 200km/h så åker man i drygt 55m/s ....

För att räkna ut detta så tar man hastigheten i km/h och dividerar med 3,6 = hastigheten i m/s
(km/h)/ 3,6 = m/s


Räkna lite och fundera ....
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Där ser man. Hade för mig det var vår MClärare som gjorde inbromsningen med MCn men kanske minns fel. Sen är kanske inte Honda Hornet den bästa hojen på att bromsa heller. Eller så var det så han helt enkelt inte bromsade fullt,för at skrämma oss lite. Iallafall intressant att frågan om bromssträcka bil vs. mc aldrig verkar ge ett enhetligt svar.

Tack för din info, jag får helt enkelt lita på att du har rätt. :tummenupp

Lita inte på mig. ;)
Testa lite själv, om du är intresserad... men håll alltid bra avstånd, för vilket fordon som har kortast bromssträcka är lite akademiskt när man väl befinner sig i en situation där man måste nita för kung och fosterland för att någon annan gör något oväntat.
Nu verkar du redan köra med lite tillförsikt, så det är väl inte så mycket riktat till just dig.
 
Last edited:

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Ort
OSBY
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Kör man i 90 km/h är det 25m/s. Kör man i 200km/h så åker man i drygt 55m/s ....

För att räkna ut detta så tar man hastigheten i km/h och dividerar med 3,6 = hastigheten i m/s
(km/h)/ 3,6 = m/s


Räkna lite och fundera ....

Sry, my bad, råkade räkna på en sekund istället för två. Alltså blev mitt argument ännu starkare. Tack för rättelsen :)
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Egna och andras tester. På risktvåan gjorde vi samma test. En person som är så färsk på att köra MC att de inte ens har tagit kortet kan man ju knappast förvänta sig att de ska prestera bra på bromsningar. Vi fick skillnaden på 1-5-2 meter vid inbromsning från 70 km/h där bilen stannade snabbare, det tycker jag inte är en markant skillnad. Å andra sidan har jag sett mctidningar göra testerna med där hojen stannar på motsvarande kortare sträcka ibland, och ibland bilen. Dessutom har jag testat själv och fått varierande resultat...

Så att kategoriskt säga att bilar alltid stannar snabbare är enligt mig fel. Att dessutom säga att bilen stannar snabbare utifrån ett test där en nybörjare bromsar är ju lite ogenomtänkt förutsatt att man inte också tar någon körkortslös som ska bromsa bilen.

Dessutom bör man ju ha i åtanke att bilförare tenderar att inte vara lika fokuserade på själva körningen som motorcyklister och därför får ett par sekunder extra i reaktionstid, något som förlänger den reella stoppsträckan i trafik ganska markant...

Men då pratar vi om en person som ändå sitter på hojen och är beredd på att han skall göra en hård inbromsning. Och det sker dessutom under kontrollerade och optimala förhållanden med jämn asfalt och inget grus på vägbanan eller liknande.
Under sådana förhållanden så kan en hoj bromsa på lika kort eller kanske något kortare sträcka än en bil men det är frågan om förhållanden som aldrig kommer att inträffa i verkligheten.

Det är dock osannolikt att man ska vara i närheten av att greja det om man inte har en hoj med ABS eller är extremt rutinerad förare ens under sådana förhållanden.

I verkligheten så kommer det att inte att vara optimala förhållanden då det finns risk för grus på vägbanan. Dom flesta vägbanor är dessutom ofta lappade i någon mån.
Du har också en förare som kanske inte är 100% förberedd på att det som skall hända är en panikbromsning och inget annat. Han sitter ju och förväntar sig att han ska köra om.
Dvs du har en förare som inte är 100% inställd på exakt vad som skall hända och på en vägbana med troligen skiftande underlag som ska göra bedömningen att tvärnit är utvägen och sedan skal hitta fullt bromstryck utan att bromsa omkull sig.

Att man i det läget skall greja en panikbromsning på kortare sträcka än en modern bil med ABS där man bara behöver hamra på bromsen fullt så sköter systemen resten är bara naivt.

Jag har sett demonstrationer vid flera tillfällen där man gjort jämförelser, både i form av att hojen fått lägga sig snett bakom bilen på ett avstånd som han bedömde lämpligt och har i uppgift att klämma på bromsen när bilen börjar bromsa samt tester där bil och hoj legat jämsides och bromsar samtidigt.

Samtliga gånger jag sett där hojen legat snett bakom för att bromsa när bilen börjar bromsa har lett till att hojföraren inte klarat av att bromsa. I ett fall bromsade han dessutom omkull sig.
Samtliga fall där hojen har legat jämsides så har bilen stannat på kortare sträcka.

Det vill säga. En väldigt stor del av motorcyklisterna har en övertro på sina bromsar och sin förmåga att hantera dom bromsarna.
I praktiken är det mycket svårt att stanna på samma sträcka som en bil.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Men då pratar vi om en person som ändå sitter på hojen och är beredd på att han skall göra en hård inbromsning. Och det sker dessutom under kontrollerade och optimala förhållanden med jämn asfalt och inget grus på vägbanan eller liknande.
Under sådana förhållanden så kan en hoj bromsa på lika kort eller kanske något kortare sträcka än en bil men det är frågan om förhållanden som aldrig kommer att inträffa i verkligheten.

Det är dock osannolikt att man ska vara i närheten av att greja det om man inte har en hoj med ABS eller är extremt rutinerad förare ens under sådana förhållanden.

I verkligheten så kommer det att inte att vara optimala förhållanden då det finns risk för grus på vägbanan. Dom flesta vägbanor är dessutom ofta lappade i någon mån.
Du har också en förare som kanske inte är 100% förberedd på att det som skall hända är en panikbromsning och inget annat. Han sitter ju och förväntar sig att han ska köra om.
Dvs du har en förare som inte är 100% inställd på exakt vad som skall hända och på en vägbana med troligen skiftande underlag som ska göra bedömningen att tvärnit är utvägen och sedan skal hitta fullt bromstryck utan att bromsa omkull sig.

Att man i det läget skall greja en panikbromsning på kortare sträcka än en modern bil med ABS där man bara behöver hamra på bromsen fullt så sköter systemen resten är bara naivt.

Jag har sett demonstrationer vid flera tillfällen där man gjort jämförelser, både i form av att hojen fått lägga sig snett bakom bilen på ett avstånd som han bedömde lämpligt och har i uppgift att klämma på bromsen när bilen börjar bromsa samt tester där bil och hoj legat jämsides och bromsar samtidigt.

Samtliga gånger jag sett där hojen legat snett bakom för att bromsa när bilen börjar bromsa har lett till att hojföraren inte klarat av att bromsa. I ett fall bromsade han dessutom omkull sig.
Samtliga fall där hojen har legat jämsides så har bilen stannat på kortare sträcka.

Det vill säga. En väldigt stor del av motorcyklisterna har en övertro på sina bromsar och sin förmåga att hantera dom bromsarna.
I praktiken är det mycket svårt att stanna på samma sträcka som en bil.

Ja, frågan om vilket fordon som har kortast bromssträcka är ju akademisk, och ingen man ska planera körning efter, som sagt.
Jag förstår inte riktigt hur du menar med bromstesterna, menar du att bil och hoj färdas framåt samtidigt, och när bilen börjar bromsa ska hojföraren reagera på detta och själv börja bromsa? Då är det fullkomligt självklart att bilen kommer stanna innan hojen. Byter man till två bilar i samma testscenario kommer den första bilen att stanna innan den andra nästan oavsett vilka bilar det rör sig om för att man lägger till någon sekunds reaktionstid på fordon två. På någon sekund hinner man rätt långt. Det är inte ett test för att jämföra bromssträckor. Det är ju däremot ett bra test att göra för att visa att man ska hålla gott avstånd till framförvarande, för de kan få för sig att göra saker som äventyrar ens liv när man kommer därbakom på hojen...
Det är lite därför vilken fordonstyp som har kortast stoppsträcka är akademisk, något man kan prata om och göra mätningar av bäst man vill men ute i trafiken spelar det ingen roll alls, pga att köttsäcken som framför fordonet är den svaga länken i alla fall...
 

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
Ja, frågan om vilket fordon som har kortast bromssträcka är ju akademisk.....
Det är lite därför vilken fordonstyp som har kortast stoppsträcka är akademisk, något man kan prata om och göra mätningar av bäst man vill men ute i trafiken spelar det ingen roll alls...........

Tror att de flesta bilförare klara att panga på bromsen allt vad som går utan större risk än att bilen drar lite snett, dessutom har större delen av bilparken ABS så en viss chans till undanmanöver finns också. Jämför man med merparten av hojåkarna så tror jag dom flesta inte klarar att bromsa så mycket som hojen klarar, och i panikläge så är det lätt att man i stället bromsar omkull. ABS på hojar är ännu inte så vanligt och det går nog att bromsa omkull även då och när hojen ligger ner är det plötsligt dj-ligt lång bromssträcka. Tycker själv alltid att det känns tightare när man skall bromsa med hoj än med bil i skarpa lägen.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ja, frågan om vilket fordon som har kortast bromssträcka är ju akademisk, och ingen man ska planera körning efter, som sagt.
Jag förstår inte riktigt hur du menar med bromstesterna, menar du att bil och hoj färdas framåt samtidigt, och när bilen börjar bromsa ska hojföraren reagera på detta och själv börja bromsa? Då är det fullkomligt självklart att bilen kommer stanna innan hojen. Byter man till två bilar i samma testscenario kommer den första bilen att stanna innan den andra nästan oavsett vilka bilar det rör sig om för att man lägger till någon sekunds reaktionstid på fordon två. På någon sekund hinner man rätt långt. Det är inte ett test för att jämföra bromssträckor. Det är ju däremot ett bra test att göra för att visa att man ska hålla gott avstånd till framförvarande, för de kan få för sig att göra saker som äventyrar ens liv när man kommer därbakom på hojen...
Det är lite därför vilken fordonstyp som har kortast stoppsträcka är akademisk, något man kan prata om och göra mätningar av bäst man vill men ute i trafiken spelar det ingen roll alls, pga att köttsäcken som framför fordonet är den svaga länken i alla fall...

Dom varianter som jag sett är dels varianten där motorcyklisten får uppgiften att lägga sig lite snett bakom (Så att han inte åker in i bilen) på ett sådant avstånd att han ska kunna bromsa i tid när bilen tvärnitar. Det har varit från 50 och 70 som jag sett det.
Det är ju jämförbart med att någon på landsväg ska lägga sig på ett sådant avstånd bakom framförvarande att man klarar av att bromsa i tid om den framför av någon anledning bromsar.
Det vill säga det är mer eller mindre ett test av din förmåga att bedöma hur fort och hårt du kan bromsa.
I samtliga dom fallen så har motorcyklisten lagt sig för nära så att dom inte klarat av att bromsa innan dom passerat bilen.

Den andra varianten som jag sett är när bil och MC ligger jämsides i 50 eller 70 och sedan på en given signal ska bromsa fullt och så ser man vem som stannar först.
I samtliga dom fallen har bilen stannat på kortare sträcka.

Och absolut. Bromssträckorna är av akademisk betydelse. Dom flesta förare missbedömer i alla fall sin förmåga att bromsa på kort sträcka och med kort reaktionstid i större eller mindre grad.
Dessutom är det ett antal som gravt missbedömer sin förmåga att hantera motorcykeln och det är ju tyvärr det som gör att ett antal av oss motorcykelförare hamnar i minneslunden istället för att få köra vidare på våra vägar.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Dom varianter som jag sett är dels varianten där motorcyklisten får uppgiften att lägga sig lite snett bakom (Så att han inte åker in i bilen) på ett sådant avstånd att han ska kunna bromsa i tid när bilen tvärnitar. Det har varit från 50 och 70 som jag sett det.
Det är ju jämförbart med att någon på landsväg ska lägga sig på ett sådant avstånd bakom framförvarande att man klarar av att bromsa i tid om den framför av någon anledning bromsar.
Det vill säga det är mer eller mindre ett test av din förmåga att bedöma hur fort och hårt du kan bromsa.
I samtliga dom fallen så har motorcyklisten lagt sig för nära så att dom inte klarat av att bromsa innan dom passerat bilen.

Bra test för att slå in i huvudet på folk att man ska hålla avståndet till framförvarande. Borde göras med bil mot bil med.

Den andra varianten som jag sett är när bil och MC ligger jämsides i 50 eller 70 och sedan på en given signal ska bromsa fullt och så ser man vem som stannar först.
I samtliga dom fallen har bilen stannat på kortare sträcka.

Där har vi olika erfarenheter. Det i sig är ju ännu en anledning att tycka att bromssträckan bil vs mc i sig är närmast ointressant ute i trafiken. En bra dag kanske hojen kan stanna på 1-2 meter kortare sträcka, men när bilen framför pallnitar spelar det föga roll, för den extra sekunden det tar innan man som bakomvarande börjar bromsa hinner man färdas bra mycket längre än den potentiellt kortare bromssträckan. Den reaktionstiden äter upp 25 meter i 90 km/h, en bil kommer aldrig att bromsa 25 meter sämre än en hoj, så man är rökt oavsett. 20 meter i 70 km/h, och 14 meter i 50 km/h, så inte ens i 50 km/h spelar skillnaderna i bromssträcka någon som helst roll. Ligger man med hoj för nära en bil kommer man att parkera i bagagutrymmet om denne för får sig att bromsa. Samma sak gäller omvänt med, ligger bilen för nra en hoj som måste pallnita för något kommer bilen helt sonika att köra över hojen om avståndet mellan dem är otillräckligt.

Och absolut. Bromssträckorna är av akademisk betydelse. Dom flesta förare missbedömer i alla fall sin förmåga att bromsa på kort sträcka och med kort reaktionstid i större eller mindre grad.
Dessutom är det ett antal som gravt missbedömer sin förmåga att hantera motorcykeln och det är ju tyvärr det som gör att ett antal av oss motorcykelförare hamnar i minneslunden istället för att få köra vidare på våra vägar.

Håller helt med.
 

Risbrännaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Ort
Bispgården
Hoj
1987 Honda CBR1000F, Husaberg 501FE.
Jaha, en bilist som klagar på en hojförare! Reflexvästarna jublar instämmande så klart. Hojforum som börjar likna "vi i Uno som äger vägen". Men kan sträcka mig så långt så jag instämmer i att throttlekontrollen bör användas på mindre trafikerade vägar.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Jaha, en bilist som klagar på en hojförare! Reflexvästarna jublar instämmande så klart. Hojforum som börjar likna "vi i Uno som äger vägen". Men kan sträcka mig så långt så jag instämmer i att throttlekontrollen bör användas på mindre trafikerade vägar.

"Kör hål i skiten, bara", som jag brukar resonera när det regnar.:tummenupp
 

Risbrännaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Ort
Bispgården
Hoj
1987 Honda CBR1000F, Husaberg 501FE.
Killen kanske hade fått reda på att frugan och barnen varit med i en olycka och på väg till sjukan. Stroke i familjen eller vad tusan som helst. Kanske finns en andledning till hans beteende. Sen om det är rätt eller inte får stå för andra! Är inte felfri själv, så jag drar mig för att döma andra..
 
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Top