Där har vi olika erfarenheter. Det i sig är ju ännu en anledning att tycka att bromssträckan bil vs mc i sig är närmast ointressant ute i trafiken. En bra dag kanske hojen kan stanna på 1-2 meter kortare sträcka, men när bilen framför pallnitar spelar det föga roll, för den extra sekunden det tar innan man som bakomvarande börjar bromsa hinner man färdas bra mycket längre än den potentiellt kortare bromssträckan. Den reaktionstiden äter upp 25 meter i 90 km/h, en bil kommer aldrig att bromsa 25 meter sämre än en hoj, så man är rökt oavsett. 20 meter i 70 km/h, och 14 meter i 50 km/h, så inte ens i 50 km/h spelar skillnaderna i bromssträcka någon som helst roll. Ligger man med hoj för nära en bil kommer man att parkera i bagagutrymmet om denne för får sig att bromsa. Samma sak gäller omvänt med, ligger bilen för nra en hoj som måste pallnita för något kommer bilen helt sonika att köra över hojen om avståndet mellan dem är otillräckligt.
Ja. Jag har sett siffror på bromssträckor där hojar har haft kortare bromssträcka än många bilar. Så visst kommer en hoj att i vissa situationer kunna bromsa på kortare sträcka än en bil.
Det spelar kanske in att såvitt jag vet så har ingen av hojarna i testerna som jag sett varit försedd med ABS. Och jag kan inte heller uttala mig om förarskickligheten hos dom förare som varit med i testerna.
Sitter man på en hoj med ABS och bara kan nypa åt och låta elektroniken sköta resten så har man ju bättre odds.
Så absolut. I vissa situationer så kan hojen stanna på kortare sträcka men det är ju som du säger av akademisk betydelse i många situationer.