Du som körde söderut från älmhult...

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Är så lätt att få allt att verka dramatiskt och att situationen var livsfarligt när vi bara hört en sida av storyn.

Också lite därför jag starta tråden, i hopp om att vederbörande råkar finnas på forumet och kanske kan ge sin sida av storyn. Om inte annat bara läsa hur denne uppfattas i trafiken av sina "medtrafikanter".

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Har ingen aning om hur allvarlig och farlig situationen var, men det är väl inte förbjudet att köra om på enfilig väg bara för att det är mitträcke?

Jag har fundrat på detta tidigare.

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Har ingen aning om hur allvarlig och farlig situationen var, men det är väl inte förbjudet att köra om på enfilig väg bara för att det är mitträcke?

---------------------------------------------------------------------------
2012-08-07 Namn Helena Honkanen Inkom 10:24

Ämne Är det tillåtet att köra om på enfilig väg?

Är det tillåtet att köra om bil med mc på väg där det är enfiligt med vajerräcke.

Svar: Hej Helena! Tack för din fråga.

Ja, om det finns plats för två fyrhjuliga fordon i bredd annars inte.

/Ernst

http://www.trafiksakerhet.se/trafikregler-forum-2012.htm

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?262951-Omk%F6rning-inom-samma-v%E4gbana

Hänz

kRÄnKt!
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
GSXR

Äh... låt moraltanterna vara i fred, visst de har tagit över nästan hela forumet men denna tråd kan vi låta dem ha för sig själva och hoppas att andra trådar får vara ifred från dem.

sliCk_kekki

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
KTM 525 -05
Bättre att hålla sig på bana om man kör över 200... Jag ser knappt en bil komma bakom i 200 knyck. Skall kanske tilläggas att jag endast har sidospeglar och ingen i mitten på rutan.

Nu har jag aldrig kört 200 km/h på en MC, inte ens över 140 km/h, men i alla fall.

Anledningen till att man antagligen inte ser bilar komma i 200 km/h stup i kvarten kan bero på att de drar en större mängd soppa då, de får oftast varvas ordentligt, obekvämt och känslig när det blir ojämnt på vägen, det är i alla fall mina erfarenheter av att ha kört snabbare än 160 km/h med bilar.

Samt, för 40.000 kronor får du en motorcykel som är byggd för att köras fort och utan problem kan ligga i 250 km/h och fortfarande kännas bekvämt och stabilt, en bil för 40.000 kronor är ingen rallybil, utan du får leta dig i en helt annan prisklass för att det ska kännas bekvämt och säkert.

Hänz

kRÄnKt!
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
GSXR
Nu har jag aldrig kört 200 km/h på en MC, inte ens över 140 km/h, men i alla fall.

Anledningen till att man antagligen inte ser bilar komma i 200 km/h stup i kvarten kan bero på att de drar en större mängd soppa då, de får oftast varvas ordentligt, obekvämt och känslig när det blir ojämnt på vägen, det är i alla fall mina erfarenheter av att ha kört snabbare än 160 km/h med bilar.

Samt, för 40.000 kronor får du en motorcykel som är byggd för att köras fort och utan problem kan ligga i 250 km/h och fortfarande kännas bekvämt och stabilt, en bil för 40.000 kronor är ingen rallybil, utan du får leta dig i en helt annan prisklass för att det ska kännas bekvämt och säkert.

40 000kr får man en valfri bmw från 90 talet som bekvämt drar fram i 200km/h

sliCk_kekki

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
KTM 525 -05
40 000kr får man en valfri bmw från 90 talet som bekvämt drar fram i 200km/h

Har åkt med i en BMW 320(-98a har jag för mig) i 180 km/h och kan inte påstå att det kändes speciellt bekvämt eller säkert när det vart lite svängigt på motorvägen trots ett vägunderlag som var jämnt och fint.
Men du kanske syftar på annan modell, är inte så himla insatt eller intresserad av bilar dock.

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
2012-08-07 Namn Helena Honkanen Inkom 10:24

Ämne Är det tillåtet att köra om på enfilig väg?

Är det tillåtet att köra om bil med mc på väg där det är enfiligt med vajerräcke.

Svar: Hej Helena! Tack för din fråga.

Ja, om det finns plats för två fyrhjuliga fordon i bredd annars inte.

/Ernst

http://www.trafiksakerhet.se/trafikregler-forum-2012.htm

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?262951-Omk%F6rning-inom-samma-v%E4gbana

Älskar sådana svar, det är ju helt underbart med fritt för tolkning, i min värld är en 4hjuling ett 4hjuligt fordon, du får lätt plats två sådana på en smal väg. eftersom att det inte sägs att det måste just vara en bil, utan bara i allmänhet 2st 4-hjuliga fordon. =) :yoparty

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Älskar sådana svar, det är ju helt underbart med fritt för tolkning, i min värld är en 4hjuling ett 4hjuligt fordon, du får lätt plats två sådana på en smal väg. eftersom att det inte sägs att det måste just vara en bil, utan bara i allmänhet 2st 4-hjuliga fordon. =) :yoparty
Annars så är ju enfiliga vägar byggda för att kunna släppa förbi utryckningsfordon och de brukar ha 4 hjul

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Annars så är ju enfiliga vägar byggda för att kunna släppa förbi utryckningsfordon och de brukar ha 4 hjul

så är det nog, men jag menade bara tolkningen till om man får eller inte får köra om ett fordon i samma fil =)! utryckningsfordon i utryckning får ju ändå göra lite hur som. köra emot rött, heldragen linje osv. men håll oss till vanliga dödliga nu =)!

jetson

Guest
Tycker nog fan en hojåkare i bil ska ha bättre uppsikt bakåt än att han överraskas av nåt sånt här.

Vanliga bilister vet man ju att dom halvsover och kollar backspeglarna var tionde minut i snitt, men en hojåkare i bil borde vara bättre. TS är nog inte bara arg på brassarn, utan även på sig själv eftersom han brast i sin uppmärksamhet som förare.

Goreplay

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2013
Hoj
Husqvarna Nuda 2012
Men snälla.. man kan inte sitta och råglo i backspegeln för att underlätta vårdslöst beteende av motorcyklister.. Du kan titta i spegeln lika ofta som du blinkar och ändå missa att det kommer en hoj i 200 knyck.. Ska man sedan som hojåkare köra om på enkelfiligt så kan det vara ganska bra att försäkra sig om att bilisten ser en och vet att man ska köra om. Jag brukar placera mig nära mitträcket och blinka ett par gånger med ljuset. Oftast så flyttar sig bilisten åt höger och släpper förbi mig.

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Vill folk dö så får dom väl dö, men jag tänker inte trösta kadavret efteråt när det ångrar att det dog.

jetson

Guest
Men snälla.. man kan inte sitta och råglo i backspegeln för att underlätta vårdslöst beteende av motorcyklister.. Du kan titta i spegeln lika ofta som du blinkar och ändå missa att det kommer en hoj i 200 knyck.. Ska man sedan som hojåkare köra om på enkelfiligt så kan det vara ganska bra att försäkra sig om att bilisten ser en och vet att man ska köra om. Jag brukar placera mig nära mitträcket och blinka ett par gånger med ljuset. Oftast så flyttar sig bilisten åt höger och släpper förbi mig.

Har aldrig missat en hoj/bil även om dom kört 200+.. skaffa glajjer grabbar :fakta

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Man axlar ett enormt ansvar så fort man höjer sin egen hastighet avsevärt över den övriga trafiken. Ett ansvar man ensamt tar på sig. Det här med att bejaka sitt ego och förvänta sig att andra tar ansvaret, var kommer det ifrån?

Jag har alltid tänkt så när jag gasar, att det är min sak att hålla reda på vad som kan uppstå, det är jag som har valt att flytta mig utanför den övriga trafikrytmen och jag räknar inte med att någon ser mig. Med tanke på att jag smällt i modesta hastigheter inser jag att inte ens mitt resonemang håller fullt ut och då är jag ändå långt ifrån det förtroende för de omgivande trafikanterna som kännetecknar många rågasare. De gnäller på bilisterna och har ändå en sån fantastisk tillit till att de ska ta hand om dem och möjliggöra deras infall.

Jetson, du har ju sett de du har sett, inte de du missat...

\m/
Gick med
18 Aug 2012
Hoj
S1000 RR ///M
Vi som gillar att köra fort... vi behöver ju inte ge hastighetstalibanerna fler argument genom att köra vårdslöst också.

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Tycker nog fan en hojåkare i bil ska ha bättre uppsikt bakåt än att han överraskas av nåt sånt här.

Vanliga bilister vet man ju att dom halvsover och kollar backspeglarna var tionde minut i snitt, men en hojåkare i bil borde vara bättre. TS är nog inte bara arg på brassarn, utan även på sig själv eftersom han brast i sin uppmärksamhet som förare.

Du inser väl att en MC i 200+ på en kurvig väg inte hinner finnas särskilt länge i backspegeln innan de är förbi va? Om du sitter och letar efter motorcyklister i backspegeln hela dagarna istället för att titta var du kör vill jag nog inte möta dig i trafiken.

För övrigt är jag inte arg på brassaren, bara dennes körstil som utsätter andra för fara. Säger det igen, kör gärna fort. Det gör jag också. Men man behöver väl inte göra det till ren idioti? Men jag förmodar alltså att alla som talar emot mitt argument själva anammar denna körstil. Hoppas vi inte ses i trafiken.

För övrigt är jag ingen moraltant. Kör själv som en idiot till och från, men väljer som sagt platser där jag inte riskerar andras liv. Även moralpaniken har rimliga gränser.

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Hoj
Som goreplay antyder, jag släpper gärna förbi en motorcyklist på enfiligt om denne uppmärksammar mig om att den vill köra om. Den respekten och kärleken har jag till motorcyklister. Jag behandlar alltid motorcyklister precis med den respekt jag själv vill ha när jag sitter på hojen.

Men när det helt plötsligt exploderar i örat när en sporthoj bombar förbi i 200+ mindre än en meter utanför min bilruta utan att jag är det minsta beredd på det, då skiter man nästan på sig och det mina herrar är inte värt någon respekt. Man förväntar sig inte att det ska ske när man kör på enfiligt med mitträcke, och det är svårt att vara förberedd då. Det fattar nog ni också :)

Last edited:
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...