Ducati 1098/1198 tråden!

IO

IBF, Ilari Bjuvander Foto - ilari.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Ducati 999 Race -05, WLC 1942, Yamaha XS-750 -77
Har också fått i ett och annat friläge men det är bara när jag petat för klent på växelpedalen. Jag känner det nästan innan att jag petat för löst och då varvar det...

Har ni fått era bakdrev bytta än?

Prylis

Sporthoj suger!
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Ducati Diavel Carbon, Ducati Sport
Har också fått i ett och annat friläge men det är bara när jag petat för klent på växelpedalen. Jag känner det nästan innan att jag petat för löst och då varvar det...

Har ni fått era bakdrev bytta än?

Från ettan till tvåan brukar jag råka ut för det ibland, men det känner man på sig då som sagt:gnissla Värre är med varvstoppet tycker jag, tvärdör när man missar nån växel på höga varv:mad:

Hade kanske tur med bakdrevet, fick det bytt veckan efter redan:tummenupp

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Hej på er!

Efter att pliktroget läst igenom alla 19 sidorna tänkte jag fråga om jag fick hänga här lite?

Hade den otroliga förmånen att få inhandla en svart 1098 S förra veckan vilket känns helt magiskt ! :tummenupp

Efter att ha kört både twinnar o radfyror känns det som om jag verkligen har hittat en hoj som kombinerar de bästa av alla sidor.

Ska redan nästa helg till Gelleråsen o åka två dagar bana med henne, i SMC:s regi. Tänkte försöka hålla mig på hjulen o eventuellt skaffa kraschkåpor o tuna i vinter.

Ska vad jag förstår söka medlemskap i Ducceklubben, inte minst för alla banåkningar de verkar boka :)

Hoppas träffa på er snart där ute!

Peter

Last edited:

IO

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Grattis till en kanonhoj.
Ducceklubben kan vara vettigt att gå med i, speciellt om du är intresserad av bankörning.
Ibland har man till och med nytta av forumet, om man kan läsa det vettiga mellan alla gliringar och dåliga göteborgs-skämt. :gnissla

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Grattis till en kanonhoj.
Ducceklubben kan vara vettigt att gå med i, speciellt om du är intresserad av bankörning.
Ibland har man till och med nytta av forumet, om man kan läsa det vettiga mellan alla gliringar och dåliga göteborgs-skämt. :gnissla

Tack!

Det vore kul å träffa lite 1098-folk för att få lite stalltips om diverse saker. E ny på Ducati så det är alltid nyttig prata lite. Men det verkar inte vara så många som hänger här på tråden...:confused: Finns väl inte så där jättemånga 1098:eek:r ute heller.

Har du erfarenhet av Battlax 016? På Bridgestones hemsida skriver de att trycket skall hela 2,9 kilo bak?! Banåkare säger att jag skall ta ned trycket till ca 2 kilo och ett par hekto till fram. Skulle vilja ha råd från någon som verkligen vet...

PP

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Tack!

Det vore kul å träffa lite 1098-folk för att få lite stalltips om diverse saker. E ny på Ducati så det är alltid nyttig prata lite. Men det verkar inte vara så många som hänger här på tråden...:confused: Finns väl inte så där jättemånga 1098:eek:r ute heller.

Har du erfarenhet av Battlax 016? På Bridgestones hemsida skriver de att trycket skall hela 2,9 kilo bak?! Banåkare säger att jag skall ta ned trycket till ca 2 kilo och ett par hekto till fram. Skulle vilja ha råd från någon som verkligen vet...

PP

Vet å vet........

Jag gillar Pirelli'a och på gata kör jag 0.3-0.4 mer än bana, på bana kör jag runt 1.9-2.0 fram och bak. Däcken är Supercorsa PRO SC.

/J

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Vet å vet........

Jag gillar Pirelli'a och på gata kör jag 0.3-0.4 mer än bana, på bana kör jag runt 1.9-2.0 fram och bak. Däcken är Supercorsa PRO SC.

/J

Ok, tack. Kör med orginal fram fortfarande, dvs Pirelle Supercorsa (om det är PRO SC vet jag inte..) men då provar jag ca 2,0 bak o 2,2 fram så får vi se hur hojen uppträder.

PP

IO

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Min erfarenhet av däckstryck säger att man ska gå på tillverkarens rekommendationer.
Jag kör bara med slicks nu mera, Pirelli och Bridgestone.

Själv har jag bara testat Pirelli, Metzeler (samma som Pirelli nästan) och Bridgestone och kan med säkerhet säga att bättre däck än Pirelli är svårt att hitta.
Michelin ska vara bra om du får till inställningarna på hojen prefekt (snacka med Petjo om det :tummenupp ) och Dunlop är inte många som kör med för de säljs bara av en ÅF och kostar flis.

Bridgestone var helt ok, håller länge men inte samma grepp som Pirelli. De vill gärna släppa lite både bak och fram men det är alltid snälla kas som man enkelt kan parera.

Men angående tryck i alla fall så brukar Pirellis däck köras med ganska lågt tryck (kika bakdäcket på bilden). Tror som du sa 1,9-2,0 bak och 2,1+2,2 fram blir perfekt på bana med orginalsulorna. De däcken är helt suveräna, nästan som slicks.

Och förresten ett tips till alla med 1098, köp 190 däck. Snåla inte med att köpa 180 för defuckar med geometrin och det blir inte lika bra som med 190.

Bifogat

• Snabb_1098_2.jpg
    Snabb_1098_2.jpg
    81.4 KB · Visningar: 117

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Min erfarenhet av däckstryck ......

Skön bild :tummenupp Om det inte regnar för mycket på Gelleråsen i helgen så ska vi försöka få till lite aktion-bilder att bidra på tråden med :tungan

Nån annan här på tråden som skall till Gelleråsen nu i helgen?

PP

Edit: Någon som vet var jag får tag på verkstadshandboken, o gärna till ett vettigt pris?

Last edited:

REX

Ny medlem
Gick med
26 Oct 2006
Hoj
ducati 1098s
Jag instämmer med att 180 däck inte är något vidare på 1098.
Fick inte alls samma känsla på bana som senare slutade med en high sider.
Så kör på 190 däck.

Och grattis till en fin hoj

REX

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Jag instämmer med att 180 däck inte är något vidare på 1098.
Fick inte alls samma känsla på bana som senare slutade med en high sider.
Så kör på 190 däck.

Och grattis till en fin hoj

REX

Tack!

Låter rimligt när det gäller bredden. Var det nyligen du krascha? Gick det bra med dig?

Sen undrar jag om någon har erfarenhet av att gå från 55-profil bak till 50-profil? Satt ett nytt Battlaxdäck 016 190x50x17 på när jag köpte, men i manualen är orginal 55.

PP

Last edited:

IO

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Du ska köra med 190/55 profil, annars får du knas på geometrin på hojen.
Klart att det går med 190/50, men om du någon gång ska ut och köpa nya däck så köp 190/55.

Jag har kört en hel del på 180/55 och det funkar ju, men det är inte lika bra.
Problemet är ju att hojen egentligen blir lite lägre med 180/55 eller 190/50 däck iom att det är en lägre profil.

Ett tips för alla 1098-ägare är www.1098-forum.com
Riktigt bra forum där det finns mycket matnyttigt. I USA är den lite vanligare och det finns alltid många och bra åsikter om det mesta.

Prylis

Sporthoj suger!
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Efter att pliktroget läst igenom alla 19 sidorna tänkte jag fråga om jag fick hänga här lite?

Hade den otroliga förmånen att få inhandla en svart 1098 S förra veckan vilket känns helt magiskt!:tummenupp

Efter att ha kört både twinnar o radfyror känns det som om jag verkligen har hittat en hoj som kombinerar de bästa av alla sidor.

Ska redan nästa helg till Gelleråsen o åka två dagar bana med henne, i SMC:s regi. Tänkte försöka hålla mig på hjulen o eventuellt skaffa kraschkåpor o tuna i vinter.

Ska vad jag förstår söka medlemskap i Ducceklubben, inte minst för alla banåkningar de verkar boka:)

Hänga här är numera ett måste:smasha, får gratulera till ett kanonköp:tummenupp
Ducceklubben är ju som du förstår självklart:)

Ibland har man till och med nytta av forumet, om man kan läsa det vettiga mellan alla gliringar och dåliga göteborgs-skämt.:gnissla

Sen har du en å annan schysst pryl i webshopen där att inhandla oxå:D

Får försöka komma igång med lite vettiga diskussioner här!!
Nån som ska upp till Gelleråsen på Onsdag tex??

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Hänga här är numera ett måste:smasha, får gratulera till ett kanonköp:tummenupp
Ducceklubben är ju som du förstår självklart:)

Sen har du en å annan schysst pryl i webshopen där att inhandla oxå:D

Får försöka komma igång med lite vettiga diskussioner här!!
Nån som ska upp till Gelleråsen på Onsdag tex??

Tack! :tummenupp

Kom hem i går kväll från Gelleråsen, med blandade känslor. Det var rätt blött o i början fick jag inte till det alls. Kände mig helt vilse i jämförelse med mina gamla hojar. Men så fick vi till ett par pass på torrt underlag o då började det stämma bättre...vilken hoj!
MEN, det var total frustration att få åka hem efter 2 dagar och precis börjat få känslan för hojen. Vill åka mera på bana! :hoppa

Anmälde mig till Ducceklubben nu på förmiddagen :tummenupp

Gelleråsen onsdag? E det Ducceklubben eller? Hinner man bli medlem o få åka med om man anmälts sig för 15 minuter sen :tungan

PP

Prylis

Sporthoj suger!
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Anmälde mig till Ducceklubben nu på förmiddagen :tummenupp

Gelleråsen onsdag? E det Ducceklubben eller? Hinner man bli medlem o få åka med om man anmälts sig för 15 minuter sen :tungan

Härligt, välkommen till Svenska Ducatiklubben!!
Klubbkörning på åsen på Onsdag, skulle kanske ev kunna få min plats annars:)
Anmäld i "snabba" gruppen(långsam alltså):D

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Härligt, välkommen till Svenska Ducatiklubben!!
Klubbkörning på åsen på Onsdag, skulle kanske ev kunna få min plats annars:)
Anmäld i "snabba" gruppen(långsam alltså):D

Tackar!
Det står ju att allt ska va klart med medlemskapet innan man får tillgång tilll bokning av bandagar osv, o pengarna borde ju sitta på klubbens konto nu, men de varnar ju för "italienska handläggningstider" :D , så det tar väl några dagar till...
Men det ser ju faktiskt ut som om det skall bli torrt väder över Gelleråsen i morgon :tummenupp

Varför ska du inte dit själv?

PP

BikerMike

Medlem
Gick med
20 Sep 2005
Hoj
Ducati 996R -01 no.0022
Hej! nu när det är så nära inpå så tycker jag att du ringer till Carita Broberg 0705442721 för det är hon som håller i bankörningarna. Det brukar inte vara fullbokat på vardagarna.

mvh micke 4024

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Hej! nu när det är så nära inpå så tycker jag att du ringer till Carita Broberg 0705442721 för det är hon som håller i bankörningarna. Det brukar inte vara fullbokat på vardagarna.

mvh micke 4024

Super! :tummenupp Jag ringer!

Edit:
Jag har pratat med Carita och det finns plats, så jag behöver inte ersättan någon annan. Tack i alla fall!
Ska jaga rätt på en kärra nu o göra allt för att kunna hänga på i morgon!

Vi hörs!

PP

Last edited:
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...