Ducati 1098/1198 tråden!

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Ort
Västerås
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
Nån som sitter inne på rätt åtdragningsmoment på bultarna för kedjejusteringen? Skall man dra dom i flera steg, eller bara dra först den ena och sen den andra?

MVH Robban
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Håll till godo! Vill du ha resten av momenten för chassit, som de flesta saknar i verkstadshandboken så säg till.
Dra dem om varandra några gånger så det blir jämnt o utan spänning.

Rear swingarm;
Swingarm pivot bolt nut 15x1.25 72*
Rear brake caliper plate centring pin 12x1.25 33* LOCK 8
Bolt securing chain sliders to swingarm 6x1 8,0
Rear wheel hub retaining bolt 12x1.25 33* GREASE B:
sequence 1-2-1

Rear wheel;
Rear wheel cush drive retaining nut 10x1 48,0 LOCK 2
Rear wheel pack retaining nut (both sides) 48x1.5 230* GREASE B
Rear wheel drive pin retaining bolt 8x1 25*



Nån som sitter inne på rätt åtdragningsmoment på bultarna för kedjejusteringen? Skall man dra dom i flera steg, eller bara dra först den ena och sen den andra?

MVH Robban
 

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Ort
Västerås
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
Håll till godo! Vill du ha resten av momenten för chassit, som de flesta saknar i verkstadshandboken så säg till.
Dra dem om varandra några gånger så det blir jämnt o utan spänning.

Rear swingarm;
Swingarm pivot bolt nut 15x1.25 72*
Rear brake caliper plate centring pin 12x1.25 33* LOCK 8
Bolt securing chain sliders to swingarm 6x1 8,0
Rear wheel hub retaining bolt 12x1.25 33* GREASE B:
sequence 1-2-1

Rear wheel;
Rear wheel cush drive retaining nut 10x1 48,0 LOCK 2
Rear wheel pack retaining nut (both sides) 48x1.5 230* GREASE B
Rear wheel drive pin retaining bolt 8x1 25*

Ahh grymt bra! 1000 tack.. Men bara för att förtydliga så det inte blir fel, * betyder NM i det här fallet eller?

Vill du får du gärna skicka över resten av momenten också, kommer nog till pass nån gång, är det mycket kan du gärna mejla till mr2mannen@hotmail.com

MVH Robban
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Jepp, Nm. Annars kommer du få lite pyssel med å gänga om lite saker på din hoj :D

Mailar över hela listan till din mail! :tummenupp

Kör fort!

Peter

Ahh grymt bra! 1000 tack.. Men bara för att förtydliga så det inte blir fel, * betyder NM i det här fallet eller?

Vill du får du gärna skicka över resten av momenten också, kommer nog till pass nån gång, är det mycket kan du gärna mejla till mr2mannen@hotmail.com

MVH Robban
 

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Ort
Västerås
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
Jepp, Nm. Annars kommer du få lite pyssel med å gänga om lite saker på din hoj :D

Mailar över hela listan till din mail! :tummenupp

Kör fort!

Peter


Tack och bock, listan kom fram och kommer nog komma till bra nytta framöver :) ..

/Robban
 

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Ort
Västerås
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
Hmm ingen överdriven aktivitet i denna tråden får jag säga :D

Ang. mitt tjat om däck så slutade det med ett set PP2CT, har kört kanske 50-60 mil på dom, verkar funka kanon :tummenupp dock inte testade på bana, men det kommer.

Nu till dagens fråga: är lite nyfiken på hur styrändsvikterna (dom i svart plast) sitter fast på 1098:an, och hur man tar bort dom? Vad för typ skall man köpa om man byter, sådana med gummiexpander eller ska dom sitta med skruv i en gängad insats i styrhalvan?
 

crille_h

Medlem
Gick med
19 Oct 2006
Ort
Visby
Hoj
Aprilia RS250r
Hej ducce folket! En liten fråga, vad betalar ni i försäkring på era 1098? skriv gärna vilket bolag, hur gamla ni är och vilken typ av försäkring! tackar och bockar på förhand
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Styrändarna sitter bara intryckta. Ta en polygrip och dra/vrid bort dem. Ersättningsmodeller som är lite tyngre finns på Biltema. Känns det för billigt med tanke på hur fin hoj du har så kan du köpa lika dana fast 200% dyrare i andra butiker, då finns de i helsvart mm.
Det enda du får göra är att slipa ned gummibussningen samt "kragen" på själva styrändan lite, eftersom diametern på 1098:ans styre är lite mindre än vanliga. Tror 15 mm.
Köp INTE sådan som har en metallhylsa som expanderar. De får inte fäste ordentligt. Har provat.

Lycka till! :)

Hmm ingen överdriven aktivitet i denna tråden får jag säga :D

Ang. mitt tjat om däck så slutade det med ett set PP2CT, har kört kanske 50-60 mil på dom, verkar funka kanon :tummenupp dock inte testade på bana, men det kommer.

Nu till dagens fråga: är lite nyfiken på hur styrändsvikterna (dom i svart plast) sitter fast på 1098:an, och hur man tar bort dom? Vad för typ skall man köpa om man byter, sådana med gummiexpander eller ska dom sitta med skruv i en gängad insats i styrhalvan?

Jag betalar exakt 14042:- helförsäkring helår. Då är det Folksam, helårsförsäkring utan möjlighet att ställa av (endast möjlighet att växla mellan halv o helförsäkring).
SMC BKK-kurs o all utrustning + garage på hemadressen är krav. Värmdö. 40+
Drygt halva kostnaden för halvförsäkringen.

Hej ducce folket! En liten fråga, vad betalar ni i försäkring på era 1098? skriv gärna vilket bolag, hur gamla ni är och vilken typ av försäkring! tackar och bockar på förhand
 
Last edited:

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Ort
Västerås
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
Styrändarna sitter bara intryckta.

Lycka till!

Man tackar! Du verkar sitta på massa nyttig info om 1098, kul med folk som vet vad dom pratar om :tummenupp ..

Ett fråga så jag slipper göra misstagen själv :tungan hur slipade du enklast till gummibussningen/metallbrickorna?

En fråga till när jag ändå är igång, har en öppen kopplingskåpa i alu på ingång, behöver jag något mer för att byta från orginal till denna, nya packningar, skruvar eller något annat? Eller är det bara väck med den gamla, dit med den nya som gäller :) ? Finns det några kända nackdelar med att åka med öppen kåpa?
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Skruva isär styrändan så du får loss yttersta "klumpen" för sig själv. Ta bulten som går rakt igenom styrändan o dra igenom, spärra med en fjäderbrika och en mutter o sätt den i borrmaskinen. Full fart och en bra metallfil! :tummenupp
Gör samma sak med gummibussningen men där tar du en grov träfil. Dra åt ordentigt när du kör gummibussningen annars snurrar den bara.

Ännu bättre om du har tillgång till en fräs, men borrmaskin fungerar alldeles utmärkt. Kör inte för mycket bara, mät eller kontrollpassa allt efter som.

När det gäller kopplingskåpan så är grundidén att det bara är att byta om du inte har någon special.
Fördelen är att du kyler kopplingen och att det ser och låter coolt.
Nackdelen är att det inte alltid låter coolt i andras öron och att det på bandagar höjer ljudvolymen på din hoj i full fart. Tillsammans med ett racesystem kan det bli för mycket decibel, men systemet brukar vara den stora skurken.
Drar du om omkull kan du få kopplingen full av grus o smuts, men det brukar vara ett litet problem om du väl dragit omkull...:D

Man tackar! Du verkar sitta på massa nyttig info om 1098, kul med folk som vet vad dom pratar om :tummenupp ..

Ett fråga så jag slipper göra misstagen själv :tungan hur slipade du enklast till gummibussningen/metallbrickorna?

En fråga till när jag ändå är igång, har en öppen kopplingskåpa i alu på ingång, behöver jag något mer för att byta från orginal till denna, nya packningar, skruvar eller något annat? Eller är det bara väck med den gamla, dit med den nya som gäller :) ? Finns det några kända nackdelar med att åka med öppen kåpa?
 

crille_h

Medlem
Gick med
19 Oct 2006
Ort
Visby
Hoj
Aprilia RS250r
Hej ducce folket! En liten fråga, vad betalar ni i försäkring på era 1098? skriv gärna vilket bolag, hur gamla ni är och vilken typ av försäkring! tackar och bockar på förhand[/QUOTEl


Länsförsäkringar 8900:- 40+ helårhelförsäkring

tackar för svaren, någon under 40+ som vill dela med sig lite försäkrings info också??
 

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Ort
Västerås
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
När det gäller kopplingskåpan så är grundidén att det bara är att byta om du inte har någon special.
Fördelen är att du kyler kopplingen och att det ser och låter coolt.
Nackdelen är att det inte alltid låter coolt i andras öron och att det på bandagar höjer ljudvolymen på din hoj i full fart. Tillsammans med ett racesystem kan det bli för mycket decibel, men systemet brukar vara den stora skurken.
Drar du om omkull kan du få kopplingen full av grus o smuts, men det brukar vara ett litet problem om du väl dragit omkull...:D

Okej, dom första sakerna lät ju bara positivt :tummenupp och ljudet kommer jag nog gilla, vid bankörning hoppas jag det räcker med db-killers i termisarna, och att det inte klagas för mycket på öppen kopplingskåpa.. Men hur reagerar kopplingen på typ tvättvatten/bilschampo, och även saker som vägdamm och smuts osv? Inget skillnad, bara tvätta och köra som vanligt? Att den lär gå sönder vid en vurpa känns mycket troligt, men då har man som sagt mer problem, så den dagen den sorgen :D

Va bra, då vet jag hur jag ska fixa styrvikterna, får ta det nån dag framöver :Bugar
 

sportbike

Guest
Inga problem med koppling vs tvätt,damm,regn,men att tänka på:eek:m du fläskar i backen åt höger,finns en risk att slå sönder kopplingskorg/tryckplatta = färdigåkt.
Montera jättemånga kraschpuckar.
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Oljeplugg till 1098 sökes himla mycket på direkten!!!

Monterade på min öppna kopplingskåpa idag och jag hade inte ens tänkt tanken på hur den reagerar på tvätten! :rolleyes:
Om det kommer ned yes diskmedel eller bilschampo, det blir väl inte helt bra då eller ?

Sen om någon har en extra oljeplugg till 1098 så PM:a mig omgående! Lyckades dra av en insexa i oljpluggen (!?) och jag får inte bort biten. Så Oljepluggen är helt slät i ytan och jag får inte bort den, och jag vet inte hur mycket jag lyckades lossa den...:va

Läge att såga ett mejselspår i pluggen och gå på med våld, men inte utan en ny...
Tips från er som mot förmodan har sabbat oljepluggen och lyckats få bort mottages tacksamt! :Bugar

Peter

Inga problem med koppling vs tvätt,damm,regn,men att tänka på:eek:m du fläskar i backen åt höger,finns en risk att slå sönder kopplingskorg/tryckplatta = färdigåkt.
Montera jättemånga kraschpuckar.
 

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Ort
Västerås
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
Inga problem med koppling vs tvätt,damm,regn,men att tänka på:eek:m du fläskar i backen åt höger,finns en risk att slå sönder kopplingskorg/tryckplatta = färdigåkt.
Montera jättemånga kraschpuckar.

Okej, som jag hoppades ang. tvätt och damm. Skönt att höra :tummenupp

Jaa det lär ju bli klart tråkigt även med klotning i låg fart om man har öppen kåpa, får överväga kraschpucksinköp, säkert bra av flera anledningar..
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Tjena grabbar!

JD här är orsaken till att jag är här nu...fan ta honom. :fakta :hihi

RSV:n köptes från början för att man ville åka twin, och gillar italienskor...men det var allt Ducce som hägrade redan då. :) Nu blev det så att man ger upp geggmopperiet och koncentrerar sig, då blir det mer utrymme helt enkelt.

RSV lämnades (med en liten tår i ögonvrån) och en ny 1098 -08 hämtades igår på AVA.
Termignoni slipon, öppen kopplingskåpa, tankpad och depåstöd halkade med av bara farten. :hihi

Mecksuget är sådär, men termiburkarna vore gött att få på - det lär väl knappast vara något problem med lite varsam körning om det bara är slippisarna som byts (kan inte få hjälp med tps-justeringen på ett par veckor)?

Hej förresten. :D

/J
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Kul, gratulerar! :tummenupp

Vilken blev det, var inne på AVA på fredag o idag... Den var ny sa du, så det blev inte det beggade som stod i gången in till begagnatavdelningen!?

Om de bara erstätter orginal så är det en baggis. Bara att lossa bultarna som håller metallklamrarna runt burkarna under kutsen. Dra loss fjädrarna och rucka loss dem!
Däremot bör du byta ECU annars kan den få fel blanding och det är inte ok.
Gör det ordentligt så den inte börjar käka stift eller nåt annat dumt. Är den helt sprillans kan du gott köra in den först. Det lär bli kul nog och sen har du Termisarna som grädde på moset om 100 mil :banana

Ser fram emot att se dig på banan på finhojen sen! :D

Peter

Tjena grabbar!

JD här är orsaken till att jag är här nu...fan ta honom. :fakta :hihi

RSV:n köptes från början för att man ville åka twin, och gillar italienskor...men det var allt Ducce som hägrade redan då. :) Nu blev det så att man ger upp geggmopperiet och koncentrerar sig, då blir det mer utrymme helt enkelt.

RSV lämnades (med en liten tår i ögonvrån) och en ny 1098 -08 hämtades igår på AVA.
Termignoni slipon, öppen kopplingskåpa, tankpad och depåstöd halkade med av bara farten. :hihi

Mecksuget är sådär, men termiburkarna vore gött att få på - det lär väl knappast vara något problem med lite varsam körning om det bara är slippisarna som byts (kan inte få hjälp med tps-justeringen på ett par veckor)?

Hej förresten. :D

/J
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Kul, gratulerar! :tummenupp

Vilken blev det, var inne på AVA på fredag o idag... Den var ny sa du, så det blev inte det beggade som stod i gången in till begagnatavdelningen!?

Om de bara erstätter orginal så är det en baggis. Bara att lossa bultarna som håller metallklamrarna runt burkarna under kutsen. Dra loss fjädrarna och rucka loss dem!
Däremot bör du byta ECU annars kan den få fel blanding och det är inte ok.
Gör det ordentligt så den inte börjar käka stift eller nåt annat dumt. Är den helt sprillans kan du gott köra in den först. Det lär bli kul nog och sen har du Termisarna som grädde på moset om 100 mil :banana

Ser fram emot att se dig på banan på finhojen sen! :D

Peter

Oj, här har man missat att följa upp.

Jupp, det blev en ny 1098:a -08, inte den beggade S:en (den var något dyr, speciellt då den var lite lagad efter lätt marksyning). :)

100-mila gjordes på AVA i tisdags, monterade burkarna och lät dem montera ecu, plocka bort lambdan och skicka i filtret. :)
Den blev oerhört mycket trevligare efter att de pillat lite på't - inte alls lika "bockig" under 4000 på hög växel, innan med standardprylarna undrade man lite när man skulle använda 6:an i normal trafik. :crash

150 mil avverkade, och man börjar känna sig hemma - jag har bara en fundering på att ändra något, och det är fotpinnarna, skulle vilja få upp knäna en liiiiiten aning - nu får man nästan jobba för att få upp dem såpass att man får hjälp av gripsterpadsen på tanken (jag är ändå 190+ och har 34" i benlängd på brallorna).

...det blir lite tungt i inbromsningarna, har märkt att man kan slököra lite och låta kåporna hjälpa till lite, man lägger knäna mot dem - men då rycker putsnojan in lite... :hihi

Kolfibersuget börjar dyka upp med...det får bli vinternöjet tror jag. :banana



Kolla in gulfduccen, hittade den på ducati-superbikes.com - det är bland det coolare man sett. :Bugar

/J
 

Bifogat

  • Gulf02.jpg
    Gulf02.jpg
    225.4 KB · Visningar: 162
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top