ducati 1098 presenterad!!!!!!!!

kiko

Peace ...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Ducce å Verte
DR-Zätare skrev:
2608130 Jag förutsätter att det är Terblanche men har inte fått det bekräftat eller missat att läsa där det bekräftas.

Enligt den inscannade artikeln i MCN tidigare i tråden har ju Perrä inte varit inblandat.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
kiko skrev:
2608141 Enligt den inscannade artikeln i MCN tidigare i tråden har ju Perrä inte varit inblandat.

Du ser, där får jag för att jag förutsätter saker som jag inte vet och det skulle väl också kunna förklara 1098:ans lite mer "kommersiella" utseende än många av den gode Pierres andra skapelser.
 

sandstream

Guest
DR-Zätare skrev:
2608085 Man kan också se Ducati som ett exempel på en marknadsföringsavdelning som är en väldigt väl integrerad del verksamheten eftersom marknadsföring onekligen genomsyrar stora delar av det Ducati gör. Så det kanske är just sliter ihjäl sig de gör eller i alla fall har gjort för att få alla att dra åt samma håll.
Vad jag menade var väl mer att det måste vara en marknadsavdelnings dröm att en produkt säljer sig själv. Det kan självklart bero på att avdelningen slitit häcken av sig tidigare men i Ducatis fall så lever de ju mycket på sin image som deras kunder inte är sena att sprida vidare = en marknadsförares dröm.
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
sandstream skrev:
2608175 Vad jag menade var väl mer att det måste vara en marknadsavdelnings dröm att en produkt säljer sig själv. Det kan självklart bero på att avdelningen slitit häcken av sig tidigare men i Ducatis fall så lever de ju mycket på sin image som deras kunder inte är sena att sprida vidare = en marknadsförares dröm.

Suzuki kanske skulle anställa dig Sandstream!:D
Du gör ju otroligt mycket för att sprida det egna märket/tänket/imagen vidare!:D
 

stronzo

Med Lem
Gick med
22 Jun 2003
Ort
Gbg
Hoj
Ingen
DR-Zätare skrev:
2608156 Du ser, där får jag för att jag förutsätter saker som jag inte vet och det skulle väl också kunna förklara 1098:ans lite mer "kommersiella" utseende än många av den gode Pierres andra skapelser.

Haha, Terblanche designade även Multistradan i ungefär samma veva som 999'an.
Jag minns en kommentar om Multin på ett utländskt Ducatiforum:

"If I had a dog that ugly, I'd shave it's ass and make it walk backwards".

Terblanche och hans underhuggare blev av någon "konstig anledning" portade från 1098-projektet. :rolleyes:
Dock måste man till P.T's fördel nämna Hypermotarden som också kommer nästa år, samt den underbara Supermonon.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
stronzo skrev:
2608233 Haha, Terblanche designade även Multistradan i ungefär samma veva som 999'an.
Jag minns en kommentar om Multin på ett utländskt Ducatiforum:

"If I had a dog that ugly, I'd shave it's ass and make it walk backwards".

Terblanche och hans underhuggare blev av någon "konstig anledning" portade från 1098-projektet. :rolleyes:
Dock måste man till P.T's fördel nämna Hypermotarden som också kommer nästa år, samt den underbara Supermonon.

Det blir inte så många följdfrågor på ett sådant uttalande, han åsikt om Multistradan framgår ganska tydligt. :)

Jag måste nog också räkna 999 till P.T:s fördel numera. Efter den initiala besvikelsen på uppföljaren till 916 (hade man kunnat bli något annat än besviken?) så gillar jag den nu och tycker den är riktigt snygg. Inte vacker men snygg.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
DR-Zätare skrev:
Jag måste nog också räkna 999 till P.T:s fördel numera. Efter den initiala besvikelsen på uppföljaren till 916 (hade man kunnat bli något annat än besviken?) så gillar jag den nu och tycker den är riktigt snygg. Inte vacker men snygg.
Jag håller med där. 999:an är inte är snygg utan riktigt snygg.
 

sandstream

Guest
amullo skrev:
2608231 Suzuki kanske skulle anställa dig Sandstream!:D
Du gör ju otroligt mycket för att sprida det egna märket/tänket/imagen vidare!:D
Japp, vet inte hur många som PM:at och frågat om K5/K6 de senaste två åren men snart är det dags att be KGK om provision :D
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
sandstream skrev:
2608463 Japp, vet inte hur många som PM:at och frågat om K5/K6 de senaste två åren men snart är det dags att be KGK om provision :D

I hear that!
Har samma situation fast om Ducati. Men man ställer så gärna upp så. Det är ju kul att man kan dela med sig om den lilla kunskap man har om hojen..:)
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Porr...

BRAKES, WHEELS AND BODYWORK
One-piece calipers
Ducati 1098 is the first production bike to ever use race technology with one-piece radial Brembo calipers.
M4-34 calipers are machined from a single piece of lightweight alloy, where traditional ones are made of two halves bolted together.
The one-piece design increases stiffness, definitely improving braking feeling, especially when hard stopping is needed.
Amazing stopping power is also achieved by huge 330mm brake rotors, for the first time ever on a Ducati bike.
Despite the rotors being bigger than usual, they are not heavier thanks to a narrower braking area that comes form racing design.

Superlight rims
250g have been saved on front rim, with a dramatic improvement in handling and stopping, while a completely new design allowed 1kg saving from the rear rim, when compared to the rest of Ducati single-sided wheels.
Both 1098 and 1098 S feature Marchesini lightweight rims, but there is no limit for sophistication on the “S”, where rims are completely machined from forged Aluminium, like in extreme racing solutions.
Another new feature for Ducati is the adoption of a 190/55 rear tyre: this size is the biggest ever and it simply moves usual limits of traction and control beyond any expectation. This is thanks to a more V-shaped profile: the tire has the same internal diameter (same 17” rim than before) but a bigger outside diameter, for a bigger contact patch area when in full lean. Again the race track inspiration is shown.

Low-drag bodywork
The 1098 has been designed to allow a comfortable and natural sporty riding position.
Front fairing has been designed for superior cooling efficiency, and intake ducts are able to feed the hungry and powerful Testastretta Evoluzione engine.
Lightweight Terblend® used in bodywork construction allows further weight saving, thus improving handling together with a better comfort for the rider, always protected from wind and turbulence.

THE NEW TESTASTRETTA EVOLUZIONE ENGINE
The Testastretta Evoluzione engine is the ultimate Ducati L twin. Fifteen years of domination in the World Superbike Championship come from the constant development of the ‘Twin’ formula and the Testastretta Evoluzione 1098 engine, the most powerful production twin in history, is just reward for the genius of our designers.

You can immediately notice the 1098’s engine because of the revolutionary compact cylinder and head design. It is harder to see the other innovations inside the 1098’s engine crankcase but everything that’s new, both inside and outside the engine, has been designed to make a lighter, narrower, more efficient and more powerful new-generation unit for Ducati superbikes.

The 1098 displacement is the result of an extremely over-bored 104x64.7mm short stroke design.
Cylinders and cylinder heads have been completely redesigned to get the best out of the new powerful Ducati twin.
Thanks to MotoGP derived technology even the basic 1098 version is now able to deliver more power than the radical “R” version of the previous Testastretta engine.

The angle between intake and exhaust valves has been reduced on the Evoluzione engine, allowing high-flowing straight intake ducts and new generation combustion chambers featuring racing sized valves (intake 42mm, exhaust 34mm).
The timing system is racing-derived with extreme cam profiles and the reduction in the number of cylinder head components, together with lightweight magnesium covers, saves more than 3kgs!

Such extreme-breathing heads must be matched with Moto-GP derived oval throttle bodies to deliver their best.
Thanks to a 30% increase in airflow the new throttle bodies allow a +5bHp increase for a record output.
The lucky 1098 owners will be pioneers in trying out all the power of MotoGP technology on the road.

The Testastretta Evoluzione engine is the lightest Ducati superbike engine ever, thanks to the attention paid to the design of every individual component, down to the smallest detail.
An overall 5kg saving has been achieved thanks to the lightening of several parts such as the gearbox, the gearbox selection drum, oil pump and primary gearing.

The Testastretta Evoluzione’s monster power figure has been matched with a larger high-efficiency oil cooler and a new-technology radiator, featuring larger, lighter high-flow fans.

Last but not least the 1098’s exhaust is truly innovative.
Considerably lighter than usual, the exhaust system features a symmetric 2-1-2 design, with pipe size increasing from 52mm to 57mm, and 0.8mm lightweight pipe walls. The final piece of the exhaust system is the distinctive under-seat Ducati twin silencer that issues the unmistakeable note of the big-bore L-twin.

FRAME AND SUSPENSIONS
Chassis
The 1098 frame and suspensions have been designed with performance as top priority.
Design input was a lighter frame, stiff enough to match the high power of the Testastretta Evoluzione engine.
Superior stability and superb roadholding come from a package where the overall result is far more than just the combination of every individual component.

Tubes trellis frame
The 1098 trellis frame has been designed in collaboration with Ducati Corse as a simple layout where the dimensions of the main tubes have been changed from 28x2mm to 34x1.5mm, with a stiffness increase of 14% and a 1.5kg weight saving.

Single-sided swingarm
The challenge for our designers was to redefine manufacturing technology of the distinctive single-sided swingarm.
The final solution was to die-cast the main stressed parts like the link and the hub areas, while the rest of the swingarm is made of pressed high-resistance Aluminum sheet, welded together in one only technology masterpiece.

Rear suspension
As a consequence of a global design, where single parts influence each other, the new frame and swingarm allowed to design a new, lighter, smaller rear linkage, where the lower links of the pushrod and the shock absorber are separate.
The above mentioned “split” design helps reducing stresses in the frame area where top of the linkage is placed.
The high-efficiency linkage features a fully adjustable Showa shock absorber on the 1098 version, and an amazing racing Ohlins unit takes place on the 1098 S version.
A strategic feature of the 1098 rear suspension linkage is the possibility of adjusting ride height without altering spring preload or any other suspension setting; this will make finding the perfect setup a kid’s game for any rider in any condition.

Front suspension
A 43mm fully adjustable Showa fork with TiO inner tubes coating fits on the 1098 version, while the 1098 S version features a terrific 43mm Ohlins fork, with TiN inner tubes coating.
Both of the forks feature radial calipers forkbottoms and have been professionally tuned for the track, allowing the rider to perfectly “feel” the front end and helping him to ride in full safety and control.

DASHBOARD, DATALOGGING AND LIGHTS
Dashboard
The 1098 dashboard made by Digitek comes from Ducati MotoGP GP7 project.
No buttons or switches spoil the racing minimalistic design.
Optionals menus can be scrolled by the rider using a toggle on the left handlebar.
Default values of rpm’s and speed appear like bars (rpm) and numbers (speed) in the dashboard and the display can be used to start datalogging, as well as a laptime display, when laptime device is activated by using high-beam lights flasher.

:yoparty Datalogging
1098 riders will be able to analyze their performances and read and compare numbers for throttle opening, rpm’s, engine temperature, distance, number of laps and laptimes by fitting Ducati Data Analysis (DDA) on their bikes. Storage capacity is 2 MByte, for a maximum acquisition time of more than 3 hours.
DDA comes stock on 1098 S and can be separately purchased for 1098 version as a Ducati aftermarket part.
:yoparty

Snacka om rejsing... En sån här vill till och med du ha sandstream!
Mo ha ha ha ha ha ha ha!
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Maverick_ou812 skrev:
2609587Datalogging
1098 riders will be able to analyze their performances and read and compare numbers for throttle opening, rpm’s, engine temperature, distance, number of laps and laptimes by fitting Ducati Data Analysis (DDA) on their bikes. Storage capacity is 2 MByte, for a maximum acquisition time of more than 3 hours. DDA comes stock on 1098 S and can be separately purchased for 1098 version as a Ducati aftermarket part.
Man kan konstatera att Ducati har startat ett krig om vem som har den ballaste och mest informationsspäckade instrumentpanelen. Hur ball som helst och nu kan de japanska knappast nöja sig med att erbjuda röd lampa vid max rpm.
 

Bifogat

  • instr1098.jpg
    instr1098.jpg
    97.8 KB · Visningar: 188

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Nyteknik skrev:
2609689 Man kan konstatera att Ducati har startat ett krig om vem som har den ballaste och mest informationsspäckade instrumentpanelen. Hur ball som helst och nu kan de japanska knappast nöja sig med att erbjuda röd lampa vid max rpm.

I want it so bad it hurts! Vilken machine!
 

sandstream

Guest
Maverick_ou812 skrev:
Snacka om rejsing... En sån här vill till och med du ha sandstream! Mo ha ha ha ha ha ha ha!
Måste säga att jag är imponerad av vad de fått fram, helt klart! :tummenupp
Men det som imponerar mest och som skiljer den här modellen från de tidigare är att de satt en prislapp som visserligen är högre än för liknande japs men det är ändå betydligt billigare än tidigare och det tycker jag är den stora positiva skillnaden.

amullo skrev:
2608634 I hear that!
Har samma situation fast om Ducati. Men man ställer så gärna upp så. Det är ju kul att man kan dela med sig om den lilla kunskap man har om hojen..:)
Precis :)
 
Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
sandstream skrev:
2609706 Måste säga att jag är imponerad av vad de fått fram, helt klart! :tummenupp
Men det som imponerar mest och som skiljer den här modellen från de tidigare är att de satt en prislapp som visserligen är högre än för liknande japs men det är ändå betydligt billigare än tidigare och det tycker jag är den stora positiva skillnaden.

Har jag missat något eller kom vi inte fram till att priset är detsamma som på 999? 174 900:-? Eller menar du att specifikationen på hojen ökat men priset är detsamma och därigenom är det relativa priset lägre?
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
MagnusK skrev:
2609710 Mycket fokus på race. Detta skvallrar lite om hur extremt RR'en måste vara byggd.

Det vill ju till att RR´n håller vad den lovar när den väl levereras.. Om nu bas och S versionen av 1098 levererar 160 häst och nästa års 1198 skall leverera 180 häst.. så är det ju inte mycket trimmning för att komma upp i de 200 som de lovar på RR´n.

Ducati säljer redan idag på sin accesories sida ett titan helsystem inkl luftfilter och ECU till 1098 som de lovar skall ge 8% mer effekt.. 160 hk + 8% = 173 hästar
96115907B_L.jpg


173 häst.. på uppgiven orginal torrvikt 173 kilo.. Not illa.. not illa alls.
(visserligen tom.. batteri, kylvätska och bensin saknas, men med det blytunga stål orginalsystemet med både katalysator och bafflar)
 

sandstream

Guest
DR-Zätare skrev:
2609728 Har jag missat något eller kom vi inte fram till att priset är detsamma som på 999? 174 900:-? Eller menar du att specifikationen på hojen ökat men priset är detsamma och därigenom är det relativa priset lägre?
Japp, precis vad jag menade.
Tidigare fick du hosta upp betydligt mer för att få en Ducati som hade prestanda liknande de japanska literhojarna men nu har glappet minskat och priset sjunkit.

Maverick_ou812 skrev:
2609587 Porr...
BRAKES, WHEELS AND BODYWORK
One-piece calipers
Ducati 1098 is the first production bike to ever use race technology with one-piece radial Brembo calipers.
Det är inte sant.
MV Agustas F4CC som också presenterades igår har även den monoblock från Brembo.
(Att F4CC kostar 920.000:- är en annan femma :D )
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top