ducati 1098 presenterad!!!!!!!!

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
amullo skrev:
2609746 Det vill ju till att RR´n håller vad den lovar när den väl levereras.. Om nu bas och S versionen av 1098 levererar 160 häst och nästa års 1198 skall leverera 180 häst.. så är det ju inte mycket trimmning för att komma upp i de 200 som de lovar på RR´n.

Ducati säljer redan idag på sin accesories sida ett titan helsystem inkl luftfilter och ECU till 1098 som de lovar skall ge 8% mer effekt.. 160 hk + 8% = 173 hästar


173 häst.. på uppgiven orginal torrvikt 173 kilo.. Not illa.. not illa alls.
(visserligen tom.. batteri, kylvätska och bensin saknas, men med det blytunga stål orginalsystemet med både katalysator och bafflar)

Fast om det är Desmosedici RR vi pratar om så har ju den fortfarande bara 990 kubik jämfört med 1098 som med trim levererar 173hk. Det är alltså 15% mer effekt ur 10% mindre volym. Enkelt uttryckt 25% mer effekt ur en redan trimmad motor, det är ju ganska bra ändå. 25% mer motsvarar väl nästan lika mycket mer effekt som de tar ur motorn i WSBK-trim jämfört med original?

Fast serviceintervallerna på Desmosedici RR lär väl vara ganska snäva?
 
Last edited:

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
DR-Zätare skrev:
2609963 Fast serviceintervallerna på Desmosedici RR lär väl vara ganska snäva?
Jo, men de är ju gratis i 3 år också:)

Tänkte på en grej.. Press-killen anger serviceintervall på 12.000 kilometer eller 1200 mil.. Jag tror de har fått det fel. Antagligen så skall det vara 12.000 miles eller 2000 mil egentligen. Det är den informatíon som florerat tidigare och förmodligen så har killen skrivit fel i sin blog.
 

loCCan

Ny medlem
Gick med
24 May 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
Husaberg 650
amullo skrev:
2609794
EICMA-2006-0-Ducati-17.jpg

Fy va snygg den var :drool :drool :drool

Synd inte plånboken tyckte den var lika snygg :(
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
amullo skrev:
2609982 Jo, men de är ju gratis i 3 år också:)

Tänkte på en grej.. Press-killen anger serviceintervall på 12.000 kilometer eller 1200 mil.. Jag tror de har fått det fel. Antagligen så skall det vara 12.000 miles eller 2000 mil egentligen. Det är den informatíon som florerat tidigare och förmodligen så har killen skrivit fel i sin blog.


Snackar du Desmosedici eller 1098 nu?

För en Desmosedici är ju 1200 mil en evighet, för en 1098 är det väl mer normalt?
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Humm..
Ducati uppger 186-188 kg KÖRKLAR utan soppa!! Dj*vlar anamma.. Inte illa. :) + 15 liter i tanken = ~195-200 kg fulltankad
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
amullo skrev:
2610165 Humm..
Ducati uppger 186-188 kg KÖRKLAR utan soppa!! Dj*vlar anamma.. Inte illa. :) + 15 liter i tanken = ~195-200 kg fulltankad
Fantastiskt! Min 17 år gamla HD väger 195! ;)
/J
 

Barbone

Ny medlem
Gick med
28 May 2004
Ort
H
Hoj
yamaha -06
Jörgen Karlsson skrev:
2610167 Fantastiskt! Min 17 år gamla HD väger 195! ;)
/J

Du har ju varken kylare eller vatten att släpa runt på!
Dessutom är framgaffeln klenare än till en zündapp ks50 -73 :tungan
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Barbone skrev:
2610178 Du har ju varken kylare eller vatten att släpa runt på!
Dessutom är framgaffeln klenare än till en zündapp ks50 -73 :tungan

Vatten är ett farligt gift
Skall ej omgärda mina stift.
Amen

39 mm gaffelrör, värsta styva jue! :party ;)
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
amullo skrev:
2610165 Humm..
Ducati uppger 186-188 kg KÖRKLAR utan soppa!! Dj*vlar anamma.. Inte illa. :) + 15 liter i tanken = ~195-200 kg fulltankad

Det är väl ungefär vad japanska literhojar ligger på?

Det är inte så lite MV över den där baken, snudd på varumärkesintrång :)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
#Olsson# skrev:
2611389 Då har du lite utrymme att fixa till både Zundapp-gaffeln och Puch-swingen i 4mm fyrkantprofil som du jämt klagar på. :D

Ja det är beställt en ny värstingsving. De tillverkar den i England nu. Den ska dock vara lättare än original säger de. Tror dock att gaffeln duger åt mig. Det är en rätt sällsynt HD sportgaffel med ställbar fjäderförspänning samt ställbar bump och rebump. Samt försedd med parallellstag och styrdämpare. Om jag vill svänga bättre ska jag nog putsa på min körteknik istället! :D

/J
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Vad kommer skilja en S från en R?

Ser riktigt fin ut S-modellen :)
 

emullo

#2027
Gick med
3 Apr 2003
Ort
Kungsholmen
Hoj
Ducati Hypermotard 1100, Honda CBR 1000RR
Mavve skrev:
2611460 Vad kommer skilja en S från en R?

Ser riktigt fin ut S-modellen :)

Det på bilden är en S (helröda) och en Tricolore (Tre färgad).

Tricolore är likadan som S modellen förutom lacken och att den
levereras med slipon och säkert något mer tilltugg..

R modellen kommer ut 2008.

Edit. det som kommer skilja sig är att R modellen kommer ha närmare 1200cc.
 

sandstream

Guest
DR-Zätare skrev:
2611380 Det är väl ungefär vad japanska literhojar ligger på?
Ja, ungefär. Från och med 07 lär de dock väga ett par kilo över 200 pga Euro 3. 05-06 låg de precis under 200 fulltankade när Bike vägde dem.
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
sandstream skrev:
2611601 Ja, ungefär. Från och med 07 lär de dock väga ett par kilo över 200 pga Euro 3. 05-06 låg de precis under 200 fulltankade när Bike vägde dem.

Vad uppger de i torrvikt? 165-170 kg? typ?

Kollade Bike även effekten på motorerna?
Jag vill minnas att de har gjort det i tidigare tester iallafall..

Skall bli mycket intressant att se vad 1098 väger och levererar från motorn "i verkligheten" när den kommer. Ducati brukar ju ligga nära verkligheten med effektsiffrorna, vikt angivelsen brukar också vara hyfsat rättvis.
 
Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
amullo skrev:
2611615 Vad uppger de i torrvikt? 165-170 kg? typ?

Kollade Bike även effekten på motorerna?
Jag vill minnas att de har gjort det i tidigare tester iallafall..

Skall bli mycket intressant att se vad 1098 väger och levererar från motorn "i verkligheten" när den kommer. Ducati brukar ju ligga nära verkligheten med effektsiffrorna, vikt angivelsen brukar också vara hyfsat rättvis.

999 har jag för mig hade kring 130hk på bakhjulet så den nya borde väl ligga på 140-150 då?

Japanska literhojar brukar väl ligga kring 150hk på bakhjulet i bromsbänk, det vill säga utan trycksatt luftburk. Bike brukar redovisa effekten vid kopplingen. Jag har aldrig förstått varför Bike envisas med att visa effekten vid kopplingen eftersom de inte brukar uppge hur mycket transmissionsförlusten är så är effekten vid kopplingen rätt ointressant tycker jag.
 
Last edited:

sandstream

Guest
amullo skrev:
2611615 Vad uppger de i torrvikt? 165-170 kg? typ?
Kollade Bike även effekten på motorerna?
Jag vill minnas att de har gjort det i tidigare tester iallafall..
Nu har jag ju bäst koll på min hoj och när den testades 05 mot de andra literhojarna så vägde den precis under 200 Kg fulltankad och Suzuki anger en torrvikt på 166 Kg. Kawasakis ZX-10R har jag för mig vägde exakt 198 Kg fulltankad och var lättast i testet men jag vet inte vad torrvikten var (men det vet garanterat Neutral som hade en 04:a).

De tester jag har läst om R1000 -05/06 så har de mätt upp ca 160 Hk på bakhjulet och Suzuki anger 178 Hk utan trycksatt luftburk och 188 med trycksatt.

Håller med om att det ska bli kul att läsa de första testerna om 1098, hoppas de kör ett test mot japsarna till våren. Skulle Ducatin "vinna" kommer jag självklart att komma med en massa undanflykter men men :D
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top