amullo skrev:2609746Det vill ju till att RR´n håller vad den lovar när den väl levereras.. Om nu bas och S versionen av 1098 levererar 160 häst och nästa års 1198 skall leverera 180 häst.. så är det ju inte mycket trimmning för att komma upp i de 200 som de lovar på RR´n.
Ducati säljer redan idag på sin accesories sida ett titan helsystem inkl luftfilter och ECU till 1098 som de lovar skall ge 8% mer effekt.. 160 hk + 8% = 173 hästar
173 häst.. på uppgiven orginal torrvikt 173 kilo.. Not illa.. not illa alls.
(visserligen tom.. batteri, kylvätska och bensin saknas, men med det blytunga stål orginalsystemet med både katalysator och bafflar)
Fast om det är Desmosedici RR vi pratar om så har ju den fortfarande bara 990 kubik jämfört med 1098 som med trim levererar 173hk. Det är alltså 15% mer effekt ur 10% mindre volym. Enkelt uttryckt 25% mer effekt ur en redan trimmad motor, det är ju ganska bra ändå. 25% mer motsvarar väl nästan lika mycket mer effekt som de tar ur motorn i WSBK-trim jämfört med original?
Fast serviceintervallerna på Desmosedici RR lär väl vara ganska snäva?
Last edited: