ducati 1098 presenterad!!!!!!!!

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
sandstream skrev:
2611675 Håller med om att det ska bli kul att läsa de första testerna om 1098, hoppas de kör ett test mot japsarna till våren. Skulle Ducatin "vinna" kommer jag självklart att komma med en massa undanflykter men men :D

Jag tror att vi kan ha den diskussionen redan nu eftersom argumenten kommer att vara desamma som vanligt... :)

"Ockerpriser"
"Själlös"
"Dålig kvalité"
"Ser ut som alla andra hojar"
"Varför betala mer för något som väger mer och har mindre effekt?"
"Dominerar WSBK"
"WSBK har inget med din hoj att göra"

etc...

sandstream skrev:
2611675 Nu har jag ju bäst koll på min hoj och när den testades 05 mot de andra literhojarna så vägde den precis under 200 Kg fulltankad och Suzuki anger en torrvikt på 166 Kg. Kawasakis ZX-10R har jag för mig vägde exakt 198 Kg fulltankad och var lättast i testet men jag vet inte vad torrvikten var (men det vet garanterat Neutral som hade en 04:a).

De tester jag har läst om R1000 -05/06 så har de mätt upp ca 160 Hk på bakhjulet och Suzuki anger 178 Hk utan trycksatt luftburk och 188 med trycksatt.

Nu när du säger det så brukar Kawan ligga på omkring 160hk i toppeffekt med Suckan några hästar bakom och Yamma och Honda närmare 150 har jag för mig.

Suckan brukar uppge lägst vikt på sin literhoj, de andra brukar ligga några kilo över.

Kawan brukar ha lägst uppmätt vikt och högst effekt på toppen, Suckan brukar ha lite mer effekt i mellanregistret och väga något kilo mer.

Yamman saknar effekt i mellanregistret och anses som bekväm och lättkörd, Hondan är som vanligt effektiv och bra på allt men inte bäst på något.
 
Last edited:

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
sandstream skrev:
2611675Skulle Ducatin "vinna" kommer jag självklart att komma med en massa undanflykter men men :D

Jag skulle bli djupt förvånad om du INTE skulle göra det om så blir fallet.:D

Man det skall helt klart bli intressant att se vad den presterar.. Tydligen så skall Ducati nästa vecka annordna mc-tidningsprovkörningar i Sydafrika. Så vi får hoppas på ett testresultat under vintern och ett jämförande test att presenteras i tidningarna i april/maj -07.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
amullo skrev:
2611753 Jag skulle bli djupt förvånad om du INTE skulle göra det om så blir fallet.:D

Man det skall helt klart bli intressant att se vad den presterar.. Tydligen så skall Ducati nästa vecka annordna mc-tidningsprovkörningar i Sydafrika. Så vi får hoppas på ett testresultat under vintern och ett jämförande test att presenteras i tidningarna i april/maj -07.

Preliminära testrapporter borde man ju kunna läsa på nätet redan om några veckor då! :banana
 

emullo

#2027
Gick med
3 Apr 2003
Ort
Kungsholmen
Hoj
Ducati Hypermotard 1100, Honda CBR 1000RR
DR-Zätare skrev:
2611757 Preliminära testrapporter borde man ju kunna läsa på nätet redan om några veckor då! :banana

http://www.motociclismo.it har redan gjort ett litet förtest..

Quando entri in piega sembra di guidare una 600, ma quando spalanchi il gas ti ricordi che sei su una 1.100 davvero incattivita... Il motore è una bomba

Som jag fått det översatt..
Den är lika snabbstyrd in i kurvor som en 600 fast när man sedan gasar
blir man påmind att det är 1100cc.. Motorn är en bomb
 

Superlight

SDK #2003 & BoTT #41
Gick med
29 Apr 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Ducati 1050® by Hypertrick
emullo skrev:
2611881Den är lika snabbstyrd in i kurvor som en 600 fast när man sedan gasar
blir man påmind att det är 1100cc.. Motorn är en bomb

Som en vanlig Ducati då.

/Mack the Track
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
emullo skrev:
2611881 http://www.motociclismo.it har redan gjort ett litet förtest..

Quando entri in piega sembra di guidare una 600, ma quando spalanchi il gas ti ricordi che sei su una 1.100 davvero incattivita... Il motore è una bomba

Som jag fått det översatt..
Den är lika snabbstyrd in i kurvor som en 600 fast när man sedan gasar
blir man påmind att det är 1100cc.. Motorn är en bomb

Det där måste vara den absolut vanligaste klyschan i motorcykeltester! Den är ju i det närmaste obligatorisk om det är en sporthoj på över 600cc som testas.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
DR-Zätare skrev:
2611960 Det där måste vara den absolut vanligaste klyschan i motorcykeltester! Den är ju i det närmaste obligatorisk om det är en sporthoj på över 600cc som testas.
Word! Säger ingenting om någonting.
 

RudaWorks

bonehead
Gick med
19 Dec 2005
Ort
Ockle
Hoj
Honda cbr 929 -01
vill ha faktor på denm!! tycker det är bra att dom bytte tillbaka till vågrätta lampor igen. jag var inte riktigt med på den lodräta-stilen även om det såg bra ut iaf.
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
DR-Zätare skrev:
2611960 Det där måste vara den absolut vanligaste klyschan i motorcykeltester! Den är ju i det närmaste obligatorisk om det är en sporthoj på över 600cc som testas.

Alltså.. En VANLIG sporthoj på över 600cc..

Detta innebär alltså att den skall vara LIKE som dagens över 600cc sporthojar?

Coolt!:yoparty

:D :D :D :D


Superlight!
"Det regnar ju inte iallafall..":pannkyss
 

emullo

#2027
Gick med
3 Apr 2003
Ort
Kungsholmen
Hoj
Ducati Hypermotard 1100, Honda CBR 1000RR
DR-Zätare skrev:
2611960 Det där måste vara den absolut vanligaste klyschan i motorcykeltester! Den är ju i det närmaste obligatorisk om det är en sporthoj på över 600cc som testas.

Jahopp.. du frågade efter tester så jag antog att du ville ha lite info om det då.. Men jag hade väl fel då.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
emullo skrev:
2611990 Jahopp.. du frågade efter tester så jag antog att du ville ha lite info om det då.. Men jag hade väl fel då.

Det var naturligtvis inte menat som kritik mot dig eller vad du skriver, jag bara påpekade att jag kände igen det där uttrycket som journalisten använde (styr som en 600, kraft som en 1000) från någon annan recension jag läste en gång... :)
 

emullo

#2027
Gick med
3 Apr 2003
Ort
Kungsholmen
Hoj
Ducati Hypermotard 1100, Honda CBR 1000RR
DR-Zätare skrev:
2612001 Det var naturligtvis inte menat som kritik mot dig eller vad du skriver, jag bara påpekade att jag kände igen det där uttrycket som journalisten använde (styr som en 600, kraft som en 1000) från någon annan recension jag läste en gång... :)

E, de e lugnt.. Jag är bara lite höstsur.. :tummenupp

Du har ju rätt angående klyschan, känner igen det jag me.

Vi kör en större översättning från testet då..

I have never ridden a production Ducati that is so fast and manageable.
When turning in it feels like a 600, but when opening the throttle you are reminded that you’re on a real, mean 1100, the power delivery is expolosive (a ‘bomb’) but I was expecting that because IMO ‘Borgo Panigale’ make the best twin cylinder motors in the world: smooth, low down up to 1500rpm, strong mid-range especially above 7000rpm, and the top-end power, above 10000rpm is of industrial strength!
The cycleparts however really blew me away. Handling is not like the classic user-friendly 999 neither is it like the highly effective, super-sporty, but a bit wooden, 998.
For me the 1098 is an all new concept of riding style for Ducati. The first ‘Red’ to really offer a 100% modern ride; Quick, precise turn-in, light as a feather, excellent stability, short and compact but equally comfortable. And the sound of that motor… When I hit 291kmh at the end at the straight at Monza it felt like the rear wheel was ripping the asphalt off the track with every gear-shift; One finger on the front brake lever provided enough stopping power to risk throwing me over the front! These 330mm discs are by far the best brakes I have ever tried on a production bike, but one problem I noticed under medium braking at high speed (over 150kmh) is that there is an annoying vibration through the clip-ons. I also noticed a few other ‘peculiarities’ on the 1098 but don’t make me say everything yet, it will be a surprise that will be revealed in the Moticlclismo article on 17 November

Brembo har redan kommenterat vibbrationerna att bromsarna inte var
färdigutvecklade under testet... Får hoppas på det.. :gnissla
 

Superlight

SDK #2003 & BoTT #41
Gick med
29 Apr 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Ducati 1050® by Hypertrick
sandstream skrev:
2612056 Va, var de gamla modellerna omoderna? De ska ju vara det ultimata på kurviga vägar :D ;)

Enligt vad jag förstår så betyder att något är omodernt att den,t ex en hoj, inte överensstämmer med nyaste kunskap och teknik. Hur skulle en gammal modell kunna göra det :confused:

Förväxla inte omodern med dålig :tummenupp
 

sandstream

Guest
Superlight skrev:
2612127 Enligt vad jag förstår så betyder att något är omodernt att den,t ex en hoj, inte överensstämmer med nyaste kunskap och teknik. Hur skulle en gammal modell kunna göra det :confused:
En ny modell kan vara omodern redan när den lanseras.
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
amullo skrev:
2611615
Skall bli mycket intressant att se vad 1098 väger och levererar från motorn "i verkligheten" när den kommer.

Blir väl som de övriga - runt 120 verkliga....
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top