Ducati 1098 vs Skyline GT-R

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Om det vore så väl, har likadan motor i min bil och det är en skaplig shoppinglista för att nå 1000hk.

Byt till en supra ;) Du har färdigt kit på suprastore.com på 1050Hk för $11,400 sen blir det visserligen dags att förstärka drivlina, växellåda etc etc men iallafall.
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Byt till en supra ;) Du har färdigt kit på suprastore.com på 1050Hk för $11,400 sen blir det visserligen dags att förstärka drivlina, växellåda etc etc men iallafall.

Ja 2JZ motorerna verkar bra, men Suprorna har RWD och vikten som nackdel.
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Ja 2JZ motorerna verkar bra, men Suprorna har RWD och vikten som nackdel.

Var just därför inne på en R32 GTR ett tag efter jag kvadda supran men personligen så kostade det mer än det smaka. Sen är suprans 2JZ-GTE motor mer skottsäker än GTR:en men men. Hoj är iallfall enligt mig både roligare o billigare.

Verkar bra... Troligtvis den original motor som klara mest mos utan att öppnas.

Inte bara det...inte många växellådor som klarar uppemot 600hk original! Underbar japansk skapelse det där
 
Last edited:

Alex.J

....
Gick med
28 Sep 2003
Ort
Skåne
Hoj
Hojlös :(
Var just därför inne på en R32 GTR ett tag efter jag kvadda supran men personligen så kostade det mer än det smaka. Sen är suprans 2JZ-GTE motor mer skottsäker än GTR:en men men. Hoj är iallfall enligt mig både roligare o billigare.



Inte bara det...inte många växellådor som klarar uppemot 600hk original! Underbar japansk skapelse det där


Precis drivlinan ligger i samma klass den. Men vi pratade motor nu. Supran är "one of a kind"
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Var just därför inne på en R32 GTR ett tag efter jag kvadda supran men personligen så kostade det mer än det smaka. Sen är suprans 2JZ-GTE motor mer skottsäker än GTR:en men men. Hoj är iallfall enligt mig både roligare o billigare.



Inte bara det...inte många växellådor som klarar uppemot 600hk original! Underbar japansk skapelse det där

Skylines RB26 är jävligt känslig på oljetillförseln. Har en R32 GTR som skurit på ett vevlager och det är väldigt vanligt att det händer. 2JZ vet jag egentligen inte mycket om, men dom har väl inte ramlageröverfallen ihopsatt i ett "stycke" som RB26 va?

Skajjans drivlina är ju ganska tålig den med, dessutom är det ju 4 hjul som får ner fästet i backen och det håller ändå.
 

Alex.J

....
Gick med
28 Sep 2003
Ort
Skåne
Hoj
Hojlös :(
Finns iaf ny vev, stakar kolvar, cylinderfoder osv osv. 4.2L stroker... som ska klara 1000.

Jag tror VQ38an slår både 2JZ och RB26an på fingrarna. Nackdelen skulle vara aluminumblock.


Tror inte VQ38an tål lika mycket som 2JZ utan att öppnas.
 

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Ingen
Såg filmen, den var intressant men inga nyheter....

Det som skulle vara verkligen intressant är om man kör en standard sporthoj mot en sån här typ av bil som Nissan GTR eller liknande i standardutförande i ett lopp på mer än ett varv, tex 5 varv. Undrar hur bromspunkterna för bilen hamnar en par varv in i loppet då? :va:rolleyes:
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Såg filmen, den var intressant men inga nyheter....

Det som skulle vara verkligen intressant är om man kör en standard sporthoj mot en sån här typ av bil som Nissan GTR eller liknande i standardutförande i ett lopp på mer än ett varv, tex 5 varv. Undrar hur bromspunkterna för bilen hamnar en par varv in i loppet då? :va:rolleyes:
De sa även i videon att de jämförde ren varvtid oxå där GTRen visade sig vara 3 sekunder snabbare... hoppsan!
 

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
...blöt och gediget krokig bana, no shit? :)

Det kan ju spegla en rejält krokig 70 väg i skogen med lite blöta löv och uppdraget grus i böjarna...

Om banan hade varit helt rak så hade det ju varit föga imponerande om hojen hade åkt ifrån, det är väl fräkt när det går fort när det svänger? Annars kan man ju hålla på med rattlåsracing..
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Det kan ju spegla en rejält krokig 70 väg i skogen med lite blöta löv och uppdraget grus i böjarna...

Om banan hade varit helt rak så hade det ju varit föga imponerande om hojen hade åkt ifrån, det är väl fräkt när det går fort när det svänger? Annars kan man ju hålla på med rattlåsracing..

Det jag menade, var att resultatet var föga förvånande. :) Att en potent bil är snabbare när det svänger ordentligt på blöt asfalt, krävs ingen filkand i raketfysik för att klura ut resultatet.
 

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Ingen
De sa även i videon att de jämförde ren varvtid oxå där GTRen visade sig vara 3 sekunder snabbare... hoppsan!

Att bilar är snabbare på bana vet vi ju och det är ingen nyhet. De har högre kurvhastighet och senare bromspunkter. Det jag tycker är intressant är att man kan ta en standard sporthoj med original bromsar och lägga varv på varv utan att de mattas nämnvärt.

Gör du samma sak med denna Nissan eller parkerar du den i grusfållan efter tre varv pga fadade bromsar? Då hjälper det inte att man är tre sekunder snabbare på första varvet.

När man tar tiden kör man warm-up, snabbt varv och sedan in i depån för att se hur snabb man var eller nöter man på några varv?

Detta att man tar en original hoj ut på bana och kan köra hårt är det jag tycker är mest imponerande. Sedan är ju en bil med rätt grejor snabbare, tyvärr....
 

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
Att bilar är snabbare på bana vet vi ju och det är ingen nyhet. De har högre kurvhastighet och senare bromspunkter. Det jag tycker är intressant är att man kan ta en standard sporthoj med original bromsar och lägga varv på varv utan att de mattas nämnvärt.

Gör du samma sak med denna Nissan eller parkerar du den i grusfållan efter tre varv pga fadade bromsar? Då hjälper det inte att man är tre sekunder snabbare på första varvet.

När man tar tiden kör man warm-up, snabbt varv och sedan in i depån för att se hur snabb man var eller nöter man på några varv?

Detta att man tar en original hoj ut på bana och kan köra hårt är det jag tycker är mest imponerande. Sedan är ju en bil med rätt grejor snabbare, tyvärr....

Fast jag är inte säker på att dom fadar så snabbt, jag tog ut min saab 900 S från 91 på sviesta på "prova på bankörning" och körde så hårt jag kunde. Körde väl pass om 15 minuter i stöten och hade inga stora problem med fadande bromsar, ny bromsvätska innan annars satt det biltema skivor och belägg. Bilen är helt orginal och har gått snart 40 000 mil.
Tror att problem med fadning av bromsar hänger mycket på att man inte har färsk bromsvätska och ligger och fegbromsar istället för att nita ordentligt.
Enda som gick sönder på bilen är att däcken blev varma och det lossnade bitar.. men det var kassa sulor från början.
Bilar tål förvånansvärt mycket stryk även när man plågar dom på bana, vi har kört 5 timmars långlopp med skrotbilar.
 

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
Fan va kul. Var gjorde ni det och vilka bilar kördes det med?

Sorry för OT ... i en redan nerkladdad tråd :D

Kallas 5papps cupen och det körs tävlingar från februari till december på folkracebanor/rallycrossbanor. Bilarna måste säljas för 5 tusen om nån vill köpa den efter racet, vilket aldrig hänt..
Det körs på Ticksta och Sundsta uppe i Norrtälje trakten och Laholm nära(?) göteborg.
Regler för 5papp
http://www.slc.se/index4.htm

Rekommenderas varmt, det går att köpa en bil för 1000 kr och plocka av lyktorna och vara med. Men lite småfix innan kan vara värt det om bilen ska hålla 5 timmar.
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Kallas 5papps cupen och det körs tävlingar från februari till december på folkracebanor/rallycrossbanor. Bilarna måste säljas för 5 tusen om nån vill köpa den efter racet, vilket aldrig hänt..
Det körs på Ticksta och Sundsta uppe i Norrtälje trakten och Laholm nära(?) göteborg.
Regler för 5papp
http://www.slc.se/index4.htm

Rekommenderas varmt, det går att köpa en bil för 1000 kr och plocka av lyktorna och vara med. Men lite småfix innan kan vara värt det om bilen ska hålla 5 timmar.

Ohh!! Tack för infon... :tummenupp
Nu ska jag jaga nån polare att hänga på med :D
 

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Ort
Hemma.
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Är dubbelturbo original...Du har iofs laddtryck på "låga" varv med det finns mycket mer att hämta ifall de byts ut mot en större singel. Nackdelen är att den börjar ladda mycket senare men när det väl kickar igång så jävlar. Sen går det egentligen att få ut hur mycket som helst, frågan är hur mycket man är villig att spendera =P
R34 GTR plockar dom ut över 1000hk utan större problem...frågan är ifall det inte räcker med 600+.

Du verkar inte ha nån vidare koll..

Det går inte att bara sparka dit en fet singelsnurra i storlek med hx60 och sen ladda helvete.

1000hk utan problem? shit pommes... Det är inte lätt att komma över 800. Då börjar det kosta och bli jobbigt..
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Att bilar är snabbare på bana vet vi ju och det är ingen nyhet. De har högre kurvhastighet och senare bromspunkter. Det jag tycker är intressant är att man kan ta en standard sporthoj med original bromsar och lägga varv på varv utan att de mattas nämnvärt.

Gör du samma sak med denna Nissan eller parkerar du den i grusfållan efter tre varv pga fadade bromsar? Då hjälper det inte att man är tre sekunder snabbare på första varvet.

När man tar tiden kör man warm-up, snabbt varv och sedan in i depån för att se hur snabb man var eller nöter man på några varv?

Detta att man tar en original hoj ut på bana och kan köra hårt är det jag tycker är mest imponerande. Sedan är ju en bil med rätt grejor snabbare, tyvärr....

Jag tror inte att bromsarna på den bilen fadear så fort faktiskt.
Äldre bilar av lite motorsvagare snitt kan man ganska lätt överhetta bromsarna på om man pressar lite. (Min audi 80 1,8 från -87 räckte det med någon hård inbromsning från 170 för att det skulle bli lite svampigt i pedalen)
En modernare bil ur kategorin prestandavagnar är lite värre att överhetta bromsarna på. Min Audi S6 har jag pressat ganska hårt efter små, kurviga vägar utan att känna några som helst tendenser till fadeing. Dom har helt enkelt inte snålat på bromsdelarna till den. Och då gissar jag att en Nissan GTR har ännu mer bromsar faktiskt.

Att jag sedan troligen skulle få stryk mot en sporthoj om jag tog ut audin på en bana är en annan sak. Jag har alldeles för dåligt med kraft (230hk/380NM i 1,85 ton bil) för att hinna med. Troligen skulle nog både bromsar och däck slutligen överhetta efter några varv också är jag rädd och då är man ju tvungen att slå av på takten om man inte vill leka i sandfållan.
 

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
Du verkar inte ha nån vidare koll..

Det går inte att bara sparka dit en fet singelsnurra i storlek med hx60 och sen ladda helvete.

1000hk utan problem? shit pommes... Det är inte lätt att komma över 800. Då börjar det kosta och bli jobbigt..

Jag vet inte hur det är med supra motorerna, eller var det skyline?
Men generellt sett så är effekt är inte svårt att plocka ur turbomotorer. Kolla på savarturbo där trimmar dom gamla volvo motorer, de som plockar mest ur en volvo fyra med 8 ventiler har 890 hk på veven..
Nån sierra som gör 402 m på 10.45 och 217 knyck i slutfart.
En viss blå 99:a med fyrhjulsdrift och 709 hk på hjulen.
En annan volvofyra på metanol som lämnar mer än 1000 hk.
Finns hur många exempel som helst och det är inga miljonbyggen.

Men visst dom flesta är byggda för strippen när det närmar sig 4 siffriga effekt siffor, men jag vet en 850 som ser nästan orginal ut som bromsat över 1000 hk.
Service intervallerna blir ju täta och det är ju rätt modifierade grejer och för eller senare rasar det men man ska nog inte blir förvånad om man springer på nån BMW, volvo eller saab med mer än 600 hk.
Visst kostar det men det är inte så svårt om man är beredd att lägga tid och pengar och man vet vad man gör.
Men visst det kryllar knappast av bilar med 1000 hk, jag tror dock man kommer längre än vad många tror med 600 hk. Speciellt om motorn sitter i en bil som Halldins super seven.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top