Ducati 1098

MC Doktorn

Guest
Men det gär väl inte att köra runt på 5an ? Alla vet ju att en rad4a inte har något bottenvrid..:D :gnissla


Gör det inte !!

Helt plötsligt inser varför en Japansk plastraket är så j...a bra så du sväljer hela konceptet.
Du kan tom starta på 5:an
Den väger lika mycket har 25% mer effekt minst lika bra väghållning och bromsar.
Den stora nyheten är att den dessutom inte behöver ställa in ventilerna efter 30 mil :tungan dessutom går den aldrig sönder och om den mot all förmodan skulle gå sönder har du delarna inom 4 dagar.

Men man kan alltid måla K5:an i Ducati rött och få lite själ inbyggt så att säga.
 

Maax

Maax
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Halmstad
Hoj
4 hjul o en gräsklippare
Jo´rå.. Så är det.. Klart som korvspad att det är Ducati som snott designen från Yamaha.. Varför inte?

*Singelsving precis 916
*Underseatrör precis som 916
*Dubbla ljus precis som 916
*bakdelen delvis från 999
*sidokåpor från kombination SS/916/Supermono
*tanken från 999/916
*Instrumenten från D16 GP6

TITTA noggrant på tidigare Ducati modeller så ser man tydligt släktskapet.

Jag skulle snarare säga att 1098 och R1 -07 är snarlika i designen pga en anledning.. Det är en praktisk förpackning som är både snygg och funktionell.



Ungefär som glidare...för ett otränat öga ser dom alla likadana ut i princip. Det är användningsområdet som styr utseendet.

Att ha redan existerande produkter som "referenser" under design processen är hur det funkar......rätt standard faktiskt.

Om man sen går in på detaljer och linjer så är 1098 och R1:an inte direkt lika någonstans egentligen, skiljer sig ganska rejält om man verkligen tittar. Om man räknar bort de uppenbara likheterna som ljuddämpare under sadeln och utformningen på framljuset vill säga...och det som sagt, behöver vi inte ens debatera om vem som var "först" och vem som "kom efter"


För övrigt tycker jag "gamla" R1:an är snyggare. Kanske är den nya färgsättningen som gör det, gör att hojen ser rätt slätrakad ut, "gäsp" typ.
 
Last edited:

sandstream

Guest
Dumma mig trodde ju du inte gillade Ducati och skulle säga "Va var det jag sa"......:tummenupp
Det är en grov överdrift att påstå att jag inte gillar Ducati. Däremot har jag lite problem med svammel om själ, byggda med kärlek osv.
Men det gär väl inte att köra runt på 5an ? Alla vet ju att en rad4a inte har något bottenvrid..:D :gnissla
Mot en twin är den självklart chanslös ;)
 

IO

IBF, Ilari Bjuvander Foto - ilari.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
Ducati 999 Race -05, WLC 1942, Yamaha XS-750 -77
Från www.1098-forum.com
Föraren klarade sig, hojen tog i ett träd och började brinna.
 

Bifogat

  • 131250554-S.jpg
    131250554-S.jpg
    51.8 KB · Visningar: 114
  • 131250514-S.jpg
    131250514-S.jpg
    53.3 KB · Visningar: 100
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top