Jo´rå.. Så är det.. Klart som korvspad att det är Ducati som snott designen från Yamaha.. Varför inte?
*Singelsving precis 916
*Underseatrör precis som 916
*Dubbla ljus precis som 916
*bakdelen delvis från 999
*sidokåpor från kombination SS/916/Supermono
*tanken från 999/916
*Instrumenten från D16 GP6
TITTA noggrant på tidigare Ducati modeller så ser man tydligt släktskapet.
Jag skulle snarare säga att 1098 och R1 -07 är snarlika i designen pga en anledning.. Det är en praktisk förpackning som är både snygg och funktionell.
Ungefär som glidare...för ett otränat öga ser dom alla likadana ut i princip. Det är användningsområdet som styr utseendet.
Att ha redan existerande produkter som "referenser" under design processen är hur det funkar......rätt standard faktiskt.
Om man sen går in på detaljer och linjer så är 1098 och R1:an inte direkt lika någonstans egentligen, skiljer sig ganska rejält om man verkligen tittar. Om man räknar bort de uppenbara likheterna som ljuddämpare under sadeln och utformningen på framljuset vill säga...och det som sagt, behöver vi inte ens debatera om vem som var "först" och vem som "kom efter"
För övrigt tycker jag "gamla" R1:an är snyggare. Kanske är den nya färgsättningen som gör det, gör att hojen ser rätt slätrakad ut, "gäsp" typ.