Ducati 1199 Panigale: 195bhp

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Under..
Jag gissar på 165-170 för vanliga panigale. 190 för S och 220 för SP/Corse/Tricoloure om det nu kommer tre varianter.

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Skulle vara nåt med att bibehålla oljetryck eller något vid motorbroms / låga varv om jag inte missminner mig. Stod på nån sida med all fakta om motorn.

Ok, mystiken tätnar. Jag får bida min tid och se vad det är för ngt.

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
1. Ride-by-wire.
2. Vacuum-pump.
3. Kamkedja + drev.
4. Auto-decomp.
5. Våtkoppling.
6. Ny elektronik.
7. 195hk, 130Nm, 11500rpm.........

Mycket nytt i denna modell.........fränt!!
Men jag väntar nog tills 2:a eller 3:e generationen innan jag köper en sån ;)

/J

*BigRed*

Classic Rockin' Christmas Rules!!
Gick med
21 Nov 2010
Hoj
Gixxer 1K K1 Big Red Santa Edition
"Ducati MotoGP-style highly efficient Gerotor oilpump (2 stage).
The pump effectively maintains a constant vacuum in the crankcasearea below the pistons"

Tvångstrycka/suga undan (med vacuum) ev. uppiskade luftbubblor? Man minimerar risken att trycka ut "luft" till smörjställena = mer tillförlitligt smörjsystem för alla förekommande extremfall inom RR, säkert med mindre pumpförluster vs andra typer av pumpar. Som sagt, det gäller att ha stabilt oljetryck + flöde (speciellt på låga varv) så inte motorn skär ihop när man plockar ur 130Nm/200hk/12000RPM ur en 1200cc superkompakt twin för gatbruk..."kanske"? :)

Edit: Nya motorn har väl glidlager som ramlager för vevaxeln, då vill man verkligen inte ha en oljepump som är för klent dimensionerad på låga varv där vridet finns. Kan även tänka mig att våtkopplingen stör upp en hel del ovälkommen oljespray vs. den förra motorgenerationen.

Last edited:

qzr

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2010
Hoj
Ducati Multistrada 1200ST 2011
OK, jag är såld. Jag köper nog en sån här... Fast om ett år typ, eller kanske två.
Har nu två år i rad köpt en sprillans mc. Börjar bli kostsamt :huvet:huvet:huvet

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Lite diskussion om motorn..
http://www.ducatinewstoday.com/2011/10/qa-with-ducati-on-the-superquadro/

De förefaller rätt så medvetna om traditionalisternas ve och fasa inför de nya förändringarna. Återstår om själen är räddningen. Spännande att bolaget vågar ta ett nytt språng in i framtiden.

Marknadschefen Diego Sgorbati:

"Every Ducati is an exclusive combination of unmistakable italian design, unique technical features and superior performance. If a product matches this requirements everybody will immediately recognize it as a Ducati. It’s not a matter of body, it’s a matter of soul."

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Nån som sett om den har ABS?

om den ska konkurera med S1000RR så måste den ha det

Meh, sluta nu! Den har själ!

...Marknadschefen Diego Sgorbati:

"Every Ducati is an exclusive combination of unmistakable italian design, unique technical features and superior performance. If a product matches this requirements everybody will immediately recognize it as a Ducati. It’s not a matter of body, it’s all a matter of soul."

Last edited:

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
När man kraschar en Ducati så börjar hundar i trakterna yla och vissa personer säger sig se en sorts dallring i luften ovanför hojen som långsamt ebbar ut och försvinner.

Det här var en förbannat intressant hoj tycker jag! Om priset ligger i nivå med vad man kan tänka sig att betala för en själ så kan det nog bli intressant någon gång i framtiden!

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Det där lät en hundring för billigt, hur är det möjligt?

Håller med, vad kostar en 1198S, 220? Lär ju inte bli billigare...
Klart jag kan ha fel, men jag tror inte jag är så långt borta från verkligheten. Bas 1098:an fick ju för 170´ när den kom -07 om jag inte minns fel.

Hear me now, believe me later!:D
hans_franz.jpg

Honz

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2010
Hoj
Aprilia AF1 Futura,125 - 92
synd att det inte var torrkoppling, ljudet av det är ju underbart!

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning