Med kort slaglängd så frestas de flesta fabrikanter att också göra korta vevstakar.
Det hör liksom ihop med konceptet.
Så med en kolv ø112 mm så lär det bli mäktiga sidokrafter så man undrar hur mycket offset de tänker ge cylindrarna relativt vevens CL.
Accelerationen vid BDC lär också bli häftig ...
Förstår inte resonemanget riktigt. Tvärtom brukar ju motorer som ska varvas mycket designas med stor rod ratio.Med kort slaglängd så frestas de flesta fabrikanter att också göra korta vevstakar.
Det hör liksom ihop med konceptet.
Så med en kolv ø112 mm så lär det bli mäktiga sidokrafter så man undrar hur mycket offset de tänker ge cylindrarna relativt vevens CL.
Accelerationen vid BDC lär också bli häftig ...
Med risk för att slå in öppna dörrar .
Korta stakar medför två fördelar. Den första är att man kan minska vikten, vilket är A och O i en modern motor. Den andra är att man ökar kolvens acceleration vid vändlägena. En kort vevstake gör att kolven tillbringar kortare tid vid TDC. Det är fördelaktigt om man ligger på gränsen till knack. Eftersom knack är ett fenomen som bl.a beror av tiden så kan man genom att minska tiden kolven befinner sig i TDC, d.v.s del av det intervall där man har som snabbast tryckstegring i förbränningskurvan minska tiden som knack kan uppstå.
Nackdelen med korta vevstakar är att stakens vinkel mot vevaxeln blir mer extrem och därmed ökar också sidokrafterna vilket ökar friktionen i de lager som bär vevstaken, därav längre stakar i en högvarvig motor men kortare slag.
Om man däremot förskjuter kolvbulten offset mot vevaxeln minskar man vinkeln på vevstaken vid expansionstaken, d.v.s då man har som mest friktionsförluster i lagren p.g.a det höga cylindertrycket. På detta sätt minskar man värmeutvecklingen i lagret och man kan då använda sig av en kort vevstake med de fördelar det innebär.
Förstår inte resonemanget riktigt. Tvärtom brukar ju motorer som ska varvas mycket designas med stor rod ratio.
Ingen som vet staklängd eller rod ratio på Panigalen?
Jag som många andra misstänker att man behållt samma staklängd som 1198:an. Isf ökar vevstaksförhållandet och hamnar på 2.04.
" Stroke is just 60.9mm (2.397 in.), down 7mm from that of the present 1198, for a .543:1 ratio. This engine should safely soar to nearly 12,000 rpm. To keep piston acceleration within acceptable limits, the con rods have likely retained Ducati’s traditional 124mm center-to-center measurement for a stroke-to-rod-length ratio slightly higher than 2:1."
En bild är kanske inte helt precis, men stakarna ser ju onekligen ganska korta ut i förhållande till det förmodade slaget, är ju tom. rejäla urtag i veven för att kolvarna inte ska ta i. Du (eller någon annans) lär väl kunna bedöma detta bättre än mig dock.
Jag har skrivit mycket om staklängd.
Korta stakar är ju annars uppskattat om man ska pressa mycket...
Jörgen och elwe, tänk nu på att vi är på ett forum dominerat av män. Att ha korta stake är inte bara tabu att diskutera, det kan också vara plågsamt för de som lider av detta fenomen. Tänk vad som händer när vi kommer hem med Panigalen till våra bättre hälfter (av båda könen då alltså ) och berättar att vi fått kortare stake på köpet. Inge bra alltså!Jo Jörgen vi är nog överens med svårigheterna som kan komma som ett brev på posten när man har korta stakar.
Jörgen och elwe, tänk nu på att vi är på ett forum dominerat av män. Att ha korta stake är inte bara tabu att diskutera, det kan också vara plågsamt för de som lider av detta fenomen. Tänk vad som händer när vi kommer hem med Panigalen till våra bättre hälfter (av båda könen då alltså ) och berättar att vi fått kortare stake på köpet. Inge bra alltså!
(Förlåt, det är lördagkväll)
1199, 204 900:-
1199 S, 254 900:-
1199 S Corse, 294 900:-
http://www.blocket.se/kristianstad/Ducati_SB_1199_S_Corse_Panigale__37498665.htm?ca=11&w=3&last=1
Blir en del att slanta upp om man vill ha de förgyllda versionerna
1199, 204 900:-
1199 S, 254 900:-
1199 S Corse, 294 900:-
http://www.blocket.se/kristianstad/Ducati_SB_1199_S_Corse_Panigale__37498665.htm?ca=11&w=3&last=1
Blir en del att slanta upp om man vill ha de förgyllda versionerna
Cylindervolym som en HD. Pris som en HD = Touring = BILLIG försäkringDräggel!!! Men vad f-n menar de med "Typ: Landsväg/Touring"...
1199, 204 900:-
1199 S, 254 900:-
1199 S Corse, 294 900:-
http://www.blocket.se/kristianstad/Ducati_SB_1199_S_Corse_Panigale__37498665.htm?ca=11&w=3&last=1
Blir en del att slanta upp om man vill ha de förgyllda versionerna
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
ExploreBike: Baltikum
Baltikum är en fantastisk d... |
|
Lego Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår
Foto: Jacob Sjöman Trans... |
|
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |