Ducati 1199 Panigale: 195bhp

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Det lär bli en hel del påfrestningar på allt möjligt i en så extrem motor. Accelerationen vid vändpunkterna kanske de klarar med väldigt lätta kolvar och stakar, men sidokrafterna veteran hur de får bukt med. Det kanske ingår en omborrning och nya kolvar i servicen vid 2400 mil eller vad det nu var ;)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Med kort slaglängd så frestas de flesta fabrikanter att också göra korta vevstakar.
Det hör liksom ihop med konceptet.
Så med en kolv ø112 mm så lär det bli mäktiga sidokrafter så man undrar hur mycket offset de tänker ge cylindrarna relativt vevens CL.
Accelerationen vid BDC lär också bli häftig ...

Förstår inte resonemanget riktigt. Tvärtom brukar ju motorer som ska varvas mycket designas med stor rod ratio.

Ingen som vet staklängd eller rod ratio på Panigalen?
Jag som många andra misstänker att man behållt samma staklängd som 1198:an. Isf ökar vevstaksförhållandet och hamnar på 2.04.

" Stroke is just 60.9mm (2.397 in.), down 7mm from that of the present 1198, for a .543:1 ratio. This engine should safely soar to nearly 12,000 rpm. To keep piston acceleration within acceptable limits, the con rods have likely retained Ducati’s traditional 124mm center-to-center measurement for a stroke-to-rod-length ratio slightly higher than 2:1."
 
Last edited:

600cc

Sporthojsnörd
Gick med
30 Sep 2007
Ort
GBG
Hoj
FZR600
Med kort slaglängd så frestas de flesta fabrikanter att också göra korta vevstakar.
Det hör liksom ihop med konceptet.
Så med en kolv ø112 mm så lär det bli mäktiga sidokrafter så man undrar hur mycket offset de tänker ge cylindrarna relativt vevens CL.
Accelerationen vid BDC lär också bli häftig ...
Förstår inte resonemanget riktigt. Tvärtom brukar ju motorer som ska varvas mycket designas med stor rod ratio.

Med risk för att slå in öppna dörrar :krama.
Korta stakar medför två fördelar. Den första är att man kan minska vikten, vilket är A och O i en modern motor. Den andra är att man ökar kolvens acceleration vid vändlägena. En kort vevstake gör att kolven tillbringar kortare tid vid TDC. Det är fördelaktigt om man ligger på gränsen till knack. Eftersom knack är ett fenomen som bl.a beror av tiden så kan man genom att minska tiden kolven befinner sig i TDC, d.v.s del av det intervall där man har som snabbast tryckstegring i förbränningskurvan minska tiden som knack kan uppstå.
Nackdelen med korta vevstakar är att stakens vinkel mot vevaxeln blir mer extrem och därmed ökar också sidokrafterna vilket ökar friktionen i de lager som bär vevstaken, därav längre stakar i en högvarvig motor men kortare slag.
Om man däremot förskjuter kolvbulten offset mot vevaxeln minskar man vinkeln på vevstaken vid expansionstaken, d.v.s då man har som mest friktionsförluster i lagren p.g.a det höga cylindertrycket. På detta sätt minskar man värmeutvecklingen i lagret och man kan då använda sig av en kort vevstake med de fördelar det innebär.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Med risk för att slå in öppna dörrar :krama.
Korta stakar medför två fördelar. Den första är att man kan minska vikten, vilket är A och O i en modern motor. Den andra är att man ökar kolvens acceleration vid vändlägena. En kort vevstake gör att kolven tillbringar kortare tid vid TDC. Det är fördelaktigt om man ligger på gränsen till knack. Eftersom knack är ett fenomen som bl.a beror av tiden så kan man genom att minska tiden kolven befinner sig i TDC, d.v.s del av det intervall där man har som snabbast tryckstegring i förbränningskurvan minska tiden som knack kan uppstå.
Nackdelen med korta vevstakar är att stakens vinkel mot vevaxeln blir mer extrem och därmed ökar också sidokrafterna vilket ökar friktionen i de lager som bär vevstaken, därav längre stakar i en högvarvig motor men kortare slag.
Om man däremot förskjuter kolvbulten offset mot vevaxeln minskar man vinkeln på vevstaken vid expansionstaken, d.v.s då man har som mest friktionsförluster i lagren p.g.a det höga cylindertrycket. På detta sätt minskar man värmeutvecklingen i lagret och man kan då använda sig av en kort vevstake med de fördelar det innebär.

Jo det där är öppna dörrar. Men välskrivet inlägg. Jag har skrivit mycket om staklängd, TDC dwell och kamtider, knack, kolvbultsoffset osv här. Jag säger bara att motorer som ska varvas mycket gärna ges stakförhållande över 2. Harley XR750-racern har tex 2,1. Och den här Ducati-motorn förmodligen väl över 2 den med. Vilket jag isf anser klokt.

En ytterligare nackdel med korta stakar är i motorer som ska varva mycket är att de syltburkslocksplatta kolvar som en sån motor kräver, får en orolig gång i loppen och härav problem med ringtätning, blowby och livslängd. De vill lättare kantra i loppen med kortare stakar, kjolarna scuffar och ringarna läcker.

En annan sak att inse, är att när man förskjuter kolvbulten offset så förskjuter man kolvbulten mot trycksidan av kolven, det är just för att stabilisera kolvens gång i loppet, minska piston slap. Men vinkeln på staken ökar dock ytterligare. Offseten syftar till att låta kolven nå TDC ngt före (den oscillerande halvan av) staken.

Korta stakar är ju annars uppskattat om man ska pressa mycket effekt ur en redan existerande konstruktion, eftersom man bla kan köra ganska aggressiva insugskammar (stänga sent) utan att tappa så mycket komp, samt få lite marginal mot knack i omoderna förbränningsrum. Men ska man bygga en högvarvig motor från början är det nog klokast att gå på stor rod ratio på en gång. En Formel1-snurra har ju ofta rod ratio på över 2.5.
 
Last edited:

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Jo Jörgen vi är nog överens med svårigheterna som kan komma som ett brev på posten när man har korta stakar.
Vi pratar ju trots allt om en motor som har serviceintervall på 24 000 km och inte ens posten brukar dröja så länge ...

Ska bli intressant att se. Om man hade haft en kvarts mille liggande som man inte visste vad man skulle göra med så kunde man ju ha en sån och försäkringen betald i några år :)

Undrar om den kommer att spöa Desmosedicin.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Förstår inte resonemanget riktigt. Tvärtom brukar ju motorer som ska varvas mycket designas med stor rod ratio.

Ingen som vet staklängd eller rod ratio på Panigalen?
Jag som många andra misstänker att man behållt samma staklängd som 1198:an. Isf ökar vevstaksförhållandet och hamnar på 2.04.

" Stroke is just 60.9mm (2.397 in.), down 7mm from that of the present 1198, for a .543:1 ratio. This engine should safely soar to nearly 12,000 rpm. To keep piston acceleration within acceptable limits, the con rods have likely retained Ducati’s traditional 124mm center-to-center measurement for a stroke-to-rod-length ratio slightly higher than 2:1."

En bild är kanske inte helt precis, men stakarna ser ju onekligen ganska korta ut i förhållande till det förmodade slaget, är ju tom. rejäla urtag i veven för att kolvarna inte ska ta i. Du (eller någon annans) lär väl kunna bedöma detta bättre än mig dock.

ducati-1199-panigale-superquadro-crankshaft-pistons.jpg


ducati-1199-panigale-superquadro-cam-drive.jpg
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
En bild är kanske inte helt precis, men stakarna ser ju onekligen ganska korta ut i förhållande till det förmodade slaget, är ju tom. rejäla urtag i veven för att kolvarna inte ska ta i. Du (eller någon annans) lär väl kunna bedöma detta bättre än mig dock.

Ja stämmer proportionerna i de illustrationerna så ser det ju inte ut som de behållt staklängden på 124 mm som Ducati kört med så länge. Tyvärr
 
Last edited:

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Det ser ut att kunna bli ganska rejält med sidokrafter ifall bilden stämmer.
Panigalen = Galenpanna?
 

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Hemma
Hoj
Dniepr
Vilka barnsjukdomar blir det på denna brödstormen då?

Brutna vevaxlar och stakar på löpande band? Hoppas att de kört motorn skitmycket i bänk och rullande landsväg och verkligen dimensionerat grejerna för aktiv körning/race:va

Sanslöst vacker hoj annars, designen e bara:tummenupp

FORZA ITALIA:)
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Jag har skrivit mycket om staklängd.
Korta stakar är ju annars uppskattat om man ska pressa mycket...
Jo Jörgen vi är nog överens med svårigheterna som kan komma som ett brev på posten när man har korta stakar.
Jörgen och elwe, tänk nu på att vi är på ett forum dominerat av män. Att ha korta stake är inte bara tabu att diskutera, det kan också vara plågsamt för de som lider av detta fenomen. Tänk vad som händer när vi kommer hem med Panigalen till våra bättre hälfter (av båda könen då alltså ;) ) och berättar att vi fått kortare stake på köpet. Inge bra alltså! :brinnerup

(Förlåt, det är lördagkväll)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jörgen och elwe, tänk nu på att vi är på ett forum dominerat av män. Att ha korta stake är inte bara tabu att diskutera, det kan också vara plågsamt för de som lider av detta fenomen. Tänk vad som händer när vi kommer hem med Panigalen till våra bättre hälfter (av båda könen då alltså ;) ) och berättar att vi fått kortare stake på köpet. Inge bra alltså! :brinnerup

(Förlåt, det är lördagkväll)

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=5320153#post5320153

:krama
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Svettig prislapp även för standardmodellen. Fast det är klart. Allt magnesium och lull-lull vill man ju ha betalt för. :)

Hade jag 300 000kr till övers så skulle jag nog överväga att köpa en Corse. :)
 

martin2011

Medlem
Gick med
21 May 2011
Ort
göteborg
Hoj
s

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Last edited:

Guinness

PAIN HURTS
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Från Kiruna, nu Axeltorp i vackra Skåne
Hoj
Aprilia RSV4R, Ducati 900 SS
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top