Ducati 1199 Panigale: 195bhp

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
jo, 90 grader är det fortfarande, liksom desmo ventiler..

Javisst, men de har valt V-twin istället för deras länge vidhållna "L-twin".
L-twin; 90 graders inbördes vinkel varav den ena parallellt(eller nära på) med horisontalplanet. Ska enligt Ducati ge mindre vibrationer eller hur det nu var..

Desmon är det enda som är kvar av alla "små-egna" Ducatilösningar. Även Honda och Suzuki har/har haft 90graders twinnar.

Nu är det ingen utöver Ducati som gör sporttwinnar längre tyvärr :gråta
 

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Den där effektkurvan kan man ju utan problem se hur den ser ut i ett SBK-fält... Lär väl hamna på 220-240 hästar utan problems...

Läste att den inte kommer debutera i wsbk förrän 2013. Nästa år kommer den bara gå i superstock.

Dock har Bayliss tydligen testat den i Wsbk-spec och var lika snabb som Biaggi på samma test. Rätt bra för nån som lade av 2008 och med en helt ny hoj :)
 

jonasb46

160 varv på ringen (2006)
Gick med
14 Jul 2004
Ort
Malmö
Hoj
RSV4 Factory, RS 250
Intressant, nästan exakt samma powerband som min Aprilia RS 250, men det är ju också en 90gr twin förstås..
 

Bifogat

  • motor1qp7.jpg
    motor1qp7.jpg
    155.2 KB · Visningar: 394
Last edited:

Dannelito

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2010
Ort
värnamo
Hoj
Ducati 748bp
L-twin kallas den gamla konstruktionen där den främre cyllen ligger vågrätt. :) Det ser den inte ut att göra längre, men det är fortfarande 90-grader.

När jag jämför olika bilder från bla min egna hoj kan jag inte se så stor skillnad :va är inte helt vågrätt där heller, eller kan någon övertyga mig :)
 
Last edited:

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Är det bara jag som stör mig lite på när tillverkarna inte håller sig till 600 och 1000 cc-klasserna? Jag menar, BMW hade säkert kunnat få 195 hk på veven med 1200 cc...

// Afterburner

Jag stör mig på att för många hojar har två cylindrar för mycket :näsblod , men det är nog bra att vi alla har olika smak.
 

Afterburner

Twinner sinner
Gick med
24 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Suzuki SV1000S K4
Alldeles säkert, men nu är ju BMW:n en 4:a. Och 2cylinder klassningen är 1200cc

Ok. Var inte medveten om att man gick upp 200 cc beroende på antal cylindrar. Jag menar, det gick alldeles utmärkt att bygga Ducati 999, och exempelvis Honda VTR SP1 och SP2 ;)

// Afterburner

Jag stör mig på att för många hojar har två cylindrar för mycket :näsblod , men det är nog bra att vi alla har olika smak.

Hehe! Ja, så är det... :D
 
Last edited:

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Kul med lite annorlunda lösningar. Tyvärr kommer det nog att bli ännu dyrare än dagens maxade japaner och S1000RR
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Ok. Var inte medveten om att man gick upp 200 cc beroende på antal cylindrar. Jag menar, det gick alldeles utmärkt att bygga Ducati 999, och exempelvis Honda VTR SP1 och SP2 ;)

Var väl några år sedan som wsbk reglementet ändrades och man tillät twinnar på upp till 1200 kubik men med mindre trimning än de gamla litertwinnarna hade.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Vet ngn varför det är dubbla gerotors i oljepumpen förresten? Har ducce äntligen bestämt sig för att följa HD:s exempel och köra torrsump?

Kul med lite annorlunda lösningar. Tyvärr kommer det nog att bli ännu dyrare än dagens maxade japaner och S1000RR
Inte om man köper till höstpris!

Var väl några år sedan som wsbk reglementet ändrades och man tillät twinnar på upp till 1200 kubik men med mindre trimning än de gamla litertwinnarna hade.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=5359934#post5359934
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Vet ngn varför det är dubbla gerotors i oljepumpen förresten? Har ducce äntligen bestämt sig för att följa HD:s exempel och köra torrsump?

Skulle vara nåt med att bibehålla oljetryck eller något vid motorbroms / låga varv om jag inte missminner mig. Stod på nån sida med all fakta om motorn.
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Lite diskussion om motorn..
http://www.ducatinewstoday.com/2011/10/qa-with-ducati-on-the-superquadro/


Angående priset så hörde jag från en fågel som viskade i mitt öra att priset kommer att vara i högsta grad konkurrenskraftigt i jämförelse med övriga märkens supersport hojar. Jag gissar att man placerar grundmodellen utan värstingfjädring under S1000RR i kostnad och S/SP varianten strax över, men med mer godis än bimmern (jag gissar att ett visst Upplands-Väsby företag varit inblandade)
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Ifs det spelar mindre roll vad den kostar om den e så ful son den första bilden antyder
 

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
Vet ngn varför det är dubbla gerotors i oljepumpen förresten? Har ducce äntligen bestämt sig för att följa HD:s exempel och köra torrsump?

De har tydligen en vaccumpump för att säkerställa undertryck i vevhuset. Kanske ena pumphjulet är till för det?

Gammalt trimmartrick att säkerställa vevhustrycket inte pendlar mellan positivt och negativt. konstant negativt är att föredra...skjuter mindre olja då också.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
De har tydligen en vaccumpump för att säkerställa undertryck i vevhuset. Kanske ena pumphjulet är till för det?

Gammalt trimmartrick att säkerställa vevhustrycket inte pendlar mellan positivt och negativt. konstant negativt är att föredra...skjuter mindre olja då också.

Aha, ja den principen känner jag till. Har tex reeds i blocket på min S&S-motor, plus backventiler i utloppen. Även på oem HD är det standard med olika sorters PCV. En del modeller har slidstyrd PCV.

Så då evakuerar den större gerotorn vevhusrök till luftfiltret i denna ducatimotor då?
 
Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top