Ducati Hypermotard 698

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
Det ska bli intressant att se hur den håller ihop, det var länge sen en Duccemaskin flög i luften, jag håller tummarna.
Ja, alltså ska man som på äldre (748(?)) justera kamremmen till en viss ton så blir det intressant att se vad dom hittat på den här gången.
 

CooperCorgi

Medlem
Gick med
22 Jan 2016
Ort
Ja
Hoj
MT-09 2021
Några tankar såhär utan att ha sett maskinen på riktigt:
Dubbelt avgassystem är sportigt, men är det någon fördel eller bara extra vikt?
Högvarvig och singel är enligt min (måhända begränsade) kunskap nästan en motsättning?
Varför valde man smidda (eller kanske gjutna?) fälgar istället för ekrade?
Förutom ovanstående så är habegäret stort! Ska bli mycket kul att testa til våren! ?
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jag var på Desmocenter idag och hämtade upp en 698.
Original avgas låter rätt tamt kan man ju säga. :)

I garaget hemma så har jag också en 690 2009. VI har inte väder för några provkörningar än. Men jag hoppade mellan och provade sittställningarna.

På KTM:n så hamnar man naturligt längre bak. Det gör att hela hojen känns längre. På Ducatin så sitter du nästan på styrlagret, överdrivet så klart. Men det är nog en hoj som är byggd för mer aktiv körning.

Det ska bli kul att få ut den på lite torr asfalt och prova så småningom.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Jag var på Desmocenter idag och hämtade upp en 698.
Original avgas låter rätt tamt kan man ju säga. :)

I garaget hemma så har jag också en 690 2009. VI har inte väder för några provkörningar än. Men jag hoppade mellan och provade sittställningarna.

På KTM:n så hamnar man naturligt längre bak. Det gör att hela hojen känns längre. På Ducatin så sitter du nästan på styrlagret, överdrivet så klart. Men det är nog en hoj som är byggd för mer aktiv körning.

Det ska bli kul att få ut den på lite torr asfalt och prova så småningom.
Du kommer att bli nöjd! Jag hade förmånen att prova den på den officiella pressvisningen i Valencia för ett par veckor sedan och den var mycket kompetent! :rock
Läs den fulla rapporten i nästa BIKE.
 

Bifogat

  • Ducati 5 (kopia).jpg
    1.7 MB · Visningar: 29

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Du kommer att bli nöjd! Jag hade förmånen att prova den på den officiella pressvisningen i Valencia för ett par veckor sedan och den var mycket kompetent! :rock
Läs den fulla rapporten i nästa BIKE.
Jag ska bara köra den några ggr, köra in den, hjula lite och kanske mysa nån liten småväg. Planen är att den ska bli en navstyrd supermono innan sommaren är slut. :cool: #letitbewritten
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Ni som är van att skruva Ducati kanske är van vid det här.
Men dan började med att vara lite imponerad över hur snyggt dom paketerat hojen och gjort saker bra. Sen avslutar vi med att inte kunna förstå hur mycket brickor och småprylar dom kan använda på en hoj.
Med tanke på hur många skruvar och brickor man får med en sån här hoj så är det en kap för 130k.

690n har jag tagit ur motorn ur några ggr, så den går det fort på. Här är det en lite annan process.
0e7268b1a0732fceb23ff587a3e7dec4.jpg
6a7553b5b43f7f6fb55213545e12429b.jpg
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Och frisklufts intaget är ju löjligt.
3D printa ett nytt rör för KN filter?
Ja, kanske det. Jag kanske får tråkigt nån dag.
df755b9c09fb6d88988d1ed2ffedb3a0.jpg
 

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
no
Kul och faktiskt oväntat projekt, inte många som tar hem hojen, rycker ur spisen och börjar skissa på egna lösningar.
Ska bli intressant att följa från start till färdig produkt, tummen upp !!
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Kul och faktiskt oväntat projekt, inte många som tar hem hojen, rycker ur spisen och börjar skissa på egna lösningar.
Ska bli intressant att följa från start till färdig produkt, tummen upp !!
Det egentliga projektet ligger här.

Men jag blev lite nyfiken när jag skruvade isär.
Om jag tolkar siffrorna rätt på spridaren så är det en 280cc spridare.
FS701 har en 450cc standard tror jag.
Så det borde finnas en hel del effekt att hämta om man bara öppnar upp insug och avgas. Kanske byta spridare.
Sen kanske AGAP vill göra kammar? Vi får se.
 

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
no
Det egentliga projektet ligger här.

Men jag blev lite nyfiken när jag skruvade isär.
Om jag tolkar siffrorna rätt på spridaren så är det en 280cc spridare.
FS701 har en 450cc standard tror jag.
Så det borde finnas en hel del effekt att hämta om man bara öppnar upp insug och avgas. Kanske byta spridare.
Sen kanske AGAP vill göra kammar? Vi får se.
100 pållar och 140 kilo vore sjukt :banana
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Det här är lite intressant.
En kille i Tyskland(?) som bänkat utan luftburkens lock och säger att det ger 10hk och 10Nm.

 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Det här är lite intressant.
En kille i Tyskland(?) som bänkat utan luftburkens lock och säger att det ger 10hk och 10Nm.

Alltså... för några veckor sedan satt jag på en presskonferens med konstruktörs-teamet kring 698 Hypermotarden tillsammans med 20 av Europas motorjournalister. Sednan åt vi middag. Nästa dag var vi uppe i ottan och kördes ut till en bana där vi körde hela dagen. Och pratade. Och pratade. Sedan åt vi middag. Och drack öl. Och någonstans känns det som OM de visste att det finns 10 BILLIGA hk att hämta så skulle sent på sista kvällen en tekniker luta sig fram och viskat:
- Och vet ni, om ni skruvar bort locket till luftburken ger den 95 pållar! Tio fingrar till gud!!!!
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Alltså... för några veckor sedan satt jag på en presskonferens med konstruktörs-teamet kring 698 Hypermotarden tillsammans med 20 av Europas motorjournalister. Sednan åt vi middag. Nästa dag var vi uppe i ottan och kördes ut till en bana där vi körde hela dagen. Och pratade. Och pratade. Sedan åt vi middag. Och drack öl. Och någonstans känns det som OM de visste att det finns 10 BILLIGA hk att hämta så skulle sent på sista kvällen en tekniker luta sig fram och viskat:
- Och vet ni, om ni skruvar bort locket till luftburken ger den 95 pållar! Tio fingrar till gud!!!!
😁
Det kan vara så. Men har du sett luftintaget?
Det är löjligt litet.
Och utblåsen på avgassystemet är som kolaremmar.

Vi får se, jag ska greja lite och se vad man kan göra enkelt.
Jag åker och bänkar när den är inkörd.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono

+2hk och +2,5Nm på att lyfta locket.
Inte alls 10hk.
Han bör ha kört utan dynan på plats så det ska nog till ett podfilter. Som 690:ns race kit ungefär.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top