Ducati Hypermotard

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Ort
Hörby
Hoj
KTM 150 SX 2012
Har läst en del om den här på forumen och den verkar ju få bra omdöme av dem flesta, då jag har lite polare som kör sporthoj, sporttouring så undrar jag om en ducati skulle kunna vara ngt för mig? Tycker husan är grymt rolig på småvägar, byn etc men är vi några som ska iväg ngnstans hade det varit rätt skönt med ngt större som inte behöver servas så mkt. Kommer man att uppleva hypermotarden som "slö" jämfört med husan och inte lika rapp eller har den så mkt mos så det räcker till? Husan e ju typ 65-70kg lättare o är en racehoj så risken är kanske att jag upplever duccen slö o tråkig:va Det är ju två olika typer av hojar så klart men bra att höra lite synpunkter från folk som kört båda så man får fram så mkt för- och nackdelar som möjligt. Jag bryr mig inte så mkt om komfort, ha stor tank osv utan kör mest aktiv körning och ska kunna hänga på sporthojar även på större vägar och det är ju där husans begränsning kommer fram. Finns ju även ktm 950 men tycker dem verkar väldigt klumpiga och breda, eller?
 

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Ort
Hörby
Hoj
KTM 150 SX 2012
"Slö" är säkert fel ord kanske men den har ju ett antal kg till och då upplever man kanske inte den så rapp som tex en husa.
 

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Ort
Hörby
Hoj
KTM 150 SX 2012
Ok, gör det mkt på sig att tex byta avgassystem på duccen eller går dem bra som dem är orginal? På både husan & crf:en som jag haft har det gjort stor skillnad i alla fall. Skulle även vilja veta vad som kanske bör/ska köpas till ducatin om man köper en ny?
 

Gellio

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
KTM
Jag har provkört Ducatin och måste säga att det var helt sjukt. Hur skön som helst. Hade jag varit rik så hade jag bytt ut 625:an vilken dag som helst. Skönt vrid genom hela registret, vibrationsfri och så låter den så jevla najs! Kanske inte lika rapp som en racemotard men du kommer absolut inte bli besviken. Jag tyckte den var mycket skönare att köra än 625:an när det svänger också just för att man sitter närmare marken. KÖÖÖÖP!

:tummenupp
 
Last edited:

sportbike

Guest
Ok, gör det mkt på sig att tex byta avgassystem på duccen eller går dem bra som dem är orginal? På både husan & crf:en som jag haft har det gjort stor skillnad i alla fall. Skulle även vilja veta vad som kanske bör/ska köpas till ducatin om man köper en ny?

Den går alldeles utmärk original,men jag bytte system,Termignoni och monterade ett ersättningsrör för kat:en.Med systemet följer ny styrenhet och lock till luftburken.Toppnotering på mätaren standard va 229 km,inte provat med nytt system ännu.För att få 10% ytterligare effekt,finns det nya kammar för lite drygt 4 tusen.
Gillar du att retas med sporthojs-chaffisar,köp en..:tummenupp
 

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Ort
Hörby
Hoj
KTM 150 SX 2012
Hmm, detta verkar mkt lovande ju:tuttar , vad ligger kitet med avgassystem etc på ungefär i pengar?
 

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Ort
Hörby
Hoj
KTM 150 SX 2012
Nope men kollat på dem några ggr från sidan och tycker nog dem ser lite breda och tunga ut men kan ha fel, många verkar ju vara nöjda med sina vad man sett här i alla fall..
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Tjena

Jag äger en husaberg 650 nu och jag har provkört ktm 950.
Jag tänkte precis likadant som du att ktm 950 ser bred och stor och tung ut. Kan inte va kul att köra.
Sen provkörde jag den. Så jävla fucking brutalrolig att köra. Bakhjulet överallt. Man växlar ner och får väldigt lätt kontrollerade sladdar in i kurvorna.
Sen är den snabb också. Går riktigt fort att komma upp i 200.
Man känner så klart att den är mycket tyngre än husan, men det gör liksom inget. Det var superkul i alla fall.
Jag ska sälja min husa nu på våren och köpa ktm 950.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Nope men kollat på dem några ggr från sidan och tycker nog dem ser lite breda och tunga ut men kan ha fel, många verkar ju vara nöjda med sina vad man sett här i alla fall..
Dom känns inte särskilt mycket otympligare än LC4 att åka med,fast motorn är såklart i en annan division.Bra bromsar också.Synd att dom är så otroligt fula,även om nya modellen ser bättre ut.
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Lånar tråden då jag också är inne på en hypermotard.

Det jag är mest fundersam över är hur den är att köra långt med? Och hur täta serviceintervaller är det?
 

sportbike

Guest
Köra långt funkar eftersom du får vila var tionde mil,när du måste tanka.
Service vid 100 mil,sen var 1000:e.
 

Starfighter

Oansvarslös
Gick med
22 Dec 2005
Ort
Skåne
Hoj
Honda CBR600, KTM 690 Enduro R
Vad skiljer mellan S:en och den vanliga HM:en? Och är det värt att lägga 20k extra för att få en S?
 

sportbike

Guest
Kolfibersaker,smidda fälgar,monoblock-bromsar fram,andra gaffelben,röd rand på fälgarna.
Smaksak,men bromsarna fram är våldsamma.
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Köra långt funkar eftersom du får vila var tionde mil,när du måste tanka.
Service vid 100 mil,sen var 1000:e.

Låter ju jobbigt att behöva stanna så ofta.:gnissla
Sevicen är samma som min nuvarnde då ju. Var rädd att den skulle servas mycket oftare.

Smaksak,men bromsarna fram är våldsamma.

Är dem dåliga på den vanliga hm:en då :confused:
 
Last edited:

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Ort
Hörby
Hoj
KTM 150 SX 2012
Fick svar idag att det skulle vara 1200 mils intervall och inte 1000 mil som dem först sa. E nu grymt sugen på en och ska nog kolla o klämma lite på onsdag tror jag. Sen finns det 2st varianter gällande avgassystem, ersättare för kat etc och det är helsystem eller slipon. Sliponet är med dubbla dämpare men helsystemet är enkel samt effektmässigt skulle det inte vara ngn skillnad alls nästan och priset i stort sett samma. Frågan är om man kör med dubbla dämpare om det finns ngt snyggt sätt att sätta nr-plåten på eller måste man ha ankstjärten som sitter som standard:va Finns det ngn annat förslag på att göra bakdelen snygg, borde ju vara lättare o hitta ngt om man väljer helsystemet:va Ngn som har lite bilder o förslag?
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top