Ducati Hypermotard

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Ort
Hörby
Hoj
KTM 150 SX 2012
Har varit ute o kört en bra runda idag och fick då testa en ktm 990 sm lite grann då en av killarna hade inhandlat en sådan. Den hade Acrapipor på men han hade insatserna i för stunden. Jämför jag den med HM:n så var mina intryck följande:

Ktm = bättre frambroms
Ktm = mjukare växellåda
HM = mindre o smidigare
HM = helt annan fjädring, ktm:n var hur mjuk som helst o det gillade jag inte
HM = så gott ljud o på ngt sätt busigare o mer rejs

Design = HM:n mkt snyggare o mer finish på grejerna helt enkelt

Det skiljer bara ca 10000:- dem emellan o hade jag stått i valet o kvalet igen så hade jag utan tvekan tagit HM:n.. men det är ju högst personligt :tungan

Bara en kort resumé av hur jag upplevde det men det finns kanske ngn här som står i valet o kvalet helt enkelt..
 

Vargasisarocker

Barnslig
Gick med
12 Nov 2007
Ort
Stockholm, västerort!
Hoj
KTM Duke 2
lite av min drömhoj, provkört den på barkaby, inte så mycket, var lite trickyt för mig att få in 1:an har jag för mig, men det går ju att ändra, älskade den hojen dock och har bestämt mig för att börja spara till den.
 

silvr

2 - 1 = hjula
Gick med
16 Aug 2004
Ort
Stan
Hoj
En sån med klocka :/
Vad kostar servicarna på hypermotarden? tittat på en vanlig, hur är kvaliten?
Italienskt har väll lite dåligt ryckte för byggkvalite...

Står i valet o kvalet KTM 690 SMC, 990 Superduke, dorsoduron eller hypermotard.... Alla verkar riktigt roliga :)
 

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Ort
Hörby
Hoj
KTM 150 SX 2012
första servicen kostade 2000:- sen är nästa inte förrän vid 1200 mil o det har jag inte kollat än vad den kostar. än så länge är jag jättenöjd med hojen o jag tycker den har lite mer "kvalitetskänsla" än många andra liknande hojar..
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Vill bara göra ett inlägg om att jag är sugen på en sån där oxå... en Hypermotard. Provkört två gånger. Helt klart en bra hoj på många sätt. Nån vacker dag ska jag köra på gata igen å då vill jag ha en hoj som inte går en miljard kilometer i timmen rakt fram. Sedan så ska den vara skön o köra på lite halvlängre sträckor.

Kanske måste åka o provköra igen.. hmm :) Sent på säsongen nu att köpa, men vore något till nästa år kanske.
 

sportbike

Guest
Finns en till salu i köp/sälj.

(om du vill kan du få dregla på min,så kan du få se hur man blir ruinerad )
 
Last edited:

druid

CLASSIFIED
Gick med
19 May 2005
Ort
08
Hoj
Ducati 916 -98, Ducati 899 Panigale -14
Hmm lite tunt med hypermotard trådar.
Tänkte väl typ bara säga :hej nu när jag själv har bytt till en hoj som 'bara'
går på två cylindrar...
 

Vrooom

Ny medlem
Gick med
29 Nov 2007
Ort
Göteborg
Hoj
1078s
Byt din Hypermotard mot en trippelnia

Hej,


Finns det någon motardåkare här som tröttnat på fartvind och stadskörning och som vill testa på en seriös banracer istället?

Varför inte byta din Hypermotard 1100s mot min 999s monoposto 2003 med helt öppet 54mm Termignoni? På köpet får du 140+hk och 110+nm, fullt inställbara Öhlins x 3 och trimkammar med tillhörande ecu för det öppna systemet.
 

Vrooom

Ny medlem
Gick med
29 Nov 2007
Ort
Göteborg
Hoj
1078s
Då var den beställd

Då jag insett att jag skulle kunna köra betydligt mera hoj om jag bytte från plastraket till motardstuk så provkörde jag KTM 990SM, KTM 690SMR, Husaberg FS 650e samt Ducati Hypermotard.

KTM 990SM var en rejäl besvikelse. Svampig och gubbig, en riktig tourer. KTM 690SMR var lättare och roligare, men lite slö och slätstruken. Husabergen är rolig, men för extrem för mig. Den är idealisk för stunt- och busåkning, men för obekväm och för dålig i farter över 100km/h.

Hypermotarden föll jag för som en fura. Hårig motor, rappt chassi, underbart ljud (med öppet system) och sjukt snygg. En riktig storstadsbushoj.

Det blev en speciallackad (svart med röd ram) 1100s från Italia Bike Center i Arboga. Dessutom pimpar jag den med helt öppet Termignonisystem, trimkammar, kambältesrullar i ergal, lättat svänghjul, massor med extra kolfiber, mjuk väska bak och rejssadel.

Nu skall jag köra hoj varje dag istället för varje vecka. Om du i höst ser ett bakljus försvinna snabbt i Göteborgstrafiken ackompanjerat av ett mörkt muller är det förmodligen jag.
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Någon som testat den på bana?
Min nuvarande hoj är ju inte så bra till det då sidostödet tar i ganska tidigt.
Hade egentligen tänkt byta till sporthoj men kan inte släppa tanken på en hypermotard.
 

Movie

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2007
Ort
Nacka
Hoj
Street Triple R -09
Sett flera annonser nu som skriver billig försäkring via bilsport&mc men i formuläret så kommer inte offroad-alternativet upp.. Måste man ringa om offroadförsäkringen eller är det bara säljsnack? Bara provsuttit den inte haft möjlighet att provköra men den verkar underbar!
 

sportbike

Guest
Längst ner i modellerna från Ducati,väljer du Hymermotarden,thats it.
 

druid

CLASSIFIED
Gick med
19 May 2005
Ort
08
Hoj
Ducati 916 -98, Ducati 899 Panigale -14
hallå, finns ju redan en überbra Hypermotardtråd, fortsätt läs o skriv i den. Här finns nästan alla era funderingar samlade inkl bänkningar o bankörningsrapporter:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=140596
//m

Tycker den tråden har ett så missvisande namn bara.
Jag gluttar även i den för att se vilken som är mest
aktiv och hittills verkar denna vara mest aktiv.

För övrigt så har jag nu kört över 150mil på min :yoparty
 

Movie

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2007
Ort
Nacka
Hoj
Street Triple R -09
Längst ner i modellerna från Ducati,väljer du Hymermotarden,thats it.

Men det går inte att välja offroad-försäkrings alternativet.. Som det går med tex KTM 950 sm.. Finns bara basförsäkring att välja för mig.. Och ja jag har rätt ålder för att få offroadförsäkra.. :)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top