Ducati Hypermotard

Fredde_M

--------
Gick med
16 May 2003
Hoj
96 Kawasaki ZX-9R, 05 Husa 450
Fick svar idag att det skulle vara 1200 mils intervall och inte 1000 mil som dem först sa. E nu grymt sugen på en och ska nog kolla o klämma lite på onsdag tror jag. Sen finns det 2st varianter gällande avgassystem, ersättare för kat etc och det är helsystem eller slipon. Sliponet är med dubbla dämpare men helsystemet är enkel samt effektmässigt skulle det inte vara ngn skillnad alls nästan och priset i stort sett samma. Frågan är om man kör med dubbla dämpare om det finns ngt snyggt sätt att sätta nr-plåten på eller måste man ha ankstjärten som sitter som standard:va Finns det ngn annat förslag på att göra bakdelen snygg, borde ju vara lättare o hitta ngt om man väljer helsystemet:va Ngn som har lite bilder o förslag?

Är 1200 mils intervall från 2007 och framåt. Finns owners manual att ladda hem från ducati.com. På sidan 90 har du vad som görs vid respektive service.

Här är ett Hypermotard forum med en och annan skön bild.

http://www.ducati.ms/forums/forumdisplay.php?f=92

//F

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Hoj
KTM 150 SX 2012
Lite off topic men var tvungen att ta en tur med husan idag i det fina vädret, satan så kul det var att köra idag - och förhoppningsvis kommer den nya hem på onsdag :tuttar :tuttar Fler som varit ute o lekt lite idag?

-WANTED-

Gick med
10 Apr 2007
Hoj
R1, crf 450
Lite off topic men var tvungen att ta en tur med husan idag i det fina vädret, satan så kul det var att köra idag - och förhoppningsvis kommer den nya hem på onsdag :tuttar :tuttar Fler som varit ute o lekt lite idag?

Nej, men var grymt sugen. Avställd hoj:(.
Du får komma hit och visa hojarna!! :tungan

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Hmm undrar om man ska köpa en sån där Hypermotard...måste provköra :p 10 mil bara...hur liten tank har den? Och hur mycket drar den?

sportbike

Guest
12,4 liter.
Drar en panna milen med öppna spjäll,hälften i lugnt tempo.

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
okok borde man ju kunna komma en 17 mil (långkörning) i alla fall då innan det är dags för paus...kanske :) Får bli att köra en provkörningshelg i början av sommaren för att bestämma sig.

sportbike

Guest
alltså vad gillar ni den där 12 literstanken, blir man inte smått tokig när man måste bo på macken? hur många gånger har ni fått soppatorsk?

annars är den ju grym

Jo vars,man får ju tanka ofta men det står man ut med.
När reserv-lampan tänds börjar trippmätaren på noll,så man har koll på hur långt man kört sen lampan tändes,c:a tre liter på reserven.

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Jo vars,man får ju tanka ofta men det står man ut med.
När reserv-lampan tänds börjar trippmätaren på noll,så man har koll på hur långt man kört sen lampan tändes,c:a tre liter på reserven.

man vänjer sig väl, smart där med tripmätaren, de kanske kommer på tanken att göra den lite större senare eller större tank som extra tillbehör, finns att köpa större tankar till diverse hojar, KTM gjorde väl tanken på Superduken större ett år om jag inte minns fel.

frefeh

Två cylindrar är fler än en..
Gick med
31 Oct 2003
Hoj
KTM 350 EXC -12
man vänjer sig väl, smart där med tripmätaren, de kanske kommer på tanken att göra den lite större senare eller större tank som extra tillbehör, finns att köpa större tankar till diverse hojar, KTM gjorde väl tanken på Superduken större ett år om jag inte minns fel.

Tycker tanken på Superduken e lite väl stor istället..
kommer mellan 21-25 mil på en tank.
trevligt å ha en lite smidigare hoj med smalare tank istället!
vill man toura så finns det andra hojar :)

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Tycker tanken på Superduken e lite väl stor istället..
kommer mellan 21-25 mil på en tank.
trevligt å ha en lite smidigare hoj med smalare tank istället!
vill man toura så finns det andra hojar :)

Haha, har inte sett den senare modellen men gissar att den är på 21-22 liter, Hypermotard har 12 liter så 16 liter borde vara det optimala då så alla blir glada eller olika storlekar som tillbehör :)

med 12liter så hinner man ju inte mera än vrida på gashandtaget så är det slut :näsblod

:villintefåsoppatorskochåkatillmackenhelatiden

Last edited:
Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
tanken

Jag har kollat in Hypermotarden, en kanonhoj. rolig att köra, går t.om att skjutsa på, men det är ju så jävla liten tank :huvet

Om man vill köra på semestern eller köra på nätterna utan att bara leta natt öppna mackar så är den opraktisk.

(jag vill inte ha en touring hoj, -jag vill ha en rolig hoj )

En 18-liters utbytestank för lite längre turer vore perfekt :)

Gellio

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
KTM
Nu överdriver ni lite. Så lite är det ju inte. Har man också gått från en 625 på 8 liter så är allt över det enormt!

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
Jag har kollat in Hypermotarden, en kanonhoj. rolig att köra, går t.om att skjutsa på, men det är ju så jävla liten tank :huvet

Om man vill köra på semestern eller köra på nätterna utan att bara leta natt öppna mackar så är den opraktisk.

(jag vill inte ha en touring hoj, -jag vill ha en rolig hoj )

En 18-liters utbytestank för lite längre turer vore perfekt :)

Kollade oxå på den.. men den e ju så jevla dyr.... 130k om man ska ha S-modellen.
Nä det blev en Aprilia Dorsoduro för mig istället 94.900:-
Beställd på Superbike

Bifogat

• dorso b1.jpg
    dorso b1.jpg
    78.7 KB · Visningar: 162

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Triumph
Kollade oxå på den.. men den e ju så jevla dyr.... 130k om man ska ha S-modellen.
Nä det blev en Aprilia Dorsoduro för mig istället 94.900:-
Beställd på Superbike

Har du provat både dorsoduro och hypermotarden, eller är det någon annan som testat båda. Är lite inne på att byta till nån av dem.
Har inte provat någon av dem än men har testat aprilia shiver (är väl samma motor?) och den gillade jag.

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
Har du provat både dorsoduro och hypermotarden, eller är det någon annan som testat båda. Är lite inne på att byta till nån av dem.
Har inte provat någon av dem än men har testat aprilia shiver (är väl samma motor?) och den gillade jag.

yes samma motor.. dock har de som prövat båda tyckt att Dorson är roligare.
Har oxå bara provat Shivern. Tycker Hypermotarden är för dyr

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Nu överdriver ni lite. Så lite är det ju inte. Har man också gått från en 625 på 8 liter så är allt över det enormt!

Beror ju på vad man är van vid, har man kört Super Tenere med 30 liters tank så är den pytteliten :D

Har du provat både dorsoduro och hypermotarden,

ja har någon provat den nya aprilian och hypermotarden så får ni gärna säga för och nackdelar, aprilian har väl inga fotpinnar för passagerare.

Last edited:

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Hoj
KTM 150 SX 2012
Vilket tjat om att det är liten tank på H.M:n, en motard ska för f..n vara så lätt o smidig som möjligt i första hand med mkt effekt - vill man köra riket runt o toura så köp ngt för det istället:D :tuttar :tungan I och för sig jämför jag tanken med Husan och då är den ju klart större i alla fall :rolleyes: . En stor anledning varför jag valde H.M:n var att den såg o kändes mkt smidigare än tex ktm 950, tycker den ser betydligt större o klumpigare ut faktiskt men jag har inte kört ngn så den kanske inte upplevs så.

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
mm

Jag förstår argumenten varför man skall ha en liten tank.

Vid 90% av all åkning funkar det utmärkt, ibland vill man ha dock lite längre räckvidd.
Tex om man vill åka ner till Alperna för att köra på roliga bergsvägar etc.

Idealet vore om man kunde byta tank vid behov ( bra om det fanns att köpa)
Alternativt får man handknacka en aluminumtank.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln