Ducati i R600 och R1000

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
GSXR1100R skrev:
Det krävs en duktig pilot för att kunna utnyttja kapaciteten till fullo på en fullkittad hoj, iof så är det gött att ha mos på rakorna men det hjälper föga om man bromsar för tidigt.
Att lära sig att bromsa är ett bra exempel på hur man helt gratis kan kapa betydligt ner tid än på att nå 10 km/h högre toppfart på rakan.
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Nyteknik skrev:
Att lära sig att bromsa är ett bra exempel på hur man helt gratis kan kapa betydligt ner tid än på att nå 10 km/h högre toppfart på rakan.

Men åter igen, vad är det som hindrar en förare av en kittad hoj lära sig bromsa?
Av två förare som är precis lika snabba/bra så vinner den med den snabbaste hojen. Kanske låter löjligt när det gäller tider över 1.10 på Gelleråsen men om man skulle ha en obegränsad pengasäck så varför inte ha det bästa matrialet som finns?
Och som jag ser det så är det ett handicapp att köra en Ducati i R1000 om man verkligen satsar på att placera sig så bra som möjligt.
Men som tur är det inte jag som bestämmer vad alla ska köra.
 

MC Doktorn

Guest
Victor skrev:
Och som jag ser det så är det ett handicapp att köra en Ducati i R1000 om man verkligen satsar på att placera sig så bra som möjligt.
Men som tur är det inte jag som bestämmer vad alla ska köra.

Den svenske SBK mästaren 05 körde på en 03:a.
På svensk ankdamsnivå skiljer föraren och därför kan SBK mästaren vinna på en 2 år gammal hoj skulle aldrig funka i tex BSBK där det är stenhårt i toppen.

Förarkvalitets skillnaden är ännu mer uttalad i Rookie klasserna ?.
Dvs kör du tillräckligt bra vinner du oavsett om du har 999R, GSXR , YZF eller CBR i Sverige.
 
Last edited:

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Victor skrev:
Jo, men skulle han fått välja och varit fullsponsrad skulle han kört en 05.
För vem vill sitta på sämre grejjor i onödan?
Men poängen är ju att en okittad hoj eller för den delen en Ducati 999 inte behöver vara en "sämre hoj" för den som kör Rookie. Visst är det lätt att förutsätta att en supersportkitad CBR 600 är bättre än en original. Men jag skulle vilja se den typiskt lagom oerfarne Rookie-förare som har nytta av sina kitdelar.
 

MC Doktorn

Guest
Victor skrev:
Jo, men skulle han fått välja och varit fullsponsrad skulle han kört en 05.
För vem vill sitta på sämre grejjor i onödan?

Tror du missade poängen med att materialet kan inte ersätta en medioker förare
 

*Superlight*

Aldrig mer ett BERIK skinnställ!!!
Gick med
24 Jun 2004
Ort
sKåNe
Hoj
Ducati 985SL, 854R, 1098 CORSA
Maverick_ou812 skrev:
Jag tycker du ska snacka lite med *Superlight*. Var i hans garage igår kväll och till dags dato har han lättat 32 kg på sin 748:a. Kan tillägga att han inte är färdig än....

35+kg :fakta

Men där är en hel del kvar att lätta.... :tungan
 

vågen

Sporthojsnörd
Gick med
7 Apr 2004
Ort
Bromma
Hoj
GSXR 600 RR 04, Cannondale SuperV Raven 900 SX, Canon EOS 1D Mark III och några L objektiv osv.
Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
2ono skrev:
Tror du missade poängen med att materialet kan inte ersätta en medioker förare
En medioker förare blir knappast mindre medioker av att köra med mediokert material. Alla förstår nog att körskicklighet dominerar stort över material, men det finns inga skäl att anta att en relativ nybörjare inte är hjälpt av en bättre cykel.
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Chris Ash skrev:
Varför skulle en ny och modern Ducati vara sämre än en motsvarande japansk hoj?

En ny Ducati kostar en massa mera pengar än en ny Honda. Pengar som kan läggas på träning, däck och en massa bensin. Plus att grannen i depån kanske inte har en fotpinnesats att sälja till dig precis efter vurpan.
Det enbart borde räcka som skäl.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Victor skrev:
En ny Ducati kostar en massa mera pengar än en ny Honda. Pengar som kan läggas på träning, däck och en massa bensin. Plus att grannen i depån kanske inte har en fotpinnesats att sälja till dig precis efter vurpan.
Det enbart borde räcka som skäl.

Jovisst, men det var inte det jag undrade över. Hojarna som sådana är ju rätt jäkla vassa....

Dessutom är de coolare och tio gånger rejsigare än en Skurhink 1000 tex. Det räcker som skäl för mig.
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
*Superlight*, kollade din projektsida, jäklar vad tufft :)
En vacker dag så ska jag sjösätta något liknande! :tummenupp
 

*Superlight*

Aldrig mer ett BERIK skinnställ!!!
Gick med
24 Jun 2004
Ort
sKåNe
Hoj
Ducati 985SL, 854R, 1098 CORSA
vågen skrev:
Min e lätt-lätt

Är det en sån där Superduperlight eller... :va

Verkar inte som om någon av oss är sysslolösa i vinter :rofl

P.S. jag har inte glömt bort dekalkitet, försöker bara få ihop nåt snyggt :)

xyx skrev:
*Superlight*, kollade din projektsida, jäklar vad tufft :)
En vacker dag så ska jag sjösätta något liknande! :tummenupp

Tackar tackar, de e väl bara att sätta igång o gräva i Trippeln, kan bli kul som helst :Rockbanan

Victor skrev:
En ny Ducati kostar en massa mera pengar än en ny Honda. Pengar som kan läggas på träning, däck och en massa bensin. Plus att grannen i depån kanske inte har en fotpinnesats att sälja till dig precis efter vurpan.
Det enbart borde räcka som skäl.

Nääää... :arsele :rofl

Chris Ash skrev:
Jovisst, men det var inte det jag undrade över. Hojarna som sådana är ju rätt jäkla vassa....

Dessutom är de coolare och tio gånger rejsigare än en Skurhink 1000 tex. Det räcker som skäl för mig.

Jaaaa!!! :yoparty :rofl
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
*Superlight* skrev:
Tackar tackar, de e väl bara att sätta igång o gräva i Trippeln, kan bli kul som helst :Rockbanan


Börjat lite smått med luftboxen, nytt filter, kraschpuckar osv. Men ska försöka styra upp en vettig mecklokal innan det blir några mer seriösa ingrepp :)
 

*Superlight*

Aldrig mer ett BERIK skinnställ!!!
Gick med
24 Jun 2004
Ort
sKåNe
Hoj
Ducati 985SL, 854R, 1098 CORSA
Mickez77 skrev:
är det en stridsvagn som de skeppar från fabriken :va

Japp, fullsketen med en massa tjafs som tydligen ska vara bra o ha på landsväg... :rolleyes:

xyx skrev:
Börjat lite smått med luftboxen, nytt filter, kraschpuckar osv. Men ska försöka styra upp en vettig mecklokal innan det blir några mer seriösa ingrepp :)

Då e de ju bara att köra vidare, men jag håller med om att en bra lokal e guld värd, vet själv det tog en helv..s massa år innan jag fick tag i en.
 

Peppe K

Ny medlem
Gick med
29 Dec 2004
Ort
Linköping
Hoj
3 st 125cc
vågen skrev:
Min e lätt-lätt
Det där ser inte så dumt ut :yoparty .
Vad har du för adress så jag vet var jag ska lämna min när du är klar med din :tummenupp .
Hur mycket tror du att den kommer att väga när du är klar? :va
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Bingo skrev:
En medioker förare blir knappast mindre medioker av att köra med mediokert material. Alla förstår nog att körskicklighet dominerar stort över material, men det finns inga skäl att anta att en relativ nybörjare inte är hjälpt av en bättre cykel.
Känns det inte dumt att bli uppklassad till A-förare för att man sutte på en bättre hoj och inte för att man kan köra?

Skulle jag ge mig in i R600/R1000 så skulle jag då åka standard. För tar man sig vidare då har man en bra mycke bättre chans att hävda sig som A-förare. Rookie-serien måste ju vara meningen som en träning inför de riktiga racen, så är det då i min mening iaf.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top