Ducati i R600 och R1000

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Olof Eriksson skrev:
Jo det förstår jag väl att du menar, men varför skulle man förbjuda dem i reglementet?
Det var ju en del tillförlitlighetsproblem i början med kolfiberfälgar, bla en fälg som exploderade på IoMTT för en förare som jag glömt namnet på, om jag inte misstar mig. Kanske är det men jag vet inte exakt varför.
 

christer

SDK Socio # 3535
Gick med
26 May 2003
Ort
Linköping
Hoj
Ducati 748 SPS
Gustav O skrev:
Därför att de är förbjudna i reglementet.


Oops, det visste jag inte, såg bara en annons om det i en brittisk RR tidning å tyckte det va grymt.
Men är det inte så att om man nu ska banta något på hojen (förutom sin egen vikt) så är det väl framför allt den roterande massan typ fälgar man bör fokusera på?
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Victor skrev:
Jo, men skulle han fått välja och varit fullsponsrad skulle han kört en 05.
För vem vill sitta på sämre grejjor i onödan?

Han fick välja men frågade Suzuki om det var ok att han körde på den gamla! :fakta
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Jag hittade inget allmännt om förbud mot kompositfälgar. I std och SS/STK ska man ha std-fälgar och i NSBK så finns det ett förbud mot kompositfälgar i reglementet.

I övriga klasser är det kanske tillåtet numera?
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Olof Eriksson skrev:
Känns det inte dumt att bli uppklassad till A-förare för att man sutte på en bättre hoj och inte för att man kan köra?

Hellre det än att få sin A-licens genom att be om den...
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Olof Eriksson skrev:
Ursäkta att jag är trög, men jag förstår inte vad du menar?

Troligtvis att det idag är vanligt att folk får sin A-licens genom att be svemo lite snällt istället för att få den genom att ha skrapat ihop den mängd poäng som krävs för uppklassning.....

(OBS jag har har inget emot denna ordning de som vill satsa hårdare och klassa upp sig får gärna göra detta då det oftast inte ett problem att dessa är i vägen i A-klasserna)
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Olof Eriksson skrev:
Ursäkta att jag är trög, men jag förstår inte vad du menar?

Jag sitter hellre på en bättre hoj och får med hjälp av den min A-licens, än att ringa till Lodnert och be om den trots att jag inte skrapat ihop tillräckligt med poäng!

...dvs jag inte skulle skämmas av att bli uppklassad för att jag hjälptes av en bättre hoj!

Edit: Jag är inte heller emot det (jo lite :D)
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Ah okay. Jag tänkte väl mest på R1000/R600. I 125/250 är det väl kanske större skillnad på bra å skapligt material, och där fortsätter man åka på samma hoj och regler som A-förare?

Förövrigt åker jag helt standard motor och tänker fortsätta med det eftersom jag inte vill bli "lat". Hellre vara bra på "dåligt" material än halvdan på kanonmaterial. Fast då är jag rookie också, och kan nog inte köra skiten ur det jag har än heller.
 

nr12

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Furulund
Hoj
honda rs
Gustav O skrev:
Det var ju en del tillförlitlighetsproblem i början med kolfiberfälgar, bla en fälg som exploderade på IoMTT för en förare som jag glömt namnet på, om jag inte misstar mig. Kanske är det men jag vet inte exakt varför.

But on a sunny Sunday afternoon in June, during the 1994 Formula One TT, racing bit back, and this time Robert Dunlop wasn't going to walk away. While lying in third place, he approached Ballaugh village, aviating his RC45 Medd Honda over the landmark humpbacked bridge, and nicking through the gears as he headed back towards open countryside. Then without warning the back wheel disintegrated. At 130 mph Robert Dunlop was thrown like a rag doll into a wall. This time it was serious.

och det var en pvm fälg tror jag
 

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Märsön
Hoj
929
nr12 skrev:
But on a sunny Sunday afternoon in June, during the 1994 Formula One TT, racing bit back, and this time Robert Dunlop wasn't going to walk away. While lying in third place, he approached Ballaugh village, aviating his RC45 Medd Honda over the landmark humpbacked bridge, and nicking through the gears as he headed back towards open countryside. Then without warning the back wheel disintegrated. At 130 mph Robert Dunlop was thrown like a rag doll into a wall. This time it was serious.


Det blev en segdragen historia det där har jag hört på radion. Det tog 9-10 år innan parterna förlikades, då Robert Dunlop krävde skadestånd på ganska höga summor för förlorad inkomst pga fördärvad karriär osv. Har för mig att han fick ungefär hälften av vad han krävde från början.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
christer skrev:
Men är det inte så att om man nu ska banta något på hojen (förutom sin egen vikt) så är det väl framför allt den roterande massan typ fälgar man bör fokusera på?
I första hand roterande massa, i andra hand ofjädrad massa, i tredje hand resten men billigast är nog att banta själv men hur roligt är det? :D
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Nyteknik skrev:
Frågan är om en supersportkitad och allmänt ombyggd gathoj innebär "en bättre cykel" än en i originalskick för den genomsnittlige Rookie-förare.


Jag vet att när jag lirar bilspel så åker jag fortare med en bil med 900Hk än än med 300 hk. Torde väll funka lika bra i verkligheten???

björn

GSXR1100R skrev:
Mina snabbast varv på Knudan körde jag på en helt standard CBR600R, en mycket lättkörd hoj som inte hittar på en massa hyss när man gasar, men att ha mycket effekt i kombination med ett smalt register kräver sin man.
QUOTE]


:va Min Gammla Tkr Honda har teoretiskt större användbart register än min 04 STD :rolleyes:

björn
 

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
RSV4 Factory
oscar skrev:
Jag sitter hellre på en bättre hoj och får med hjälp av den min A-licens, än att ringa till Lodnert och be om den trots att jag inte skrapat ihop tillräckligt med poäng!

...dvs jag inte skulle skämmas av att bli uppklassad för att jag hjälptes av en bättre hoj!

Edit: Jag är inte heller emot det (jo lite :D)

Att du och John, Mats mfl körde så in i h-e på Era gamla häckar visar bara att materialet INTE har någon större betydelse i Rookie klasserna. Den som tappat hjärnan på vägen först, vinner :D

Sen har jag jag inget emot att personer ringer och söker efter A-licens...men om man ligger bland dom 10-20 bästa i rookie, vad är det då för roligt att bli förnedrad i SBK, std 600 mm.

Det är som om jag skulle ställa upp mot Remy Bonjaski i K1 :näsblod
 
Last edited:

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Zilversurfer skrev:
Att du och John, Mats mfl körde så in i h-e på Era gamla häckar visar bara att materialet INTE har någon större betydelse i Rookie klasserna. Den som tappat hjärnan på vägen först, vinner :D


Ne det kan jag ju hålla med om men poängen är den här. Lika bra förare torde väll den å en bättre hoj vinna...och det Medin nog ville ha fram var att man gör det svårare för sig med en Ducce.

björn
 

vågen

Sporthojsnörd
Gick med
7 Apr 2004
Ort
Bromma
Hoj
GSXR 600 RR 04, Cannondale SuperV Raven 900 SX, Canon EOS 1D Mark III och några L objektiv osv.
björn.e skrev:
Ne det kan jag ju hålla med om men poängen är den här. Lika bra förare torde väll den å en bättre hoj vinna...och det Medin nog ville ha fram var att man gör det svårare för sig med en Ducce.

björn

Om inte den med en bättre hoj kör bort sig totalt i kurvorna pga det smalare effektregistret och svårare motorkaraktär ;)
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
vågen skrev:
Om inte den med en bättre hoj kör bort sig totalt i kurvorna pga det smalare effektregistret och svårare motorkaraktär ;)


Ursäkta men har du provat en SS hoj, min hadde i alla fall ett mycket BREDARE register än en STD 00...Min drog bra från 9500 rakt upp till 15500. Desutom var den mjukare och det var ingen on/off på pollehästarna. Tycker du bör prova en innan du gapar om smala register :7peta

björn
 

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
YZF250, GSXR750
Ja det folk inte verkar förstå är att en nyare SS-hoj INTE är svårare att köra på än en STD.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top