Tackar för svaret Bonzo, men jag vill verkligen slippa lämna in mina hojar om jag inte verkligen måste. Det är väl inte riktigt hela visan egentligen. Jag är nog inte tillräckligt tydlig misstänker jag. Kanske ska formulera mig lite bättre.
I fall servicen på Ducati skiljer sig från andra märken så vill väl alla veta hur? Jag bytte t ex oljan, och oljefiltret, igår på min Royal Enfield. Min Kawasaki KLX230 har jag servat enligt handboken sedan jag köpte hojen för nästan två år sen. Sen behöver ju olika komponenter på hojen servas i lite olika intervaller också, vilket är logiskt då olika saker slits olika mycket, beroende på hur, samt var, man kör.
Jag googlar eller kollar på youtube, "motorcycle service" ... vad jag hittade:
I klippet ovan ser vi hur snubben börjar med:
1) däcken, mönsterdjupet .. mm
2) kedjan, spänsten, smörjning, dreven ..
3) sen oljan, byte av olja och filter
4) batteriet, (plockar man väl ut mellan säsongerna och laddar hemma?)
5) bromsarna med hyrdauliken, tjockleken på beläggen, och vätskan
6) luftfiltret, (.. räknar getingarna som fastnat i skummet)
7) och sist lamporna. Dvs att dom lyser.
.. glömde jag nåt?
Har vi nån tråd här om just service på motorcykel? Kanske nån generell checklista på vad som ska göras? Eller har alternativa metoder som jag kan häpna över?
Om man håller sig till handboken som följer med alla nya hojar, så står samtliga punkter ovan i tabellerna. Som ägare och kanske t o m entusiast inom motorcykleriet, är man inte medveten om detaljerna från början?
Och Ducati verkar vara en spännande och för mig ganska avancerad hoj. Därför blir jag extra nyfiken på hur folk eventuellt servar, eller varför inte servar, den själva.
(Jag kan googla och titta på youtube, men jag föredrar att ta saker över en kaffe så här i virtuellt sällskap av medlemmarna på detta annars informativa och underhållande forum)