Ducati Scrambler-tråden

phnom

Medlem
Gick med
12 Apr 2012
Ort
Stockholm
Hoj
-96 TRX 850 | -18 1290 Super Adventure R
Svartpilen är cool men 701 säljs inte längre så det finns väldigt få sådana. 401 har för få hk och Vitpilen är för låg. När Svartpilen 701 är enda alternativet av de 4 så är utbudet väldigt skralt.
Aha, visste inte att de slutat med den, tråkigt. Ligger några beg ute, men det kanske inte är aktuellt?
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Förstår jag rätt att du känner ett behov av mer än 50 hk, men du kommer aldrig köra utanför centrala Göteborg?
Ja, precis rätt uppfattat. När jag tog mc-kort så tog jag först mellankort vilket ledde till att jag behövde regga om min monster till A2. Det var sjukt tråkigt, drog pluggen efter någon timma.
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Släpper Ducati. Letat runt rejält men hittar ingen service i eller nära GBG. Orkar inte med det mecket.
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Trollhättan är väl nära? Jag servade senast där och jag bor i Stockholm.
Inte tillräckligt nära för mig. Provkörde en Svartpilen 401 idag och har bestämt preliminärt mig för en sådan. Den var förvånansvärt pigg.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Varför servar man inte själv? Jag skulle aldrig lämna ifrån mig mina hojar. Service är inget svårt, bara kolla på youtube hur man gör.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Menar du att jag är dyslektiker, errel?

Nejdå. Du får ursäkta mig lite här, Ägge.. Jag är själv ganska ny i mc-världen och jag är faktiskt nyfiken på vad andra tycker och tänker om just service på motorcyklar. T ex skriver yon att han inte "orkar med meket". OK, det förstår jag. Men är det verkligen så pass mekigt? Är det inte bara och spilla ut den gamla oljan och fylla på med ny? Samt byta ett oljefilter?

Eller är det något mer med Ducati som gör hojen mindre enkel att serva, än t ex en Royal Enfield Classic 350?
 
Last edited:

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Menar du att jag är dyslektiker, errel?

Nejdå. Du får ursäkta mig lite här, Ägge.. Jag är själv ganska ny i mc-världen och jag är faktiskt nyfiken på vad andra tycker och tänker om just service på motorcyklar. T ex skriver yon att han inte "orkar med meket". OK, det förstår jag. Men är det verkligen så pass mekigt? Är det inte bara och spilla ut den gamla oljan och fylla på med ny? Samt byta ett oljefilter?

Eller är det något mer med Ducati som gör hojen mindre enkel att serva, än t ex en Royal Enfield Classic 350?
Kort svar är väl att om du tror att ett oljebyte är detsamma som att serva hojen så är det nog lika bra att du lämnar in den.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Tackar för svaret Bonzo, men jag vill verkligen slippa lämna in mina hojar om jag inte verkligen måste. Det är väl inte riktigt hela visan egentligen. Jag är nog inte tillräckligt tydlig misstänker jag. Kanske ska formulera mig lite bättre.

I fall servicen på Ducati skiljer sig från andra märken så vill väl alla veta hur? Jag bytte t ex oljan, och oljefiltret, igår på min Royal Enfield. Min Kawasaki KLX230 har jag servat enligt handboken sedan jag köpte hojen för nästan två år sen. Sen behöver ju olika komponenter på hojen servas i lite olika intervaller också, vilket är logiskt då olika saker slits olika mycket, beroende på hur, samt var, man kör.

Jag googlar eller kollar på youtube, "motorcycle service" ... vad jag hittade:


I klippet ovan ser vi hur snubben börjar med:

1) däcken, mönsterdjupet .. mm
2) kedjan, spänsten, smörjning, dreven ..
3) sen oljan, byte av olja och filter
4) batteriet, (plockar man väl ut mellan säsongerna och laddar hemma?)
5) bromsarna med hyrdauliken, tjockleken på beläggen, och vätskan
6) luftfiltret, (.. räknar getingarna som fastnat i skummet)
7) och sist lamporna. Dvs att dom lyser.

.. glömde jag nåt?

Har vi nån tråd här om just service på motorcykel? Kanske nån generell checklista på vad som ska göras? Eller har alternativa metoder som jag kan häpna över?

Om man håller sig till handboken som följer med alla nya hojar, så står samtliga punkter ovan i tabellerna. Som ägare och kanske t o m entusiast inom motorcykleriet, är man inte medveten om detaljerna från början?

Och Ducati verkar vara en spännande och för mig ganska avancerad hoj. Därför blir jag extra nyfiken på hur folk eventuellt servar, eller varför inte servar, den själva.

(Jag kan googla och titta på youtube, men jag föredrar att ta saker över en kaffe så här i virtuellt sällskap av medlemmarna på detta annars informativa och underhållande forum)
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Menar du att jag är dyslektiker, errel?

Nejdå. Du får ursäkta mig lite här, Ägge.. Jag är själv ganska ny i mc-världen och jag är faktiskt nyfiken på vad andra tycker och tänker om just service på motorcyklar. T ex skriver yon att han inte "orkar med meket". OK, det förstår jag. Men är det verkligen så pass mekigt? Är det inte bara och spilla ut den gamla oljan och fylla på med ny? Samt byta ett oljefilter?

Eller är det något mer med Ducati som gör hojen mindre enkel att serva, än t ex en Royal Enfield Classic 350?

Det som är speciellt med Ducati är ventilservicen. Googla på "Desmo service" så ser du vad som skiljer mot de flesta andra motorcyklar.
Nu har Scramblern "bara" två ventiler per cylinder som ska justeras. Utan att ha gjort det själv (ännu) så är jag övertygad om att det går bra att göra själv. Det kräver tid och plats samt inköp av allt annat än billiga shims = för den som inte har tid och utrymme så lär det ta emot att göra det själv.
Jag kommer att köra servicen själv, antagligen även köpa en sån där rexxer enhet för att kunna nolla serviceindikeringen + bonusen att kunna lägga in en lite fetare map för jämnare lågfart (bara läst mig till).
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Tackar för svaret Bonzo, men jag vill verkligen slippa lämna in mina hojar om jag inte verkligen måste. Det är väl inte riktigt hela visan egentligen. Jag är nog inte tillräckligt tydlig misstänker jag. Kanske ska formulera mig lite bättre.

I fall servicen på Ducati skiljer sig från andra märken så vill väl alla veta hur? Jag bytte t ex oljan, och oljefiltret, igår på min Royal Enfield. Min Kawasaki KLX230 har jag servat enligt handboken sedan jag köpte hojen för nästan två år sen. Sen behöver ju olika komponenter på hojen servas i lite olika intervaller också, vilket är logiskt då olika saker slits olika mycket, beroende på hur, samt var, man kör.

Jag googlar eller kollar på youtube, "motorcycle service" ... vad jag hittade:


I klippet ovan ser vi hur snubben börjar med:

1) däcken, mönsterdjupet .. mm
2) kedjan, spänsten, smörjning, dreven ..
3) sen oljan, byte av olja och filter
4) batteriet, (plockar man väl ut mellan säsongerna och laddar hemma?)
5) bromsarna med hyrdauliken, tjockleken på beläggen, och vätskan
6) luftfiltret, (.. räknar getingarna som fastnat i skummet)
7) och sist lamporna. Dvs att dom lyser.

.. glömde jag nåt?

Har vi nån tråd här om just service på motorcykel? Kanske nån generell checklista på vad som ska göras? Eller har alternativa metoder som jag kan häpna över?

Om man håller sig till handboken som följer med alla nya hojar, så står samtliga punkter ovan i tabellerna. Som ägare och kanske t o m entusiast inom motorcykleriet, är man inte medveten om detaljerna från början?

Och Ducati verkar vara en spännande och för mig ganska avancerad hoj. Därför blir jag extra nyfiken på hur folk eventuellt servar, eller varför inte servar, den själva.

(Jag kan googla och titta på youtube, men jag föredrar att ta saker över en kaffe så här i virtuellt sällskap av medlemmarna på detta annars informativa och underhållande forum)
Ventilspel, kolla lager
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Tackar boys. Lustigt, det verkar inte vara särskillt mystiskt egentligen. Annat än kanske dom där desmodromiska ventilerna. Jag har läst en del om det där efter jag testade scramblern förra året. Det är inget krångligt med dom, bara att det är en lite annan mekanik. Justeringen behöver ju fortfarande göras, av en människa.

Kruxet kanske är, som med alla moderna fordon, det där digitala att koppla upp hojens dator till ett exklusivt program för att "återställa" vissa värden som servicelampa, och eventuella felkoder. Min Enfield har en service-varning som måste återställas, och det visar dom på youtube hur man gör. Kanske finns en app för Ducati också som man kan använda själv?

Sen förstår jag att vi alla är olika när det gäller meka. Därför finns det "RTR" (ready to race) färdigmonterade rc-bilar att köpa med komplett utrustning, eller för den som vill bygga ihop sin bil själv i sk "kit" ( alla delar i en påse), och man måste skruva ihop hela bilen från scratch. Personligen är jag av omåttligt nyfiken karaktär, nästan som en pundare. Jag kunde aldrig låta bli att skruva upp mina leksaker för att se hur dom funkar.
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Tackar för svaret Bonzo, men jag vill verkligen slippa lämna in mina hojar om jag inte verkligen måste. Det är väl inte riktigt hela visan egentligen. Jag är nog inte tillräckligt tydlig misstänker jag. Kanske ska formulera mig lite bättre.

I fall servicen på Ducati skiljer sig från andra märken så vill väl alla veta hur? Jag bytte t ex oljan, och oljefiltret, igår på min Royal Enfield. Min Kawasaki KLX230 har jag servat enligt handboken sedan jag köpte hojen för nästan två år sen. Sen behöver ju olika komponenter på hojen servas i lite olika intervaller också, vilket är logiskt då olika saker slits olika mycket, beroende på hur, samt var, man kör.

Jag googlar eller kollar på youtube, "motorcycle service" ... vad jag hittade:


I klippet ovan ser vi hur snubben börjar med:

1) däcken, mönsterdjupet .. mm
2) kedjan, spänsten, smörjning, dreven ..
3) sen oljan, byte av olja och filter
4) batteriet, (plockar man väl ut mellan säsongerna och laddar hemma?)
5) bromsarna med hyrdauliken, tjockleken på beläggen, och vätskan
6) luftfiltret, (.. räknar getingarna som fastnat i skummet)
7) och sist lamporna. Dvs att dom lyser.

.. glömde jag nåt?

Har vi nån tråd här om just service på motorcykel? Kanske nån generell checklista på vad som ska göras? Eller har alternativa metoder som jag kan häpna över?

Om man håller sig till handboken som följer med alla nya hojar, så står samtliga punkter ovan i tabellerna. Som ägare och kanske t o m entusiast inom motorcykleriet, är man inte medveten om detaljerna från början?

Och Ducati verkar vara en spännande och för mig ganska avancerad hoj. Därför blir jag extra nyfiken på hur folk eventuellt servar, eller varför inte servar, den själva.

(Jag kan googla och titta på youtube, men jag föredrar att ta saker över en kaffe så här i virtuellt sällskap av medlemmarna på detta annars informativa och underhållande forum)
Ibland vill man bara inte. Jag har varken lust eller tid. Jag betalar även för fönsterputs.
 

phnom

Medlem
Gick med
12 Apr 2012
Ort
Stockholm
Hoj
-96 TRX 850 | -18 1290 Super Adventure R
Har original dämpare samt cartridge till 2021 Desert Sled liggandes om någon skulle vara intresserad.
 

phnom

Medlem
Gick med
12 Apr 2012
Ort
Stockholm
Hoj
-96 TRX 850 | -18 1290 Super Adventure R
Vad satte du dit för cartridge istället för original? Hur skiljer sig beteendet före/efter?
Öhlins FKA 109. Överlag ett mer följsamt beteende och bättre spårstabilitet på gata. Off-road hann jag aldrig pressa den, och jag är inte den bästa off-roadföraren heller men känslan är samma vad följer följsamhet iaf. Överlag var känslan väldigt bra off-road när jag fick fart och mer förtroende.
 

phnom

Medlem
Gick med
12 Apr 2012
Ort
Stockholm
Hoj
-96 TRX 850 | -18 1290 Super Adventure R
Bytte för övrigt framdrev den 15T -> 14T. Hade hört med handlaren om det skulle strula men inget de hört om. Fick tänd motorlampa som folk fått på sina 2022, jag har en 2021. Nu har verkstaden bekräftat att man inte kan byta utan att få felmeddelande som inte går att få bort.
Så det blir att byta tillbaka och få pengar tillbaka.
Kort sagt, 2021 och 2022 års modell av Desert Sled kan man inte byta framdrev på utan att motorlampan tänds.
 
Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

Top