Ducati Scrambler-tråden

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Bytte för övrigt framdrev den 15T -> 14T. Hade hört med handlaren om det skulle strula men inget de hört om. Fick tänd motorlampa som folk fått på sina 2022, jag har en 2021. Nu har verkstaden bekräftat att man inte kan byta utan att få felmeddelande som inte går att få bort.
Så det blir att byta tillbaka och få pengar tillbaka.
Kort sagt, 2021 och 2022 års modell av Desert Sled kan man inte byta framdrev på utan att motorlampan tänds.

Haha, vilken jäkla tur att du skrev det. Planen för min del var att inhandla ett 14T imorgon för montering i helgen på min -21... Det lär inte hända nu :)
Då får det bli raisers istället, vill få styret ett par centimeter närmare kroppen för en mer upprätt körställning.
 

phnom

Medlem
Gick med
12 Apr 2012
Ort
Stockholm
Hoj
-96 TRX 850 | -18 1290 Super Adventure R
Haha, vilken jäkla tur att du skrev det. Planen för min del var att inhandla ett 14T imorgon för montering i helgen på min -21... Det lär inte hända nu :)
Då får det bli raisers istället, vill få styret ett par centimeter närmare kroppen för en mer upprätt körställning.
Ytterst irriterande faktiskt. Men fint att ha räddat dig från merjobb :) Behöver få tummen ur och montera av det för retur…
Såhär vill jag ha det, 0% lean angle.
View attachment 475232
Hmm, har inte reflekterat över min egen position där faktiskt.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Byt bak istället. 1 mindre kugg fram är lika med 3 mer kugg bak.
Glöm inte att kolla så du har rätt kedjespänning.
 

phnom

Medlem
Gick med
12 Apr 2012
Ort
Stockholm
Hoj
-96 TRX 850 | -18 1290 Super Adventure R
Byt bak istället. 1 mindre kugg fram är lika med 3 mer kugg bak.
Glöm inte att kolla så du har rätt kedjespänning.
Det borde väl ge samma problem om det är hastighet som inte stämmer med varvtalet på motorn?
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Tackar för svaret Bonzo, men jag vill verkligen slippa lämna in mina hojar om jag inte verkligen måste. Det är väl inte riktigt hela visan egentligen. Jag är nog inte tillräckligt tydlig misstänker jag. Kanske ska formulera mig lite bättre.

I fall servicen på Ducati skiljer sig från andra märken så vill väl alla veta hur? Jag bytte t ex oljan, och oljefiltret, igår på min Royal Enfield. Min Kawasaki KLX230 har jag servat enligt handboken sedan jag köpte hojen för nästan två år sen. Sen behöver ju olika komponenter på hojen servas i lite olika intervaller också, vilket är logiskt då olika saker slits olika mycket, beroende på hur, samt var, man kör.

Jag googlar eller kollar på youtube, "motorcycle service" ... vad jag hittade:


I klippet ovan ser vi hur snubben börjar med:

1) däcken, mönsterdjupet .. mm
2) kedjan, spänsten, smörjning, dreven ..
3) sen oljan, byte av olja och filter
4) batteriet, (plockar man väl ut mellan säsongerna och laddar hemma?)
5) bromsarna med hyrdauliken, tjockleken på beläggen, och vätskan
6) luftfiltret, (.. räknar getingarna som fastnat i skummet)
7) och sist lamporna. Dvs att dom lyser.

.. glömde jag nåt?

Har vi nån tråd här om just service på motorcykel? Kanske nån generell checklista på vad som ska göras? Eller har alternativa metoder som jag kan häpna över?

Om man håller sig till handboken som följer med alla nya hojar, så står samtliga punkter ovan i tabellerna. Som ägare och kanske t o m entusiast inom motorcykleriet, är man inte medveten om detaljerna från början?

Och Ducati verkar vara en spännande och för mig ganska avancerad hoj. Därför blir jag extra nyfiken på hur folk eventuellt servar, eller varför inte servar, den själva.

(Jag kan googla och titta på youtube, men jag föredrar att ta saker över en kaffe så här i virtuellt sällskap av medlemmarna på detta annars informativa och underhållande forum)
Har du inte en sil som ska rensas vid oljebyte? Lätt att sabba om man har fel metod för att få ut den.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Det borde väl ge samma problem om det är hastighet som inte stämmer med varvtalet på motorn?
Jo så är det nog, men jag kan onte tänka mig att det inte går att ta bort hos en Ducativerkstad. Kolla med IBC i Arboga, de kan trolla ibland .
Jag var mer inne på att det är bättre för kedjan att får en större radie än en mindre.
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Har du inte en sil som ska rensas vid oljebyte? Lätt att sabba om man har fel metod för att få ut den.
Ducatis är relativt smidigt att få ut, men på min släde måste hela grenröret väck för att få ut siljäkeln...
Tydligen en "förbättring" de gjort från -21....
 

phnom

Medlem
Gick med
12 Apr 2012
Ort
Stockholm
Hoj
-96 TRX 850 | -18 1290 Super Adventure R
Jo så är det nog, men jag kan onte tänka mig att det inte går att ta bort hos en Ducativerkstad. Kolla med IBC i Arboga, de kan trolla ibland .
Jag var mer inne på att det är bättre för kedjan att får en större radie än en mindre.
Enligt handlaren var det inget de kunde åtgärda. Men det borde verkligen inte vara något konstigt…
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
@phnom - Har du mappat din släde för att få ryckigheten på låga varv vid låg belastning? Märks på första och andra växeln på min, därav uppstod tanken att dreva om ett kugg.
Hört rykten om att det skulle kunna bli bättre med fetare blandning vid låga varv.
 

phnom

Medlem
Gick med
12 Apr 2012
Ort
Stockholm
Hoj
-96 TRX 850 | -18 1290 Super Adventure R
@phnom - Har du mappat din släde för att få ryckigheten på låga varv vid låg belastning? Märks på första och andra växeln på min, därav uppstod tanken att dreva om ett kugg.
Hört rykten om att det skulle kunna bli bättre med fetare blandning vid låga varv.
Ingen mappning än, dock bytt till QD helsystem. Kändes som att det gjorde stor skillnad i hur den uppförde sig.
B3D9ABDC-B63D-41DD-B417-D0BBE9A16946.jpeg
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Snyggt! Samma lika färg som på min :)
Låter systemet mycket? Jag är ju en så kallad "smygare" ,?
 

phnom

Medlem
Gick med
12 Apr 2012
Ort
Stockholm
Hoj
-96 TRX 850 | -18 1290 Super Adventure R
Snyggt! Samma lika färg som på min :)
Låter systemet mycket? Jag är ju en så kallad "smygare" ,?
Väldigt bra färg :)
Med db-killer var det lite lite stökigare, utan killer låter det mer men inte HD-mycket :p Jag tycker det är lagom, var lite orolig över att det skulle bli för mycket.
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Nu har jag monterat ROX styrhöjare. Syftet i mitt fall är att få styret närmare kroppen.
Vinkeln blev som den blev, en kompromiss mellan kabellängder och sittposition. Kablarna från höger sida ser mer spända ut än de är, finns lite slack i dem oavsett styrutslag.
Det enda jag är orolig för är om de kan/kommer vika ned sig vid aggressiv körning - bara att testa och se :)
Estetiskt tilltalande - nej inte alls ? Men jag bryr mig inte om sådant trivialt som estetik eller dömande blickar ?
IMG_20220823_192846.jpg
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Nu har jag monterat ROX styrhöjare. Syftet i mitt fall är att få styret närmare kroppen.
Vinkeln blev som den blev, en kompromiss mellan kabellängder och sittposition. Kablarna från höger sida ser mer spända ut än de är, finns lite slack i dem oavsett styrutslag.
Det enda jag är orolig för är om de kan/kommer vika ned sig vid aggressiv körning - bara att testa och se :)
Estetiskt tilltalande - nej inte alls ? Men jag bryr mig inte om sådant trivialt som estetik eller dömande blickar ?
View attachment 475475
Inte vackert men att sitta bra är viktigt.
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Då kommer en rapport efter första turen med styrhöjarna på.
Vilken skillnad på känslan i släden!
Det första är att jag nu sitter helt avslappnat då jag kör, vet inte om en just den lilla vinkeln på 3-4 grader (kanske mer iom korta armar) som jag hade innan är jäkligt dålig, jag spände i alla fall kroppen hela tiden med den vinkeln.
Det andra kanske ännu mer positiva är att släden framände nu jobbar sjukt mycket bättre vid ojämnheter! Jag kör samma sträcka till jobbet varje morgon och känner väl till alla ojämnheter och hur de tidigare känts i motorcykeln (får väl mest tacka MT07an för det, den skickade varenda ojämnhet rakt upp i huvudet på mig).
I slädens fall måste den nu upplevda förbättringen bero på att jag lagt för mycket vikt framåt då jag suttit och spänt mig vid körning.
Riktigt nöjd med resultatet av denna ändå enkla och billiga förändring!
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Och en uppdatering till.
Måste ta en funderare på höjarna! Under en inte alltför vild skogsritt började styret kännas lite märkligt. Ytterligare en liten stund senare upptäcker jag att det vridits en aning mot mig - inte bra men kör på.
Två hoppelistuds senare sitter både styre och styrhöjare löst, bara tur att det hände i riktigt låg fart på en av de få ställen där det var hyfsat jämnt.
Jag misstänker att det beror på att slädens styrfäste inte är helt rakt, och att styret inte heller är helt rakt.
Då höjarna monteras fluss med originalfästet skevar de en aning, därav togs beslutet (dumt såhär i efterhand) att montera dem längre ut, fortfarande så långt in att styrfästet låser över hela sin längd.
Noterade då även att styret trots att jag flyttat ut höjarna en aning, inte riktigt linjerade införsänkningarna.
Med två skrikande barn hemma och ett ihållande regn som smiskade min begynnande flint drog jag ändå ihop allting.
Vibrationer och ryck/tryck måste ha ändrat positionen en aning på antingen höjarna eller styret, vilket i sin tur tillåtit allt att röra sig och hamna i en position där de inte skevar. Dessvärre hamnade det då ingen position där de inte heller var ordentligt fixerade.
Ordnades direkt ute i fält, inga skador uppstod (förutom självförtroendet)..

Får bli en tur till Ducati för att se vad de har för delar som ger samma sittställning men med prylar som är anpassade till motorcykeln... Alternativt tillverka egna styrhöjare om inte Ducati har någon bra lösning.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Och en uppdatering till.
Måste ta en funderare på höjarna! Under en inte alltför vild skogsritt började styret kännas lite märkligt. Ytterligare en liten stund senare upptäcker jag att det vridits en aning mot mig - inte bra men kör på.
Två hoppelistuds senare sitter både styre och styrhöjare löst, bara tur att det hände i riktigt låg fart på en av de få ställen där det var hyfsat jämnt.
Jag misstänker att det beror på att slädens styrfäste inte är helt rakt, och att styret inte heller är helt rakt.
Då höjarna monteras fluss med originalfästet skevar de en aning, därav togs beslutet (dumt såhär i efterhand) att montera dem längre ut, fortfarande så långt in att styrfästet låser över hela sin längd.
Noterade då även att styret trots att jag flyttat ut höjarna en aning, inte riktigt linjerade införsänkningarna.
Med två skrikande barn hemma och ett ihållande regn som smiskade min begynnande flint drog jag ändå ihop allting.
Vibrationer och ryck/tryck måste ha ändrat positionen en aning på antingen höjarna eller styret, vilket i sin tur tillåtit allt att röra sig och hamna i en position där de inte skevar. Dessvärre hamnade det då ingen position där de inte heller var ordentligt fixerade.
Ordnades direkt ute i fält, inga skador uppstod (förutom självförtroendet)..

Får bli en tur till Ducati för att se vad de har för delar som ger samma sittställning men med prylar som är anpassade till motorcykeln... Alternativt tillverka egna styrhöjare om inte Ducati har någon bra lösning.
Låter klokt. Är ju direkt livsfarligt att åka runt på något där styret helt plötsligt kan ändranposition och/eller vinkel.
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top