Ducati Streetfighter

Psychodad

Varför tar semestern alltid slut?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Liten men naggande god KTM -12
Hejsan!

Jag åker idag en Street Triple R och är egentligen grymt nöjd med den men...nu faller det sig så att jag börjat skjutsa lite och då blir den tokigt trött..

Kort sagt, jag behöver mer effekt..:tummenupp

Naturligt kan man ju tänka sig jag bara borde ta klivet upp till en Speed Triple - men jag tycker inte den lilla prestandaökningen motiverar prisskillnaden - dessutom har jag grymt svårt för de nya strålkastarna...

En Streetfighter/S känns lite som en drömhoj men efter att börjat med att kolla upp försäkringskostnaden så känns det faktiskt gångbart..
Bara 2000kr/helår upp från Street Triplen....klart mindre än jag trodde..:va

Men lite mer kött på benen vill man ju ha, så därför kommer här lite frågor:

Sittställningen - mer framåtlutad än Streeten, hur fungerar det att köra längre sträckor?

V-Twin - vibrationer - vita fingrar osv, hur pass mycket lider ni av det?

Serviceintervaller och kostnader?

"S" eller inte, är man slut i huvudet om man väljer "sniken"..?

/Stephan

Mina enkla åsikter:

Har inga problem att åka långt på Streetfightern, med långt menar jag 20-30 mil. Det är låg fart som är lite jobbigt eftersom hojen (i standardutförande) kan ha ganska ryckig gång och man hänger mycket på styret.

Vibrationer lider jag inte av. Har iofs kört twin och stånka i dom senaste 4 hojarna, men vita knogar känns mest som en myt för mej.

Service kan jag inte uttala mej om egentligen. Jag gör alla småjobb själv och lämnar bort för kamremsbyte etc. Nya remmar kostar ca 2000:- monterat och klart, och det ska göras varannat år. Sen kommer givetvis ventilkontroll etc längre fram och dom kostar antagligen mer...

S eller inte? Jag har en S, men under körning skulle jag antagligen inte märka skillnaden...

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Hejsan!

Jag åker idag en Street Triple R och är egentligen grymt nöjd med den men...nu faller det sig så att jag börjat skjutsa lite och då blir den tokigt trött..

Naturligt kan man ju tänka sig jag bara borde ta klivet upp till en Speed Triple - men jag tycker inte den lilla prestandaökningen motiverar prisskillnaden - dessutom har jag grymt svårt för de nya strålkastarna...

En Streetfighter/S känns lite som en drömhoj men efter att börjat med att kolla upp försäkringskostnaden så känns det faktiskt gångbart..

Sittställningen - mer framåtlutad än Streeten, hur fungerar det att köra längre sträckor?

/Stephan

Ska du skjutsa mkt så kanske inte Sf är första val direkt .

Jag har testat Sf ett par ggr och det är en grym hoj som har en rätt framåtlutad körställning orginal " kan byta styre" för mer upprätt körställning ..

Vibrationer ja , hehe bra vibrationer i Twin :tummenupp

Snikmodellen är inte fel den heller ..

Service är väl 1200mil dock rätt ointressant i Sverige då man ofta kör max ca 600mil/år

Speed tripplens strålkastare ja ...Han som designa måste vart på fyllan :D

__Joel__

Snöänglar
Gick med
17 Apr 2007
Hoj
Röd
Hej

Är stolt ny ägare av en Ducati streetfighter S:D:D:yoparty, och efter som jag är en snålvarg så privatimporterade jag en från Wurstland.

//Säll

Tjena. Jag har haft tankarna att köpa en hoj i Sverige som dock redan är importerad och undrar hur det har gått för dig? För hojen har väl ingen garanti om det är import?

Har ni andra haft några barnsjukdomar eller något löst på garantin?
Hojen ifråga S-modell 2010.:yoparty

Psychodad

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tjena. Jag har haft tankarna att köpa en hoj i Sverige som dock redan är importerad och undrar hur det har gått för dig? För hojen har väl ingen garanti om det är import?

Har ni andra haft några barnsjukdomar eller något löst på garantin?
Hojen ifråga S-modell 2010.:yoparty

Det enda jag kan komma på är en recall som rörde ena gaffelbenet på öhlinsgaffeln, men jag tror att det rörde -09:eek:rna, till -10 borde det vara fixat. Sen är det väl inte helt ovanligt att ha intermittenta problem med avgasspjället.

Lycka till med ditt köp, det är en riktig helvetesmaskin!!

__Joel__

Snöänglar
Gick med
17 Apr 2007
Hoj
Röd
Det enda jag kan komma på är en recall som rörde ena gaffelbenet på öhlinsgaffeln, men jag tror att det rörde -09:eek:rna, till -10 borde det vara fixat. Sen är det väl inte helt ovanligt att ha intermittenta problem med avgasspjället.

Lycka till med ditt köp, det är en riktig helvetesmaskin!!

Kan man kontrollera detta på något sätt? Hojen kmr från staterna!

Tack för svaret, står just nu mellan streetfighter och Hypermotard!:)

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Hoj
Bmw 850 adv
Hejsan!

/Stephan

Kan svara på det jag kan och har erfarenhet över:

Jag har inga som hellst problem att åka långt, det är inte alls som en sporthoj. Den är så jäkla skön att sitta på enligt mig så man nästan tror det är en tourer! :hihi

Jag märker inte av nått problem med vibrationer eller nått som stör mig. Den har en själ! :)

Kommer inte ihåg exakt, men har för mig det är kammkedja och oljebyte vid 1200 mil eller var 12'e månad.

"So what's special about the Streetfighter "S" model? The standard Streetfighter has Showa suspension front and rear while the S model uses Ohlins suspension pieces and replaces the standard 10 spoke wheels with lighter 5 spoke forged Marchesini wheels. It also includes Ducati Traction Control (DTC), Ducati Data Analysis (DDA) and carbon fiber front fender and cambelt covers."

Det är skillnaden, alltså är inte snik-versionen (om man nu vill kalla den nått så elakt) dålig utan jävligt bra, men S-varianten har extra utrustning helt enkelt, lite mer race eller vad man ska kalla det hela.

Hoppas det var lite till hjälp iaf. :)

ps. jag kör snik-varianten :blah

955i

[Reklamplats uthyres]
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En röd
Fyller på lite...

Jag tycker hojen är överraskande bekväm åka långt på, iaf med min längd och anatomi.
Trots att den är kåplös så blir jag förvånad hur långt man kan åka och lika så hur fin den är att toura på i lite tempo på tex motorvägen (jämfört med tex en Hypermotard).

Vibrationerna är inget jag stör mig på, får inte några somnade händer eller fötter.

Vettig försäkra ja.

Skillnad mellan S eller inte är ju förklarat ovan, båda är givetvis två bra hojar, tror inte du blir besviken oavsett vilken du väljer, jag kör på S:en. På så sätt kan jag inte ångra mig i efterhand eller sitta och fundera på hur det hade varit och ha en sån. Samtidigt kan man få en del tillbehör, däck och bandagar för mellanskillnaden.

Om du är ute just att skjutsa mycket så kanske du skall testa det, vet inte riktigt hur din Triumph är kontra Duccen på det planet men bäst är som alltid att testa och bilda sin uppfattning.

Motorn är en dröm och finns mer än nog med effekt och vrid.
Bromsarna överjävliga.

Chassit fint och lättsvängt

Det känns som det går bra mycket långsammare på den än vad det gör i verkligheten, så den kan vara lite lömsk så.

DTC är ett bra hjälpmedel, men inget måste. Man kan ju klota för det men en extra säkerhet (synd det inte var abs+ dtc...)

Har inte skjutsat så där jättemycket på min men fungerar bra, iaf med en kort spetta.

Lycka till!

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Fick hem mina Termignoni pipor igår, så nu är det hjulafton!

Snabb fråga: jag köpte kittet som kommer med kolfiberpipor, luftfilter och ECU Luftfiltret är väldigt likt ett K&N filter, men det ser inte ut att vara inoljat. Ska jag olja in det innan montering som med ett K&N filter, eller är det bara att tuta och köra?

Tack på förhand.

sportbike

Guest
Fick hem mina Termignoni pipor igår, så nu är det hjulafton!

Snabb fråga: jag köpte kittet som kommer med kolfiberpipor, luftfilter och ECU Luftfiltret är väldigt likt ett K&N filter, men det ser inte ut att vara inoljat. Ska jag olja in det innan montering som med ett K&N filter, eller är det bara att tuta och köra?

Tack på förhand.

Det är färdigt för montering.

Sebbe_H

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2006
Hoj
Ducati Hypermotard 939 -17
Om det går som jag vill är jag antagligen ducceägare nästa vecka!

Nån som har akrapovic på sin SF? Hur står de sig mot t.ex termignoni? Bra ljud?

mioh02

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2009
Hoj
SD-08, VMAX-97
bredd styre SF

Hej på er, kör superduke och funderar på att byta till lite smalare styre. SF har ju det. Någon som orkar mäta bredden och lägga ut??

MVH
Mikael

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Hej på er, kör superduke och funderar på att byta till lite smalare styre. SF har ju det. Någon som orkar mäta bredden och lägga ut??

MVH
Mikael

Om du inte föredrar Ducati av någon speciell anledning borde det ju också gå att köpa från typ Renthal, Magura etc. direkt. Där kan du välja på hur många bredder, böjar osv som helst. Se bara till att dimensionerna vid fästen och reglage är samma som original.

Last edited:

Psychodad

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Låg aktivitet i denna tråden på sistone. Här kommer iaf ett videoklipp från förarposition på Streetfightern. Ducatiklubbens körning på Kinnekulle 20/7, vit grupp.

[YOUTUBE-ID]z0Q0IXToykE[/YOUTUBE-ID]

Psychodad

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Som fd super duke förare, vad tycker du är bra respektive dåligt om du jämför de bägge hojarna?

Jag har alltid gillat SD'n men Duccen känns ju modernare och med bättre motor.

SD'n står sej väl inte riktigt i en teknisk jämförelse mellan hojarna, men det vette fan om jag inte hade lika roligt med den ändå totalt sett. Den var lite enklare och galnare på något sätt. Och idag är dom ju grymt prisvärda, nästan så man skulle ha en sån också... :gnissla

Streetfightern är definitivt den bättre hojen, men den är liiiite mer inriktad mot bankörning tycker jag, med lägre smalare styre etc. Och då blir den inte riktigt lika kul på gatan längre. Sen jag bytte har jag kört ganska mycket bana (blir nog totalt ca 5-6 bandagar i sommar tror jag), men jag har nästan inte kört gata alls känns det som.

Men det är en ganska skön känsla att hänga på sporthojarna på rakan på Mantorp, åtminstone upp till 240-250 när nacken inte orkar mer. :yoparty

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
SD'n står sej väl inte riktigt i en teknisk jämförelse mellan hojarna, men det vette fan om jag inte hade lika roligt med den ändå totalt sett. Den var lite enklare och galnare på något sätt. Och idag är dom ju grymt prisvärda, nästan så man skulle ha en sån också... :gnissla

Streetfightern är definitivt den bättre hojen, men den är liiiite mer inriktad mot bankörning tycker jag, med lägre smalare styre etc. Och då blir den inte riktigt lika kul på gatan längre. Sen jag bytte har jag kört ganska mycket bana (blir nog totalt ca 5-6 bandagar i sommar tror jag), men jag har nästan inte kört gata alls känns det som.

Men det är en ganska skön känsla att hänga på sporthojarna på rakan på Mantorp, åtminstone upp till 240-250 när nacken inte orkar mer. :yoparty

Jag tänkte skaffa en hoj för gatåka så det kanske är en SD jag ska ha då, även pris och försäkring talar ju för en sådan tycker jag.

Psychodad

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Jag tänkte skaffa en hoj för gatåka så det kanske är en SD jag ska ha då, även pris och försäkring talar ju för en sådan tycker jag.

Jag borde väl inte göra Superduke-reklam i denna tråden, men du borde inte bli besviken om du ska ha den som gathoj.

Försäkringen är väl i stort sett identisk, men annars är väl det mesta med Streetfightern dyrare...

Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha