Ducati Supersport (939 2017-up)

elkenneth

Medlem
Gick med
12 Feb 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
Nej
Jaha det blev ett byte från Hypermotard till Supersport S. Kört 100 mil och hunnit med första servicen.
Kul allt bra förutom backspeglarna och att jag har för korta ben så stödet för knäna är inte 100%.
Det blir justerbara rearsets om de går ner i pris, hittar just nu inget billigare än runt 10k.
Backspeglarna är jag lite osäker på och hoppas att det kommer något eftermarknadskit till originalplaceringen annars blir det barendmirrors. Jag vill helst inte ha hojen bredare och tycker i dagsläget att det inte passar estetiskt på en kåphoj. Finns det inget alternativ till speglar på styret så får det bli det. Återstår då att fixa en lösning på blinkers och dölja hålen i kåpan. Ev blir det en sådan här lösning, lite osäker på om dessa blinkers är tydliga nog.
https://youtu.be/2RRlOFg8DC8
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Efter lite is i magen och fallande höstpriser så har även jag blivit ägare till SuperSport 939S . Blev en 2017, med 317 mil på mätaren, lagom till 40-årsdagen om en vecka. Priset precis över 100k, känns bra.

E80120-DF-D6-D2-4831-9588-4441418-D133-C.jpg





-edit- funkar quick shiftern även på nedväxlingar? var blött och kallt (kom en skur snöblandat regn tom...) vid provkörning så vill inte testa några konstigheter då...
 
Last edited:

elkenneth

Medlem
Gick med
12 Feb 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
Nej
Efter lite is i magen och fallande höstpriser så har även jag blivit ägare till SuperSport 939S . Blev en 2017, med 317 mil på mätaren, lagom till 40-årsdagen om en vecka. Priset precis över 100k, känns bra.

E80120-DF-D6-D2-4831-9588-4441418-D133-C.jpg





-edit- funkar quick shiftern även på nedväxlingar? var blött och kallt (kom en skur snöblandat regn tom...) vid provkörning så vill inte testa några konstigheter då...[/QUOTE
Ja det gör den men inte lika bra som upp. Min kräver att man är distinkt när man växlar utan koppling, en del har justerat sin växelpedal för att få QS så bra som möjligt. Läste om det på
https://www.ducatisupersport939.net/

Lycka till och grattis till ett bra köp.
 
Last edited:

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Får se om jag tillslut hamnar i denna tråd, iom att jag klotade min splitternya HYM 939 så får vi se hur försäkringsbolaget agerar... Blir det inlösen så är alternativen HYM 939 eller SS.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Efter lite is i magen och fallande höstpriser så har även jag blivit ägare till SuperSport 939S . Blev en 2017, med 317 mil på mätaren, lagom till 40-årsdagen om en vecka. Priset precis över 100k, känns bra.

E80120-DF-D6-D2-4831-9588-4441418-D133-C.jpg





-edit- funkar quick shiftern även på nedväxlingar? var blött och kallt (kom en skur snöblandat regn tom...) vid provkörning så vill inte testa några konstigheter då...
Ja det gör den men inte lika bra som upp. Min kräver att man är distinkt när man växlar utan koppling, en del har justerat sin växelpedal för att få QS så bra som möjligt. Läste om det på
https://www.ducatisupersport939.net/

Lycka till och grattis till ett bra köp.

Ok, ja, hela konceptet med QS på nedväxling känns ju spontant lite knepigt, men bra att veta. Har hittat det forumet, får leta mer efter justering av quickshiftern där.
 
Last edited:

vira20

Medlem
Gick med
15 Oct 2014
Ort
Göteborg
Hoj
2017 Ducati SuperSport S
Grattis till köpet elkenneth och vilken deal du gjorde! Har sätt några icke S modeller nära den prisklassen men aldrig en riktig S :tummenupp
 

elkenneth

Medlem
Gick med
12 Feb 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
Nej
Tack så mycket Vira 20. Men det är Coola Ola som köpte hojen. Jag svarade lite klumpigt med citat på hans fråga om QS, när jag svarat så såg det ut som jag hade köpt en SS till så bra pris.:)
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Alltså, jäklar vad jag gillar denna hojen! Har bara hunnit köra 16-17 mil på kalla och småfuktiga höstvägar men kan bara sammanfatta det med :kär :kär :kär :kär :kär

B3-A2831-D-BE45-44-BE-B50-B-CEDFF000-C9-CC.jpg
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Ni som har hunnit byta däck på era SuperSport, har fortsatt med Pirelli Rosso III eller bytt till något annat?
 

vira20

Medlem
Gick med
15 Oct 2014
Ort
Göteborg
Hoj
2017 Ducati SuperSport S
Ni som har hunnit byta däck på era SuperSport, har fortsatt med Pirelli Rosso III eller bytt till något annat?

Ska byta bak. Men avvaktar lite då jag inte vill köra olika fabrikat fram/bak. Michelin Road 5 har fått bra i tester men de ser ju ut som faan i mönstret :zpy Rosso III är ju så stabila :rock får nog bli de igen

Såg detta däcktest på Motorrad där Pirelli Angel GT var en av vinnarna. https://www.motorrad.se/test/test-basta-mc-dacken/

Här är några som testat det på Supersport s
https://www.ducatisupersport939.net.../11658-pirelli-angel-gt-replacement-tire.html
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Ska byta bak. Men avvaktar lite då jag inte vill köra olika fabrikat fram/bak. Michelin Road 5 har fått bra i tester men de ser ju ut som faan i mönstret :zpy Rosso III är ju så stabila :rock får nog bli de igen

Såg detta däcktest på Motorrad där Pirelli Angel GT var en av vinnarna. https://www.motorrad.se/test/test-basta-mc-dacken/

Här är några som testat det på Supersport s
https://www.ducatisupersport939.net.../11658-pirelli-angel-gt-replacement-tire.html

Ja, Road5 har ju oslagbart våtgrepp och livslängd men mönstret ser som du säger inte så rejsigt ut. Just våtgreppet är nog det jag gillar minst med Rosso3, litade inte alls på dem enda gången jag kört i riktigt blötväder.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Går det att ställa in klockan på displayen så den visar 24H? Kan inte se något se i manualen eller ininställningarna, men jag kanske missar något?
 

elkenneth

Medlem
Gick med
12 Feb 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
Nej
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Usla backspeglar.
Nu är det tydligen en "recall" i Nordamerika.

https://www.nhtsa.gov/vehicle/2018/DUCATI/SUPERSPORT#recalls

Det är nog så att det är deras trafiksäkerhetsverk som drivit fram detta byte på över 1600 hojar. Man undrar om samma sak kommer att hända i Europa.

https://static.nhtsa.gov/odi/rcl/2018/RCAK-18V793-9152.pdf
https://static.nhtsa.gov/odi/rcl/2018/RCRIT-18V793-5082.pdf
https://static.nhtsa.gov/odi/rcl/2018/RCLRPT-18V793-6974.PDF

Det var en britt som hade fått nya backspeglar (alltså utanför ovanstående recall) efter en krasch, som menade att de nya var helt perfekta, så ev. finns det en ny konstruktion framtagen.

Finns även en recall på växelpetaren som dock verkar gälla hela världen. Finns det någonstans man kan kolla om ens hoj är berörd rent generellt?
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Berörda ägare får ett brev hemskickat, så var det för mig när jag ägde en R1 2005.
Din handlare vet kanske mer, ring och hör och stärk banden till butiken i samma veva.:tummenupp
 

elkenneth

Medlem
Gick med
12 Feb 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
Nej

Duccatista

Ny medlem
Gick med
12 Nov 2018
Ort
Hässleholm
Hoj
Ducati 959 corse, Ducati 748, Sherco 300sef
Hej
Köpte en supersport S direkt när den kom. Mest för att den var så jävla snygg.
Körställningen är behaglig, inga problem att köra långt. Skön sadel, kassa backspeglar. Motorn känns starkare än på pappret. Q-shiftern funkar ganska bra när man blivit bekant med den. Växlar upp fint vid höga varv och belastning på motorn, växlar ner fint om varvet är ganska högt och den motorbromsar ganska hårt. Annars är det bättre att använda kopplingen. Bytte den dock ganska snabbt mot en Panigale 959 corse eftersom den är ännu snyggare och dessutom har lite mer ryt i motorn. Hur som helst... Supersporten är en jättefin hoj och hade gärna behållit den...
 

elkenneth

Medlem
Gick med
12 Feb 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
Nej
Bytt till hårdare fjädrar i framgaffeln och bak, behövde förspänna så hårt för att få rätt sag, vilket resulterade att free sag blev för lite, Bra nu.
Nya justerbara fotpinnar,, Ducabike, knäna nådde inte upp till tanken.
Styrhöjare Ducabike
Väntar på bra väglag.
View attachment DSC04253.JPG
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Bytt till hårdare fjädrar i framgaffeln och bak, behövde förspänna så hårt för att få rätt sag, vilket resulterade att free sag blev för lite, Bra nu.
Nya justerbara fotpinnar,, Ducabike, knäna nådde inte upp till tanken.
Styrhöjare Ducabike
Väntar på bra väglag.
View attachment 447864

Vad kostade fjädrarna och varifrån köpte du?
Hur mycket väger du, om man får fråga?
 

elkenneth

Medlem
Gick med
12 Feb 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
Nej
Desmocenter fick byta, det kostade 3548:- inkl arbete.
Jag skulle få betala för bara materialet genom DC fram 1315:-, bak 681:-.
Med utrustning väger jag ca 83kg.
Bakfjäder 115N/mm, framfjäder9N/mm.
Jag ställde in sag efter Öhlins rekommenderade i deras app med ridingposition medium. Det gick inte m originalfjädrar.
 
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top