Ducati-tråden

Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
hej
Står inför litet problem här, har bokat tid för kamremsbyte nästa vecka. Dock så skall venilerna även justeras om 300mil.

Jag har fasiken inte råd att köra hela servicen just nu, är det lönt att göra kamremmarna nu och sedan ventilerna nån gång i sommar eller ska jag vänta med allting?

Inga kommentarer om "har du inte råd..." jag är student och ska fan ha kvar hojjen, så är det :D
Byt remmarna själv...
 

D_J

Specialmedlem
Gick med
13 Aug 2009
Ort
Linköping
Hoj
KTM 950 SM
tårtan skrev:
Har köpt mig en Ducati monster s4.
Det är orginal avgassystem på den och en av anledningarna till att jag köpte Ducati e det underbara ljudet.
Tipps på vad man ska köpa för system mottages tacksamt.
http://ogy.cc/ducati/4.jpg
Boom pipes! :D
 

v-master

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2009
Ort
karlskoga
Hoj
ducati 750ssie 01
har köpt mig en ducati 750ssie från 01 sitter effektsystem å så på den så e riktigt skönt ljud därför ja fastnade för dne när ja köpte den hehe
men min fråga e hur ofta ska man kolla ventilerna på de här??
har hört att första gången du ska kolla dem e ve 3000mil stämmer de??
å va brukar de kosta å ställa/kolla ventilerna?
 

TomTom

i bollen...
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Arboga
Hoj
Ducati 996SPS
har köpt mig en ducati 750ssie från 01 sitter effektsystem å så på den så e riktigt skönt ljud därför ja fastnade för dne när ja köpte den hehe
men min fråga e hur ofta ska man kolla ventilerna på de här??
har hört att första gången du ska kolla dem e ve 3000mil stämmer de??
å va brukar de kosta å ställa/kolla ventilerna?

Nej, varje år skulle jag rekommendera, eller senast var 1000e mil om du själv är intresserad av att ha bra koll att din hoj mår bra.

Du kan rätt lätt lära dig att kolla ventilerna själv, duccar kräver omsorg men är också lättmekade.

(Mitt insteg var också ljudet från monster)
 
Last edited:

v-master

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2009
Ort
karlskoga
Hoj
ducati 750ssie 01
Nej, varje år skulle jag rekommendera, eller senast var 1000e mil om du själv är intresserad av att ha bra koll att din hoj mår bra.

Du kan rätt lätt lära dig att kolla ventilerna själv, duccar kräver omsorg men är också lättmekade.

(Mitt insteg var också ljudet från monster)


okej då blir de att lämna in den te våren då så de får kolla över de där
 

TomTom

i bollen...
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Arboga
Hoj
Ducati 996SPS
Mitt tips är att du lär dig att kolla ventilerna, det är rätt enkelt, sen om dom behöver justeras är det lite knivigare och då kan du lämna in den.
 

Kuben

Cementarsel Mc
Gick med
10 May 2005
Ort
Långshyttan
Hoj
Aprilia RSV4R-10
Har lite funderingar på att köpa en 749 för o prova på det här med twin.Är det nått spec man ska tänka på o kolla på dom mer än vanligt.Är en vanlig ingen s.Ingen som har ett regnr så man kan kolla förs.premien?
Har bara åkt japs förut.Senaste var en gixxer 1000-07 så effekten kan man ju inte jämföra.Har hört att chassit ska vara underbart på ducce även bromsar.Kan även tänka mig en 748r.
 

jonassheiakh

Våga vägra bulten MC
Gick med
24 May 2009
Ort
Årsta
Hoj
Buell XB12SS ,Honda CBR 929RR Streetfighter -00, Ducati 749 Dark -04, Hornet -08 SÅLD
Hej alla ducati vänner,

Nu är det så att jag lagt beslag på en Ducati 749 Dark -04 , dock är ursprungslandet Rumänien och eftersom Rumänien inte var med i EU när hojjen togs ibruk måste jag importera den som en icke-eu hojj. Någon som har en checklista/procedur hur det ska gå till ?

Skulle ju gråta om jag inte kan få iordning på allt så att den blir körduglig till sommaren.

/Jonas
 

Hudik

Guest
Tja.

Har precis köpt en Monster 620 -02:a och undrar lite om nån har nå bilder på länkaget på fjädringen bak.
Det ska finnas nå sänkningskitt till hojen och jag undrar hur det ser ut, hittar inte nå bilder på nätet..

Jag ska inte hämta hojen förens om en vecka och jag är nyfiken på hur det är..

Tack för svar :tummenupp
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Glöm inte Svenska Ducatiklubben

Får ni inte svar här på tråden så finns all hjälp på Ducatiklubben.se där det finns specfika trådar för respektive modell och klass. Har ni Ducce skall ni absout vara medlemmar där.

Mvh Peter

Tja.

Har precis köpt en Monster 620 -02:a och undrar lite om nån har nå bilder på länkaget på fjädringen bak.
Det ska finnas nå sänkningskitt till hojen och jag undrar hur det ser ut, hittar inte nå bilder på nätet..

Jag ska inte hämta hojen förens om en vecka och jag är nyfiken på hur det är..

Tack för svar :tummenupp
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Tänkte köpa mig en Ducati igen. Har haft en monster innan.

Men nu vill jag ha en 996/998 eller ev en 999:a.

Kanske inte helt omöjligt med en 748/749 om hojen är helt rätt.

Frågan är bara vad är att föredra? Många menar ju att en 998 skall vara den ultimata Duccen. Men vad är det som gör den mer eftertraktad än en 999:a?

Har även funderat på om det lönar sig att tex köpa en 748r/sps istfö tex en 999s? De bör väl ligga relativt lika i pris?

Eller ger en vanl 996/998/999 tillräckligt med "bang for the buck"?

Hur stor är skillnaden på en 996 mot en 998? Verkar som 998 ligger högre men är det för att de märks på hojarna eller för att det bara skall vara så?

Har även hört att 996:an skall ha några problem med att kamsläpor eller liknande går ner sig. Stämmer detta och är det borta när motorn blir 998?

Mycket frågor och funderingar blir det :rolleyes:

Hur som, är det någon som har en (röd) 996/998 eller 999:a (även 748/749 om den är jäkligt fin) med få mil och välfylld service bok som de vill bli av med kan de höra av sig :)
 

Thelinski

Nu ännu drygare
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Kälvesta
Hoj
Spräckt ram :(
Hej.

Vågar man köpa en Ducati 748 Biposto från -95? Har för mig att de hade en hel del problem... Vad bör man vara extra vaksam på?

Ytterst tacksam för hjälp!
//Thelinski
 

Johan Bergqvist

Tarnished Tiger
Gick med
28 May 2005
Ort
Vellinge
Hoj
Ducati 848
Hej alla ducati vänner,

Nu är det så att jag lagt beslag på en Ducati 749 Dark -04 , dock är ursprungslandet Rumänien och eftersom Rumänien inte var med i EU när hojjen togs ibruk måste jag importera den som en icke-eu hojj. Någon som har en checklista/procedur hur det ska gå till ?

Skulle ju gråta om jag inte kan få iordning på allt så att den blir körduglig till sommaren.

/Jonas

* Ansök om ursprungskontroll på TS 500:-
* Ring teknikersupport på Bilprovningen 0771-600600 och fråga där vad du behöver för extra papper och intyg/märkning på hojen. Ev. visa upp den för en tekniker på plats för att göra en förkontroll 3-400:-
* ev. bullerprov 2000:-
* ev vägning några hundralappar.
* Registreringsbesiktning 950:-
* Klart
* Har du tur, så behöver du inte något intyg från Ducati Sverige för det ger dom inte ut. Inte ens om du vill betala för det.
* Lycka till :tummenupp

Har nu varit iväg med min USA import 749:a till besiktningen för support och det enda jag behöver komplettera med nu är ett bullerprov, sen ska här ut och faras.:banana
mvh Johan

Hej.

Vågar man köpa en Ducati 748 Biposto från -95? Har för mig att de hade en hel del problem... Vad bör man vara extra vaksam på?

Ytterst tacksam för hjälp!
//Thelinski

Servicehistorik, är den skött ska det inte vara något speciellt. (rätta mig om jag har fel!?) 95:an var väl registrerad i sverige med mindre effekt vilket gjorde att den var betydligt billigare att försäkra.... tror jag.
 
Last edited:
Nyheter
Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

Top