Ducati-tråden

Maru

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Street triple, kraschad
Ny ducceägare

Tjena,

är nybliven ägaren till en 750ss-99.

Jag har tidigare gjort ventilspelskontroll på en vtr1000. Är det någon skillnad på en ducce?

Vart hittar man billiga reservdelar? Någon bra site?

Det ska bli kul att få testa italienskt. :)
 

Ducce 748

SDK#4860
Gick med
13 Aug 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 748, hornet 600
Hej.

Vågar man köpa en Ducati 748 Biposto från -95? Har för mig att de hade en hel del problem... Vad bör man vara extra vaksam på?

Ytterst tacksam för hjälp!
//Thelinski

Jag har en -96 å den har de då inte varit nå problem med överhuvudtaget... har hört från vissa att 748E (alltså de nyare) KAN ha lite sämre kvalité för de bytte leverantör... men vissa säger si å andra säger så... jag vet inte.. är bara gla att min går som en klocka och snart redo för sommaren 2010! :)


Kolla vad det står i hojens servicebok vad som är bytt,nytt osv.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Nybliven Ducatist

Jodå, då gjorde jag det till slut; jag köpte mig en Ducce.

Var in till Italia Bike Center i måndags för att kolla på hojar åt brorsan. En halvtimme senare gick jag ut ur butiken med en handpenning mindre på kontot. Blev en Monster 696 -09 som hämtades i torsdags. Har hittills bara hunnit köra ca 20 mil och eftersom inkörningen inte är avklarad än så har jag tagit det väldigt lugnt, men måste ändå säga att det känns väldigt bra.

Försöker skaka av mig behovet att överkompensera (har bara kört enliters sporthojar innan) och inse att jag inte behöver större hoj än så här. Antar att det kommer bli lättare när jag väl får Termignoni-systemet jag beställt.:yoparty

Hur som helst ville bara säga tjenare och hej!
(Och om ni undrar så har jag registrerat mig på SDK men väntar fortfarande på inloggningsuppgifter.)
 

jonassheiakh

Våga vägra bulten MC
Gick med
24 May 2009
Ort
Årsta
Hoj
Buell XB12SS ,Honda CBR 929RR Streetfighter -00, Ducati 749 Dark -04, Hornet -08 SÅLD
Tack så mycket :)

Har nu fått 749an levererad och är glaad :) Men blev direkt mindre glad när jag inte fick den att starta.

Jag vet att den fungerade utan problem innan frakt från Rumänien men nu går den inte igång, fick tipset av förre ägaren att batteriet är lite dåligt.

Så försökte ladda upp det, men får inte upp volt´en till högre än 13.2 enligt instrumentpanelen, och han säger att den inte startar under 13.8.

Är detta sant ? Hittar heller inget batteri på Biltema som passar 749an, så vet inte vart jag ska köpa ett nytt, OM det behövs ? Någon som har tips om vad som kan vara fel, och frågan gällande volt antalet.

Mvh, Jonas

* Ansök om ursprungskontroll på TS 500:-
* Ring teknikersupport på Bilprovningen 0771-600600 och fråga där vad du behöver för extra papper och intyg/märkning på hojen. Ev. visa upp den för en tekniker på plats för att göra en förkontroll 3-400:-
* ev. bullerprov 2000:-
* ev vägning några hundralappar.
* Registreringsbesiktning 950:-
* Klart
* Har du tur, så behöver du inte något intyg från Ducati Sverige för det ger dom inte ut. Inte ens om du vill betala för det.
* Lycka till :tummenupp

Har nu varit iväg med min USA import 749:a till besiktningen för support och det enda jag behöver komplettera med nu är ett bullerprov, sen ska här ut och faras.:banana
mvh Johan



Servicehistorik, är den skött ska det inte vara något speciellt. (rätta mig om jag har fel!?) 95:an var väl registrerad i sverige med mindre effekt vilket gjorde att den var betydligt billigare att försäkra.... tror jag.
 
Last edited:

tommi

Guest
Nån här som kör streetfigher-s och kan säga nåt om modellen? jag tror jag blev kär när jag såg den fan vad fin den är...

service på den krångligt eller? ducatis hemsida lämnar mycket att önska tyvärr..

den verkar hur kul som helst att köra iallafall men hur kul är den att äga?
 

Johan Bergqvist

Tarnished Tiger
Gick med
28 May 2005
Ort
Vellinge
Hoj
Ducati 848
Tack så mycket :)

Har nu fått 749an levererad och är glaad :) Men blev direkt mindre glad när jag inte fick den att starta.

Jag vet att den fungerade utan problem innan frakt från Rumänien men nu går den inte igång, fick tipset av förre ägaren att batteriet är lite dåligt.

Så försökte ladda upp det, men får inte upp volt´en till högre än 13.2 enligt instrumentpanelen, och han säger att den inte startar under 13.8.

Är detta sant ? Hittar heller inget batteri på Biltema som passar 749an, så vet inte vart jag ska köpa ett nytt, OM det behövs ? Någon som har tips om vad som kan vara fel, och frågan gällande volt antalet.

Mvh, Jonas

Jag fick också byta batteri på min, hojen kräver ett bra batteri eftersom v-twinnen behöver mycket ström vid start. Min startar även om det står 12V på displayen inga problem. Så dom siffrorna du fått förstår jag inte. Mitt batteri gick inte att ladda upp så ajg fick köpa ny och jag anser att det bara finns ett alternativ till batteri och det är yuasa dom är dyrare men ska enligt uppgift hålla betydligt bättre än de billigare alternativen.

mvh

Nån här som kör streetfigher-s och kan säga nåt om modellen? jag tror jag blev kär när jag såg den fan vad fin den är...

service på den krångligt eller? ducatis hemsida lämnar mycket att önska tyvärr..

den verkar hur kul som helst att köra iallafall men hur kul är den att äga?

Någon service gör inte jag själv, oavsett märke och jag tycker inte att det är så mycket dyrare med Ducati än något annat märke som jag har haft, det den däremot kräver är just service med jämna mellanrum till skillnad från vissa japs-hojar som tycks ibland kunna gå hur långt som helst mellan servicarna.
Tyvärr ingen erfarenhet av streetfighter-s men alla hojjar ter sig ganska lika och en gång Ducati alltid Ducati, så har det varit för mig och för många andra Ducatiägare.

mvh
 
Last edited:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Nån här som kör streetfigher-s och kan säga nåt om modellen? jag tror jag blev kär när jag såg den fan vad fin den är...

service på den krångligt eller? ducatis hemsida lämnar mycket att önska tyvärr..

den verkar hur kul som helst att köra iallafall men hur kul är den att äga?

Grym hoj med ett gigantiskt fel, högerfoten och avgassystemet befinner sig i direkt konflikt...

Men ducce är inte alls något problem, sansade servicekostnader, långt mellan servicarna, det är inte dyrare än japanarna (förutsatt att du servar på rätt ställe, du har inte längre till Italia Bike än vad jag har).

/J
 

Annihilation

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Blir Ducce
Tja alla Ducce folk, Håller på ta kort nu så precis kollat på en Ducce 750s som första hoj en 02 är det, Ser små kul ut :) Nån som har lite kommentarer ang Duc 750s hur den är som hoj ? Tack på förhand Mvh Marcus
 

Johan Bergqvist

Tarnished Tiger
Gick med
28 May 2005
Ort
Vellinge
Hoj
Ducati 848
Tja alla Ducce folk, Håller på ta kort nu så precis kollat på en Ducce 750s som första hoj en 02 är det, Ser små kul ut :) Nån som har lite kommentarer ang Duc 750s hur den är som hoj ? Tack på förhand Mvh Marcus

Trevligt, Ducati har mycket trevliga hojar med mycket karaktär och är mycket roliga att köra.:tuttar
750s:en är en billig hoj, både försäkring och inköp, bra allround- och nybörjarhoj men kan bli lite klen ganska snabbt för dig beroende på hur du kör, prova och jämför både en 900 och 750 så kommer du att känna vad som är rätt för dig.:D
Det som är viktigt med Ducati är att servicen är skött:va som det ska, är det gjort korrekt så är det inga bekymmer med en sådan hoj.:banana
Jag rekomenderar dig att gå med i ducceklubben också, där kommer du få mycket mer och detaljrik info om det du behöver veta:krama

mvh
 

Annihilation

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Blir Ducce
Trevligt, Ducati har mycket trevliga hojar med mycket karaktär och är mycket roliga att köra.:tuttar
750s:en är en billig hoj, både försäkring och inköp, bra allround- och nybörjarhoj men kan bli lite klen ganska snabbt för dig beroende på hur du kör, prova och jämför både en 900 och 750 så kommer du att känna vad som är rätt för dig.:D
Det som är viktigt med Ducati är att servicen är skött:va som det ska, är det gjort korrekt så är det inga bekymmer med en sådan hoj.:banana
Jag rekomenderar dig att gå med i ducceklubben också, där kommer du få mycket mer och detaljrik info om det du behöver veta:krama

mvh
Tackar för infon. Ja tar nog en 750 som första hoj , sen kan man uppgradera då man blivigt bättre förrare mm. dumt att utnyttja försäkringen direkt ju hehe,
 

Ellex

Skånsk Wiking
Gick med
23 Apr 2009
Ort
skivarp
Hoj
En sån röd :)
Så får jag oxå sälla mig till övriga ducatister, köpte mej en monster 900 -00:a idag med 2600 mil på mätaren och välservad. Fick 1 års beg garanti av handlarn. Hon fånga mitt hjärta med en gång när sången strömmade ur silmotopiporna, så jala gott muller.

Ses på vägarna i sommar/ Lex
 

Ellex

Skånsk Wiking
Gick med
23 Apr 2009
Ort
skivarp
Hoj
En sån röd :)
Väntar bara på inloggningsuppgifter så man kommer åt alltskoj på duccesidan :yoparty !
 

Annihilation

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Blir Ducce
Haj haj

Kanske dum fråga men då ja inte har hoj ännu så.. frågade om va som va gjort på senaste servicen och det va massa saker + ngt som heter tothedbelt ja undrar bara e det kamremen lr ? Tack på förhand.
 

tommi

Guest
Kanske dum fråga men då ja inte har hoj ännu så.. frågade om va som va gjort på senaste servicen och det va massa saker + ngt som heter tothedbelt ja undrar bara e det kamremen lr ? Tack på förhand.

Ja det låter ju som det,jag är ju inte helt van vid ducati ännu men vilken service var det så nån annan kanske kan komma med svar?
 

stronzo

Med Lem
Gick med
22 Jun 2003
Ort
Gbg
Hoj
Ingen
tothedbelt ja undrar bara e det kamremen lr ? Tack på förhand.

Toothed belt, eller möjligen Toothed belts = Kamremmar. Grattis...


DucatiTimingBelt-73710101A.jpg
 

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fjärås
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Konsten att hotta en Ducati

Tänkte bara tipsa om en artikel i majnumret av tidningen Performance Bikes, som handlar om en kille som byggt om en 916 till 996, men som definitivt inte sparat på pengarna.

Totalkostnad c:a 675´000 kr. exkl. arbetstimmar. Bara citat: "titanskruvar på viktiga ställen" kostnad c.a 40´000!

En enormt grym hoj, nästan alla delar i motor/ avgasystem osv.. är från olika fabriksteam, chassi i magnesium:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar
 

Annihilation

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Blir Ducce
Tjena gött folk :) Nån som vet vart man kan beställa hem ett oljefilter till Ducce 750s ?

Tack på förhand mvh Marcus

Tack för bilden Stronzo :tummenupp
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top