Har alltid älskat designen på Ducati 748/916/996/998... min första hoj var en Cagiva Mito och har sedan dess älskat den klassiska designen.
Men om vi ska vara lite realistiska nu så har jag runt 50-60 tusen att lägga på en hoj och det finns ingen hoj i den prisklassen som jag ens är det minsta sugen på jämfört med Ducati 916, det vill säga ett solklart val för mig. Däremot vill jag inte ha en hoj som står stilla en hel sommar på grund av renoveringar.
Jag vet att vipparmarnas ytskikt slits ned, väldigt förekommande. Vad för servicehistorik bör man kräva? Kollar man igenom vipparmana vid en vanlig ventiljustering? Med andra ord, kan jag vara säker på att en fullstämplad 916 har undersökts för eventuella slitna vipparmar?
Det är det enda som oroar mig med den här cykeln, resten ärr väl rätt så bra som jag förstått. Kamremsbyte är något annat som man inte behöver ta hänsyn till med motsvarande japsare. Ventiljustering osv, är ju inga problem.... den smällen får man ta med alla hojar, kanske lite oftare i det här fallet.
Har haft en ZX7R och tyckte den var lagom prestandamässigt... nu är förvisso 916 svagare på pappret men hur skiljer prestandan åt mellan dessa hojar? Skulle inte vilja ha något svagare än ZX7R:en.
Vad för andra tips kan ni ge till en Ducati nybörjare, har aldrig haft en Ducce innan och vill vara riktigt noggrann för att jag vill ha ett riktigt fint exemplar av en 916... kan bli en dyr historia om man inte har koll nog.
Sen har jag en till fråga att ställa... hur är 916 att köra? Har hört allt om körkänslan, och att den är riktigt nice. Men hur upplevs den, stabil - nervös... något mitt emellan? Wheeliebenägen? Min ZX7R var stabil och TUNG som ett lok, och att få upp den på andra växeln kunde man glömma