Ducati-tråden

Ducce 748

SDK#4860
Gick med
13 Aug 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 748, hornet 600
Tänkte landa mellan 50-70 nånstans, helst i den lägre häraden då jag tänkte behålla hyndan.

Kollade annonserna i klubben å där fanns det en 996 i motala för 60kkr och en gul oreggad 996 i Götet för 40kkr.

Lycka till! Du kommer inte bli besviken... å du.. du kommer sälja hondan sen ändå så de är lika bra att du gör det direkt och får mer pengar till en nyare ducce :tummenupp
 

Nailer

Surgubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Älvsjö
Hoj
Ducati 900SS
Kollade annonserna i klubben å där fanns det en 996 i motala för 60kkr och en gul oreggad 996 i Götet för 40kkr.

Lycka till! Du kommer inte bli besviken... å du.. du kommer sälja hondan sen ändå så de är lika bra att du gör det direkt och får mer pengar till en nyare ducce :tummenupp

Ja såg dem, oreggat vete tusan, kan vara rätt dyrt att få den i gatskick och jag är ingen banåkare direkt...

Hondan är bra att ha, den kompletterade min 900SS på ett förträffligt vis i två år, grisväder=åka grisen, finväder=åka Duccen :D
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Har alltid älskat designen på Ducati 748/916/996/998... min första hoj var en Cagiva Mito och har sedan dess älskat den klassiska designen.

Men om vi ska vara lite realistiska nu så har jag runt 50-60 tusen att lägga på en hoj och det finns ingen hoj i den prisklassen som jag ens är det minsta sugen på jämfört med Ducati 916, det vill säga ett solklart val för mig. Däremot vill jag inte ha en hoj som står stilla en hel sommar på grund av renoveringar.

Jag vet att vipparmarnas ytskikt slits ned, väldigt förekommande. Vad för servicehistorik bör man kräva? Kollar man igenom vipparmana vid en vanlig ventiljustering? Med andra ord, kan jag vara säker på att en fullstämplad 916 har undersökts för eventuella slitna vipparmar?

Det är det enda som oroar mig med den här cykeln, resten ärr väl rätt så bra som jag förstått. Kamremsbyte är något annat som man inte behöver ta hänsyn till med motsvarande japsare. Ventiljustering osv, är ju inga problem.... den smällen får man ta med alla hojar, kanske lite oftare i det här fallet.

Har haft en ZX7R och tyckte den var lagom prestandamässigt... nu är förvisso 916 svagare på pappret men hur skiljer prestandan åt mellan dessa hojar? Skulle inte vilja ha något svagare än ZX7R:en.

Vad för andra tips kan ni ge till en Ducati nybörjare, har aldrig haft en Ducce innan och vill vara riktigt noggrann för att jag vill ha ett riktigt fint exemplar av en 916... kan bli en dyr historia om man inte har koll nog.

Sen har jag en till fråga att ställa... hur är 916 att köra? Har hört allt om körkänslan, och att den är riktigt nice. Men hur upplevs den, stabil - nervös... något mitt emellan? Wheeliebenägen? Min ZX7R var stabil och TUNG som ett lok, och att få upp den på andra växeln kunde man glömma :)
 
Last edited:

dahlgren

#4982
Gick med
9 Jun 2008
Ort
Enskede
Hoj
ZX7R
Vad för andra tips kan ni ge till en Ducati nybörjare, har aldrig haft en Ducce innan och vill vara riktigt noggrann för att jag vill ha ett riktigt fint exemplar av en 916... kan bli en dyr historia om man inte har koll nog.

Cylinderfotspackningen på lodräta cylindern ska kunna va lite kass, kanske bara på 748. men kolla så det inte är kladdigt dära
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Hejsan alla !

Nu har jag bytt in min hoj till en ny Ducati Hypermotard Evo -Sp och gått med i ducceklubben :)

Blir ett spännande 2011 .

Mvh Micke
 

druid

CLASSIFIED
Gick med
19 May 2005
Ort
08
Hoj
Ducati 916 -98, Ducati 899 Panigale -14
Hejsan alla !

Nu har jag bytt in min hoj till en ny Ducati Hypermotard Evo -Sp och gått med i ducceklubben :)

Blir ett spännande 2011 .

Mvh Micke

Härligt, då kanske man inte blir ensam på banorna...
 

dahlgren

#4982
Gick med
9 Jun 2008
Ort
Enskede
Hoj
ZX7R
åååååå satt och torrjucka en sån på mässan, torde vara en mycket kul hojj att få gränsla med motorn påslagen :)

edit: den större 1100an till vänster såg lite läskig ut
 

Bifogat

  • hyper.jpg
    hyper.jpg
    87 KB · Visningar: 93
Last edited:
Nyheter
Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

Top