Ducati-tråden

sportbike

Guest
Jag har blivit grymt sugen på en 848, speciellt nu när dom kommer med EVO modellen.
Jag är ingen raket på bana men det är där jag kommer hålla till oftast med största sannorlikhet. Kommer jag ångra att man inte köpte en beggad 1098 för mer kräm? OM jag köper som sagt...
Jag har en känsla av att 848'an är lagom för en knappt medioker tjockis som kör lite bandagar och inte kan hantera den fulla effekt literhojar och däröver.

Lånade en 848 och tyckte då att motor och chassi var perfekt avstämda.
Mer mos behövs inte för att ha kul på bana, dock saknade jag bettet i monoblock-oken.
Det har ju EVO:n så nu är den fulländad.
Och, den har 6 hästar till.

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Har de släppt något pris på 848 evo än?

Edit: Hittade på blocket. 142k.

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Mellan hojar
Lånade en 848 och tyckte då att motor och chassi var perfekt avstämda.
Mer mos behövs inte för att ha kul på bana, dock saknade jag bettet i monoblock-oken.
Det har ju EVO:n så nu är den fulländad.
Och, den har 6 hästar till.

Ja, den verkar ha blivit komplett nu, läst lite test på 848'an och dom har skrivit precis vad du säger, saknar lite bett i bromsarna, men nu så :tummenupp

BikerMike

Medlem
Gick med
20 Sep 2005
Hoj
Ducati 996R -01 no.0022
Topplock Testastretta

Hej:

Jag har en 996R som har fått ras i den horisontella toppen. Undrar om det är någon som har koll på hur topplocken skiljer sig genom åren.
Har dom blivit bättre ju nyare dom är? har lånat hem ett par från -04 och det skiljer en del.

Mvh Micke 4024

DasPB

LillGreven
Gick med
16 Sep 2009
Hoj
en på två hjul
Har en fråga ang. 848:an, har 08:ans modell några sjukdomar som man bör kännas vid?

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Hallå tänkte bara höra om vad "man" ska köpa för koppling till hojen ST4:a då min korg & lamelerna är helt slut. Orginal ,Zeke slir har jag inte råd med eller har nån nåt ligandes så PM:a gärna

sportbike

Guest
Hallå tänkte bara höra om vad "man" ska köpa för koppling till hojen ST4:a då min korg & lamelerna är helt slut. Orginal ,Zeke slir har jag inte råd med eller har nån nåt ligandes så PM:a gärna

Jag köpte en Zeke-korg och 1198-lameller till min Hypermotard när jag tyckte att det rasslade alldeles väldigt om originalet.
Den var inte speciellt dyr och en fantastisk precision, blev tyst i maskin, alldeles för tyst.
Satsa på en originalkorg och nya lameller, finns lite olika att välja på.
En Ducce utan kopplingsrassel är som en regnig sommar, inget man önskar sig :)

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
Jo rassla ska det men min är så slut att jag får dubbelpumpa ibland vilket är lite olustigt.
Vad finns det för olika att välja på & vart får man annars tag på Zeke grejer???

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Motorkåpa över vattenpump på monster?

Hej,

omkullbromsning på våt asfalt blev inge bra, behöver kåpan över vattenpumpen och en växelpet till en Ducati Monster – 04 Modell: S4R.

Nån som har liggande?

PP

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Jo rassla ska det men min är så slut att jag får dubbelpumpa ibland vilket är lite olustigt.
Vad finns det för olika att välja på & vart får man annars tag på Zeke grejer???

Zeke´s grejer är superbra! Hade hans koppling på min 748 och den gjorde 2300 mil inkl mycket bana utan tillstymmelse till förslitning.

Zeke är en medlem i Duccaklubben och fräser korgar på beställning.
PM´a mig dit nummer så ber jag honom ringa upp.. Vill inte lämna ut hans nummer på ett öppet forum.. :)

sportbike

Guest
Tänk på att lägga i alla lameller i korgen innan du monterar den, för att se att ingen kärvar.Originalkorgen har lite större tolerans och om någon lamell går i lite trögt i Zeke-korgen så frikopplar den inte.
Prova en och en med lös korg, och givetvis köper du nya lameller och stålplattor.

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
Tackar grabbar just fått tag i en så gott som ny Zeke koppling så jag borde ha den i slutet av veckan. Jo mina plattor & lameller kan man ....ja vet inte om de duger till nåt faktiskt så det blev en komplett koppling som typ gått 50 mil har jag för mig att han sa.
Så det borde bli kanon.

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
Så ja nu sitter den i tyst & inte alls så ryckigt som en slut koppling. Jävligt skönt.

TomTom

i bollen...
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
Ducati 996SPS
Bra att det blev tyst, men dubbelpumpa? det kommer inte från en slut koppling, nåt annat är mysko. Det blir tvärtom om något då stacken minskar i höjd.

Är den knepig att få iväg från stillastående så är de konkava diskarna för platta, köp nya eller fetta in lamellerna med lithiumfett.
Om Zeke-paketet bara rullat 50 mil så löser det knepig start, prima kvalle iaf, good luck!

Hade zeke-koppling på min 748 och det var väldigt bra kvalle/funktion, svårt att komma på nån som är mer noggrann heller.

Last edited:

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
Jag tror nog att det var så enkelt att de fastnade i ytterkorgen & inte komnågonstans, men det hände bara ca 5 gånger i på 400 mil fast med tätare intervaller mot slutet. Så man är ju inte säker på att det är borta, jag funderade annars på om kopplingspinnen ( den äånga som går genom axeln) vibrerade så att den tryckte ut kolven som en sne bromskiva gör, då får man kolla om det sitter en fjäder bakom kolven eller klura på nåt då.
Men hojen blev helt klart mer lättkörd inne i stan.

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Verkstadshandbok till Monster S4R -04?

Kompisen bromsade omkull med sin Monster och slog sönder kåpan över vattenpumpen. Det fixade vi en ny men när vi skulle byta visade det sig att flisor från kåpan hade gått in o slagit sönder impellern! :gnissla

Nu behöver han verkstadshandboken för att vi skall kunna se hur den sitter fast, om det går att byta själv och hur vi ska göra om vi har fått in alumniumflisor i kylssystemet....:rolleyes:

(Jag ska sparka in honom på SH och Ducceklubben så får han själv leta men det är första hojen och han e mest uppgiven just nu...)

Någon som har boken på fil eller goda råd hur gå till väga?

P

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...