Hej!
Jag har idag beställt min nya Diavel. Är det någon som har tips på hur jag köra in den på bästa sätt, och hur länge/mil?
Min personliga uppfatttning är att det inte är en bra ide att följa det som Ducati rekommenderar, då riskerar du att ringarna inte sätter sig så bra de kan, och då följer mindre effekt och den drar mer olja.
Man ska inte vara våldsam på nåt sätt, men mycket gas och låga varv i början (börja runt 5k) för att sakta öka varvet över en period av 10 mil funkar bra, sen är det klart.
I praktiken gör du så att du lägger i en hyfsat hög växel, 4an är lagom, cruisa på 5k sen ger du fullt till 7k, låt den motorbromsa ner till 5 och upprepa så länge tålamod finns, efter kanske 3 mil sveper du 5-8k efter ytterligare 3 mil sveper du 5-9 osv tills du slår i varvstoppet runt 10 mil.
Kanske vill du söka upp en dyno när det börjar gå undan då det går himla fort på vägen och kan vara farligt för körkort och kropp då du ska ligga 150+. Jag gör allt i dynon med en bra deckare på tanken
Jag har kört in ett par duccemotorer på det viset och när jag senare tagit isär dom ser det finfint ut med vevstakslager och kolvtopparna är torra från olja.