Ducati

Günther

Guest
Hyper skrev:
Kul med en FILA Multistrada! Har jag aldrig sett förut, rätt fräckt faktiskt.
Framför allt markfrigången begränsar ju på bana. Vet att PG skrapade i det mesta och krökte växelpellen på sin multi trots att han hängde ut som en liten apa...
Funderade först på en monster som gat/pendlarhoj men kanske skulle lill-multin vara ett roligt alternativ.

Danke. Rolig att du uppskattar min Multistrada FILA. Jag är jättenöjd!
PG Skrapade? Jag glaube att det beror på föraren, inte på Motorcykeln! Klantig kille som skrapar växelspaken.

Jag jag är jättesnabb och har minsann kört ifrån massor med 748R och andra hyprar på banan, men skrapar inte i något på FILA'n. Doch så har jag ju modifierat min en hel del.

Lilla Multistradan kan säkert vara ett bra alternativ, särskilt till ett Monster. Men om du har en 996R också, så tror jag du kommer att vilja ha en 1000Ds rätt så schnell.
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Günther skrev:
Doch så har jag ju modifierat min en hel del.


AHA!!!!! Sehr intressant. På vilket sätt har mein herr utvecklat sin Multistrada för att inte skrapa i vissa delar? (exempelvis avgassystem, fotpinnar, stöd och annat)

Intresse finns för att byta bort hypern mot en multi, men bankörningen måste fungera...

//amullo
 

JohanL

Osocial - Jobbar på det!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
2 med Duccemotor
amullo skrev:
Jag FUNDERAR på en Multistrada S, men ... Kanonkul hoj ... jag älskar bankörningen ... bytt på ett ögonblick.
Till nästa säsong finns det nog upp/bakflyttade fotpinnar till MTSen också. Då har du inga ursäkter! ;) :banana

amullo skrev:
Den hinner förmodligen inte bli helt genomvarm. Duccarna blir inte det om man inte kör på ordentligt. Ta en tur på 10-15 mil småkurvig i bra tempo så löser det sig med stor sannolikhet.
Helt rätt! Oljan måste bli ordentligt varm (100 grader) och ahållas där en bra stund så att vattnet hinner ventileras ut. Kan ta en timme eller så...

Just det: http://www.multistrada.net
 

V-Gurra

Vart tog kärleken vägen?
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Midnattssolens land
Hoj
Yamaha V-MAX såklart!
starclassic skrev:
vmax måste ju vara den optimala kurvmaskinen!

Äntligen nån som fattat poängen!
Vmaxen är ju grym på allt!
Fast mycke vill ha mer, å i vinter blir det till å tok-modda den. Mer pulver blir det garanterat och så ska jag putsa lite på väghållningen.
Har redan fått massor med tips av välvilligare sporthojar i en annan tråd om just detta.

Nån som har koll på vad en Öhlinsgaffel kostar?
 

TSRD

Forza Italia
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati M900 CR Sp, Ducati Multistrada 1000DS -04
V-Gurra skrev:
Äntligen nån som fattat poängen!
Vmaxen är ju grym på allt!

Men snälla nån... Har du hört talas om ironi :rolleyes: ... :tungan

Öhlins gatgafflar ligger väl annars på cirkus 20'000... Men jag måste nog säga att det känns som lite overkill. Du vet väl att en gris fortfarande är en gris, hur mycket man än sminkar den :7peta ...


/T

.
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
V-Gurra skrev:
Nån som har koll på vad en Öhlinsgaffel kostar?

En öhlinsgaffel som passar V-Max vet jag inte ens om det finns (OBS: ingen tråkning.. bara fakta). Men om du hittar beggade Öhlinare kanske du får loss dem för runt 12.000:- Kanske något mer, beroende på gaffelmodell.

Det som förmodligen blir aktuellt är att bearbeta nya gaffelkronor och bottenstycket samt bromsoks hållare, eftersom det inte finns från fabrik.

Ett alternativ kan ju vara att bearbeta den gaffel du har med nya fjädrar, olja och se till att få den polerad, det brukar göra underverk.

Glöm inte att titta på bakfjädringen också, om du ändå vill titta över väghållningen. Men jag skulle gissa att du kommer att släpa grejer i backen ändå vid kurvtagning, eftersom hojen är ganska låg.
 

Flyer

...?
Gick med
10 Mar 2004
Ort
Löddeköpinge
Hoj
Ducati Multistrada -03, Cagiva Elefant ie GT-91
Hyper skrev:
Funderade först på en monster som gat/pendlarhoj men kanske skulle lill-multin vara ett roligt alternativ.

Med risk för att bli tjatig - överväg en elefant! Bigbore-kit (944 lr 985) och styva upp ramen så kan du överraska sin omgivning (rejält). Eller, om du är händig, varför inte en 996:a i ramen, se: http://www.italsport.net/996_elefant.htm

Finns ett par elefanter till salu på blocket.

Jag citerar glada ägare från elefanlistan:
"I was riding on some twisty pavement yesterday with a smalll group of friends
on a vairety of older Italian bikes, Darmahs's etc.. Anyway as we passed
through a small town a guy on a sport bike started following me. As we got
into the twisty stuff he started falling back and when we finally stopped he
pulled up a few seconds behind. He was stunned to see that it was a '87 650
Elefant he couldn't keep up with. I was stunned to see he was riding a
GSXR1300 Hayabusa. Elefants are so cool."

En annan nöjd ägare:
"There was the track day,where a guy on a VFR 750 complained that he couldn't catch me in the corners,and I wasn't even hanging off! Well duh!, I've got more ground clearance and more torque, you aren't going to catch me in the corners. He couldn't catch me on the straights either, but i didn't tell him about the 944 kit, ST2 cam and the Keihin flatslides. Just let him feel inadequate for the day."

Anslut till den lilla svenska "hjorden", häng med på elefantträff i Slovenien nästa år.
 

Flyer

...?
Gick med
10 Mar 2004
Ort
Löddeköpinge
Hoj
Ducati Multistrada -03, Cagiva Elefant ie GT-91
Går ju att ta bort lite av den klumpiga looken åxå... men det syns ju att det är en elefant i alla fall.... å inte är det några problem med markfrigången!
 

Bifogat

  • motardelefant.jpg
    motardelefant.jpg
    60.6 KB · Visningar: 106
Last edited:

Keihin

Står när du faller!
Gick med
24 Nov 2003
Ort
Götet såklart!
Hoj
Ducati 1098S
Flyer skrev:
He couldn't catch me on the straights either, but i didn't tell him about the Keihin flatslides. Just let him feel inadequate for the day."

Ja, vad säger man, Keihin! Världsklass! Får till och med en Elefant att rocka!
 

V-Gurra

Vart tog kärleken vägen?
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Midnattssolens land
Hoj
Yamaha V-MAX såklart!
amullo skrev:
En öhlinsgaffel som passar V-Max vet jag inte ens om det finns (OBS: ingen tråkning.. bara fakta). Men om du hittar beggade Öhlinare kanske du får loss dem för runt 12.000:- Kanske något mer, beroende på gaffelmodell.

Glöm inte att titta på bakfjädringen också, om du ändå vill titta över väghållningen. Men jag skulle gissa att du kommer att släpa grejer i backen ändå vid kurvtagning, eftersom hojen är ganska låg.

Klart det finns Öhlinsgrejer till Vmaxen! Yamma äger ju för böveln Öhlins. Eller har jag fel? Nästan förvånande att det inte sitter öhlinare på hojen original till och med...

Gällande kurvtagningen så ska jag helt klart ta å flytta fram å upp fotpinnarna lite, sedan så lär ju avgassystemet behöva modifieras lite också.
Fjädringen bak är jag dock ganska nöjd med redan nu...

/VG
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
V-Gurra skrev:
Klart det finns Öhlinsgrejer till Vmaxen! Yamma äger ju för böveln Öhlins. Eller har jag fel? Nästan förvånande att det inte sitter öhlinare på hojen original till och med...

Gällande kurvtagningen så ska jag helt klart ta å flytta fram å upp fotpinnarna lite, sedan så lär ju avgassystemet behöva modifieras lite också.
Fjädringen bak är jag dock ganska nöjd med redan nu...

/VG



Du vet att din hoj är en relik va? Har det överhuvudet taget gjorts någon ändring på den sedan -86?
 

Hyper

SDK #2174
Gick med
18 Jun 2003
Ort
Tokholm
Hoj
1078RS Pierobon

Günther

Guest
amullo skrev:
AHA!!!!! Sehr intressant. På vilket sätt har mein herr utvecklat sin Multistrada för att inte skrapa i vissa delar? (exempelvis avgassystem, fotpinnar, stöd och annat)

Intresse finns för att byta bort hypern mot en multi, men bankörningen måste fungera...

//amullo

JAg har gjort massor med modifieringar. Bland annat borttagen katalysator, Remus-auspuff, Höjt markfrigången på bakdämparen, doch så har jag sänkt den lite gran fram för bättre "känsel" i styret. Detta räcker till en början för banan, sedan finns det massor med mer grejer man kan gören. Kortare fotpinnar från 916, Öhlins bak(inte jag ännu), 14-kuggsdrev fram, 1100-kit, öppen luftbox, annan insprutning, etc.
 

V-Gurra

Vart tog kärleken vägen?
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Midnattssolens land
Hoj
Yamaha V-MAX såklart!
Chronic skrev:
Du vet att din hoj är en relik va? Har det överhuvudet taget gjorts någon ändring på den sedan -86?

Kanske det, but why mess with perfection? :D
Skojar bara(hoppas du fattar det å inte lackar ur igen. Har lite svårt för det där med Ironi som ni fjollor nere i sthlm är så bra på).

Har det ändrats mycket på monstret sedan dess då?
 

Hyper

SDK #2174
Gick med
18 Jun 2003
Ort
Tokholm
Hoj
1078RS Pierobon
Günther skrev:
...PG Skrapade? Jag glaube att det beror på föraren, inte på Motorcykeln! Klantig kille som skrapar växelspaken.
...Lilla Multistradan kan säkert vara ett bra alternativ, särskilt till ett Monster. Men om du har en 996R också, så tror jag du kommer att vilja ha en 1000Ds rätt så schnell.
Haha...det ska jag hälsa honom! :D
PG din klant!! :hej , så...

Planen är att ha kvar 748R:en som banhoj, sälja av 996R:en och istället skaffa en "billig" andrahoj som gathoj. Men som du säger, man vill alltid ha mer efter ett tag...
Har du inga fler bilder på Multin?
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Günther skrev:
JAg har gjort massor med modifieringar. Bland annat borttagen katalysator, Remus-auspuff, Höjt markfrigången på bakdämparen, doch så har jag sänkt den lite gran fram för bättre "känsel" i styret. Detta räcker till en början för banan, sedan finns det massor med mer grejer man kan gören. Kortare fotpinnar från 916, Öhlins bak(inte jag ännu), 14-kuggsdrev fram, 1100-kit, öppen luftbox, annan insprutning, etc.

Jah. Sehr schön.. Klart intressant. Jag får åka hem o räkna de lire som finns i kassan och se på mobile.de vad som finns att inhandla från storasyster i söder.

Fotpinnar hjälpte jag PeGe att modifiera från monsterpinnar, som var lite kortare. Verkade som det hjälpte en del. Öka rideheight bak o minska ifram torde ju inte erbjuda några som helöst problem. Det jag är orolig över är broms och växelpedaler.. Men det borde ju gå att få fram en bra lösning även där. Givet så måste man ju har ett annat auspuff och Öhlinsbak. ev. så blir det en S med öhlins även fram..
 

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Peking
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
V-Gurra skrev:
Lite looooservarning över skrytet gällande TSRD's hoj. Visst, att TSRD själv är stolt över sitt bygge är väl en sak, men måste andra ducatister gå in å tala om hur dj-vla bra den hojen är, vilka modifieringar som gjorts osv?

Jag har inte sagt ett skit! Gillar för övrigt inte ens Tele-tubbes monter.. :kryckor (inte så förtjust i monstret överhuvudtaget för den delen)

Här har en annan varit iväg å torskat i Tallin ett par dagar å så har tåten spårat ut aldeles ofantlig.. (mycket läsning) :6surkart

Lär er för fasen att inte skriva i ducatispecifika trådar när jag är borta!

/B
 

Hyper

SDK #2174
Gick med
18 Jun 2003
Ort
Tokholm
Hoj
1078RS Pierobon
Bj.O.rn skrev:
...Här har en annan varit iväg å torskat i Tallin ett par dagar å så har tåten spårat ut aldeles ofantlig.. (mycket läsning) :6surkart
Lär er för fasen att inte skriva i ducatispecifika trådar när jag är borta!/B
Undrade just var du höll hus någonstans...Tallin..JOJO...! :pussa
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top