Ducatismutskastartråd

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
Silwer skrev:
Här saknas orden prestandamässigt övelägsna.

enklare än 2 cylindrar i v form vete fan det höll de på med på 20 talet.

Men dyrt tycks det iaf vara när italienare (eler amerikan)väljer motortypen, är det en japantillverkad märks inte pris skillnaden av nån anledning.

Jag tror dessutom at de desmodromiska ventilerna enbart är en gimmick som inom 10 år är borta pga att de absolut inte behövs för nånting i en modern värld.

Packeteringsmässigt är en radfyra inget vidare i en hoj, även om dom blir kompaktare för varje generation. Det är dock en ekonomiskt fördelaktig lösning, två kammar en topp istället för fyra kammar å två, ofta olika toppar. Vad är enklast och billigast att tillverka tror du?

Effektmässigt är det självklart att det är möjligt att klämma ur mer effekt ur fyra cylindrar än två, konfigurationen med fyra cylindrar på rad har däremot inget med det att göra..

/B

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Bingo skrev:
Likheterna är för stora för att kunna ignoreras i en smutskastartråd. Men hur var det med det korvmojs-desmodromiska då?

Håde får du smutskasta i någon annan tråd, Korvmojjsdesmodromiken är en annan femma.. Har du inte pillat med det så inser du inte mekaniknens fördelar, rentav skönhet! Vi får väl ta å kika lite på en lös topp nån gång, över ett glas grappa.. hähä

/B

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
dr2fast4u skrev:
Jag har kört 2 duccar,en 916 & en 996 SPS
Den sistnämnda körde jag på bana och var en mycket trevlig bekantskap,men...
Varför betala närmare 230000 kr för en hoj som enligt min mening blir slagen på alla områden(vikt,effekt,stabilitet,kvalitet, prestanda,adrenalinfaktor m.m) jämfört mot min (f.d) GSX-R1000-01 för 109000 kr(höstpris utan byte)?
Detta är absurt och totalt orimligt!!!
Visst,öhlins komponenterna är inte dåliga, men det räcker inte.

Man betalar antagligen pengarna för att man är svinrik, SPS'erna var tokigt dyra på sin tid. Tror '97an kostade uppåt 240.000.. å dom hade "ju inte ens" öhlinsgaffel '97 eller '98.. Jag köpte min beggad, den hade då en något rimligare prislapp. Det verkar inte spela någon roll, dyrmodellerna verkar bli sålda likt förbannat..

/B

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Laverda o några till
Personligen så tycker jag att det är för täta serviceintervaller åxå,,
rembyten hit och rembyten dit,,,,,,
och svindyrt e det åxå,,, speciellt om man gör det själv o gör fel,, då e det 7-jäkla kostsamt.

där kan jag säga att Aprilian är sååååååå mycket billigare att äga ur service synpunkt. :7peta

PutteLiten skrev:
Jo, men om det nu tar sådan j*lva tid att göra servicen får de väll för h*lvete sänka timpriset.
De missade mig som kund, och säker ett antal andra som frågar om service kostnader INNAN man köper hojen...
Vem har lust att slänga ut 5-8k på en service?

Och, jag har råd att köra Ducce om jag vill. Men jag väljer att ha två hojar istället...:rolleyes:

Faktum med är att det störde mig som fan, jag VILLE ha den där S4an...

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
jocke i köping skrev:
och svindyrt e det åxå,,, speciellt om man gör det själv o gör fel,, då e det 7-jäkla kostsamt.

Svarar med: Gör om, gör rätt..

Blir väl inte billigare att göra fel själv med någon annan motor heller.. :va

/B

ReoReo

Proud member of Lucius fan club!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki minimotard i Bangkok.
Varför har de så låg effekt (nej, jag har inte missat att de har twin)?

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Laverda o några till
förmodligen inte men risken är nog större att det lyckas med en konventionell ventiljusteringsmekanism än krånglet som desmon ställer till med,,,
och varför bygga så att man "måste" in på verkstad med den ??

är inte ducce förresten dominerat av amerikanska ägare ?
i så fall är det ju ungefär som om dom e släkt med både håde å briggs o stratton,,

Bj.O.rn skrev:
Svarar med: Gör om, gör rätt..

Blir väl inte billigare att göra fel själv med någon annan motor heller.. :va

/B

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Porsche Harry skrev:
Varför har de så låg effekt (nej, jag har inte missat att de har twin)?

Ren blygsamhet bara.. Samma skäl som att angiven torrvikt är med oljor, batteri samt kylvätska (där det används)..

/B

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
jocke i köping skrev:
på det där viset säljer du inga fästen,,,,,,,,
Jag skulle aldrig sätta en dyr videokamera på en Ducce, kameran kommer att vibrera sönder :D

Ericsson

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Såld
Bingo skrev:
Men hey! Var det inte du som skrev något om "körd av en fegis, kolla chickestripsen bara" när du sålde din fina GSXR-600? Du måste trivas bra med Ducatin :D

Hey! Du ska smutskasta Ducati inte mig! :finger :D

Som du vet själv, vad skriver man inte för att kunna sälja ett Suzuki-vrak :rolleyes: :D (Närå Suzukin var fin, lite dåligt detaljarbete bara)

Chickenstrips går bort på säsongens först bankörning. Visst, fortsätt köpa begade racedäck, men det tycker jag är lite poseraktigt :D

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
abstruse skrev:
Jag har svårt att bestämma mig för vilket som är äckligast: Ducati, bernaisesås eller Gustavs nygamla och tillika illlaluktande moppe. Uscha! :crash

Ingetdera eftersom du aldrig har haft någon smak.

Det jag undrar är varför Ducatister är lika fanatiska och orealistiska som de värsta religösa fundamentalister. Finns liksom inget som är dåligt med deras visioner av Duccarna. Lite obehagligt faktiskt.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Bj.O.rn skrev:
Håde får du smutskasta i någon annan tråd, Korvmojjsdesmodromiken är en annan femma.. Har du inte pillat med det så inser du inte mekaniknens fördelar, rentav skönhet! Vi får väl ta å kika lite på en lös topp nån gång, över ett glas grappa.. hähä

/B
Oh boy, mer freudianskt än så blir det helt enkelt inte... Jämförelser mellan HD och Ducati är att smutskasta HD... Det undermedvetna ljuger inte.

Om det finns två likvärdiga sätt att göra något på väljer man det enklaste. Det krångligare alternativet blir dyrare, har högre benägenhet att gå sönder och är mer underhållskrävande. Lägg till slöare så har vi en hygglig sammanfattning av Ducati.

Får man smutskasta Ducatiförare också i den här tråden?

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Bj.O.rn skrev:
--snip --
Bingo:
Jag såg en Ducati köras fort i September '03 på Sviestad.. Du kan ju kolla nästa helg Bingo, dom är lite snabbare.. -- snip --

Visst gick det fort men det var fem japshojar som körde ännu snabbare.
Hur svårt är det att vara snabbast om reglementet är skrivet för att passa Ducati och ingen annan?

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jag tycker det här var ett roligt initsiativ till en tråd.

Då öser Jag på lite Jag med.. Jag gillar också den äldre modellen mer då den nya har för mycket plast!! Det var det som var charmen med förra modellen att den var så "spartansk".

vilket skit att det inte går att åka på slangen med den!!!

+Dock för de tvångsstyrda ventilerna! ball lösning som får tvillingen att kunna varva mer.

Just det skit var det..högt pris, förhållandevis dålik kvalitetskännsla.

Men När Jag "mognat" och inte slitåsläng kör längre då ska Jag ha en 996:a och enmacho Jacka att åka runt och spänna mig på. :tummenupp

K-Micke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Goldwing
Goodstuff skrev:
Ingetdera eftersom du aldrig har haft någon smak.

Det jag undrar är varför Ducatister är lika fanatiska och orealistiska som de värsta religösa fundamentalister. Finns liksom inget som är dåligt med deras visioner av Duccarna. Lite obehagligt faktiskt.

En vision kan väl inte vara dålig? :hihi

Allvarligt, det blir lite ställningskrig för att kritikerna sällan vet vad dom pratar om utan bara kommer dragande med gamla fördomar. Det blir aldrig en sansad diskussion. Men visst finns det "fundamantalister" också bland Ducatisterna och ärligt talat så tycker jag med att det är lite jobbgt.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
K-Micke skrev:
En vision kan väl inte vara dålig? :hihi

Allvarligt, det blir lite ställningskrig för att kritikerna sällan vet vad dom pratar om utan bara kommer dragande med gamla fördomar. Det blir aldrig en sansad diskussion. Men visst finns det "fundamantalister" också bland Ducatisterna och ärligt talat så tycker jag med att det är lite jobbgt.

Nej men krocken mellan vision och verkligeht kan ibland vara skakande. ;)

Jag gillar Ducati och skulle gärna ha en om de inte var så förbannat, omotiverat tycker jag, dyra. Fundamentalism är trist i alla sorter.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept