Silwer skrev:Här saknas orden prestandamässigt övelägsna.
enklare än 2 cylindrar i v form vete fan det höll de på med på 20 talet.
Men dyrt tycks det iaf vara när italienare (eler amerikan)väljer motortypen, är det en japantillverkad märks inte pris skillnaden av nån anledning.
Jag tror dessutom at de desmodromiska ventilerna enbart är en gimmick som inom 10 år är borta pga att de absolut inte behövs för nånting i en modern värld.
Packeteringsmässigt är en radfyra inget vidare i en hoj, även om dom blir kompaktare för varje generation. Det är dock en ekonomiskt fördelaktig lösning, två kammar en topp istället för fyra kammar å två, ofta olika toppar. Vad är enklast och billigast att tillverka tror du?
Effektmässigt är det självklart att det är möjligt att klämma ur mer effekt ur fyra cylindrar än två, konfigurationen med fyra cylindrar på rad har däremot inget med det att göra..
/B