Ducatismutskastartråd

Monster

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Sthlm/Nacka
Hoj
Ducati monster bucci 944 termis helsystem och keihin fcr 41:or andra tändboxar osv..! Samt en fullkittad aprilia sr180cc malossi motor med jolly moto trimkrök och lite annat godis!
hmm

Bingo skrev:
Ducati är för killar med klent självförtroende. Posers. När såg du en Ducati som verkligen kördes fort senast?

:arsele

Kom med på ngt banåka så ska jag iaf åka från dig :arsele
 

K-Micke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
Goldwing
Bingo skrev:
Om det finns två likvärdiga sätt att göra något på väljer man det enklaste. Det krångligare alternativet blir dyrare, har högre benägenhet att gå sönder och är mer underhållskrävande. Lägg till slöare så har vi en hygglig sammanfattning av Ducati.

Jag tyckar iofs att det vore lysande om Ducati kunde göra ett desmosystem var mindre servicekrävande (och bättre kvalite på vipparmarna). Men som tekniker kan man inte annat än tycka om ett vackert system. Om man tar bort kamremmen så kan man med fingertopparna vrida runt ventilsystemet. Testa det på din radfyra, du behöver en halvmeterlång hävstång för att trycka ner ventilerna.
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
innebär det att om du teoretiskt monterade på ett konventionellt
ventillyftarsystem så skulle det förloras upp till 50% i effekt ?

lek då med tanken att vi gör tvärtom,,, monterar desmo på dom 2:a hojjarna o höjjer med 50%,,,,,, då jäklar :eek:)
tänk dig en vanlig Aprilia mille med 200 HK ,,, he he he då jämförelsevis om duccen har kvar sin desmo paralellt så är den på dagens beskedliga effekt,,
jämt o ständigt i bakhasorna på en MILLE

sanningen svider även om den är teoretisk :yoparty

K-Micke skrev:
Jag tyckar iofs att det vore lysande om Ducati kunde göra ett desmosystem var mindre servicekrävande (och bättre kvalite på vipparmarna). Men som tekniker kan man inte annat än tycka om ett vackert system. Om man tar bort kamremmen så kan man med fingertopparna vrida runt ventilsystemet. Testa det på din radfyra, du behöver en halvmeterlång hävstång för att trycka ner ventilerna.
 

K-Micke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
Goldwing
jocke i köping skrev:
innebär det att om du teoretiskt monterade på ett konventionellt
ventillyftarsystem så skulle det förloras upp till 50% i effekt ?

Var kom siffran 50% ifrån? Jag har ingen aning om hur mycket effekt som förloras i den inre friktionen i ett vanligt ventilsystem. Kanske någon annan vet?
 

heigo

Dåre
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Söder om stan
Hoj
En blå..
K-Micke skrev:
Var kom siffran 50% ifrån? Jag har ingen aning om hur mycket effekt som förloras i den inre friktionen i ett vanligt ventilsystem. Kanske någon annan vet?

Nu är jag lite småfull, men jag får för mig att du är fulare i verkligheten.. Jag tror att din bild förskönar, kanske photoshoppad!? Men vad vet jag mitt arma fnask....

OT, jag vet, men va tvungen...
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
när det gäller de tvångstyrda ventilerna så tror jag det är en egen skola så at t säga som en massa andra lösningar hos olika tillverkare, det behöver absolut inte betyda att det är den bästa lösningen, ifall man kan tvinga ner en ventil i en vanlig hoj med fjäderteknik kan ju kvitta, varför skulle man göra det för?
 
Last edited:

K-Micke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
Goldwing
Silwer skrev:
när det gäller de tvångstyrda ventilerna så tror jag det är en egen skoa så tat säga som en massa andra lösningar hos olika tillverkare, det behöver absolut intebetyda tat det är den bästa lösningen, ifall man kan tvinga ner en ventil i en vanlig hoj med fjäderteknik kan ju kvitta, varför skulle man göra det för?


Exakt!
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
Om jag inte har alldeles fel så har peugeot testat med desmo(dom kanske rent av e pappa till det ? ) på tidigt 1900-tal,,,,, redan då kom dom på att det inte var förnuftigt,, det måste vara orsaken till att dom avbröt projektet :rofl :fyllisar

Silwer skrev:
när det gäller de tvångstyrda ventilerna så tror jag det är en egen skola så at t säga som en massa andra lösningar hos olika tillverkare, det behöver absolut inte betyda att det är den bästa lösningen, ifall man kan tvinga ner en ventil i en vanlig hoj med fjäderteknik kan ju kvitta, varför skulle man göra det för?
 

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Peking
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
jocke i köping skrev:
Om jag inte har alldeles fel så har peugeot testat med desmo(dom kanske rent av e pappa till det ? ) på tidigt 1900-tal,,,,, redan då kom dom på att det inte var förnuftigt,, det måste vara orsaken till att dom avbröt projektet :rofl :fyllisar

Troligare är att om inte behärskade tekniken, Peugeot hade väl knappt ett sant desmosystem heller för den delen, dom konverterade kvickt till fjädrar..

Ferrari hade en F1-motor med desmo på gång i början av 90-talet, En V-12 a med fem ventiler per cylinder, problemet var att den var för svår att tillverka..

ferrari1.jpg


Så man gav upp det projektet.. Enklare att tillverka desmotoppar med precision när man kan bearbeta från alla fyra sidor..

/B
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
Bj.O.rn skrev:
Ferrari hade en F1-motor med desmo på gång i början av 90-talet, En V-12 a med fem ventiler per cylinder, problemet var att den var för svår att tillverka..
/B

= inte förnuftigt ?
 

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Peking
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
Nix, inte förnuftigt att tillverka en desmotopp med mer än ett eller max två förbränningsrum. Nu har iofs Desmosedicin två, men sen när var racing förnuftigt?

/B
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Äh, Ducati är ju coola. Om man nu tvunget måste köra dieselharv så är det nog det mest smakfulla valet...
 

hymac

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2003
Ort
stockholm
Hoj
ktm 625 sxc och yamaha xt 500
kul att se en kille som åker Virago inte tycker om Duccati är man förvånad, en gul virago med 12 hästar och 2ton limpa det måste ju vara en riktig racer det, eller är det en glidare, jag såg på mässan att de även gjort moppar som såg ut som Virago kanske du ska byta säkert billigare försäkring och du kommer inte märka nån skillnad
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Man kan ju fundera på vilka som är mest lika HD-snubbar:
- de som har twin?
eller
- de som prioriterar några hästar till framför chassi, markfrigång och bromsar? :7peta
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Fan är det med er pojkar!? Detta är en Ducatismutskastartråd, dvs man ska smutskasta Ducati i den. Håll er till ämnet.

Mycket OT nu :mad:

:hej
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Monster skrev:
Kom med på ngt banåka så ska jag iaf åka från dig :arsele
Nä, det blir för orättvist med en Cucati 900 mot en Virago 535. Men en Monster 600 klår jag med Viragon vilken dag i veckan som helst :yoparty
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top