Duktiga IT-konsulter sökes!

Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Det bästa är att säga att det är möjligt, men att man måste ändra massa annat och komma över några bryggor (vilket oftast är fallet) och fråga hur mkt det är värt att få fram en approximativ offert!

In the end of the day så är det kunden som ska betala och säljaren som ska få igenom det.. Att just den kommunikationsbristen i allmänhet ligger i säljarens frågeställning är en annan sak.. Men det är likväl så åtminstone jag upplever hela situationen.

Det är inte så lätt att snabbt göra uppskattningar eftersom det oftast är mycket mer komplext än vad det först förefaller vara. Man borde kanske säga till beställaren, att man återkommer så fort man funderat lite på det? Men om då andra företag skjuter från höften och hittar på något som kanske verkar vara rimligt, då upplever beställaren det som att de måste vara duktigare än den som först ska fundera på det. Sedan när kunden står där med ett system som spräckt budgeten och är halvfärdigt, då är det för sent att tänka, att man borde valt den som skulle fundera lite på det först.

Nu har jag fan stulit tråden till OT.. Förlåt..

Ja, och det är ju väldigt ovanligt att det händer här på SH? :D Så det är inget att be om ursäkt för. :yoparty

Brukar vara rätt roligt att läsa en tråd som spårar ur lite här och där. :)

Lycka till med rekryteringen

Tack så mycket!
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Det är inte så lätt att snabbt göra uppskattningar eftersom det oftast är mycket mer komplext än vad det först förefaller vara. Man borde kanske säga till beställaren, att man återkommer så fort man funderat lite på det?

Visst är det så.. Som säljare kan jag ändå inte sitta och lämna löften från höften om det är ett nytt (läs: unikt) problem som uppstått. Hur det än är måste jag ju alltid förankra det med konsultavd. Men svaret "det går inte" stämmer aldrig", om vi så måste vänta på organaniska proppar så är det möjligt, om än inte idag. Då 90% av dessa frågor leder till nya lösningar borde utvecklarens fråga istället vara:

"Hur stor/viktig är affären, och hur viktigt är just detta för den?" Då kan man veta vilket utrymme "tänkadet" kan få innan det är dags att konstatera att man inte ska genomföra det. Ibland är det ju bara småsaker som "skulle varit bra om..." Ibland lösningar som senare kommer att bli vitala för ett mkt större sammanhang.

På samma sätt som många säljare fokar för mkt på oms istället för tb så upplever jag ofta utvecklare som lite lata när det kommer till nya, specifika problem. Det är skitkul att utveckla, men bara det jag vill! Typ, ish liksom..

Hmm.. Nu har jag kastat skit på er i er egen tråd... :huvet Jag ska nog logga ut nu!
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.

Att idag hitta en arbetslös systemutvecklare med minst 3års erfarenhet som är arbetslös är inte det lättaste.

nej de är ett litet korståg man måste gå å betala mer än vad personen kanske är värd då företag sällan släpper på IT folk samt att folk vet att de är brist..

på mitt jobb behöver vi anställa ytterligare 35% men de finns inga å tillgå å alla bemanningsföretag är tömda på folk som har de kunskaper vi söker tex.

Du ligger redan bra till för en anställning. :D

Provade det själv, att Googla det. Verkar som om det mer eller mindre är en standardmening som används av alla IT-företag i hela Sverige. :)

samt minst 3års erfarenhet och nyexad vilket är helt omöjlig kombination, men de är standard i jobb annonser ;)
 
Last edited:
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
synd att ni ligger i lund..

Vi ligger inte i Lund, utan i Malmö, så skickar du ditt CV nu då? :D

Har man inte hus, barn och fru/man så är det inte så svårt att röra på sig, men det kanske du har? :) Det sämsta med att flytta är, att det är lite jobbigt att bygga upp ett nytt socialt nätverk. Tycker jag i alla fall.

Visst är det så.. Som säljare kan jag ändå inte sitta och lämna löften från höften om det är ett nytt (läs: unikt) problem som uppstått. Hur det än är måste jag ju alltid förankra det med konsultavd. Men svaret "det går inte" stämmer aldrig", om vi så måste vänta på organaniska proppar så är det möjligt, om än inte idag. Då 90% av dessa frågor leder till nya lösningar borde utvecklarens fråga istället vara:

"Hur stor/viktig är affären, och hur viktigt är just detta för den?" Då kan man veta vilket utrymme "tänkadet" kan få innan det är dags att konstatera att man inte ska genomföra det. Ibland är det ju bara småsaker som "skulle varit bra om..." Ibland lösningar som senare kommer att bli vitala för ett mkt större sammanhang.

På samma sätt som många säljare fokar för mkt på oms istället för tb så upplever jag ofta utvecklare som lite lata när det kommer till nya, specifika problem. Det är skitkul att utveckla, men bara det jag vill! Typ, ish liksom..

Hmm.. Nu har jag kastat skit på er i er egen tråd... :huvet Jag ska nog logga ut nu!

Logga du in igen. :)

Det är väl lite beroende på personlighetstyp? Vissa tycker det är roligt, bara det är något nytt de ska göra eller klura ut, sedan spelar det inte så stor roll vad det är. Efter det låser de in sig på sitt rum och kommer ut med en lösning på problemet. Några måste ha en chef ståendes över axeln, som säger åt dem hela tiden vad det är de ska göra. Andra har ingen uppfinnarvilja och vill helst slippa tänka alltför mycket, utan jobba på det som finns.

Det är nog inte lätt att jobba som säljare med en massa ingenjörer. :gnissla

:D
 
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris

Det är nog inte lätt att jobba som säljare med en massa ingenjörer. :gnissla

:D

Hur menar du nu då? :kulspruta :skitdator

:fakta

Det skiljer mkt beroende på ftg-kultur också.. Ibland får man ju bara lepra på att aldrig nånsin kunna ge ett tb-grundande förslag ens mellan tummen till kund innan allt redan är klart. Då står man där med en lösning man MÅSTE få in till kund eftersom den redan kostat X-pengar som annars går till spillo. Och som vi alla vet, vem får skiten för det i slutändan?

Å andra sidan är det fantastiskt kul när det spelar bra och man kan skapa en stadig brygga mellan säljare, IT och kund, oavsett om det är VD, IT-chef eller marknad man pratar med.. Världens bästa jobb de dagarna.

Jag håller på att antingen byta till något helt annat, eller kliva i i ett ftg som faktiskt verkar ha just den kommunikationen, hoppas på det och är bara sådär larvigt sugen som man är när man får massa nytt på bordet.

Nu ska jag sätta mig i bilen och åka till småland.. det är ju kul :huvet !


Ha det bäst!
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Hur menar du nu då? :kulspruta :skitdator

:fakta

Det skiljer mkt beroende på ftg-kultur också.. Ibland får man ju bara lepra på att aldrig nånsin kunna ge ett tb-grundande förslag ens mellan tummen till kund innan allt redan är klart. Då står man där med en lösning man MÅSTE få in till kund eftersom den redan kostat X-pengar som annars går till spillo. Och som vi alla vet, vem får skiten för det i slutändan?

Å andra sidan är det fantastiskt kul när det spelar bra och man kan skapa en stadig brygga mellan säljare, IT och kund, oavsett om det är VD, IT-chef eller marknad man pratar med.. Världens bästa jobb de dagarna.

Verkar inte vara många bra dagar på ditt jobb på ett år... :D Men visst har du en poäng: Det är när allt flyter, när kommunikationen fungerar, när saker blir färdiga i tid, när kunderna blir nöjda, det är då man själv kan gå hem nöjd vid kvällens slut från jobbet och man har av någon konstig anledning energi över till en väldig massa saker! Till exempel till att köra hoj... :tummenupp

Jag håller på att antingen byta till något helt annat, eller kliva i i ett ftg som faktiskt verkar ha just den kommunikationen, hoppas på det och är bara sådär larvigt sugen som man är när man får massa nytt på bordet.

Tappar man sugen är det inte roligt att vara kvar. Då är det nog dags att dra vidare. Dessutom: Omväxling förnöjer, så det är bara för mig att önska dig lycka till!

Nu ska jag sätta mig i bilen och åka till småland.. det är ju kul :huvet !

Ha det bäst!

Bil? Vad är det för något? Trodde folk här körde motorcykel? :va :D

Kör försiktigt och ha det bäst du också!
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Verkar inte vara många bra dagar på ditt jobb på ett år... :D

Jorå... Det gäller bara att se till att allt flyter. Nästa sak som är helt underbart är ju en lyckad bradsläckning, så egentligen är det ju win-win så länge man inte springer och bränner en massa.. Men jag jobbar inte så :tungan !


Tappar man sugen är det inte roligt att vara kvar. Då är det nog dags att dra vidare. Dessutom: Omväxling förnöjer, så det är bara för mig att önska dig lycka till!

Lite så.. Det blir ett steg i rätt riktning oavsett vilket av alternativen det blir så det känns bra, men visst hoppas man mer på det ena...


Bil? Vad är det för något? Trodde folk här körde motorcykel? :va :D

Kör försiktigt och ha det bäst du också!

Men vad i....

44 mil SuperDuke i minusgrader är inte riktigt min påse nötter. När man kan lägga farthållaren på 150, peta i en skön skiva och njuta av shellkaffet!
 
Last edited:
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09

Men vad i....

44 mil SuperDuke i minusgrader är inte riktigt min påse nötter. När man kan lägga farthållaren på 150, peta i en skön skiva och njuta av shellkaffet!

"Köp min SuperDuperDuke.. Den är som ny, 162 mil!!!"

Nu förstår jag bättre, varför den är som ny... :D

Finns för övrigt inget fel väder, bara fel kläder. :)

Jag hoppas i alla fall bilturen till Småland gick bra!
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
"Köp min SuperDuperDuke.. Den är som ny, 162 mil!!!"

Nu förstår jag bättre, varför den är som ny... :D

Finns för övrigt inget fel väder, bara fel kläder. :)

Jag hoppas i alla fall bilturen till Småland gick bra!


Haha.. Hade jag velat kuska motorväg hade jag köpt en Hayabusa eller nåt annat touringlok :arsele .

Jag är väl aningens bekväm kanske. Hade helst trailat hojen till den där sköna vägen och sluppit transportsträckor helt, men tom jag drar ju gränsen nånstans.

Lite som med seglingen (ja, jag gör sånt också). De som seglar hav (havskappsegling) tycker att vi som kör banrace (fram å tebax mellan bojar) är fjollor. Fast ärligt talat, vi seglar på samma hav, i samma vind och samma sjö fast med mindre båtar. När våra race (som är betydligt mer intensiva) är över åker vi in till bryggan (var vi nu är) och sätter oss på hotellet med en sjysst stek och en flaska vin, det är då de andra idioterna börjar rigga för att spänna fast si på däck och somna i vind och regn för att "vikten ska så långt ut som möjligt". IDIOTEEEER!!!

Nej.. Nån europasemester på hoj blir det nog aldirg för mig.

Och att hojen gått så lite är för lite andra skäl, jag har faktskt kröt runt 500 mil i år, men hade en annan hoj i våras (stulen).
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Haha.. Hade jag velat kuska motorväg hade jag köpt en Hayabusa eller nåt annat touringlok :arsele .

Precis som "rätt klädd för rätt tillfälle", så har man väl givetvis rätt motorcykel för samma sak? :) Dags att utöka hojbeståndet med en Hayabusa! :yoparty

Jag är väl aningens bekväm kanske. Hade helst trailat hojen till den där sköna vägen och sluppit transportsträckor helt, men tom jag drar ju gränsen nånstans.

Ungefär som Micke Persbrandt enligt det här inlägget. :D

http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3154658&postcount=67

Lite som med seglingen (ja, jag gör sånt också). De som seglar hav (havskappsegling) tycker att vi som kör banrace (fram å tebax mellan bojar) är fjollor. Fast ärligt talat, vi seglar på samma hav, i samma vind och samma sjö fast med mindre båtar. När våra race (som är betydligt mer intensiva) är över åker vi in till bryggan (var vi nu är) och sätter oss på hotellet med en sjysst stek och en flaska vin, det är då de andra idioterna börjar rigga för att spänna fast si på däck och somna i vind och regn för att "vikten ska så långt ut som möjligt". IDIOTEEEER!!!

Nej.. Nån europasemester på hoj blir det nog aldirg för mig.

Segling verkar kul, även om jag bara kört optimistjolle en gång och vindsurfat lite.

Vi är alla olika, tydligen. :) För egen del tycker jag det är ett äventyr att ge sig ut på en semester, på okända vägar och härlig natur. Prova att köra lite i Norge (om du inte redan gjort det) så kommer du nog förstå mig. Du kan ju alltid ta in på hotell, där du kan få din stek och ditt vin, ifall du inte vill sova i tält. :D

Och att hojen gått så lite är för lite andra skäl, jag har faktskt kröt runt 500 mil i år, men hade en annan hoj i våras (stulen).

Aj fan, det läte inte skoj, att den blev stulen. Har klarat mig hittills och hoppas det fortsätter så...
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Precis som "rätt klädd för rätt tillfälle", så har man väl givetvis rätt motorcykel för samma sak? :) Dags att utöka hojbeståndet med en Hayabusa! :yoparty


Njae.. Har åkt Retta bl.a en del förr och ärligt talat... Det går för fort för mig. Då ska det bli ren banhoj i så fall. Jag är helnöjd med att slippa kåpan fö mna håller ner farten lite.. Det gör det inte roligare med fart i sig liksom.



Njae.. Nej, jag gillar känslan med at plocka iording och fixa och trixa. Men att ge själva lidandet en mening bara för sakens skull är i mina ögon bara dumt. Seglingsutmaningen är lika stor om inte större eftersom våra båtar är mindre och riggade för lättare vindar vilket gör hårdvindssegling mer extremt, fler krascher och så hos oss. Översatt i hojspråk är det som banåka, men nåt GR i gyttjan lär det aldrig bli. kanske Endurance-racing.. men att kuska i 5 dygn i kyla och regn på hoj.. Skulle heller inte hända!



Aj fan, det läte inte skoj, att den blev stulen. Har klarat mig hittills och hoppas det fortsätter så...

Ställer man en 6 veckor gammal 950SM på gatan i stan får man väl tydligen skylla sig själv.. Men de plockade den mitt på dan, så det är surt som fan ändå.. Mkt därför jag vill sälja också, jag har ingenstans att ha hojen som är nära hemma. Så all spontanitet är som bortblåst vilket förtar mkt av nöjet.. Då är det roligare med båtandet... man har inte tid till allt här i världen, tyvärr!
 
Last edited:
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Njae.. Har åkt Retta bl.a en del förr och ärligt talat... Det går för fort för mig. Då ska det bli ren banhoj i så fall. Jag är helnöjd med att slippa kåpan fö mna håller ner farten lite.. Det gör det inte roligare med fart i sig liksom.

Själv tycker jag fart är skoj! Men det är säkert ännu roligare att köra på bana (har inte provat än, men tänkte göra det nästa år), än att bara tuffa på i hög hastighet på motorvägen. Har du själv provat?

Hund skrev:
Njae.. Nej, jag gillar känslan med at plocka iording och fixa och trixa. Men att ge själva lidandet en mening bara för sakens skull är i mina ögon bara dumt. Seglingsutmaningen är lika stor om inte större eftersom våra båtar är mindre och riggade för lättare vindar vilket gör hårdvindssegling mer extremt, fler krascher och så hos oss. Översatt i hojspråk är det som banåka, men nåt GR i gyttjan lär det aldrig bli. kanske Endurance-racing.. men att kuska i 5 dygn i kyla och regn på hoj.. Skulle heller inte hända!

Er segling måste vara roligare, jämfört med att sitta på en stor båt som knappt rör på sig och jag hade hellre kört bana än GR. Gyttja är inte skoj. Men en semester, där det kanske regnar ett par dagar på två veckor, det är helt ok.

Hund skrev:
Ställer man en 6 veckor gammal 950SM på gatan i stan får man väl tydligen skylla sig själv.. Men de plockade den mitt på dan, så det är surt som fan ändå.. Mkt därför jag vill sälja också, jag har ingenstans att ha hojen som är nära hemma. Så all spontanitet är som bortblåst vilket förtar mkt av nöjet.. Då är det roligare med båtandet... man har inte tid till allt här i världen, tyvärr!

Dygnen borde vara längre än de är, eller så borde man jobba lite mindre, men nöjen kostar pengar, så man får hitta rätt balans.

Det är för djävligt att vissa människor har så svårt att skilja på sina saker och andras saker. Självklart är det inte roligt längre, när det blir ett stort projekt varje gång man ska ut och köra. Man får kanske sätta sju, åtta lås på den? Eller inte ens det skulle hjälpa?
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris

Er segling måste vara roligare, jämfört med att sitta på en stor båt som knappt rör på sig och jag hade hellre kört bana än GR.


Nu rör sig nog de stora båtarna också. Fast är man inte miljardär så är det IMS-hav (handikappklassregel) vilket premierat rätt slöa båtar. Fast i 13 m/s med 200kvm spinnacker så händer det grejer oavsett, men våra 45kvm på 1800kg båt ger lite effekt det med :yoparty !

Främst handlar det om boathandling. Vi har ett hundratal manövrar på 20 min race, och kör kanske 3-4 race / dag. På havet kan det gå timmar mellan manövrarna och ett tredagarsrace innehåller ofta färre rundningar/möten/situationer än på våra 20 minuter bana. Mer action helt enkelt. Ofta skiljer det 15-20 båtlängder mellan första och sista av 20 startande, det är tight när man sitter i halvmiljonjollar som planar i 10-15 knop.


Dygnen borde vara längre än de är, eller så borde man jobba lite mindre, men nöjen kostar pengar, så man får hitta rätt balans.

Mmm.. Fast samtidigt är jag 26 och ganska mitt i karriären. Det är faktiskt mer värt att kunna jobba 60+h/vecka och leverera än att åka hoj OCH segla OCH softa med polarna OCH träna OCH... Man får som sagt helt enkelt välja. Hinner jag segla och leva lite så är jag nöjd. Sen hade det varit nice att bio så man kunde ha hoj och åka sådär spontant som man ska kunna göra.. Men hus nu? :gnissla


Det är för djävligt att vissa människor har så svårt att skilja på sina saker och andras saker. Självklart är det inte roligt längre, när det blir ett stort projekt varje gång man ska ut och köra. Man får kanske sätta sju, åtta lås på den? Eller inte ens det skulle hjälpa?

Njae, tror inte det hade hjälpt. jag hade (trots att det var mitt på dan en kortare stund) dubbla lås och de måste ha lyft bort den. Och där jag bor är lyktstolparna placerade innanför trottoaren så man kan inte låsa fast den heller utan att fälla krokben för barnvagnar och pensionärer, vilket inte riktigt är aktuellt för då är det väl nån som ledsnar och välter eländet istället!

Garage är ett måste!
 
Last edited:

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Palle71: Har ni konsulter som håller på med ASIC- och FPGA-design eller verifiering för följande?
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top