Duktiga IT-konsulter sökes!

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Vi ligger inte i Lund, utan i Malmö, så skickar du ditt CV nu då? :D

Har man inte hus, barn och fru/man så är det inte så svårt att röra på sig, men det kanske du har? :) Det sämsta med att flytta är, att det är lite jobbigt att bygga upp ett nytt socialt nätverk. Tycker jag i alla fall.

Hmm Malmö va är de för lön då? sitter rätt bra på TDC :)

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Hmm Malmö va är de för lön då? sitter rätt bra på TDC :)

Du kan ju skicka ett PM, vad du har idag och också hur länge du har jobbat och kortfattat med vad, så kan jag svara dig om vi kan erbjuda bättre eller sämre. :tummenupp Troligtvis bättre, men det vet man ju aldrig. :)

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Repost.

Palle71?

Vi har en kille som kan lite ASIC och FPGA, men just idag sitter han inte i ett sådant uppdrag. Eftersom vi behöver mer folk så får du gärna skicka ditt CV till mig, så skickar jag det vidare och återkommer. Låter det ok? Du kan få min mailadress i ett PM om du vill...

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Nu rör sig nog de stora båtarna också. Fast är man inte miljardär så är det IMS-hav (handikappklassregel) vilket premierat rätt slöa båtar. Fast i 13 m/s med 200kvm spinnacker så händer det grejer oavsett, men våra 45kvm på 1800kg båt ger lite effekt det med :yoparty !

He, he... Det låter lite som vikt-effekt-förhållandet på hojar: Segelstorlek och vikt. :D

Hund skrev:
Främst handlar det om boathandling. Vi har ett hundratal manövrar på 20 min race, och kör kanske 3-4 race / dag. På havet kan det gå timmar mellan manövrarna och ett tredagarsrace innehåller ofta färre rundningar/möten/situationer än på våra 20 minuter bana. Mer action helt enkelt. Ofta skiljer det 15-20 båtlängder mellan första och sista av 20 startande, det är tight när man sitter i halvmiljonjollar som planar i 10-15 knop.

Jaha... Och hur mycket är då 10-15 knop i km/h?

Action? Efter din beskrivning vet jag lätt vad jag skulle välja att segla: De små båtarna. :yoparty

Hund skrev:
Mmm.. Fast samtidigt är jag 26 och ganska mitt i karriären. Det är faktiskt mer värt att kunna jobba 60+h/vecka och leverera än att åka hoj OCH segla OCH softa med polarna OCH träna OCH... Man får som sagt helt enkelt välja. Hinner jag segla och leva lite så är jag nöjd. Sen hade det varit nice att bio så man kunde ha hoj och åka sådär spontant som man ska kunna göra.. Men hus nu? :gnissla

Hus nu funkar! Men då får du flytta. Var inne på hemnet och såg villor, riktigt stora sådana, som kostade ca 400.000:-. Enda problemet är att de ligger i små byar i Västerbotten. :huvet :D

Karriär i all ära, men kommer man in i lunket, att nästan alltid jobba, så är det lite svårt att ta sig ur det och längre fram i livet finns risken att du kommer undra om det verkligen var värt det. Min mor myntade ett litet talesätt (har i alla fall aldrig hört det innan hon sade det, så då bestämmer jag att det var hon som kom på det tills någon annan kan motbevisa mig. :) ): Det finns de som brinner för jobbet, sedan finns det de som jobbar för att få möjlighet att brinna för sin fritid.

Hund skrev:
Njae, tror inte det hade hjälpt. jag hade (trots att det var mitt på dan en kortare stund) dubbla lås och de måste ha lyft bort den. Och där jag bor är lyktstolparna placerade innanför trottoaren så man kan inte låsa fast den heller utan att fälla krokben för barnvagnar och pensionärer, vilket inte riktigt är aktuellt för då är det väl nån som ledsnar och välter eländet istället!

Garage är ett måste!

Helt otroligt att de bara orkar... Är alldeles för lat för sådana stora projekt, så det är ingen yrkesbana för mig. :D

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
He, he... Det låter lite som vikt-effekt-förhållandet på hojar: Segelstorlek och vikt. :D
Jaha... Och hur mycket är då 10-15 knop i km/h?

Action? Efter din beskrivning vet jag lätt vad jag skulle välja att segla: De små båtarna. :yoparty

Vikt/effekt är ganska precis vad det handlar om.. Sen är fart i sig rätt ointressant. Man måste ta hänsyn till båten, annars blir det som att tycka att 150 inte är fort på hoj, och sen åka crossbana.

15 knop är väl runt 27 km/h.. Vilket är en del på en båt med en teoretisk toppfart (vattenlinjens längd i meter omräknat till knop, 1 meter = 1 knop (baserat på fysikens begränsning i att kunna pressa undan x liter vatten / sekund)) på 6,7 knop. Allt blir rätt vingligt och hela projektet blir som en smörklick på het spade. Nackdelen är att alt är underdimensionerat så det blir mkt mecka då vi har många ras..

Du får la börja segla då :yoparty ! Det finns alltid båtar som behöver folk.. Billigt hobby om man inte behöver äga båten :tummenupp !

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris

Hus nu funkar! Men då får du flytta. Var inne på hemnet och såg villor, riktigt stora sådana, som kostade ca 400.000:-. Enda problemet är att de ligger i små byar i Västerbotten. :huvet :D

Karriär i all ära, men kommer man in i lunket, att nästan alltid jobba, så är det lite svårt att ta sig ur det och längre fram i livet finns risken att du kommer undra om det verkligen var värt det. Min mor myntade ett litet talesätt (har i alla fall aldrig hört det innan hon sade det, så då bestämmer jag att det var hon som kom på det tills någon annan kan motbevisa mig. :) ): Det finns de som brinner för jobbet, sedan finns det de som jobbar för att få möjlighet att brinna för sin fritid.

Min mor flyttade precis till småland, glasriket.. Var där nu jue, det är skiiiiitlångt till allt. Hon sålde huset här, löste alla lån, köpte ett fint hus med allt och extra och fick pengar kvar att leka för.. Larvigt biligt i jämförelse!

Men ska man bo där, så får man ju ta semester för att kunna gå på teater en kväll, ett glas "bra" vin en onsdagskväll utanför husets egna är ju uteslutet och vad ska man jobba med?

Vaffan.. Jag har bott i sthlm hela mitt liv, jobbar mest mail och frågan jag ställer mig blir:

OM jag skulle flytta till storskogen och köpa hus.. Vad skulle jag jobba med, vilka skulle jag umgås med och gosh... Whyyyy?

Nej.. Jag skulle kanske kunna flytta till götet eller Malmö, bo lite utanför och köpa en sjysst kåk. Just nu vill jag mer ha det bra och kosta på mig att vara lite smart.

Om karriären har du helt rätt.. Fast jag tar den här chansen. Investerar några år sen är tanken att jag innan 40 (då är man ändå ung nog att vara galen) och softa då.. Bli egen och jobba med Copy eller nåt. Kunna kosta på sig att jobba lite lagom, och kunna göra roliga saker ändå..

Sen är det ju alltid så att man får investera sina hundår innan man kan skriva boken själv.

Problmet är väl att kunna disponera tiden så att man får in 60-70 effektiva timmar och ändå hinner bli full nån gång, åka lite hoj eller segla och träffa kompisar.. Sen måste man ju skapa lite space för att hinna ligga också, det är massa kringjobb med det där maninte kan negligera :tuttar :tungan !

Ikväll är det match iaf :yoparty

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Vikt/effekt är ganska precis vad det handlar om.. Sen är fart i sig rätt ointressant. Man måste ta hänsyn till båten, annars blir det som att tycka att 150 inte är fort på hoj, och sen åka crossbana.

15 knop är väl runt 27 km/h.. Vilket är en del på en båt med en teoretisk toppfart (vattenlinjens längd i meter omräknat till knop, 1 meter = 1 knop (baserat på fysikens begränsning i att kunna pressa undan x liter vatten / sekund)) på 6,7 knop. Allt blir rätt vingligt och hela projektet blir som en smörklick på het spade. Nackdelen är att alt är underdimensionerat så det blir mkt mecka då vi har många ras..

Du får la börja segla då :yoparty ! Det finns alltid båtar som behöver folk.. Billigt hobby om man inte behöver äga båten :tummenupp !

Nja... Får nog hoppa över det, även om det skulle vara kul att prova på åtminstone en gång! :) Har för lite tid helt enkelt. Håller mig däremot gärna under vattenytan när tillfälle ges.

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Min mor flyttade precis till småland, glasriket.. Var där nu jue, det är skiiiiitlångt till allt. Hon sålde huset här, löste alla lån, köpte ett fint hus med allt och extra och fick pengar kvar att leka för.. Larvigt biligt i jämförelse!

Men ska man bo där, så får man ju ta semester för att kunna gå på teater en kväll, ett glas "bra" vin en onsdagskväll utanför husets egna är ju uteslutet och vad ska man jobba med?

Vaffan.. Jag har bott i sthlm hela mitt liv, jobbar mest mail och frågan jag ställer mig blir:

OM jag skulle flytta till storskogen och köpa hus.. Vad skulle jag jobba med, vilka skulle jag umgås med och gosh... Whyyyy?

Nej.. Jag skulle kanske kunna flytta till götet eller Malmö, bo lite utanför och köpa en sjysst kåk. Just nu vill jag mer ha det bra och kosta på mig att vara lite smart.

Om karriären har du helt rätt.. Fast jag tar den här chansen. Investerar några år sen är tanken att jag innan 40 (då är man ändå ung nog att vara galen) och softa då.. Bli egen och jobba med Copy eller nåt. Kunna kosta på sig att jobba lite lagom, och kunna göra roliga saker ändå..

Sen är det ju alltid så att man får investera sina hundår innan man kan skriva boken själv.

Problmet är väl att kunna disponera tiden så att man får in 60-70 effektiva timmar och ändå hinner bli full nån gång, åka lite hoj eller segla och träffa kompisar.. Sen måste man ju skapa lite space för att hinna ligga också, det är massa kringjobb med det där maninte kan negligera :tuttar :tungan !

Ikväll är det match iaf :yoparty

Göteborg verkar vara en riktigt trevlig stad, men Malmö är trots allt bättre, om man tänker på närheten till Köpenhamn. Det är ju bara att hoppa på tåget, sedan är man där efter ca 40 minuter. Stockholm verkar också skoj, men det ligger ju helt fel. :D

Huspriserna i storstäder är rent sjuka idag. Något konstigt måste det vara, när en tiondels procent höjning i ränta ibland innebär att folk måste flytta. Väntar själv på den stora kraschen, då slår jag till!

Kör hårt med karriären! Glöm bara inte bort att ta ett kliv ur ekorrhjulet längre fram. Man kan nog lätt bli fartblind.

Man måste bli full någon gång då och då, ligga ofta och göra andra skoj saker. Gör man inte det så tappar ju livet sin mening. :) Men skoj saker, som hojen, kostar pengar, så man måste ju jobba. Hade jag vunnit tjugo miljoner hade jag inte satt min fot på en arbetsplats för resten av mitt liv. :tummenupp

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris

Huspriserna i storstäder är rent sjuka idag. Något konstigt måste det vara, när en tiondels procent höjning i ränta ibland innebär att folk måste flytta. Väntar själv på den stora kraschen, då slår jag till!

Hade jag vunnit tjugo miljoner hade jag inte satt min fot på en arbetsplats för resten av mitt liv. :tummenupp

Huspriserna skyller jag medelklassen för. Alla som måste bo i ett fint område fast de inte tjänar särskilt bra och därmed köper små skithus och sliter arsle för att lägga varenda krona på boendet. När ett fult, slitet, litet hus kostar 3,5 så är det inte så märkligt att en sjysst kåk brakar iväg på marknaden.

Jag räknade krasst på det med en vän som är mäklare och fann jag måste kunna lägga in nära 3 millar själv om man delar/bor/lever med nån som tjänar normalmkt och ska ha en fräsch kåk med bra läge. Då snackar vi inga jättevillor, utan ett normalt familjehus. Det är fan galet...

Hade jag vunnit 20 millar hade jag ändå jobbat. Det handlar faktiskt inte så mkt om pengar som om bekräftelsen och att få utvecklas i nåt man tycker är kul. Livet skulle bli tomt utan jobb och ICA-kassan hägrar inte. Kanske skulle man försöka komma in tillräckligt djupt nånstans, ta ett par stora konton och bara förvalta dessa. Slippa nysälj och inte ha 1000 offerter ute jämt.. Det vore nice, men ett jobb behöver jag för att må bra!

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Huspriserna skyller jag medelklassen för. Alla som måste bo i ett fint område fast de inte tjänar särskilt bra och därmed köper små skithus och sliter arsle för att lägga varenda krona på boendet. När ett fult, slitet, litet hus kostar 3,5 så är det inte så märkligt att en sjysst kåk brakar iväg på marknaden.

Jag räknade krasst på det med en vän som är mäklare och fann jag måste kunna lägga in nära 3 millar själv om man delar/bor/lever med nån som tjänar normalmkt och ska ha en fräsch kåk med bra läge. Då snackar vi inga jättevillor, utan ett normalt familjehus. Det är fan galet...

Handlar nog också mycket om att de äldre, där barnen flyttat ut för länge sedan och huset är betalt, inte rör på sig. De som köpte sitt hus för 25-30 år bor ju nästan gratis där idag. Tillgången är alltså låg och priserna skjuter i höjden.

Hade jag vunnit 20 millar hade jag ändå jobbat. Det handlar faktiskt inte så mkt om pengar som om bekräftelsen och att få utvecklas i nåt man tycker är kul. Livet skulle bli tomt utan jobb och ICA-kassan hägrar inte. Kanske skulle man försöka komma in tillräckligt djupt nånstans, ta ett par stora konton och bara förvalta dessa. Slippa nysälj och inte ha 1000 offerter ute jämt.. Det vore nice, men ett jobb behöver jag för att må bra!

Det finns oändligt mycket att fylla ett liv med, arbete borträknat! :tummenupp Men visst är det kul ibland, när man lyckats bra med något och får höra det av chefen. Jag värdesätter dock friheten mycket mer än att få höra det någon gång då och då. Missförstå mig inte. Är väldigt noggrann och sätter högt värde på ett väl utfört jobb, så jag är ingen latmask. :)

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
...
Semi-OT....men är det några som letar efter systemutvecklare i Stockholm (norr)? Börja bli intresserad av att gå vidare om ett halvår eller så.

Bor norr om stan så t.ex. Kista är mer lockande än city.

Mini-CV:
Fil.Mag i DSV, bara jobbat kodning i cirka 3 år och är lite ringrosting. Men vill nog påstå att jag kan ta upp och lära mig vilket språk som helst bara jag får lite tid, det är ju bara dialekter av samma if/then/else alltihop ;)

Har de senaste 3 åren jobbat som övergripande IT-ansvarig (med viss delaktighet i ledingsgrupp, rapporterar direkt till VD och Styrelseordf. osv.).

Blev ett helt improviserat inlägg här, så skicka gärna ett pm om det finns något att fråga om. Fick inspiration av tråden helt enkelt :)

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Semi-OT....men är det några som letar efter systemutvecklare i Stockholm (norr)? Börja bli intresserad av att gå vidare om ett halvår eller så.

Bor norr om stan så t.ex. Kista är mer lockande än city.

Mini-CV:
Fil.Mag i DSV, bara jobbat kodning i cirka 3 år och är lite ringrosting. Men vill nog påstå att jag kan ta upp och lära mig vilket språk som helst bara jag får lite tid, det är ju bara dialekter av samma if/then/else alltihop ;)

Har de senaste 3 åren jobbat som övergripande IT-ansvarig (med viss delaktighet i ledingsgrupp, rapporterar direkt till VD och Styrelseordf. osv.).

Blev ett helt improviserat inlägg här, så skicka gärna ett pm om det finns något att fråga om. Fick inspiration av tråden helt enkelt :)

Jo, men då är det väl bara för dig att skicka ett PM till mig, flytta till Skåne där hojsäsongen är flera veckor längre än i Stockholm och sätta igång och jobba. :) Dessutom... Vad är väl lilla Stockholm mot stora Köpenhamn?

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
En stad där man kan kommunicera på svenska !?

Du kan säkert prata svenska med dem och de förstår dig. Däremot kommer du troligtvis inte förstå ett smack av vad de säger till dig. :D Men de är duktiga på engelska, så det gör ju inte så mycket...

Dessutom kan du resa utomlands varje helg. :tummenupp

Last edited:

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
...
Ha ha, fint tänkt men jag trivs bra där jag bor! Så jag ville bara kapa tråden lite, inte kapa banden till min hemort ;)

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln