Dum fråga om kedja

Min metod har alltid varit vinkelslip (för att slipa ner stukningen på niten om så behövs) & en kedjebrytare (kostar nog inte så många hundralappar) för att dela på kedjan, ...funkar ned hammare & dorn &så men jobbigare. En enkel "cykelbrytare" för 80:- kan ev fungera till en 250-kedja.

Och sen omvänt för att få ihop den igen. Det jobbiga i det läget är mothållet för att stuka/körna niten igen.

Finns kanske bättre/nyare metoder också....
Här fanns några billiga brytare http://www.alvars.se/motordelar.htm
 

Bifogat

  • kedja56g.gif
    kedja56g.gif
    12.3 KB · Visningar: 170
  • 4112.jpg
    4112.jpg
    13.5 KB · Visningar: 702
Last edited:
Nyteknik skrev:
En sådan här D.I.D. 520 kostar ca 800 kr att beställa från USA. Tillräckligt bra?
Den kedjan funkar nog bra.. Den kedjan jag har är specielt framtagen för Endurancelopp egentligen.. Jag köpte den senast från Norge där jag även fick garanti på kedja och drev 2år eller 2000 mil. Men då köpte jag hela drivpaketet. Men jag tror säkert jag fick betala ett överpris för det var Bimotas orginaldrevoch jag fick betala nästan 5000 spänn för hela skiten.. Visst kunde jag köpt drevämne och fixat så det skulle passa på fälgen. Bimotan hade inga standardmått på varken skruvhål eller centrumhålet, så då fick det bli orginal.
 
Ninjaboy skrev:
Smörjningen stannar i rullarna menar du väl?
Jo även att den stannar i rullarna. Men när du smörjer kedjan kommer även fettet in i rullarna vilket det inte gör på en O-ringskedja.
 
print_screen skrev:
Jo även att den stannar i rullarna. Men när du smörjer kedjan kommer även fettet in i rullarna vilket det inte gör på en O-ringskedja.


:va...
 
print_screen skrev:
Jo även att den stannar i rullarna. Men när du smörjer kedjan kommer även fettet in i rullarna vilket det inte gör på en O-ringskedja.
Jag kanske är ute på bärtur här men som jag förstått så är väl grejen med X-ring att den tätar mycket bättre än O-ring?
Om fett kan komma in borde väl även smuts kunna göra det samma?
 
Nyteknik skrev:
En sådan här D.I.D. 520 kostar ca 800 kr att beställa från USA. Tillräckligt bra?

Beror på vilken av kedjorna det är. Erv håller bara c:a 50-100 mil, sen är den för utsträckt, men den rullar löjligt lätt ;)
 
stavgren skrev:
Jag kanske är ute på bärtur här men som jag förstått så är väl grejen med X-ring att den tätar mycket bättre än O-ring?
Om fett kan komma in borde väl även smuts kunna göra det samma?

Question
4. Does my D.I.D X-Ring or O-Ring chain require lubrication?

Answer
Your chain's X-Ring or O-Ring holds special D.I.D V Grease between the pins and the bushings only. Your X-Ring chain does require lubrication between the bushings and the rollers to help extend their life. In addition, your X-Ring or O-Ring chain also requires external lubrication to protect against ozone damage and to extend the life of the chain's X-Ring or O-Ring

Som du ser på bilden kan smörjmedlet komma in på x ringskedjan.
Jag hade en lång diskusion med en herre från D.I.D när jag skulle köpa min kedja där jag högljut protesterade mot smörjningen på X-ringen. Han hävdade att det kan komma in men inte ut. Tillslut gav jag mig i mitt resonemang. För han borde vara kunnigare än mig. Hoppas det här ger lite förklaring. :)
En annan fördel med X-ring är att du minskar friktionen med ca 50% mot en o-ring. Vilket gör att du förlänger livslängden med mellan 50-100%.
 

Bifogat

  • friction.gif
    friction.gif
    8 KB · Visningar: 468
  • weares.gif
    weares.gif
    10.2 KB · Visningar: 474
  • xringcom.gif
    xringcom.gif
    14.5 KB · Visningar: 115
Last edited:
Friktionen och vikt är ju nästan lika intressanta. Varför är det så svårt att se vad grejorna väger? Kan man hitta det nånstans eller är det bara att köpa nån 520 som alla rekomenderar?
 
Victor skrev:
Friktionen och vikt är ju nästan lika intressanta. Varför är det så svårt att se vad grejorna väger? Kan man hitta det nånstans eller är det bara att köpa nån 520 som alla rekomenderar?

en 520ERV2 från d.i.d väger 1,6 kg med 100 länkar
520MX 1,57kg / 100 länkar recistance 440
520VL4 1,75kg / 100 länkar recistance 2,480
520ZVM 1,67kg / 100 länkar recistance 3,400
520VM 1,54kg / 100 länkar recistance 3,220
recistance värdet ska va så lågt som möjligt.

Är det någon mer kedja du vill ha vikten på??
 
print_screen skrev:
en 520ERV2 från d.i.d väger 1,6 kg med 100 länkar
520MX 1,57kg / 100 länkar recistance 440
520VL4 1,75kg / 100 länkar recistance 2,480
520ZVM 1,67kg / 100 länkar recistance 3,400
520VM 1,54kg / 100 länkar recistance 3,220
recistance värdet ska va så lågt som möjligt.

Är det någon mer kedja du vill ha vikten på??

Kanske, PMar när jag kollat priser.
 
kör man(ni) med o-ringskedjor på räcerhojarna?
trodde det va no-ring som gällde där med tanke på att det ska rulla så lätt som möjligt och inte direkt är jätteskitigt på banorna.

DID´s x-ring skulle jag lätt välja före alla o-ring, det är stor skillnad på hur mkt lättare x-ringen rullar.
 
Axxexs skrev:
Tror att i den listan som mc-butikerna har så står det rekomenderat motorcyklar med max 45-50hk på M kedjan! En racer har lite mer effekt.

En kedja som används till tex cross i tävlingar är tex RK MXZ.

MXZ räcker inte långt på en racer... Jag kör med den och den räcker knappt en säsong på aprilian.

/JPS
 
rejser skrev:
kör man(ni) med o-ringskedjor på räcerhojarna?
trodde det va no-ring som gällde där med tanke på att det ska rulla så lätt som möjligt och inte direkt är jätteskitigt på banorna.

DID´s x-ring skulle jag lätt välja före alla o-ring, det är stor skillnad på hur mkt lättare x-ringen rullar.


Jag rekomenderar D.I.D 50ZV2 kedjan Den är en väldigt bra kedja med lång livslängd. Ska du ha extremare kedja gå upp på Gold kedjan då. Golden kör jag på bimotan och den valiga 50ZV2:an på aprillian den har jag haft nu med 800mil bana den känns inte det minsta slut. Fast dom kedjorna är gansak dyra och det är X-ring. Jag vet inte men av eget tycke föredrar jag en X-rings kedja före något annat. Tyvärr är det så dyrt är bra.... :gnissla
 
Nyteknik skrev:
Vad tror du om kedjan jag tänkte beställa? Finns det många olika RK 520-kedjor? Skulle det vara ett stort misstag att köra med "fel" sort?

Ja det skulle vara ett extremt stort misstag!!
Köp inte en standard RK 520 till hondan. Den håller inte, jag har provat !
Hondan saknar ryckutjämnare vilket leder till extra belastning på kedjan.
Rullarna krossas/splittras av belastningen redan efter ca 5 minuters körning.

Däremot funkar det med en RK 520MXZ för belastningen, men den slits ganska snabbt.

Den kedjan som funka bäst av dom jag provat är RK 520TRU, lång livslängd lätt och lättrullad ( nån typ av x-ring racing), tyvärr dyr. Tror den har utgått ur sortimentet och blivit ersatt av nån annan. Du får kolla upp själv
 
ako skrev:
Ja det skulle vara ett extremt stort misstag!!
Köp inte en standard RK 520 till hondan. Den håller inte, jag har provat !
Hondan saknar ryckutjämnare vilket leder till extra belastning på kedjan.
Rullarna krossas/splittras av belastningen redan efter ca 5 minuters körning.

Däremot funkar det med en RK 520MXZ för belastningen, men den slits ganska snabbt.

Den kedjan som funka bäst av dom jag provat är RK 520TRU, lång livslängd lätt och lättrullad ( nån typ av x-ring racing), tyvärr dyr. Tror den har utgått ur sortimentet och blivit ersatt av nån annan. Du får kolla upp själv
Tack för värdefulla råd. Hittar inte kedjan med beteckningen du föreslår. Däremot denna. Kan det vara något?

http://www.bikebandit.com/partsbandit/product~pf_id~2912046~dept_id~1050305.asp

Eller denna?

http://www.bikebandit.com/partsbandit/product~pf_id~2717063~dept_id~914698.asp
 
Jag trodde alla som körde tävlingshojjar hade kedjor utan ringar eller åtminstone med x-ringar för effektförlust-minskningens skull...
Jag har hört siffror på effektminskning vid användning av o-rings-kedja på upp till 5%.
Stämmer, stämmer inte?
 
Last edited:
Pejo skrev:
Jag trodde alla som körde tävlingshojjar hade kedjor utan ringar eller åtminstone med x-ringar för effektförlust-minskningens skull...
Jag har hört siffror på effektminskning vid användning av o-rings-kedja på upp till 5%.
Stämmer, stämmer inte?

Finns några racingkedjor som har x-ringar. Dom ska ha nästan samma effektförlust som icke o-, x-ring när kedjan väl kommit upp i arbetstemperatur (ca 60 grader). Dock blir kedjan lite bredare för att få plats med x-ringarna så lite tyngre är dom och då lite mera effektförlust.

En "vanlig" o-ringskedja för "gata" är det säkert minst 5% effektförlust mot icke. Dom flesta raceråkare i 125cc och 250cc kör utan o-, x-ring om det inte är en sån racingkedja som har x-ring. I 600cc- så är det vanligare med x-ringkedjor.
 
Axxexs skrev:
Finns några racingkedjor som har x-ringar. Dom ska ha nästan samma effektförlust som icke o-, x-ring när kedjan väl kommit upp i arbetstemperatur (ca 60 grader). Dock blir kedjan lite bredare för att få plats med x-ringarna så lite tyngre är dom och då lite mera effektförlust.

En "vanlig" o-ringskedja för "gata" är det säkert minst 5% effektförlust mot icke. Dom flesta raceråkare i 125cc och 250cc kör utan o-, x-ring om det inte är en sån racingkedja som har x-ring. I 600cc- så är det vanligare med x-ringkedjor.
Kanske detta kan vara något för dig Nyteknik: 2 Regina 135 GPOV 520-kedjor med X-ring som jag har till salu sen jag slutade köra. Det är den absoluta top-of-the-line kedjan inom Reginas sortiment. Byggd för Superbike men passar såklart även en 250 räser. Effektförlusten på en 250 vet jag inte, men livslängden är kanon.

http://www.sporthoj.com/annonser/?id=7600
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top