Dum fråga om kedja

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
Min metod har alltid varit vinkelslip (för att slipa ner stukningen på niten om så behövs) & en kedjebrytare (kostar nog inte så många hundralappar) för att dela på kedjan, ...funkar ned hammare & dorn &så men jobbigare. En enkel "cykelbrytare" för 80:- kan ev fungera till en 250-kedja.

Och sen omvänt för att få ihop den igen. Det jobbiga i det läget är mothållet för att stuka/körna niten igen.

Finns kanske bättre/nyare metoder också....
Här fanns några billiga brytare http://www.alvars.se/motordelar.htm
 

Bifogat

  • kedja56g.gif
    kedja56g.gif
    12.3 KB · Visningar: 170
  • 4112.jpg
    4112.jpg
    13.5 KB · Visningar: 702
Last edited:

print_screen

Säkerhetskontroll??? Ja Då!!!
Gick med
14 May 2004
Ort
Gotland
Hoj
Bimota SB7EF, GRCMiniMoto, yamaha R6, Yamaha wr 450, suzuki rm 85, aprilia rs 125, aprilia rs 250, kanske någon hoj till...
Nyteknik skrev:
En sådan här D.I.D. 520 kostar ca 800 kr att beställa från USA. Tillräckligt bra?
Den kedjan funkar nog bra.. Den kedjan jag har är specielt framtagen för Endurancelopp egentligen.. Jag köpte den senast från Norge där jag även fick garanti på kedja och drev 2år eller 2000 mil. Men då köpte jag hela drivpaketet. Men jag tror säkert jag fick betala ett överpris för det var Bimotas orginaldrevoch jag fick betala nästan 5000 spänn för hela skiten.. Visst kunde jag köpt drevämne och fixat så det skulle passa på fälgen. Bimotan hade inga standardmått på varken skruvhål eller centrumhålet, så då fick det bli orginal.
 

print_screen

Säkerhetskontroll??? Ja Då!!!
Gick med
14 May 2004
Ort
Gotland
Hoj
Bimota SB7EF, GRCMiniMoto, yamaha R6, Yamaha wr 450, suzuki rm 85, aprilia rs 125, aprilia rs 250, kanske någon hoj till...
Ninjaboy skrev:
Smörjningen stannar i rullarna menar du väl?
Jo även att den stannar i rullarna. Men när du smörjer kedjan kommer även fettet in i rullarna vilket det inte gör på en O-ringskedja.
 

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
print_screen skrev:
Jo även att den stannar i rullarna. Men när du smörjer kedjan kommer även fettet in i rullarna vilket det inte gör på en O-ringskedja.


:va...
 

stavgren

Läktarspecialist ™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hammarö
Hoj
R1
print_screen skrev:
Jo även att den stannar i rullarna. Men när du smörjer kedjan kommer även fettet in i rullarna vilket det inte gör på en O-ringskedja.
Jag kanske är ute på bärtur här men som jag förstått så är väl grejen med X-ring att den tätar mycket bättre än O-ring?
Om fett kan komma in borde väl även smuts kunna göra det samma?
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Nyteknik skrev:
En sådan här D.I.D. 520 kostar ca 800 kr att beställa från USA. Tillräckligt bra?

Beror på vilken av kedjorna det är. Erv håller bara c:a 50-100 mil, sen är den för utsträckt, men den rullar löjligt lätt ;)
 

print_screen

Säkerhetskontroll??? Ja Då!!!
Gick med
14 May 2004
Ort
Gotland
Hoj
Bimota SB7EF, GRCMiniMoto, yamaha R6, Yamaha wr 450, suzuki rm 85, aprilia rs 125, aprilia rs 250, kanske någon hoj till...
stavgren skrev:
Jag kanske är ute på bärtur här men som jag förstått så är väl grejen med X-ring att den tätar mycket bättre än O-ring?
Om fett kan komma in borde väl även smuts kunna göra det samma?

Question
4. Does my D.I.D X-Ring or O-Ring chain require lubrication?

Answer
Your chain's X-Ring or O-Ring holds special D.I.D V Grease between the pins and the bushings only. Your X-Ring chain does require lubrication between the bushings and the rollers to help extend their life. In addition, your X-Ring or O-Ring chain also requires external lubrication to protect against ozone damage and to extend the life of the chain's X-Ring or O-Ring

Som du ser på bilden kan smörjmedlet komma in på x ringskedjan.
Jag hade en lång diskusion med en herre från D.I.D när jag skulle köpa min kedja där jag högljut protesterade mot smörjningen på X-ringen. Han hävdade att det kan komma in men inte ut. Tillslut gav jag mig i mitt resonemang. För han borde vara kunnigare än mig. Hoppas det här ger lite förklaring. :)
En annan fördel med X-ring är att du minskar friktionen med ca 50% mot en o-ring. Vilket gör att du förlänger livslängden med mellan 50-100%.
 

Bifogat

  • friction.gif
    friction.gif
    8 KB · Visningar: 468
  • weares.gif
    weares.gif
    10.2 KB · Visningar: 474
  • xringcom.gif
    xringcom.gif
    14.5 KB · Visningar: 115
Last edited:

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Friktionen och vikt är ju nästan lika intressanta. Varför är det så svårt att se vad grejorna väger? Kan man hitta det nånstans eller är det bara att köpa nån 520 som alla rekomenderar?
 

print_screen

Säkerhetskontroll??? Ja Då!!!
Gick med
14 May 2004
Ort
Gotland
Hoj
Bimota SB7EF, GRCMiniMoto, yamaha R6, Yamaha wr 450, suzuki rm 85, aprilia rs 125, aprilia rs 250, kanske någon hoj till...
Victor skrev:
Friktionen och vikt är ju nästan lika intressanta. Varför är det så svårt att se vad grejorna väger? Kan man hitta det nånstans eller är det bara att köpa nån 520 som alla rekomenderar?

en 520ERV2 från d.i.d väger 1,6 kg med 100 länkar
520MX 1,57kg / 100 länkar recistance 440
520VL4 1,75kg / 100 länkar recistance 2,480
520ZVM 1,67kg / 100 länkar recistance 3,400
520VM 1,54kg / 100 länkar recistance 3,220
recistance värdet ska va så lågt som möjligt.

Är det någon mer kedja du vill ha vikten på??
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
print_screen skrev:
en 520ERV2 från d.i.d väger 1,6 kg med 100 länkar
520MX 1,57kg / 100 länkar recistance 440
520VL4 1,75kg / 100 länkar recistance 2,480
520ZVM 1,67kg / 100 länkar recistance 3,400
520VM 1,54kg / 100 länkar recistance 3,220
recistance värdet ska va så lågt som möjligt.

Är det någon mer kedja du vill ha vikten på??

Kanske, PMar när jag kollat priser.
 

rejser

knatter knatter...igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
lusasken
Hoj
Trehundra kubikare
kör man(ni) med o-ringskedjor på räcerhojarna?
trodde det va no-ring som gällde där med tanke på att det ska rulla så lätt som möjligt och inte direkt är jätteskitigt på banorna.

DID´s x-ring skulle jag lätt välja före alla o-ring, det är stor skillnad på hur mkt lättare x-ringen rullar.
 

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Ort
Göteborg
Hoj
ZX10R
Axxexs skrev:
Tror att i den listan som mc-butikerna har så står det rekomenderat motorcyklar med max 45-50hk på M kedjan! En racer har lite mer effekt.

En kedja som används till tex cross i tävlingar är tex RK MXZ.

MXZ räcker inte långt på en racer... Jag kör med den och den räcker knappt en säsong på aprilian.

/JPS
 

print_screen

Säkerhetskontroll??? Ja Då!!!
Gick med
14 May 2004
Ort
Gotland
Hoj
Bimota SB7EF, GRCMiniMoto, yamaha R6, Yamaha wr 450, suzuki rm 85, aprilia rs 125, aprilia rs 250, kanske någon hoj till...
rejser skrev:
kör man(ni) med o-ringskedjor på räcerhojarna?
trodde det va no-ring som gällde där med tanke på att det ska rulla så lätt som möjligt och inte direkt är jätteskitigt på banorna.

DID´s x-ring skulle jag lätt välja före alla o-ring, det är stor skillnad på hur mkt lättare x-ringen rullar.


Jag rekomenderar D.I.D 50ZV2 kedjan Den är en väldigt bra kedja med lång livslängd. Ska du ha extremare kedja gå upp på Gold kedjan då. Golden kör jag på bimotan och den valiga 50ZV2:an på aprillian den har jag haft nu med 800mil bana den känns inte det minsta slut. Fast dom kedjorna är gansak dyra och det är X-ring. Jag vet inte men av eget tycke föredrar jag en X-rings kedja före något annat. Tyvärr är det så dyrt är bra.... :gnissla
 

ako

Ny medlem
Gick med
20 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia RSV250, Honda CR500, Gasgas EC300 och EC500, Suzuki GSXR1000
Nyteknik skrev:
Vad tror du om kedjan jag tänkte beställa? Finns det många olika RK 520-kedjor? Skulle det vara ett stort misstag att köra med "fel" sort?

Ja det skulle vara ett extremt stort misstag!!
Köp inte en standard RK 520 till hondan. Den håller inte, jag har provat !
Hondan saknar ryckutjämnare vilket leder till extra belastning på kedjan.
Rullarna krossas/splittras av belastningen redan efter ca 5 minuters körning.

Däremot funkar det med en RK 520MXZ för belastningen, men den slits ganska snabbt.

Den kedjan som funka bäst av dom jag provat är RK 520TRU, lång livslängd lätt och lättrullad ( nån typ av x-ring racing), tyvärr dyr. Tror den har utgått ur sortimentet och blivit ersatt av nån annan. Du får kolla upp själv
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
ako skrev:
Ja det skulle vara ett extremt stort misstag!!
Köp inte en standard RK 520 till hondan. Den håller inte, jag har provat !
Hondan saknar ryckutjämnare vilket leder till extra belastning på kedjan.
Rullarna krossas/splittras av belastningen redan efter ca 5 minuters körning.

Däremot funkar det med en RK 520MXZ för belastningen, men den slits ganska snabbt.

Den kedjan som funka bäst av dom jag provat är RK 520TRU, lång livslängd lätt och lättrullad ( nån typ av x-ring racing), tyvärr dyr. Tror den har utgått ur sortimentet och blivit ersatt av nån annan. Du får kolla upp själv
Tack för värdefulla råd. Hittar inte kedjan med beteckningen du föreslår. Däremot denna. Kan det vara något?

http://www.bikebandit.com/partsbandit/product~pf_id~2912046~dept_id~1050305.asp

Eller denna?

http://www.bikebandit.com/partsbandit/product~pf_id~2717063~dept_id~914698.asp
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
Jag trodde alla som körde tävlingshojjar hade kedjor utan ringar eller åtminstone med x-ringar för effektförlust-minskningens skull...
Jag har hört siffror på effektminskning vid användning av o-rings-kedja på upp till 5%.
Stämmer, stämmer inte?
 
Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Pejo skrev:
Jag trodde alla som körde tävlingshojjar hade kedjor utan ringar eller åtminstone med x-ringar för effektförlust-minskningens skull...
Jag har hört siffror på effektminskning vid användning av o-rings-kedja på upp till 5%.
Stämmer, stämmer inte?

Finns några racingkedjor som har x-ringar. Dom ska ha nästan samma effektförlust som icke o-, x-ring när kedjan väl kommit upp i arbetstemperatur (ca 60 grader). Dock blir kedjan lite bredare för att få plats med x-ringarna så lite tyngre är dom och då lite mera effektförlust.

En "vanlig" o-ringskedja för "gata" är det säkert minst 5% effektförlust mot icke. Dom flesta raceråkare i 125cc och 250cc kör utan o-, x-ring om det inte är en sån racingkedja som har x-ring. I 600cc- så är det vanligare med x-ringkedjor.
 

Wenhov

Tillbaka i RR-träsket...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Höllviken - Skåne
Hoj
GSX-R 600 -01
Axxexs skrev:
Finns några racingkedjor som har x-ringar. Dom ska ha nästan samma effektförlust som icke o-, x-ring när kedjan väl kommit upp i arbetstemperatur (ca 60 grader). Dock blir kedjan lite bredare för att få plats med x-ringarna så lite tyngre är dom och då lite mera effektförlust.

En "vanlig" o-ringskedja för "gata" är det säkert minst 5% effektförlust mot icke. Dom flesta raceråkare i 125cc och 250cc kör utan o-, x-ring om det inte är en sån racingkedja som har x-ring. I 600cc- så är det vanligare med x-ringkedjor.
Kanske detta kan vara något för dig Nyteknik: 2 Regina 135 GPOV 520-kedjor med X-ring som jag har till salu sen jag slutade köra. Det är den absoluta top-of-the-line kedjan inom Reginas sortiment. Byggd för Superbike men passar såklart även en 250 räser. Effektförlusten på en 250 vet jag inte, men livslängden är kanon.

http://www.sporthoj.com/annonser/?id=7600
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top