Den kedjan funkar nog bra.. Den kedjan jag har är specielt framtagen för Endurancelopp egentligen.. Jag köpte den senast från Norge där jag även fick garanti på kedja och drev 2år eller 2000 mil. Men då köpte jag hela drivpaketet. Men jag tror säkert jag fick betala ett överpris för det var Bimotas orginaldrevoch jag fick betala nästan 5000 spänn för hela skiten.. Visst kunde jag köpt drevämne och fixat så det skulle passa på fälgen. Bimotan hade inga standardmått på varken skruvhål eller centrumhålet, så då fick det bli orginal.Nyteknik skrev:En sådan här D.I.D. 520 kostar ca 800 kr att beställa från USA. Tillräckligt bra?
print_screen skrev:Det är ebn X-ringskedja vilket gör att smnörjningen verkligen kommer in i rullarna.
Jo även att den stannar i rullarna. Men när du smörjer kedjan kommer även fettet in i rullarna vilket det inte gör på en O-ringskedja.Ninjaboy skrev:Smörjningen stannar i rullarna menar du väl?
print_screen skrev:Jo även att den stannar i rullarna. Men när du smörjer kedjan kommer även fettet in i rullarna vilket det inte gör på en O-ringskedja.
Jag kanske är ute på bärtur här men som jag förstått så är väl grejen med X-ring att den tätar mycket bättre än O-ring?print_screen skrev:Jo även att den stannar i rullarna. Men när du smörjer kedjan kommer även fettet in i rullarna vilket det inte gör på en O-ringskedja.
Nyteknik skrev:En sådan här D.I.D. 520 kostar ca 800 kr att beställa från USA. Tillräckligt bra?
stavgren skrev:Jag kanske är ute på bärtur här men som jag förstått så är väl grejen med X-ring att den tätar mycket bättre än O-ring?
Om fett kan komma in borde väl även smuts kunna göra det samma?
Victor skrev:Friktionen och vikt är ju nästan lika intressanta. Varför är det så svårt att se vad grejorna väger? Kan man hitta det nånstans eller är det bara att köpa nån 520 som alla rekomenderar?
print_screen skrev:en 520ERV2 från d.i.d väger 1,6 kg med 100 länkar
520MX 1,57kg / 100 länkar recistance 440
520VL4 1,75kg / 100 länkar recistance 2,480
520ZVM 1,67kg / 100 länkar recistance 3,400
520VM 1,54kg / 100 länkar recistance 3,220
recistance värdet ska va så lågt som möjligt.
Är det någon mer kedja du vill ha vikten på??
Axxexs skrev:Tror att i den listan som mc-butikerna har så står det rekomenderat motorcyklar med max 45-50hk på M kedjan! En racer har lite mer effekt.
En kedja som används till tex cross i tävlingar är tex RK MXZ.
rejser skrev:kör man(ni) med o-ringskedjor på räcerhojarna?
trodde det va no-ring som gällde där med tanke på att det ska rulla så lätt som möjligt och inte direkt är jätteskitigt på banorna.
DID´s x-ring skulle jag lätt välja före alla o-ring, det är stor skillnad på hur mkt lättare x-ringen rullar.
Nyteknik skrev:Vad tror du om kedjan jag tänkte beställa? Finns det många olika RK 520-kedjor? Skulle det vara ett stort misstag att köra med "fel" sort?
Tack för värdefulla råd. Hittar inte kedjan med beteckningen du föreslår. Däremot denna. Kan det vara något?ako skrev:Ja det skulle vara ett extremt stort misstag!!
Köp inte en standard RK 520 till hondan. Den håller inte, jag har provat !
Hondan saknar ryckutjämnare vilket leder till extra belastning på kedjan.
Rullarna krossas/splittras av belastningen redan efter ca 5 minuters körning.
Däremot funkar det med en RK 520MXZ för belastningen, men den slits ganska snabbt.
Den kedjan som funka bäst av dom jag provat är RK 520TRU, lång livslängd lätt och lättrullad ( nån typ av x-ring racing), tyvärr dyr. Tror den har utgått ur sortimentet och blivit ersatt av nån annan. Du får kolla upp själv
Pejo skrev:Jag trodde alla som körde tävlingshojjar hade kedjor utan ringar eller åtminstone med x-ringar för effektförlust-minskningens skull...
Jag har hört siffror på effektminskning vid användning av o-rings-kedja på upp till 5%.
Stämmer, stämmer inte?
Kanske detta kan vara något för dig Nyteknik: 2 Regina 135 GPOV 520-kedjor med X-ring som jag har till salu sen jag slutade köra. Det är den absoluta top-of-the-line kedjan inom Reginas sortiment. Byggd för Superbike men passar såklart även en 250 räser. Effektförlusten på en 250 vet jag inte, men livslängden är kanon.Axxexs skrev:Finns några racingkedjor som har x-ringar. Dom ska ha nästan samma effektförlust som icke o-, x-ring när kedjan väl kommit upp i arbetstemperatur (ca 60 grader). Dock blir kedjan lite bredare för att få plats med x-ringarna så lite tyngre är dom och då lite mera effektförlust.
En "vanlig" o-ringskedja för "gata" är det säkert minst 5% effektförlust mot icke. Dom flesta raceråkare i 125cc och 250cc kör utan o-, x-ring om det inte är en sån racingkedja som har x-ring. I 600cc- så är det vanligare med x-ringkedjor.
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |
|
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0
Foto: Creativeflipp Gotl... |
|
Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX
Kawasaki har uppdaterat sin... |
|
Uppdaterad Triumph Trident 660
Triumph har presenterar en ... |
|
Bike med Stark Varg på GGN!
Nu är vi på plats på GGN 2.... |
|
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad
25YM Honda CB1000 Hornet ... |