Dum idé tävla med TL 1000 S?

#11

THE ONE AND ONLY
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
K7
Det är mycket skit snack nu :confused:

För två år sedan så åkte jag bana en hel säsong med en TLS och i år har jag tävlat i R1000 med en R1a-98
Faktum kvarstår att du inte kommer att placera dig speciellt bra I R1000 med en standard TLS :fakta
Det är en kannon hoj för landsväg och lite enklare banåka men ska du tävla så kommer du att bli mycket besviken.
Jag säger inte att du kommer sist, men att bli omkörd av sämmre förare på bättre hojar är INTE KUL.

Även Mille R har haft problem i superbike och i R1000 pga för lite effekt.

Hälsn. #11
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
BOTT vinnare till salu!
http://forums.13x.com/showthread.php?s=&threadid=34673

tlr.jpg
 

lastu

nu med 1000
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Älvsbyn
Hoj
K5 tusen
Jag skulle vilja påstå att en ganska standardbetonad GSXR 750 från -96 (typ - min...) spöar en TLS eller TLR. Sen att de nyare modellerna går ännu bättre visar ganska tydligt att tvinnen blir efter.

just my two cents

/lastu
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
TLRR skrev:
Har åkt ifrån både SP-1 or och R1-or med bara den justeringen samt ett 40 tänders bakdrev,slipon o k&N filter skall sägas.OCH det är FAKTA.

Nu till i vår så blir hojen 23 kg lättare från 197 kg o motorn på ca:165-170 hk (påveven) och då har jag inte ens andvänt exotiska material,så då blir det kul att slå från underläge.ett underläge som inte är berättigat TL1000.

Vad är det för fakta? Det är inte så att du hade kört ifrån dig själv på en r1'a istället?

Får du ner vikten 23kg är det bara att applådera, och cykeln lär bli rätt halvball.

Kan bara säga vad jag personligen tycker, och det är att tls'en är en jäkligt rolig cykel, tar en stund att komma underfund med, det går att köra sportigt med den, och det går att få bra fart i den.
Men, nej, den funkar inte för racing, såvida man inte stoppar in väldigt mycket pengar. Pengar som man istället kunde lärt sig köra fort med, på en billigare och snabbare cykel.
Det finns som sagt en anledning till att _ingen_ kör dem varken i rookieracing och i NSBK, de är för slöa helt enkelt.
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Det ska bli kul att se dig, TLRR, tävla med TLR'en. Verkligen. Jag menar det. Det ska bli kul att se hur en endast lätt modifierad TLR ter sig i händerna på en Rookie.

Varför gör jag det jag gör? Det man som nybörjare ibland missar i sitt resonemang kring tävlandet är motivet, d v s den egna viljan, längtan och driften efter resultat som faktiskt är den enskilt största orsaken till varför man tävlar.

Man kanske tror att det är en baggis att ta sig till sin första tävling, att det är som att svänga på sig badbyxorna och knalla ut på trampolinen, rycka på axlarna och säga; Bilr det ett magplask så blir det. Riktigt så enkelt är det inte. Råkar man vara den personen som orkar ta sig till en tävling och nöjer sig med ett magplask kommer man nog inte att tävla igen. Det är för mycket jobb. Allt jobb kan bara övervägas av en sak, den egna viljan, längtan och driften efter resultat.

Visst är det jätteskoj med kompisar, grillkorv och öl, ja hela den där sociala biten, men den är inte det viktigaste och den inte heller den enda orsaken till varför man KÖR RR. Tycker man att det sociala är det viktigaste kör man inte själv, då mekar man eller lagar mat eller något annat. För att orka hålla på med att köra RR måste man vara resultatorienterad. Att man sedan är en fattig, talanglös, gammal sopa är en annan femma.

Att offra fyra dagar, femtusen spänn och åka 100 mil tur och retur i en rostig gammal Van, äta äcklig mat och sova dåligt bara för att göra ett magplask och tycka att det är helt okey gör man bara en gång och i så fall av misstag, men att göra det om och om igen finns bara inte.

Så hur var det nu med motivet? Du kanske råkar ha en TL-S ute i garaget och bara vill prova på att vara RR-wannabe för en dag och tejpar lyktan och kör ett b-race på närmaste banan som ligger någon mil bort? Funderar du på att tävla för att verkligen få reda på vad du kan prestera, alltså hur bra du kan bli? Eller är du den som älskar att få stryk bara för att det svider så härligt? Inget är bättre eller sämre än det andra, de är bara olika.

De flesta här på Racingforumet är som de flesta som tävlar, de är resultatorienterade och finner inget roligt alls i att tävla med en hoj som har dåliga förutsättingar, hur udda den än är. Det finns liksom inget kul i att veta att om jag hade suttit på en annan hoj som kostat mig lika mycket så hade jag varit snabbare.
 
Last edited:

#11

THE ONE AND ONLY
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
K7
TLRR skrev:
Kul att läsa alla om alla kunniga om ämnet TL-S och R som baserar allt från reportage i skitidningar som Bike etc.
Jag håller personligen på och bygger en TL1000R till något "roligt"

För det första så väger inte TL-R en mer än en SP-1 eller SP-2 och om man läser reportagen i tidningarna så lovordar de den hojen.(Hondan)Men lyssnar man med mera erfarna förare än journalisterna så är framgaffeln på den hojen skit likväl som bakstötdämparen.Finns det nåt rykte om det ? Nädå

För det andra: Jag håller med om att bakdämparen är dålig på TL-en om man skall köra bana och tävla,men justerar man highriden på den så blir det en helt annan hoj att köra åtminstonde på gatan(den modden kostar 16 kr) Har åkt ifrån både SP-1 or och R1-or med bara den justeringen samt ett 40 tänders bakdrev,slipon o k&N filter skall sägas.OCH det är FAKTA.Sen gillar jag inte alla inslag från tidningar och en del här om att det är en skithoj,för det har aldrig kört en riktigt justerad TLR med en riktig stötdämpare.Visst en original TL utan moddningar funkar inte för aktiv eller racekörning men lägg ner lite jobb på den och justera in den efter föraren så blir det nog annat ljud i käften.

Nu till i vår så blir hojen 23 kg lättare från 197 kg o motorn på ca:165-170 hk (påveven) och då har jag inte ens andvänt exotiska material,så då blir det kul att slå från underläge.ett underläge som inte är berättigat TL1000.

TL1000S har ingen justering av ridehighten och det är den cykeln som nyteknik har frågat om.
Frågan är hur mycket MERA jobb och pengar nyteknik vill satsa för att få en udda och annorlunda hoj som ändå kan hävda sig i R1000.

Ska bli kul att se dig slå från underläge i R1000 nästa år :tummenupp

#11
 

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
RSV4 Factory
Teddy skrev:
att tävla med en hoj som har dåliga förutsättingar, hur udda den än är. Det finns liksom inget kul i att veta att om jag hade suttit på en annan hoj som kostat mig lika mycket så hade jag varit snabbare.


Jag kommer ge mig f*n på att vara bland 10 bästa nästa år, detta året har varit mkt lärorikt & för mig som mindre talang behövdes detta året för tävlings/tränings erfarenhet.Kommer att köra en udda hoj nästa år. Visst att slåss med topp striden kommer jag aldrig att göra,men det är inte p.g.a. hojen utan mig själv. Sätt en talang full förare på min 636:a så hade han piskat skiten ur många 1000 cc i topp striden.

Jag tycker han skall prova köra en TL S/R, det blir inte lätt. Speciellt inte på våra banor i Sverige som är knixiga ( med undatag givetvis )

MVH// ZF
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
#11 skrev:
TL1000S har ingen justering av ridehighten och det är den cykeln som nyteknik har frågat om.
Frågan är hur mycket MERA jobb och pengar nyteknik vill satsa för att få en udda och annorlunda hoj som ändå kan hävda sig i R1000.

Ska bli kul att se dig slå från underläge i R1000 nästa år :tummenupp

#11

Hittar jag en TL-S/R med utbytt bakfjädring till ett bra pris kommer jag att dyka upp på de första träningarna med den. :p :fakta

Alla dystopier gör mig bara mer beslutsam. Håller tummarna att Goodstuff kör sin TRX nästa år så att jag (i värsta fall) slipper köra helt isolerad (när jag inte blir varvad).
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Nyteknik skrev:
...Håller tummarna att Goodstuff kör sin TRX nästa år så att jag (i värsta fall) slipper köra helt isolerad (när jag inte blir varvad).

App app app, nu börjar du slira lite! Hur var det nu igen? "Charmen med att slå ur underläge", "Våga vara annorlunda", o s v. Verkar det inte kul längre att köra fem tävlingar helt själv, mitt ute i universum, på en udda, unik hoj, som en riktig underdog?

Alla kommer säkert att applådera dig, inte minst jag, men det räcker inte riktigt med det va? Nä, just det. För det är inte värt att slänga bort 30 dagar på ett år på träning och tävling, 30000 kr i driftskostnader, 40000 i inköp och riskera att bara få köra solorace och hela tiden bli slagen av de där killarna som du vet att du är bättre än och som du skulle slå om du bara hade köpt Flummer 18's GRXR 750 istället. Den som kostade lika mycket!
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Teddy skrev:
App app app, nu börjar du slira lite! Hur var det nu igen? "Charmen med att slå ur underläge", "Våga vara annorlunda", o s v. Verkar det inte kul längre att köra fem tävlingar helt själv, mitt ute i universum, på en udda, unik hoj, som en riktig underdog?

Alla kommer säkert att applådera dig, inte minst jag, men det räcker inte riktigt med det va? Nä, just det. För det är inte värt att slänga bort 30 dagar på ett år på träning och tävling, 30000 kr i driftskostnader, 40000 i inköp och riskera att bara få köra solorace och hela tiden bli slagen av de där killarna som du vet att du är bättre än och som du skulle slå om du bara hade köpt Flummer 18's GRXR 750 istället. Den som kostade lika mycket!
Mummelgixxern är såld, en kollega till mig lurades in i träsket.
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Nyteknik skrev:
Hittar jag en TL-S/R med utbytt bakfjädring till ett bra pris kommer jag att dyka upp på de första träningarna med den. :p :fakta

Alla dystopier gör mig bara mer beslutsam. Håller tummarna att Goodstuff kör sin TRX nästa år så att jag (i värsta fall) slipper köra helt isolerad (när jag inte blir varvad).

Om du tänker skaffa en sån så är tipset att leta i England, i Sverige hittar du knappt en TL som någon har bytt dämparen på, jag vet bara två som har gjort det. Martin(303) som f ö byggde den för att köra R1000 med, numera PutteLiten´s hoj. Plus TLRR´s hoj.
Jag tvivlar på att någon av dem säljer sina.

Jag kommer och kollar R1000 nästa år om du gör det, hoppas du spankar lite tvivlare. ;)
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
J-Bone skrev:
Om du tänker skaffa en sån så är tipset att leta i England, i Sverige hittar du knappt en TL som någon har bytt dämparen på, jag vet bara två som har gjort det. Martin(303) som f ö byggde den för att köra R1000 med, numera PutteLiten´s hoj. Plus TLRR´s hoj.
Jag tvivlar på att någon av dem säljer sina.

Jag kommer och kollar R1000 nästa år om du gör det, hoppas du spankar lite tvivlare. ;)

Du har PM! :fakta
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Nyteknik skrev:
--- edit
Håller tummarna att Goodstuff kör sin TRX nästa år så att jag (i värsta fall) slipper köra helt isolerad (när jag inte blir varvad).

Isolerad komer du vara även om jag kör för en TL-S/R kör man ju ifrån lätt! :fakta :crash


mummel, mummel. *akrapovic, borra, högkompskolvar, flatslide, trimkam, porta toppen, lättare fälgar, .... mummel
 

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jakobstad, Finland
Hoj
BMW R1200GSA -12, Suzuki GSX-R750 K3, Yamaha XV1100 -91
Goodstuff skrev:
Isolerad komer du vara även om jag kör för en TL-S/R kör man ju ifrån lätt! :fakta :crash


mummel, mummel. *akrapovic, borra, högkompskolvar, flatslide, trimkam, porta toppen, lättare fälgar, .... mummel

Du glömde banta.... :D
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Goodstuff skrev:
Isolerad komer du vara även om jag kör för en TL-S/R kör man ju ifrån lätt! :fakta :crash


mummel, mummel. *akrapovic, borra, högkompskolvar, flatslide, trimkam, porta toppen, lättare fälgar, .... mummel

Gosse vad du misstar dig! Här skulle jag kunna börja om från början om vilken fantastiskt kraftfull och underskattad hoj TL:en är. Men vi har nog stött och blött detta tillräckligt nu.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Nyteknik skrev:
Gosse vad du misstar dig! Här skulle jag kunna börja om från början om vilken fantastiskt kraftfull och underskattad hoj TL:en är. Men vi har nog stött och blött detta tillräckligt nu.

Spelar ingen roll. DU blir efter ändå.... :fakta :eek:
 

Kenta

Jag andas sporthoj,com
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Liljeholmen
Hoj
SV650S och GSX-R400
Originally posted by J-Bone
Kolla in Tray Batey!! :fakta
Total Points: 180
Rd. 1: 20
Rd. 2: 20
Rd. 3: 20
Rd. 4: 20
Rd. 5: 20
Rd. 6: 20
Rd. 7: 20
Rd. 8: 20
Rd. 9: 20
Rd. 10: ??

God damn. Snubben kan köra!! :crash
 
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top