Dum idé tävla med TL 1000 S?

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
En TL borde väl iaf. vara billig inköp och även reservdelar. Låt vara att det ofrånkomliga stötdämparbytet kostar, men så kan det väl vara på flertalet hojar.
Inte för att TL:en saknar highsider-möjligheter men nog har NyTeknik rätt i att den är mer avlägsen på en twin än på en R1:a?
Stå på dig!
 

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Peking
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
FireSalle skrev:
En TL borde väl iaf. vara billig inköp och även reservdelar. Låt vara att det ofrånkomliga stötdämparbytet kostar, men så kan det väl vara på flertalet hojar.
Inte för att TL:en saknar highsider-möjligheter men nog har NyTeknik rätt i att den är mer avlägsen på en twin än på en R1:a?
Stå på dig!

Går nog utmärkt bra att highsida med en twin kan jag tänka mig.. har varit otäckt nära.. reporna på tanken är kvar som en påminnelse därför att dom privata delarna inte ömmar längre...

Snarare är det så att med en effektsvagare hoj är man ju tvungen att vrida på rullen så tidigt som det bara går, att vänta går inte an om man överhuvudtaget ska hänga med på rakorna...

/B
 

Robz

Guest
Mattias skrev:
TL1000S är väl ändå välkänd som en av de sämsta motorcyklarna i modern tid? Den ramen, den bakfjädringen... Du gör det bara svårare för dig, skulle jag tro. Bit i sur-dolmen och köp en R1, effektivaste Rookievapnet skulle jag tippa.
Kom igen - berätta vad du VET/KAN om hojjen!
Jag blir omkörd av Rettor - men blåser om några åsse :crash
TL var första Ducce-killern av klass!!! RESPEKT :rock

Missförstå mig inte - jag tror inte heller TLs:en är en banmaskin, men den har ett onödigt oförtjänt rykte.
 
Last edited:

Robz

Guest
Mattias skrev:
TL1000S dras med en del problem som gör den rent olämplig som rookieräser. Om ramen spricker vid "normal" användning, vad skulle då hända när du vurpar hojen? Du skaffar dig mer problem än cred med en TL-S.
Ujujujjj - ytterligare optimal kunskap :p
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Robz skrev:
Ujujujjj - ytterligare optimal kunskap :p

Jag förstår iofs att du känner dig dum som köpt en sån skithoj, men det är faktiskt inte mitt fel.

Jag har personligen svårt att se charmen med en TL1000S. Jag tycker att den är ful, har en märklig körställning och en trist motor. Det är vad jag tycker.

Sen att TL1000S har dragits med mer problem än en Motoguzzi är ju fakta. Ramar har spruckit vid fjäder/dämparinfästningen, den har fått styrdämpare som en direkt följd av flera dödsolyckor (att det står felangående kedjeslacket i de första intstruktionsböckerna hjälpte inte heller), vajsing på insprutningen formligen dränkte motorn i soppa, som spädde ut motoroljan.

Alla dessa fakta och min personliga åsikt om TL1000S gör att jag gärna räddar någon från att köpa en dylik skithoj.

Visst, barnsjukdomarna är välåtgärdade på alla nu, men det är ändå den hoj jag aldrig skulle köpa.

Crap.
 

SpeedAbuser

#69 125STD (-03)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hässelby
Hoj
Ingen
Nyteknik skrev:
Men det var faktiskt just så jag tänkte. Att en twin är svagare men lättare att gasa friskt med. En övermotoriserad 1000 cc fyra borde vara mer än de flesta amatörer har kapacitet att utnyttja.
Tror nog att du underskattar Rooikeklasserna en aning.
Visst må det vara ett steg upp från dessa till de rena A-licensklasserna, men faktum kvarstår att de snabbaste "amatörerna" i R1000 i år har kört tider som snarare borde hört hemma i NSBK.
 

Robz

Guest
Mattias skrev:
Jag förstår iofs att du känner dig dum som köpt en sån skithoj, men det är faktiskt inte mitt fel.

Jag har personligen svårt att se charmen med en TL1000S. Jag tycker att den är ful, har en märklig körställning och en trist motor. Det är vad jag tycker.

Sen att TL1000S har dragits med mer problem än en Motoguzzi är ju fakta. Ramar har spruckit vid fjäder/dämparinfästningen, den har fått styrdämpare som en direkt följd av flera dödsolyckor (att det står felangående kedjeslacket i de första intstruktionsböckerna hjälpte inte heller), vajsing på insprutningen formligen dränkte motorn i soppa, som spädde ut motoroljan.

Alla dessa fakta och min personliga åsikt om TL1000S gör att jag gärna räddar någon från att köpa en dylik skithoj.

Visst, barnsjukdomarna är välåtgärdade på alla nu, men det är ändå den hoj jag aldrig skulle köpa.

Crap.

Mitt sista inlägg mot dig nu - orkar inte tjabba mer se'n; Jag vill uppriktigt tacka dig då din och många andras okunniga och inskränkta (i ämnet TLs) inställning gjort hojjen skitbillig för sånna som mig att köpa (79900 för en sprillans ny 130hkr/105Nm-twin på 187kg)...
En av de roligaste hojjar för landsväg jag provat. Bakhjul utan koppling 1:an o 2:an - 3:an med gupp... visst, R1 o några till gör samma sak men kostar det dubbla.
Du har delvis rätt i allt du skriver men det gällde UTESLUTANDE -97:eek:r!
Jag har inte haft ett enda problem med min -00:a än så länge och anser inte mig vara tillräckligt duktig för att begripa att rotationsdämparen är kass. Jag vet däremot att då den dagen kommer, kan jag byta till Öhlin-kit. Detta tar dessutom hand om "ramsprick-problemet" som ett FÅTAL tidiga modeller drabbats av.
Rätt märkligt förresten att TLs -97 vann TBOTY (The Bike Off The Year)! ...med tanke på hur "skitdålig" den är.

PS
En av de snyggaste hojjar jag sett för den delen, näst Mille R
DS
 

Robz

Guest
Bj.O.rn skrev:
Journalister kan dom.. Fast det är ju bättre om du i såna fall länkade till ett test där Duccen är med åsså...

http://www.motorcycle.com/mo/mccompare/best2.html :hej

/B

Bra mot-eld :bow
Det roliga är att det är samma team som året innan lovordade TL:n... förmodar att de oxå föll för "grupptrycket" att det är en LIVSFARLIG hojj som inte duger :rolleyes:

Jeje - JAG är urglad för min ögonsten och avslutar härmed inläggandet i denna tråd.

Ny-teknik: Provkör å du är såld på vridet... skall du rejsa allvar så pröva en Mille eller SP2... förmodar de ger Rettorna en match med rätt förare :tummenupp
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Twinnar är generellt för tunga. Du måste upp i Bj.O.rn-kaliber för att få snurr på grejorna. Standardtwinnar från Japan funkar helt enkelt inte.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Mattias skrev:
Twinnar är generellt för tunga. Du måste upp i Bj.O.rn-kaliber för att få snurr på grejorna. Standardtwinnar från Japan funkar helt enkelt inte.

Jag lovar att en blygsamt modifierad TL 1000 R skulle sopa banan med de flesta ekipage i Rookie 1000. :D :whip
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Du kan lova, men du kan inte hålla det. Folkesson sågade TL1000R redan 1998.
 

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jakobstad, Finland
Hoj
BMW R1200GSA -12, Suzuki GSX-R750 K3, Yamaha XV1100 -91
Nyteknik skrev:
Jag lovar att en blygsamt modifierad TL 1000 R skulle sopa banan med de flesta ekipage i Rookie 1000. :D :whip

Det kan tänkas, men inte med nån av oss här på forumet som pilot.... :D
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top