Dum idé tävla med TL 1000 S?

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Oro skrev:
På skoj kan man ju jämföra förödelsen efter en liten marksyning också... :crash Tror racernissarna tar igen en del tid och pengar där. :D

Hojmodellerna har ju sina för och nackdelar, man ska ju inte såga sbk-åkarna med fotknölarna. Bara det att _inget_ inom racing är mekfritt, det kommer förr eller senare.
Men fördelen med racer är att det är så enkelt att kolla saker, det är enkelt att kolla veven, det är enkelt att kolla kolvar och kolvringar. Därför gör man det.
 

#11

THE ONE AND ONLY
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
K7
Nyteknik skrev:
Planerar att lägga vantarna på ett lagom udda men någorlunda konkurrenskraftigt objekt att köra Rookie1000 med nästa år. Funderar på en TL 1000 S. Kan det vara något? Eller är det bara en dum dröm som kommer göra mig besviken?

Jag har kört en hel del bana med TL1000S och den funkar fint för gatåkning men ska du åka fortare så börjar det ta i över allt och en ny bakdämpare är ett måste då orginalet är riktigt kass.
Tyvärr så är inga tvinnar konkurennekraftiga i toppen av R1000 om dom inte är trimmade, det blir förmodligen billigare att köpa en R1a eller någon anna likvärdig hoj i stället. Det är dyrt som det är och konkurennsen är hård i toppen så ska man vara där och fajtas så är en hoj med mycket pulver och bra fjädring en stor fördel.

#11
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Re: Re: Dum idé tävla med TL 1000 S?

#11 skrev:
Jag har kört en hel del bana med TL1000S och den funkar fint för gatåkning men ska du åka fortare så börjar det ta i över allt och en ny bakdämpare är ett måste då orginalet är riktigt kass.
Tyvärr så är inga tvinnar konkurennekraftiga i toppen av R1000 om dom inte är trimmade, det blir förmodligen billigare att köpa en R1a eller någon anna likvärdig hoj i stället. Det är dyrt som det är och konkurennsen är hård i toppen så ska man vara där och fajtas så är en hoj med mycket pulver och bra fjädring en stor fördel.

#11

Jag har inga ambitioner att "vara med och slåss i toppen". Men trodde det skulle vara möjligt att ligga någonstans i mitten med en lagom preparerad TL-S. Men farten verkar så uppskruvad att en normalbegåvad förare behöver en 1000 cc fyra för att slippa köra sist.
 

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Peking
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
Re: Re: Re: Dum idé tävla med TL 1000 S?

Nyteknik skrev:
Jag har inga ambitioner att "vara med och slåss i toppen". Men trodde det skulle vara möjligt att ligga någonstans i mitten med en lagom preparerad TL-S. Men farten verkar så uppskruvad att en normalbegåvad förare behöver en 1000 cc fyra för att slippa köra sist.

Hade ett elände att ens hänga med i mitten av fältet med min SPS på Geléåsen.. Å den röker en TLS lätt både motor å framförallt chassiemässigt.. (har provat polarns..) Men visst är det kul att slå ur underläge..

Fast å andra sidan har Stellan Folkesson kört 53,45 på Sviestad med en SPS när han körde superstock '00, det finns alltså potential outnyttjad.. säger kanske mer om min (o)förmåga förresten..

edit, såg att han klämde till med en ännu lägre 53'a på superbikeracet (han dubblerade en del tävlingar)

/B
 
Last edited:

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Re: Re: Re: Re: Dum idé tävla med TL 1000 S?

Bj.O.rn skrev:
Hade ett elände att ens hänga med i mitten av fältet med min SPS på Geléåsen.. Å den röker en TLS lätt både motor å framförallt chassiemässigt.. (har provat polarns..)

Röker lätt? Njaaa - tror du verkligen det? Även den nedan? :cool:

Bj.O.rn skrev:
Men visst är det kul att slå ur underläge.

Det är ju den utmaningen som är hela grejen. :tummenupp

Bj.O.rn skrev:
Fast å andra sidan har Stellan Folkesson kört 53,45 på Sviestad med en SPS när han körde superstock '00, det finns alltså potential outnyttjad./B]


53 på Sviestad = overkligt. :p
 

Bifogat

  • cadwell.jpg
    cadwell.jpg
    64.1 KB · Visningar: 443

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Peking
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
Nyteknik skrev:
Hur lätt röker din hoj denna tror du? :D :rock :whip

Försök bygg en (för rimlig peng) så får vi se.. Fast nu var det en TLS som var på tapeten.. :hej

/B
 
Last edited:

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Re: Re: Re: Re: Re: Dum idé tävla med TL 1000 S?

Nyteknik skrev:
Röker lätt? Njaaa - tror du verkligen det? Även den nedan? :cool:



Det är ju den utmaningen som är hela grejen. :tummenupp



53 på Sviestad = overkligt. :p

Det där är ju en R :bow
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Bj.O.rn skrev:
Försök bygg en (för rimlig peng) så får vi se.. Fast nu var det en TLS som var på tapeten.. :hej

/B

S, R - det är väl inte så noga. :D

Skämt å sido är jag inte så säker på vilken som skulle vara bäst att tävla med om fickorna som budgeten kom ur var av normalt rookiedjup.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
TL1000 oavsett modell är inget att försöka tävla med. PUNKT. Det låter mest som någon letar en ursäkt till att vara kass. Går det bra får man gud-status för att hojen är kass, och går det dåligt så var det ju inget annat att vänta, för hojen är ju så kass. Köp en ordentlig hoj om du ska tävla.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
J-Bone skrev:
Det går tydligen att dominera på värdelöst skrot också.

Kolla in Tray Batey (för den som inte såg posten tidigare)
http://www.wera.com/results/2003/wncpts.html
:fakta
Men framgår där vad för hojar han tävlar mot? Ser inte det.


Originally posted by Mattias [/i]
TL1000 oavsett modell är inget att försöka tävla med. PUNKT. Det låter mest som någon letar en ursäkt till att vara kass. Går det bra får man gud-status för att hojen är kass, och går det dåligt så var det ju inget annat att vänta, för hojen är ju så kass. Köp en ordentlig hoj om du ska tävla.


Du missar ju poängen: att det är kul med udda hojar och en utmaning att vara i underläge.
 
Last edited:

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Originally posted by Nyteknik Du missar ju poängen: att det är kul med udda hojar och en utmaning att vara i underläge.

Det är möjligt att det är kul, men är du beredd på att slänga ut lika mycket eller mer än vad du fått betala för en "riktig" hoj, på att vara udda och kul? Och som nybörjare lär du inte ha några problem att vara i underläge ens med en snabb hoj.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Mattias skrev:
Det är möjligt att det är kul, men är du beredd på att slänga ut lika mycket eller mer än vad du fått betala för en "riktig" hoj, på att vara udda och kul? Och som nybörjare lär du inte ha några problem att vara i underläge ens med en snabb hoj.

Det var ju inte snack om att gå in och dominera på Sviestad direkt.....
Skillnaden är stor men jag förstår suget, fast jag röker dem med min TRX ändå. :p
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Nyteknik skrev:
Men framgår där vad för hojar han tävlar mot? Ser inte det.

Han kör TLR i "Heavyweight Twins" där han tävlar mot Ducati 916/996/998, Aprilia RSV1000, Honda SP1/SP2 m fl
 

#11

THE ONE AND ONLY
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
K7
Mattias skrev:
Det är möjligt att det är kul, men är du beredd på att slänga ut lika mycket eller mer än vad du fått betala för en "riktig" hoj, på att vara udda och kul? Och som nybörjare lär du inte ha några problem att vara i underläge ens med en snabb hoj.

Mattias har faktist rätt :tummenupp
Köp en så bra och underhållsfri rejshoj som du har råd med, det har du igen när du börjar o tävla. :fakta

#11
 

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jakobstad, Finland
Hoj
BMW R1200GSA -12, Suzuki GSX-R750 K3, Yamaha XV1100 -91
Själv tror jag att bara åka bana eller tävla e 2 ganska olika saker.

Att köra med roliga v-tvinnar, eller annars trevliga hojar på bana e skitkul. Men att tävla med skral budget och inte konkurrenskraftig hoj är inget som är kul i längden, oberoende hur rolig själva hojen sen än är. Jag tror att det är så mycket annat som är kul med själva tävlandet så när man är i den karusellen så tror jag att man först å främst vill ha en konkurrenskraftig (och hållbar) hoj som är lätt att köra för att kunna koncentrera sig på hur man ska göra för att köra om den som är framför.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Lokke skrev:
Själv tror jag att bara åka bana eller tävla e 2 ganska olika saker.

Att köra med roliga v-tvinnar, eller annars trevliga hojar på bana e skitkul. Men att tävla med skral budget och inte konkurrenskraftig hoj är inget som är kul i längden, oberoende hur rolig själva hojen sen än är. Jag tror att det är så mycket annat som är kul med själva tävlandet så när man är i den karusellen så tror jag att man först å främst vill ha en konkurrenskraftig (och hållbar) hoj som är lätt att köra för att kunna koncentrera sig på hur man ska göra för att köra om den som är framför.

Men det var faktiskt just så jag tänkte. Att en twin är svagare men lättare att gasa friskt med. En övermotoriserad 1000 cc fyra borde vara mer än de flesta amatörer har kapacitet att utnyttja.

#11 skrev:
Mattias har faktist rätt
Köp en så bra och underhållsfri rejshoj som du har råd med, det har du igen när du börjar o tävla.

Som sagt: jag tänkte att en TL 1000 (R eller S) vore "bra". Och underhållsfri.

Här uppmuntras det inte till mångfald och fritänkande direkt... :eek:
 
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Top