Dumdristig cyklist "prejad" av lastbil.

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Hoj
Suzuki TL1000R
Så du menar att bilarna ska lägga sig bakom cyklisten i 35km/h i 4km tills de blir 2 filigt?

Det farliga ligger ju i att lastbilen kör ganska fort och skapar en del vindar som kan suga in en stackars cyklist. Hade lastbilen kört om i 55km/h istället för 90km/h så hade nog cyklisten varit nöjd.

Men för att vara lite härligt provocerande så svarar jag nog istället JA på din fråga. Kan man inte köra om på ett säkert sätt tycker jag man kan vänta.

jetson

Guest
Kamikazecyklist vs Alkis långtradarchaufför från Polen

0 - 1

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Hoj
HOJLÖS
Dags att elda på lite!

Efters jag kraschade skrevraketen och insåg att det är förjävla idiotiskt att bränna runt i över 200 blås med knäskrap på allmänna vägar så tog jag upp cyklingen som jag höll på med i yngre dar.

Fakta: Du som bilist får inte köra om trafikanter om det inte kan ske säkert. Det är inte förbjudet att cykla på 2-1 vägar.

Dessa 2 faktum borde rimligtvis hos en normalbegåvad person leda till denna slutsats: Kommer jag ifatt en cyklist på 2-1 väg får jag antingen sakta ner till den hastighet att jag kan köra om SÄKERT eller helt enkelt hålla avstånd och köra om när det blir 2-filigt igen.

För er som inte fattar det eller kommit fram till någon annan slutsat bör ställa er frågan: "Hör jag hemma i trafiken"

Kanske även öva upp er att förmåga att visa empati :confused:

När jag är ute och åker kör jag inte på 2-1 vägar, om jag skulle göra det skulle jag ligga mitt i vägen och omöjliggöra omkörningar. När man är ute och tränar tillsammans liggar man medvetet i bredd för att inte bli omkörda samtidigt som man har möte. Inte så trevligt att ha bilar susandes förbi i 100 knyck med 3dm marginal.

Så ni slappa jävlar som inte orkar lätta på gasen och ha mer än 200m framförhållning, självdö tack!

Sen har vi ju miljöaspekten också, kära politikerna särskilt vänsterpacket snackar så mkt om miljö och höjar priserna på bensinen för att folk ska cykla. Men man arbetar samtidigt aktivt emot cykling och bygger ut för bilar! Hur svårt är det att bygga en cykelbana 2 meter bred egentligen, kostar ingenting att bygga och ingenting i underhåll jämfört med vilken väg som helst.

Last edited:

Pronger

wheeeeeeelie
Gick med
6 Mar 2006
Hoj
Yamaha Supermotard 2005
Det farliga ligger ju i att lastbilen kör ganska fort och skapar en del vindar som kan suga in en stackars cyklist. Hade lastbilen kört om i 55km/h istället för 90km/h så hade nog cyklisten varit nöjd.

Men för att vara lite härligt provocerande så svarar jag nog istället JA på din fråga. Kan man inte köra om på ett säkert sätt tycker jag man kan vänta.

Glöm att en tradare bromsar ner från topspeed till 50, det tar liiiiiite längre tid för 60ton att accelerera upp igen än för en 1,5ton s40

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Sen har vi ju miljöaspekten också, kära politikerna särskilt vänsterpacket snackar så mkt om miljö och höjar priserna på bensinen för att folk ska cykla. Men man arbetar samtidigt aktivt emot cykling och bygger ut för bilar! Hur svårt är det att bygga en cykelbana 2 meter bred egentligen, kostar ingenting att bygga och ingenting i underhåll jämfört med vilken väg som helst.
Och hur miljövänligt blir det när ni trots ombyggnad av vägar ligger och tvingar övrig trafik att bromsa in för att sedan vara tvungna att accelerera helt i onödan?

Att bygga och underhålla 2m cykelbana kostar visst en hel del med pengar. Och det är inte bara att bredda en befintlig väg hur som helst med ett par meter. Tror du inte att Vägverket då hade valt att göra det och ha två filer i vardera riktningen istället för att utnyttja befintlig vägbredd och slänga upp vajerräcke och göra en 2till1-väg?

Egoistiska jävla landsvägscyklister, självdö tack! :rolleyes:

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Hoj
Suzuki TL1000R
Glöm att en tradare bromsar ner från topspeed till 50, det tar liiiiiite längre tid för 60ton att accelerera upp igen än för en 1,5ton s40

Om en 60ton tung lastbil kör om en cyklist i 90km/h med 3dm marginal och en polis ser detta hoppas jag följden blir: vårdslöshet i trafik.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag gillar annars de cyklister (motions/tävlingscyklister) som cyklar längs vägen trots att det går en cykelväg precis bredvid. Köra om riktigt sakta med dåligt packad ljuddämpare och två växlar för lågt känns ju lite lockande.

Ett annat spännande fenomen är ju när de tränar i grupp och cyklar i en klunga bredvid varandra:dummer Det kan vara en stor jävla hög av cyklister som cyklar tre, fyra eller fem cyklister i bredd (och ännu fler framför och bakom, också de i bredd) och som helt enkelt vägrar flytta sig eller köra in till kanten när man kommer körande bakom:huvet Vafan, kan man inte cykla på ett led intill vägrenen?:confused: Varför måste man ligga i klunga och cykla bredvid varandra!?:confused: :va :dummer
En del tänker fan inte längre än näsan räcker...

Tommy.exe

Guest
Så ni slappa jävlar som inte orkar lätta på gasen och ha mer än 200m framförhållning, självdö tack!

Finns det inte lämpliga cykelvägar att utöva din "sport" på så får du väl spela pingpong eller spinna som andra fruntimmer. Finns det ingen fotbollsplan så kan jag inte spela fotboll.

Ge fan i att vara i vägen för mig din jävla slöröv!

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
massa blaj om att cykeln är ett fordon, att man inte får köra om andra fordon om det inte kan ske säkert och att det inte är förbjudet att cykla på 2-1-vägar

Möjligt, men vet du vad som är förbjudet? Att framföra sitt fordon omotiverat långsamt och därmed hindra övrig trafik:fakta

Cyklar folk på ställen som gör att man inte kan köra om dem säkert så får de fan ta och pinna på lite, för man ska fan inte behöva ligga bakom dem i deras jävla fisfart på ca 30 km/h när vägen är skyltad till 90:fakta

Håll hastigheten, eller håll er till mer lagomt skyltade vägar samt cykelvägar:fatta! Eller ge fan i att gnälla för att ni blir omkörda, ni vistas på vägarna helt frivilligt.

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
...
- Det finns ingenstans för cyklister att ta vägen på de här vägsträckorna, säger Mats. Det är en dödsfälla.

Har själv hållit på att bli klämd av en lastbil när jag stod utanför min bil på en parkerning och lastbilschaffisen inte tänkte på att han saknade fyrhjulsstyrning på sitt ekipage, så jag förstår hur Mats kände det.

Men visste han om det som jag citerat före sin cyckeltur så får han ju nästan skylla sig själv.

Edvinsjolund

Ärkemongo
Gick med
9 Jul 2007
Hoj
Ktm 950 Adventure. Apollo 63z -52, Suzuki Dr 600 -87

Du har rätt i vad du skriver. Kan du då hålla med mig om att cyklister som cyklar på 2+1 väg inte har alla hästar i stallet?

Kamikazecyklist vs Alkis långtradarchaufför från Polen

0 - 1

Polackerna ids int köra såhär långt norrut... :)

Om en 60ton tung lastbil kör om en cyklist i 90km/h med 3dm marginal och en polis ser detta hoppas jag följden blir: vårdslöshet i trafik.

För cyklisten, ja.

Har själv hållit på att bli klämd av en lastbil när jag stod utanför min bil på en parkerning och lastbilschaffisen inte tänkte på att han saknade fyrhjulsstyrning på sitt ekipage, så jag förstår hur Mats kände det.

Men visste han om det som jag citerat före sin cyckeltur så får han ju nästan skylla sig själv.

En lastbil med släp genar i princip 0 i 80 Km/h. Detta är inga spekulationer utan ren fysik.
Börjar man svänga så att man genar märkbart i 80 blås ligger man i diket. I låg fart somm i ditt fall genar det däremot friskt.

Dags att elda på lite!

Efters jag kraschade skrevraketen och insåg att det är förjävla idiotiskt att bränna runt i över 200 blås med knäskrap på allmänna vägar så tog jag upp cyklingen som jag höll på med i yngre dar.

Fakta: Du som bilist får inte köra om trafikanter om det inte kan ske säkert. Det är inte förbjudet att cykla på 2-1 vägar.

Dessa 2 faktum borde rimligtvis hos en normalbegåvad person leda till denna slutsats: Kommer jag ifatt en cyklist på 2-1 väg får jag antingen sakta ner till den hastighet att jag kan köra om SÄKERT eller helt enkelt hålla avstånd och köra om när det blir 2-filigt igen.

För er som inte fattar det eller kommit fram till någon annan slutsat bör ställa er frågan: "Hör jag hemma i trafiken"

Kanske även öva upp er att förmåga att visa empati :confused:

När jag är ute och åker kör jag inte på 2-1 vägar, om jag skulle göra det skulle jag ligga mitt i vägen och omöjliggöra omkörningar. När man är ute och tränar tillsammans liggar man medvetet i bredd för att inte bli omkörda samtidigt som man har möte. Inte så trevligt att ha bilar susandes förbi i 100 knyck med 3dm marginal.

En normalbegååvad person cyklar inte på 2+1 väg punkt
Varför cyklar inte du på 2+1? Förmodligen för att du inte är dum i heela huvudet.

Last edited:

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
En normalbegååvad person cyklar inte på 2+1 väg punkt
Varför cyklar inte du på 2+1? Förmodligen för att du inte är dum i heela huvudet.

Nu är ju inte alla normalbegåvade, och man måste så klart ta hänsyn även till dem som eventuellt inte är det. :)

Edvinsjolund

Ärkemongo
Gick med
9 Jul 2007
Hoj
Ktm 950 Adventure. Apollo 63z -52, Suzuki Dr 600 -87
Nu är ju inte alla normalbegåvade, och man måste så klart ta hänsyn även till dem som eventuellt inte är det. :)

Varför är du nykter och saklig en fredagkväll?

Edit: Jag jobbar visst fyradagarsvecka och det är Pdol. Jag är lurad.

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Ta en tur i Uppsala så ska ni få se knäppa cyklister. :dummer

Finns en hel del norr om stan, kring Vallentuna, Brottby m.m. också. En kväll när vi var ute med klubben tränade de backkörning. Det bestod i att de cyklade upp för backen/vägen, jävligt sakta - förmodligen till följd av trötta ben - över den (bakom ett krön, så att mötande fordon inte hade en janne att se dem) och sedan rullade ner igen. Ungefär 30 cyklister. :dummer

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati