Dumförklara mig!!!

eppe

51 veckor kvar
Gick med
4 Jun 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Husabusaberg
:7peta :smasha :kulspruta :corn

den där elektroluxen eller va de va e ju lite grisen i säcken... därimot nya polka r6:an e bland de flottaste ja sett på länge och går den lika bra förra generationens r6:eek:r så gör du inte bort dig... hade ja vatt dig så finns de bara ett alternativ













:pannkyss va väl inte så elak
 

*Jonte*

** Schteekare **
Gick med
5 Sep 2005
Ort
zero-eight !
Hoj
El såldo !
en kompis körde på denna hoj, fast utan kåpor. 600 cc.....<han var nöjd med den, en sommar i alla fall. Sen sålde han o köpte suzuki :va
 

Master_

Kung
Gick med
2 Aug 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
Kawasaki zx9r ninja
Läste testen av modellen innan. Ser väll ok ut andra handsvärdet är väll en skit sak. Hur många tusen tappar du om du köper en yamaha jämfört med om du köper hyosung? Antagligen lika mycket. däremot skillanden blir ju procentuellt mer på hyosung eftersom nya och udda märken alltid är svår sålda om man inte dumpar priset.
Skulle vara intressant att testa en sån och se hur de går..
 

Hygglo

Solskens knutte...
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Hyttö rakan
Hoj
XV1600
Richi_rich skrev:
Tja!

Jag köpte "bikekatalogen 2006" idag. Direkt kunde jag konstatera att jag bara skulle ha en 2006´s r6:a... Fy fan vilken maskin! Rödmarkering vid 17.500!!!! :tummenupp

Men sen hände nåt... Jag såg att det fanns en hoj som hette Hyosung Comet gt 650 r (uttalas tydligen: josang), till ett väldigt förmånligt pris! 63,900 riksdaler! För en sprillans ny hoj! :confused:

Men hallåå!!
Har du aldrig hört talas om URAL eller DNIEPR från ryssland?!
Ny pris från 19000:- och då får du siovagn på köpet!!!
å kvaliten är säkert minst lika bra som hojsong hojen...
Fast det är klart hojsongen ser ju smidigare ut......

Jag skulle helt klart tagit en begagnad R6 för ca 63000:- som dessutom är påkostad 4-1 och lite lullul....
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Hygglo skrev:
Men hallåå!!
Har du aldrig hört talas om URAL eller DNIEPR från ryssland?!
Ny pris från 19000:- och då får du siovagn på köpet!!!
å kvaliten är säkert minst lika bra som hojsong hojen...
Fast det är klart hojsongen ser ju smidigare ut......

Jag skulle helt klart tagit en begagnad R6 för ca 63000:- som dessutom är påkostad 4-1 och lite lullul....


Så resonerade folk om japanerna och deras hojar för ett par decennier sedan. Inom bilbranchen har ju Korea gjort sig ett namn, så varför inte inom hojindustrin också?
 

pellegas

Endast döda fiskar följer strömmen.
Gick med
22 Aug 2004
Ort
Grästorp
Hoj
Hyosung 650
angående hoj

Kan inte låta bli att lägga mig i diskussionen.
Det är mycket tyckanden och gissande. "Jag har för mig att den finns som pocketbike och den är kass"??? Hur kan man veta det om man inte ens vet om den finns som pocketbike?
Nåväl, Att gämföra en Hyosung 650 med tex ER5 låter sig inte göras enkelt eftersom de är olika hojar rent körmässigt.
Om vi jämför Suzukins SV650 så finner vi att den tidigare byggdes av Hyosung ( i deras fabrik i korea) men att japanerna tog hem tillverkningen till japan för de ville ha jobben själva. Således kan man ju undra varför kvalitén skulle minska bara för att man byter märke på cykeln? Det är en egen producerad hoj och ingen suzuki.
Ekonomiskt så är den en bomb på en annars stigande MC marknad. B.l.a som en följd av denna hoj har Kawa kommit med sin ER6. Försäkringen är klart överkomlig då jag ger 2300 kr/helår helförsäkrad.
Och vad gäller effekten så räcker den till gott och väl upp till farter där man blir av med både körkortet och livet. Vridet är även det mycket bra. Jag brukar åka med en kompis som har en R1a och på låga varv får han gasa fullt för att hänga med.
Reservdelar finns så det räcker åt alla på stibix i borås, och som de flesta känner till så är posten i borås inte främmande för att skicka allsköns saker kors och tvärs i sverige. Jag ringde och kollade upp ett par bromsbelägg till min hoj och fick ett bra pris, sen tillade han att "så drar vi av 20%" . När jag sa att det var bra men varför? Svarade han att "vi vill vara billigast".
Summan är att vill du ha det värsta så får du pynta upp med en massa fler tusenlappar. Men om du gillar att köra hoj så är det en väldigt vettig hoj. Ta och leta reda på en återförsäljare och fixa en provkörning så snart det går att köra njutningsbart.
 

Ekberg

I like TWINS !!!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Suzuki SV650S
pellegas skrev:
Om vi jämför Suzukins SV650 så finner vi att den tidigare byggdes av Hyosung ( i deras fabrik i korea) men att japanerna tog hem tillverkningen till japan för de ville ha jobben själva. .

Jag har sökt om just det här om att Hyousung skulle tillverka SV650,
Och har inte hittat någonting om att det skulle vara så.

Däremot så har Hyosung tillverkat hojar som är ämnade för den Asiatiska marknaden åt Suzuki, (förmodligen mindre hojar 50-400 kubik, min gissning)

Så om du kan länka till vart du har hittat din information så vore jag tacksam.

/Dan
 

sandstream

Guest
Ekberg skrev:
Jag har sökt om just det här om att Hyousung skulle tillverka SV650, Och har inte hittat någonting om att det skulle vara så.
Däremot så har Hyosung tillverkat hojar som är ämnade för den Asiatiska marknaden åt Suzuki, (förmodligen mindre hojar 50-400 kubik, min gissning)
Så om du kan länka till vart du har hittat din information så vore jag tacksam.
/Dan
Oavsett om det är sant eller inte har jag svårt att tro att Suzuki skulle gå ut med det offentligt.
 

DP

aka Dragster Pilota
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Mosta Hill Sweden
Hoj
har 2 hjul
richi rich in da house:
Så vad säger ni??? Nu ger jag er rätten att ta fram popcornen och börja dumförklara mig!


Kan bara säga KÖP!!!!

Körde ca 300 mil en vecka förra sommaren på en Hyosung Comet 650, naken versionen av 650GT och för dom pengarna kan du inte få mer hoj, buskul på slangen och på småvägarna ner genom Småland och Skåne var det en hel del smil under hjälmen!!! Drog runt 0.45 och då fick den emellanåt ganska duktigt med stryk, visst över 200kph ska den inte framföras, kanske den med kåpa är bättre då men annars en väl ihopsatt hoj med bra knuff, gav 74hp på bakhjulet i bänk och montera på en GRP pipa och ett luftfilter så kan den gå ännu bättre och kanske låta lite också, nog det enda som känns EPA med den är ljudet och styret på Cometen, ett crosstyre på den så är den klar....

Jag har just sålt den sista 650GT 2005 som importören hade stående, kunden slantar 49.900 för en flong ny hoj som 05 kostade 62.900.-. Vet att det finns en hel del "gråimporter" hos handlare runt om i Sverige kan vara värt ett försök att hitta någon, liten varning med "gråimporter" är att en del försäkringsbolag kan vara lite ovilliga att ge bästa premien på en sån men annars är det helt OK....

ekeberg in da house:
Däremot så har Hyosung tillverkat hojar som är ämnade för den Asiatiska marknaden åt Suzuki,


Vad jag har förstått från Svenska Hyosung importören (www.tws-motor.se) så ska det vara så att Hyosung under många år monterat Suzuki mopeder & scooters för Korea marknaden och iochmed att SV650 fick insprut så fick Hyosung ärva förgasar SV650 motorn, det är vissa skillnader på delar men tex vevaxel, kolvar, etc. har samma artikelnummer som SV650's så dom bitarna är samma. Hyosung har själva vidare utvecklat motorn och med lite andra kammar och en 5-växlad låda sitter den nu i Hyosung's cruiser Aquila, har inte ännu kört den men så fort det värmer upp så ska jag ut och åka även om jag har väldigt svårt för såna här såkallade "Power Cruisers" som USA marknaden skriker efter....

6-656-50.jpg


Lite rykten runt Hyosung är att 2007 får dom även ärva TL1000 motorn och med större cylindrar kommer den att rulla ut som Aquila 1400, skulle personligen vilja ha den knotan i Comet 1400, YEAHHH!!!!

DP says: I sommar blir det en 06 Aprilia Tuono, när är snön borta????
 
Last edited:

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
sandstream skrev:
Oavsett om det är sant eller inte har jag svårt att tro att Suzuki skulle gå ut med det offentligt.
Hyosung Motors & Machinery Inc. grundades 1978 och ingick 1979 ett tekniskt samarbete med Suzuki under namnet HYOSUNG SUZUKI. Om de faktiskt tillverkat Suzukis hojar vet jag inte. De har i dagsläget en kapacitet på 200000 motorcyklar per år och är nationens största exportör.

Edit: Missade Ekbergs inlägg.
Här är iaf Hyosungs hemsida
 
Last edited:

GlenMorangie

~ The Glen of Tranquillity ~
Gick med
9 Feb 2004
Ort
Linköping
Hoj
Ducce 999:a (Socio#3721)
Richi_rich skrev:
Tja!

Jag köpte "bikekatalogen 2006" idag. Direkt kunde jag konstatera att jag bara skulle ha en 2006´s r6:a... Fy fan vilken maskin! Rödmarkering vid 17.500!!!! :tummenupp

Men sen hände nåt... Jag såg att det fanns en hoj som hette Hyosung Comet gt 650 r (uttalas tydligen: josang), till ett väldigt förmånligt pris! 63,900 riksdaler! För en sprillans ny hoj! :confused:

Har kollat runt på nätet hela dan och hittat en hel del bilder på den. Ser helt OK ut och den har suzukis v-twin på 72 hk. Jag vet att den knappast går under kategorin sporthoj, och inte kan jämföras med en r6:a, men någonting inom mig vill vara smart och ekonomisk... Inte dyr att köpa och äga, och tanten får plats bakpå...

Så vad säger ni??? Nu ger jag er rätten att ta fram popcornen och börja dumförklara mig! :banana

Hej!

Bikestop säljer denna hoj utan kåpor för 39900:-!!!
http://www.blocket.se/vi/6921837.htm?ca=14_s

Endast blåa iofs, och utan kåpset...men det kanske går att eftermontera?

Sen har de egentligen originalet...Suzuki SV650 med kåpor för 64900:-!!
http://www.bikestop.se/show_article.php?selected_article_id=300

Kanske ett bättre köp? Vad vet jag?! :tungan

Lycka till iaf oavsett vad du köper!! :tummenupp

:corn
 

Wedell

Superstock 600 med hallonsylt.
Gick med
17 Nov 2004
Ort
Linköping
Hoj
CBR600rr 07a
HAYABUSAHENKE skrev:
skru åka omkring på en mickro? eller va e d dom tillverkar egentligen? Kolfilter till fläktar?

Köp en sån! :tummenupp Kanske e superbra? Du får riskera att inte få den såld sen.

dom har ju gjort ett anntal mopeder och lätt mc och offrodare har jag sett billiga med :D men så kommer det där med kvalite
 

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Radfyror o V-twin.
Richi_rich skrev:
Tja!
Men sen hände nåt... Jag såg att det fanns en hoj som hette Hyosung Comet gt 650 r (uttalas tydligen: josang), till ett väldigt förmånligt pris! 63,900 riksdaler! För en sprillans ny hoj! :confused:

Massor med bra info om Suzukitillverkning etc i tråden. Försöker bidra med lite matnyttigt. Nu har jag inte kollat upp var alla handlare ligger men http://www.powerbike.se/sida.php?sida=8 vid Arlandastad hade dem inne i somras iaf. Kanske närmare dit än till Linköping.

/e
 

Ekberg

I like TWINS !!!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Suzuki SV650S
DP skrev:
Vad jag har förstått från Svenska Hyosung importören (www.tws-motor.se) så ska det vara så att Hyosung under många år monterat Suzuki mopeder & scooters för Korea marknaden och iochmed att SV650 fick insprut så fick Hyosung ärva förgasar SV650 motorn, det är vissa skillnader på delar men tex vevaxel, kolvar, etc. har samma artikelnummer som SV650's så dom bitarna är samma.


Kan du fråga den svenska Hyosung importören hur dom kan få den motorn att funka med Suzuki kolvar?

Suzuki SV650:
Borrning x slaglängd: 81.0 x 62.6 mm
645 kubik

Hyosung GT650
Borrning x slaglängd: 81.5 x 62 mm
647 kubik

Det dom har gemensamt är förgasarna Mikuni BDSR 39.

Kolla även in mitt tidigare inlägg med bilder på båda motorerna.

/Dan
 

DP

aka Dragster Pilota
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Mosta Hill Sweden
Hoj
har 2 hjul
ekeberg in da house:
Kan du fråga den svenska Hyosung importören hur dom kan få den motorn att funka med Suzuki kolvar?


Näee med dom måtten så lär det ju inte funka!!! Detta är bara info som kommer till mig från TWS & i viss mån från KG Knutsson och om det är som du säger så måste det vara mer som skiljer dom åt. Har haft en SV här på firman bredvid våran (nu sålda) Comet 650 demo och visst ser dom väldigt lika ut motorerna men på många olika delar är dom inte lika och om det nu är så att det är en SV motor som Hyosung tillverkar lär vi nog aldrig få veta då varken Hyosung eller Suzuki lär skryta med det....

I vilket fall som helst så är det en helt OK hoj, har både kört SV och Comet men eftersom SV'n var en högmilare och Cometen flong ny så är det svårt att avgöra, körställningen på Comet passade mig bättre, gillar nakna hojar. Tyckte också att Cometen känndes piggare med lite mer knuff i botten men som sagt SV'n kan ha varit sliten....

DP says: Tycker ändå att en Comet för 39.900.- är ett grymt köp....
 

Ekberg

I like TWINS !!!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Suzuki SV650S
DP skrev:
DP says: Tycker ändå att en Comet för 39.900.- är ett grymt köp....

Det tycker jag också.
Jag har iofs inte kört den, men jag tror absolut att det är en bra hoj.
Speciellt till det priset.

/Dan
 
Nyheter
Transportstyrelsen vill stoppa körkortsturismen

Transportstyrelsen vill kun...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Top