Dumt och köra innan kortet e klart!?

frankof

medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Mölnlycke
Hoj
xjr1300
Vilka jävla hycklare ni är hela bunten. Ni beter er som om det vore katastrof att köra utan körkort. Det är givetvis dummare än att köra med kort, men annars så går det så jävla bra att köra i +200 blås på bulten och riskera egna plus andras liv.
Men det är tydligen värre än att köra olovligt men med trafikvett. :finger
Vadå hycklare, frågan var om det är dumt att köra ì trafik innan kortet är klart, och svaret på den frågan är: JA.
Ställer du frågan om det är dumt att hålla 200 där det är fara för andra blir nog svaret det samma: JA, det är dumt.
 
Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Vilka jävla hycklare ni är hela bunten. Ni beter er som om det vore katastrof att köra utan körkort. Det är givetvis dummare än att köra med kort, men annars så går det så jävla bra att köra i +200 blås på bulten och riskera egna plus andras liv.
Men det är tydligen värre än att köra olovligt men med trafikvett. :finger
I Sverige ska man ha körkort för att få framföra en motorcykel utanför inhägnat område. Har man inte körkort så har man inte körkort, det finns inga gråzoner som gör undantag för de som klarat riskutbildningarna och teorin. Det finns heller inte någon paragraf som säger "de som bara söndagskör som små tanter slipper körkort". I så fall skulle ju 99% av alla som kör HD automatiskt slippa ta körkort. Bara för att poliserna bär vapen i tjänsten så betyder inte det att det är ok för mig att äga en oregistrerad puffra och stå och panga lite i närmaste grustag bara för att jag inte vill vara med i en skytteklubb och jobba till mig en licens.

Visst, det är inte bra att köra som ett svin i trafiken. Men bara för det så blir det inte tillåtet att köra utan att ha körkort. För skulle det vara det så skulle det alltså vara bättre om en hojtjuv som saknar körkort kör omkring lugnt på en stulen hoj än att hojens rättmätige ägare ligger och kör lite fort i överkant med den.

När det gäller påföljderna så blir de nog inte så himla allvarliga om ts skulle bli stoppad. Troligen så skulle det bara handla om en olovlig körning av normalgraden om inte ts gör något annat trafikbrott samtidigt eller har något i bagaget. Händer det fler än en gång så kan det bli en grov olovlig körning och då kan det bli indragning av körkortstillstånd, spärrtid och annat kul. Skulle det ske en olycka så får ts ingen ersättning på sin egen hoj. Men jag är osäker om han kan bli fullständigt ersättningsskyldig personligen mot den andra parten vid en trafikolycka, gäller inte trafikförsäkringen i Sverige oavsett om föraren har rätt körkort eller inte?

Det kan vara två helt olika saker hur man kör medan man håller på och tar körkortet och hur man kör när man inte har en lärare bakom sig. När jag tog A1 så körde jag lugnt och fint i säkert en vecka efteråt. Sedan tröttnade jag på det för att det var jäkligt tråkigt när man hade vant sig och höll mer eller mindre full gas tills jag blev av med körkortet 11månader senare.

Även om man är "färdig för uppkörning" så innebär inte det att man är en färdigbakad motorcyklist. Dessutom så vet ju ingen av oss något om ts mc-lärares kompetens eller hur pass färdig ts är för att ge sig ut på trafiken på egen hand. Det är något som en av Trafikverkets gubbar får avgöra, inte någon av oss.

Det korta svaret till trådstartaren: kör inte i trafiken innan du har kortet. Det vore dumt.
 

Rimo

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Hornet
Jag vet hur du tänker. Dina förhoppningar på att du klarar kortet i slutet av sommaren är dessutom så stora att när dagen väl kommer har du nerver som kan döda drömmen på bara några minuter och du kuggar.

Det tragiska är bara att du riskerar så oerhört mycket med att köra utan körkort. Om någonting händer, oavsett om det är du eller andra som är orsaken, så kommer du få stå till svars för detta och det kommer med största säkerhet bli både kostsamt och tråkiga juridiska påföljder.

Du kan väl köra lite försiktigt på skogsvägar och på flygfält, men annars bör du vara försiktigt. Du riskerar som sagt för mycket.

Det jag istället rekommenderar dig att göra är att regelbundet på morgonen ringa in till trafikverket och höra om det dykt upp någon ny tid för uppkörning. Den sannolikheten är faktiskt mycket stor!
 
Last edited:

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas

Vadå hycklare, frågan var om det är dumt att köra ì trafik innan kortet är klart, och svaret på den frågan är: JA.
Ställer du frågan om det är dumt att hålla 200 där det är fara för andra blir nog svaret det samma: JA, det är dumt.


Jag håller givetvis med er om att det är dumt att köra utan körkort men det är exempel som dessa (se nedan) som gör mig irriterad och det är detta jag reagerar på.

Du är korkad.

Du blir av med med lämpet och ditt b-körkort. och en hel del böter. Det är inget jag kan garantera men det är vad jag hoppas på.

Du är typ dum på riktigt


Idiotiska och otrevliga inlägg. Det finns så mycket värre saker i trafiken som folk här sysslar med men såfort en person utan körkort skulle få för sig att köra tills uppkörningen så tar det hus i helvete? En person som TS har nog femtioelva gånger mer koll och uppsikt samt respekt för trafiken än en random retta-pilot.
 

KinOO

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2009
Ort
oak island
Hoj
Rc8R-11 & Crf 450-07
Suck:confused:
Ring varje dag och kolla tider så går det fortare, frågan man ställer sig är ju om du är mentalt mogen att ta mc kort........
 

Saki1000

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2011
Ort
in the bush
Hoj
kawa
Jag tackar alla er som har kommit med vettiga ideér & förslag!! :tummenupp Anledningen till att jag startade tråden var för att få reda på vad som verkligen skulle kunna hända om jag blev stoppad av polisen, och därmed avgöra om det är värt risken... Tråkigt nog skulle en och annan idiot lägga sig i och komma med spydiga kommentarer som jag kunde klarat mig utan... Enligt vad jag kan läsa ut av dessa individers inlägg så är det ok och orsaka olyckor så länge man har körkort....:död men men.... Kan glädja alla att jag kommer att avstå och köra förrens jag tagit kortet. Ska försöka ringa och tracka trafikverket tills jag får en tid!!:yoparty
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Måste det vara så enkelt att trolla på det här forumet? Reggad juni 2011, taffligt maskerad provokation.

Varför genomskådar ni inte det här, medborgare?
 

Lassis

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Ort
Mora
Hoj
Kawa Zx10r -04
Jag tackar alla er som har kommit med vettiga ideér & förslag!! :tummenupp Anledningen till att jag startade tråden var för att få reda på vad som verkligen skulle kunna hända om jag blev stoppad av polisen, och därmed avgöra om det är värt risken... Tråkigt nog skulle en och annan idiot lägga sig i och komma med spydiga kommentarer som jag kunde klarat mig utan... Enligt vad jag kan läsa ut av dessa individers inlägg så är det ok och orsaka olyckor så länge man har körkort....:död men men.... Kan glädja alla att jag kommer att avstå och köra förrens jag tagit kortet. Ska försöka ringa och tracka trafikverket tills jag får en tid!!:yoparty

Om det inte siter i pengar så kanske du har tid med en veckas intensivkurs på annan ort oxå, med uppkörning nära inpå, eller få en uppkörning i korpilombolo och sen lägga 2-3körlektioner där för att bekanta sig med vägarna runtom.
(du har ju redan allt förutom uppkörning så det borde bli ganska billigt med ett gäng körlektioner+uppkörning bara)

Då borde det ju inte va omöjligt att få en tid tycker jag.
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Ett ordentligt troll hade ju åtminstone bemödat sig med hygglig svenska.

"Dumt ATT köra innan kortet ÄR klart?"
 

Vanish

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2004
Ort
sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Kände att jag ville svara emot alla som säger att det är klart att du ska köra. Tänk bara på FÖRSÄKRING om något händer oavsett vad alla andra nötter på det här forumet säger. DU kan aldrig veta säkert att någonting inte kommer att hända. Är olyckan framme. Då kan du fråga dig själv, var det värt alla kostnader i slutändan?!
 

Vb

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2010
Ort
Utanför
Hoj
Yamahahaha
Ok, har inte läst tråden, men antar att 90% av svaren försöker skrämma TS? Här är mitt fall:

Tog 1 körlektion körde sedan solo tills jag fick kortet (ca 500mil).
Körde under denna tid in i en vänstersvängande bil. Försäkringen gällde, behövde inte betala 1 krona - det var bilens fel.
Körde fort som fan, dock inte i närheten så fort som efter att jag fick kortet. Mest 70-vägar men även nationella. Håll dig dock till småvägar om du vill vara 99.9% säker på att inte bli stoppad, samt mycket roligare körning där.

Så länge du har B-kort och kör i laglig fart är det som MED STÖRSTA sannolikhet kommer att hända: varning. Särskilt om du spelar ångerfull och slickar lite stövel. Du kommer INTE förlora B-kortet första gången de stoppar dig (poängterar så länge du inte kör för fort).

Visst du bryter med lagen, men du kör garanterat bättre än de 50-åringar som fick kortet gratis och ska hoppa up på sin kromsläde för första gången (gud förbjude att det vore en plastraket :näsblod). Så det är mer en fråga om etik än om säkerhet.

Mina åsikter, let the flame begin :FU
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
förra året var det iaf så att så länge du hade övningskörningstillstånd, så får du tre varningar om du blir tagen utan körkort och sen blir du av med övningskörningstillståndet. (och naturligtvis nån bot på en-två tusen vid varje tillfälle)
Även jag körde runt 500 mil själv för farsan inte orka vara med o köra så mycket som jag ville.
Man blir ju inte bättre förare bara för man har fått körkortet, det är ju bara fortsatt utbildning på egen hand...
En bra olycksfallsförsäkring bör man alltid ha om man kör hoj dessutom, oavsett om man har körkort eller inte. ;)

edit:glöm inte att fylla i donationskortet heller.
 

Goxx

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2008
Ort
Bromma
Hoj
MT-09 2020
För att förtydliga det hela så har körskolan fasta tider som det har nämnts, men BARA 1 per vecka, vilket innebär med dessa semestertider att jag får tid i slutet av sommaren.

*Trafikläraren anser att jag är klar med min utb, och har därmed inte bokat in fler lektioner! Och har bokat in uppkörningen men den är i slutet av augusti....
*Risk 1 & 2 = Klart!
*Teori = Klart!
*Jag kör lugnt och är INTE intresserad av att köra fort!! Men många här inne kan/vill inte acceptera att det finns sådana människor

Vill helt enkelt veta vad REGLERNA säger om saken...

Vad tycker ni är bäst? En som kör lugnt utan kortet och är klar för ett körkort enligt körskola, eller en som har kortet men kör som en idiot??

Blir intressant med svaren.....

Om du anses vara klar med din utbildning varför riskera allt ditt slit och dina framtida år av glädjande körning för några månaders körning nu i sommar?

Är det värt allt slit och all tid och alla pengar du lagt ner???

Jaga uppkörningstider på andra platser ist för att riskera allt du jobbat för.
Du kommer inte att få tag körkort nästa år om du i bästa fall åker fast, och du kommer att få betala stora delar av kurserna på nytt.

I värsta fall är du med i en olycka och har egentligen ingen rätt att vara i trafiken så då är du i stort sett fritt vilt, iaf om du krockar med mig eller någon jag känner....
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top